Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Challenging Challenge

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Challenging Challenge

Oorspronkelijk geplaatst door keyki Bekijk bericht
    Om even terug in te pikken op het begin van dit forum, vind ik het ook niet eerlijk, dat foto's die in de top 10 belanden, een 1 of een 2 krijgen.
    Ik beoordeel foto's volgens 3 aspecten, fototechnisch, creativiteit en voldoen aan de opdracht. Hoe kan dan een goede foto een 1 krijgen? Waar zit de eerlijkheid??
    Deze keer valt het nogal mee bij mij, maar één 3 en twee 4'en heb ik gegeven aan foto's die uiteindelijk in de top 10 komen, veelal heb ik nog lagere scores gegeven aan top10-foto's (en hogere aan foto's die uiteindelijk ergens achteraan komen te bengelen). Ik voel mij daar ook prima bij, want een foto-beoordeling is zeer subjectief en ik weet dat mijn opinie dikwijls anders is dan die van anderen (waarschijnlijk een van de redenen waarom mijn inzending meestal laag scoort). Neem nu de nummer 10 van Hedgehog, dat is duidelijk een spiraal en daardoor zijn de lijnen vanzelfsprekend NIET evenwijdig, bovendien zijn er vlekjes in het zwarte gedeelte. Gezien die foto de tiende plaats haalde zijn er dus veel mensen die deze foto beter beoordeelden en ik heb daar geen probleem mee, maar ik heb wel een probleem als iemand mij komt zeggen dat ik "verkeerd" punten geef omdat mijn opinie afwijkt van de doorsnee.
    Mijn eigen inzending kreeg drie ééntjes en alhoewel ik (uiteraard) vind dat m'n foto origineel was en volkomen aan de opdracht beantwoordde kan ik mij voorstellen dat er drie personen zich zo gestoord hebben aan de inderdaad nogal belabberde technische afwerking dat zij - misschien een beetje impulsief - er een 1 op geplakt hebben. Toch hun goed recht, vind ik.
    In het kort, mijn opinie is dat men niks moet veranderen aan het systeem van punten geven. En als er al eens mensen tussenzitten die andere bedoelingen hebben dan een foto beoordelen, zolang deze een minderheid zijn zal dit de resultaten (die toch maar bijzaak zijn, niet?) niet zwaar beïnvloeden. Mijn boodschap aan Tigo is dan ook: door te blijven maak je het beter!
    Als er wind is, droogt de was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucasBols Bekijk bericht
      .
      In het kort, mijn opinie is dat men niks moet veranderen aan het systeem van punten geven. En als er al eens mensen tussenzitten die andere bedoelingen hebben dan een foto beoordelen, zolang deze een minderheid zijn zal dit de resultaten (die toch maar bijzaak zijn, niet?) niet zwaar beïnvloeden. Mijn boodschap aan Tigo is dan ook: door te blijven maak je het beter!

Misschien vind jij dit niet zo'n ramp, maar reken eens even uit wat voor effect het heeft voor een gemiddelde als iemand je een 1 geeft of die persoon geeft helemaal geen punten of iemand geeft je een 9 of 10, groot verschil hoor, misschien beseffen sommige mensen niet door het ondoordacht punten geven, er hier heel wat onjuiste resultaten uitkomen.
      Keyki

When people ask what equipment I use, I tell them my eyes (Ansel Adams)

Comment

Sorry Tigo ik waardeer persoonlijk je comments die je geeft in de challenge , jouw inzending kreeg van mij 6 om de eenvoudige reden dat mijn blik getrokken word naar de wierrookslierten en die zijn niet evenwijdig , anders prachtige foto maar niet voor deze challenge , mss kreeg je veel positieve aanhang(van minder ervaren leden ) wegens positieve comments van bekende commentatoren ?
        MVG Galamus

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucasBols Bekijk bericht
          Neem nu de nummer 10 van Hedgehog, dat is duidelijk een spiraal en daardoor zijn de lijnen vanzelfsprekend NIET evenwijdig
          eerst al bedankt voor je reactie

toch is net dat wat je schrijft juist geen correcte beoordeling. als je een foto beoordeeld enkel op het feit of hij aan de opdracht voldoet kan het best zijn dat je een fototechnische of originele foto volledig omlaag brengt.

Ik heb voor mezelf een berekening gemaakt ( heel eenvoudig in excel ) ik heb de beoordelingen in drie categorieen verdeeld ( zoals Keyki ook al zei )
          1 fototechnisch
          2 originaliteit
          3 opdracht

ik geef elke foto een score van 1 tot 5 , neem hiervan het gemiddelde en doe dit X 2 om terug een score te krijgen op 10 punten
          ( waarom op 5 en niet onmiddellijk op 10, heel eenvoudig. met een score toekennen van 1 tot 5 ga je veel objectiever punten geven )

Als je uw punten die je gegeven hebt achteraf gaat vergelijken met de punten die je bekomt met deze formule, sta je met momenten versteld van de resultaten. Een foto waarvan je bevoorbeeld vind dat hij om één of andere reden maar een 4 zou krijgen , kan na het gebruik van deze formule plots een 6 krijgen wat een heel groot verschil maakt ( als iedereen dit toepast natuurlijk )

Op die manier is het bijna onmogelijk om een foto nog te beoordelen met een 1 of een 2. Dan moet de foto echt op alle vlakken wel slecht zijn en dan klopt de beschrijving " je grootmoeder kan het beter "
          To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
          Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Galamus Bekijk bericht
            Sorry Tigo ik waardeer persoonlijk je comments die je geeft in de challenge , jouw inzending kreeg van mij 6 om de eenvoudige reden dat mijn blik getrokken word naar de wierrookslierten en die zijn niet evenwijdig , anders prachtige foto maar niet voor deze challenge , mss kreeg je veel positieve aanhang(van minder ervaren leden ) wegens positieve comments van bekende commentatoren ?
            MVG Galamus
            Galamus,

bedankt voor je reactie, ik heb ook geen enkel probleem en het krijgen van een 6. Ten slotte is de smaak voor iedereen verschillend. Ik heb enkel problemen met die scores van 2 en 3.

als je foto op alle vlakken gaat beoordelen kan je met zulke foto nooit een 2 scoren.

Wat die rook betreft is dit voor interpretatie vatbaar. Voor mij zorgde de rook net voor een breekpunt in de anders te strakke lijnen. Ik wou ten slotte de foto zeer sober houden.

Langs de andere kant , als je alle foto's moest weg laten waarbij "niet evenwijdige lijnen" staan , denk ik dat er maar 10% van de foto's zou overblijven. Je moet dit ook een deel kunnen relativeren anders moeten alle lijnen in spiraalvorm , perspectief of wat dan ook weg gelaten worden. Neem bijvoorbeeld de foto van greyhorse, de lijnen zijn helemaal niet evenwijdig en toch was hij voor mij ook één van de betere en heeft deze van mij een 8 gekregen.

Waar het bij mij werkelijk om gaat is dat er te veel mensen tussen zitten die denken dat ze voor een gouden hest aan't spelen zijn en vergeten het eigenlijke doel van de challenge.
            To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
            Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

Comment

Hey juppekes

@ Mriya, ik vind dat dit inderdaad eens zou moeten herbekeken worden, want dit zou niet mogen, ook al vind iemand je foto niet creatief dan nog mag dit geen 1tje opleveren want jouw foto is technisch in orde en voldoet aan de opdracht.
              Dus mijn steun heb je.
              Bedankt voor uw steun

Dat moet niet zo vlug herbekeken worden hoor ik ben al heel blij met die achtste plaats

Ik heb net nog eens al de fotokes bekeken met de punten, en ik moet zeggen dat er hier inderdaad tussen zitten die een rare manier hebben van punten geven .

Ik heb ook nog eens mijn gegeven punten bekeken en meestal zijn mijn punten zoals de meeste punten hebben gegeven.

Misschien hebben de meeste een rare manier van punten geven en die enkelingen niet
              Bootjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tigo
                Eigenlijk ben ik blij dat het punten geven nog eens aangekaart wordt. Iedereen mag gerust weten dat ik kort na de uitslag van de challenge een bericht heb verzonden naar de moderators Nestor en Spooky waarin ik hen mede deelde dat ik op het punt sta om me volledig uit de challenge terug te trekken.

Het is niet zo zeer ( of niet alleen ) de slechte commentaar die goede foto’s doet kelderen ( zoals sommige mensen gretig beweren in vorige topics ) , maar het punten geven in eigen belang zoals ik al meerdere keren heb aangehaald. Ik heb er echt een probleem mee en vraag me af wat de mensen bezield bij het geven van een lage score aan een foto waarvan die uiteindelijk toch terecht komt in de top 10. Dit kan niet anders zijn dan dat ze het gemiddelde omlaag willen brengen om zelf hoger te scoren.
                @ Tigo

Je terugtrekken uit de challenge is volgens mij zeker niet de manier om hier op te reageren. Als het inderdaad de bedoeling van sommigen is om bepaalde sterke foto's een achterstand te bezorgen door het geven van een lage quotering (en ik denk ook wel dat dit inderdaad soms zal gebeuren), dan is je terugtrekken uit de challenge voor deze mensen zeker een geschenk. Dat mag je ze niet gunnen. Laat het aan de moderators over deze manier van handelen aan de kaak te stellen en uit te roeien. Als ik alles hier zo lees zijn ze daar zeker mee bezig.

Een goed voorstel is misschien wel om van iedereen de 3 of liefst zelfs 5 slechtste uitslagen te laten wegvallen. Dit zou moeten verhinderen dat enkele personen die de stemming willen beïnvloeden te veel greep krijgen op het eindresultaat.

Wat commentaren bij de foto's betreft : Ik zet er bewust geen omdat ik denk dat ze weldegelijk invoed hebben op het toekennen van de punten, zowel in de positieve als in de negatieve zin. Mochten ze enkel zichtbaar zijn voor de maker van de foto tot het einde van de challenge, zou ik zeker wel commentaren zetten. Ik denk dat meerdere mensen dit doen om de boel niet te beïnvloeden. Ik denk dat bij een verandering van het systeem van commentaren (waar hier in vorige discussies al eens over gesproken is) het aantal flink zou kunnen oplopen.

Moraal van dit verhaal : Niet stoppen maar kop op en laat zien die ... by night.

Mvg,

Luc
                Neem ook even een kijkje op : http://www.lucvercammen-natuurfotografie.be

Comment

Misschien ook een goed discussiepunt: 2 challenges op een maand - 1 voor studio en 1 voor natuur, dan kan het misschien beter beoordeeld worden, iemand hier al over nagedacht want dit is maar een gedachte die bij mij te opkomt.
                  Keyki ik vind dat je hier compleet fout zit.
                  Juist door de opdrachten word je verplicht zaken bij te leren.
                  Een voorbeeld : "De maand januari => Duo's" Ik had uiteindelijk wel een idee en ging mijn eerste Studiofoto maken => belichting compleet verkeerd.
                  Ik kreeg daarop commentaren van ondermeer Tigo. Mijn eerste gevoel : "Ik was kwaad dat hij mijn foto afbrak", mijn tweede gevoel : Ik begin opnieuw en ik zal is laten zien dat ik het kan : Resultaat : foto was veel beter Tigo kwam dat ook zeggen in zijn comment. Resultaat : Ik was met iets begonnen waar ik anders nooit toe zou komen en dank zij de challenge werd ik verplicht om dezelfde foto opniew te maken tot ik een goed resultaat had, want ik wou punten scoren
                  Conclusie : Veel bijgeleerd dankzij de challenge en zijn comments
                  Uitslag : 28ste, wat niet echt super is, ik werd bij bospaden bvb al is 5de maar toen heb ik eigenlijk niets bijgeleerd.

@Tigo : Juist door de zeer specifieke opdrachten word je verplicht om alles uit de kan te halen dingen te gaan doen die je anders niet zou doen.
                  Ik vind de Opdracht dus het belangrijkste!
                  Als ik de perfecte foto getrokken zou hebben van een ping pong balletje in de opdracht evenwijdige lijnen zou ik van jou meer dan 1 punt krijgen?

Voor mij is de challenge nog steeds het leukste van Belgium digital, maar dan liefst met Tigo erbij.

Grtz

Jotto
                  Last edited by Jotto; 4 maart 2008, 08:34.
                  Canon 400D, 60D+ canon 17-85 IS usm + Sigma 105 F2.8 Macro + canon 50mm 1.8 + canon 70-200 l IS 4.0 + Metz 48 AF1

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tigo Bekijk bericht
                    Neem bijvoorbeeld de foto van greyhorse, de lijnen zijn helemaal niet evenwijdig en toch was hij voor mij ook één van de betere en heeft deze van mij een 8 gekregen.

Thanks Tigo !

ps: zeker blijven meedoen !

Comment

Ik heb voor mezelf een berekening gemaakt ( heel eenvoudig in excel ) ik heb de beoordelingen in drie categorieen verdeeld ( zoals Keyki ook al zei )
                      1 fototechnisch
                      2 originaliteit
                      3 opdracht

ik geef elke foto een score van 1 tot 5 , neem hiervan het gemiddelde en doe dit X 2 om terug een score te krijgen op 10 punten
                      ( waarom op 5 en niet onmiddellijk op 10, heel eenvoudig. met een score toekennen van 1 tot 5 ga je veel objectiever punten geven )
                      Inderdaad een goed idee om zo tot een meer doordachte beoordeling te komen. Denk wel dat om tot een eerlijk resultaat te komen 'opdracht' hier eerder een soort schaalfactor moet zijn. Iets als Score = (fototechnisch op 5 + originaliteit op 5) * (opdracht op 5) / 5.
                      Anders zouden foto's zonder binding met het onderwerp van de Challenge, maar die technisch en qua originaliteit wel goed zijn -bijvoorbeeld van een onderwerp waar de maker goed in is-, toch keer op keer (behoorlijk) goed kunnen scoren. Dit zou niet eerlijk zijn voor zij die zich wel aan het onderwerp houden ...
                      IMHO, KoRi.
                      --

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jotto Bekijk bericht
                        Als ik de perfecte foto getrokken zou hebben van een ping pong balletje in de opdracht evenwijdige lijnen zou ik van jou meer dan 1 punt krijgen?

Voor mij is de challenge nog steeds het leukste van Belgium digital, maar dan liefst met Tigo erbij.

Grtz

Jotto
                        @ Jotto,

Hey , eerst al bedankt voor het hart onder de riem.

En ja hoor , als dit balletje op een echt originele manier getrokken zou zijn , en fototechnisch een hoogstandje , zou ja van mij zeker meer dan een 1 krijgen. Wat niet wil zeggen dat de opdracht onbelangrijk is. Het is zeker een belangrijke factor die een deel van de punten omlaag kunnen brengen.
                        De factor opdracht is dan ook een deel dat heel vatbaar is voor interpretatie. De meningen kunnen daar ver uiteen lopen. Als de foto daartegen bijna fototechnisch perfect is , daar kan niemand qua interpretatie omheen.

@ KoRi,

Misschien heb ik me niet helemaal duidelijk gemaakt.
                        Ik zou voor elke categorie 1 fototechnisch, 2 originaliteit, 3 opdrachteen score geven op 5 , en hiervan het gemiddelde berekenen. Dit gemiddelde doe je X 2 om terug aan een score van 10 te komen

Vb:
                        fototechnisch : 5
                        opdracht : 2
                        originaliteit : 4

is een gemiddelde van 3.66 en wil zeggen een score van 7.33 op 10

terwijl deze foto anders maar een 4 zou scoren omdat hij ergens niet aan voldoet

als je foto hier toch een 5 behaald bij de opdracht heb je een score van 9.33

Dit is iets wat computertechnisch toch moet te verwezenlijken zijn hé moderators
                        Last edited by Tigo; 4 maart 2008, 18:08.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KoRi Bekijk bericht
                          Denk wel dat om tot een eerlijk resultaat te komen 'opdracht' hier eerder een soort schaalfactor moet zijn. Iets als Score = (fototechnisch op 5 + originaliteit op 5) * (opdracht op 5) / 5.
                          Anders zouden foto's zonder binding met het onderwerp van de Challenge, maar die technisch en qua originaliteit wel goed zijn -bijvoorbeeld van een onderwerp waar de maker goed in is-, toch keer op keer (behoorlijk) goed kunnen scoren. Dit zou niet eerlijk zijn voor zij die zich wel aan het onderwerp houden ...
                          IMHO, KoRi.
                          --
                          Daar kan ik mij volledig bij aansluiten!
                          Als er wind is, droogt de was.

Comment

Binnenkort ga ik ook eens meedoen, het ontbreekt me nu echter aan genoeg vrije tijd.
                            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Misschien heb ik me niet helemaal duidelijk gemaakt.
                              Had het wel begrepen zoals je bedoelde denk ik hoor. Wat ik echter probeer naar voor te brengen is dat naar mijn gevoel (en terecht meen ik nog altijd) de factor "opdracht" op een andere manier in rekening gebracht moet worden dan "originaliteit", "fototechnisch", en evetueel nog andere.

Misschien een klein gedachtenexperiment dat hopelijk mijn redenering ondersteund:
                              Het is toch ook perfect normaal dat op een hondenshow (ie. opdracht) zelfs de meest perfecte (vacht, grootte, gewicht, gehoorzaamheid, ... ie. originaliteit, fototechnisch, ...) raskat (ie. het ping-pong-balletje) als laatste eindigt, niet?

Weet niet of je hier enigzins mee akkoord kan gaan? Ben eingenlijk ook wel benieuwd wat anderen hun mening is.

@Destn; Zeker meedoen, en je zeker niet laten afschrikken door de zoveelste thread over punten geven ...

Grtz, KoRi.
                              --
                              Last edited by KoRi; 4 maart 2008, 18:39.

Comment

Dit is iets wat computertechnisch toch moet te verwezenlijken zijn hé moderators
                                Ik wil er nogmaals op wijzen dat er in de nabije toekomst niets aan de software en dus aan het systeem zal veranderd worden. Ideeën zijn altijd welkom voor de toekomst.
                                Mvg
                                ES
                                BD0543BE

Comment

Working...
                                X