Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Twijfel originaliteit

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Twijfel originaliteit

Zonder afbreuk te doen aan het feit dat het een mooie foto is heb ik toch sterk mijn twijfels aan de originaliteit van de winnende foto. Deze is bijna een exacte copy van een achtergrond die in één van de windows vista versies zit. Hij zal eijn eerste plaats wel verdiend hebben wat je kan merken aan de punten , toch vind ik dat originaliteit ook moet meetellen. Sorry El Barto , ik wil je hier niet persoonlijk mee aanvallen , maar ik vind wel dat dit mag geweten zijn.

Shot at 2007-07-03
    orirgineel

Tim
    To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
    Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

Re: Twijfel originaliteit

Ik denk dat iedereen wel eens inspiratie zoekt in een foto van iemand anders, ik merk dat ik zelf ook van foto's hier op het forum denk: "tiens, die invalshoek ga ik volgende keer ook proberen", of: "dat onderwerp wil ik ook eens in beeld proberen brengen".

Vroeger werden kunstwerken ook al "geïnterpreteerd" en herwerkt door anderen, al dan niet met bronvermelding ("variaties op ..."), en vanuit een hedendaagser postmodern standpunt ("alles is al gedaan") kan men wel zeggen dat originaliteit een zeer relatief begrip is... Praktisch alles wat gedaan wordt is - bewust of onbewust - een herhaling van een bestaand thema, men kan dus in zekere mate stellen dat "originaliteit" ook kan betekenen dat men een niet zo bekend thema herneemt.

Comment

Daar en bij, je kan je inspiratie dan elders opgedaan hebben: je moet dat idee naderhand toch maar zelf weer omzetten in 'n geweldig resultaat.
      ~Lieve groetjes, Saskia~
      Ik gebruik Sony DSC-H2 en héél soms Nikon Coolpix 4600
      Neem ook es 'n kijkje op S&S Photo (last update/new collection: 24-03-10)

Comment

Ik vind dat Tigo een punt heeft. Er is een verschil tussen ergens inspiratie opdoen en een kopie maken. Moest nu iemand bijvoorbeeld een foto hebben gemaakt van wolken op een blauwe achtergrond... tja dan kon je ook verwijzen naar een Windows achtergrond, maar dit opzet is wel heel gelijkend.

Anderzijds is de versie van El Barto wel mooier, vind ik.

Dubieus.

Comment

Vind ik larrie, hij moet zelf maar uitmaken of hij het al gezien had in xp of niet.
          Ik heb zelf ook zo'n fotos gemaakt (paar maand geleden) maar ik wist helemaal NIET dat die in xp stonden. Ik vond ze ook goed gelukt, als je het natuurlijk al gezien had is het wel niet meer origineel.
          Er staat zoveel op het net enzo, je moet maar voor jezelf uitmaken of je origineel gewerkt hebt of niet.

Glenn
          Mijn site...
          vandaelefotografie.be
          * BD0916BE *

Comment

Wie maakt al niet eens een foto waarvan hij denkt dat ze origineel is, tot iemand je een link stuurt naar een foto die gelijkend is op die van jou maar die je zelf nog nooit gezien had ... ? Daar sta je dan met je "originele" foto.

Als ik bij elke ingezonden foto waarvan ik ooit al ergens eens een variant gezien heb, daar een opmerking over zou moeten maken dat het niet origineel is, dan hou ik geen tijd meer over om zelf nog foto's te maken...

Er zijn miljarden foto's in de wereld en op het net. Er zal altijd wel eens iemand zijn die net hetzelfde idee had. En als iemand die andere versie toevallig gezien heeft, zal hij je foto niet origineel vinden... Foto's met druppels op een stuk glas of vallende druppels bestaan trouwens al langer dan Vista

En zelfs al heb je toch elders je inspiratie gevonden, dat betekent nog niet dat je zelf ook een mooi resultaat uit je toestel schudt, dat blijft nog steeds een challenge en al zou el_barto zich laten inspireren hebben door die Vista-wallpaper, dan nog heeft hij een mooie foto gerealiseerd die ik mezelf nog niet zo gauw zie na te doen.

Ik zou het wel jammer gevonden hebben moest er bvb 6 maand geleden een soortgelijke foto gewonnen hebben in onze eigen BD-challenge, dat zou pas niet origineel zijn ... !
            Last edited by filipo; 4 juli 2007, 20:19. Reden: aanvulling
            Mijn fotowebsite : www.filover.be

Comment

@ Tigo, Ojee je zult me moeten geloven toeval bestaat dus nog echt, ik wist van het bestaan van deze foto echt niks af ik weet niet of deze standaard bij vista geleverd wordt want ik draai nog steeds onder XP.
              Maar dat er veel gelijkenis is daar is geen twijfwel over mogenlijk en vindt het erg knap dat je dit hebt opgemerkt, heb jij de achtergronden van vista wel of was dit voor jou ook toeval.

Dan ben ik toch ff een uitleg veschuldigd daar Spooky in het begin dacht bij zijn uitleg dat de druppels op een metale ondergrond waren genomen. Deze opname was voor mij puur toeval want op mijn vrije Vrijdag had ik net al mijn spullen klaar om er op uit te trekken en op dat moment begon het te stort regenen dus met een kopje koffie wachten op de bank tot de regen voorbij was, al starend naar buiten kletterde de regen nogal hard op het raam maar ja als het zo hard regend dan stroomt het water van het glas dus dat werd niks (te veel beweging) maar als het ophoud met regenen heb je ongeveer 1 minuut om die grote druppels in stilstand te fotograferen voordat ze weer verdampt zijn bij deze hoge temperaturen en harde wind. Dus de druppels zijn gewoon vastgelegd op het raam en wel dubbelglas anders krijg je dit effect niet heb ik later gemerkt. Als je nu je diafragma op F2.8 zet en net scherp stelt op de aanhechting van de druppel krijg je dat metaalachtige effect in die druppels omdat je bij dit diafragma geen grote dof in de druppels ziet zoals bij een F16. De blauwe achtergrond is onze auto die voor de deur stond recht en links boven wat groen van de bomen en in het midden de grijze bewolking. Al bij al was de foto niet zo eenvoudig maar wel een samenloop van omstandigheden.

Hoop dat deze uitleg het toeval bevestigd.

El Barto

Comment

Deze zaak is nu duidelijk: Microsoft heeft voor zijn nieuw besturingssysteem een foto van El Barto gecopieerd.
                Gelukkiglijk moeten we (tot nu toe) nog geen upgrade van ons systeem doen om ze te kunnen inladen.

Comment

Ik moet bekennen dat ik ook ooit zo'n foto maakte en zelfs bewaarde.
                  Als je hier dus spreekt over originaliteit, dan denk ik niet zozeer aan een 'geleende' idee, maar eerder van 'zoiets maakt toch iedereen wel eens'.
                  Ja, zo eenvoudig leek het voor mij.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lut Bekijk bericht
                    Ik moet bekennen dat ik ook ooit zo'n foto maakte en zelfs bewaarde.
                    Als je hier dus spreekt over originaliteit, dan denk ik niet zozeer aan een 'geleende' idee, maar eerder van 'zoiets maakt toch iedereen wel eens'.
                    Ja, zo eenvoudig leek het voor mij.
                    Inderdaad, hier net hetzelfde idee. En die die ik ooit maakte was bijlange zo schoon niet als die van El Barto.
                    Nikon D70s - Nikkor 50mm 1.8 - Sigma 105mm 2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EL Barto Bekijk bericht
                      @ Tigo, Ojee je zult me moeten geloven toeval bestaat dus nog echt, ik wist van het bestaan van deze foto echt niks af ik weet niet of deze standaard bij vista geleverd wordt want ik draai nog steeds onder XP.
                      Maar dat er veel gelijkenis is daar is geen twijfwel over mogenlijk en vindt het erg knap dat je dit hebt opgemerkt, heb jij de achtergronden van vista wel of was dit voor jou ook toeval.

Dan ben ik toch ff een uitleg veschuldigd daar Spooky in het begin dacht bij zijn uitleg dat de druppels op een metale ondergrond waren genomen. Deze opname was voor mij puur toeval want op mijn vrije Vrijdag had ik net al mijn spullen klaar om er op uit te trekken en op dat moment begon het te stort regenen dus met een kopje koffie wachten op de bank tot de regen voorbij was, al starend naar buiten kletterde de regen nogal hard op het raam maar ja als het zo hard regend dan stroomt het water van het glas dus dat werd niks (te veel beweging) maar als het ophoud met regenen heb je ongeveer 1 minuut om die grote druppels in stilstand te fotograferen voordat ze weer verdampt zijn bij deze hoge temperaturen en harde wind. Dus de druppels zijn gewoon vastgelegd op het raam en wel dubbelglas anders krijg je dit effect niet heb ik later gemerkt. Als je nu je diafragma op F2.8 zet en net scherp stelt op de aanhechting van de druppel krijg je dat metaalachtige effect in die druppels omdat je bij dit diafragma geen grote dof in de druppels ziet zoals bij een F16. De blauwe achtergrond is onze auto die voor de deur stond recht en links boven wat groen van de bomen en in het midden de grijze bewolking. Al bij al was de foto niet zo eenvoudig maar wel een samenloop van omstandigheden.

Hoop dat deze uitleg het toeval bevestigd.

El Barto
                      Je uitleg klinkt heel oprecht en daarom ook mijn oprechte verontschuldigingen voor de harde aanpak. Maar zoals ik ook al eerder zei, het is en blijft een prachtige foto. Als je hoe dan ook een foto kan maken die als twee ( of meerdere ) druppels water gelijkt op een foto die geselecteerd is door het team van Bill om zijn nieuwste versie te verfraaien , ben je een krak. Ik wou dat ik ook zulke dingen uit mijn toestel kon toveren. Veel succes en nogmaals proficiat met de overwinning.

Tigo
                      To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
                      Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

Comment

Working...
                      X