Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is "eenvoud" ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wat is "eenvoud" ?

Van Dale :
    een·voud (de ~ (m.), ~en)
    1 het weinig samengesteld, niet ingewikkeld zijn => simpliciteit
    2 afwezigheid van praal of overdaad, ongekunsteldheid
    3 argeloosheid

Misschien toch maar eens goed lezen en in het achterhoofd houden bij het quoteren van de inzendingen ...
    Ik neem dit in elk geval als leidraad bij het beoordelen van het criterium "voldoet foto aan de opdracht".

Is "rust" bvb hetzelfde als "eenvoud"
    Mijn fotowebsite : www.filover.be

Re: Wat is "eenvoud" ?

Sorry maar ik heb nog nooit zo´n lage scores moeten geven, ook een paar 1-tjes, dan deze maand
    Wat in de boekskes als definitie ook staat, mijn eenvoudige definitie om scores toe te kennen deze maand is: als je de foto bekijkt dan moet hij direct een indruk geven van eenvoud! Zonder uitleg van de plaatser. Punt!

Het is daarom vreselijk te zien hoe sommige inzenders zich in bochten wringen om ons ervan te overtuigen wat "zij" als eenvoud beschouwen.
    Jawadde, hou het simpel, zo eenvoudig is dat
    BD0723BE

Comment

Zeker goed om bij stil te staan want de omschijving van eenvoud wordt toch wel anders opgevat dan wordt omscheven in het Woordenboek.

Nog even omschrijving erbij van Kramers woordenboek: natuurlijkheid, soberheid.

En dan vraag ik me nog steeds af is eenvoud hetzelfde als eenvoudig , volgens het woordenboek niet.

Al met al een zeer moeilijke Challenge deze keer zeker omdat het toch wel gaat om een gevoel dat je moet hebben bij eenvoud.

Verder zal ik de uitslag niet meteen meemaken want we zijn vroeg op vakantie dus zie ik de uitslag wel rond 15 juli en alvast een proficiat aan de winnaar met deze niet eenvoudige challenge, bij deze allemaal al weer veel succes met de volgende opdracht.

El Barto

Nil Volentibus Arduum

Olympus E-500 + wat extra's

Canon 400D

Comment

Alles is eenvoud, wij (mensen) kunnen het gewoon niet begrijpen.

m.v.g.
        Fujifilm Finepix S5600
        Bezoek ook eens mijn blog.
        http://matthiasdm.wordpress.com/

Comment

Of hoe "eenvoud" eenvoudig moeilijk is!
          Groetjes,Anita
          Met mijn Canon Eos 450D blijf ik fotograferen,
          tot ik eens DE perfecte foto kan presenteren!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geert_B Bekijk bericht
            Het is daarom vreselijk te zien hoe sommige inzenders zich in bochten wringen om ons ervan te overtuigen wat "zij" als eenvoud beschouwen.
            Ik kan je redenering zeker volgen want "eenvoud" vereist normaal gezien geen uitleg aangezien eenvoud juist zo simpel, zo puur mogelijk is ...

Oorspronkelijk geplaatst door EL Barto Bekijk bericht
            ... alvast een proficiat aan de winnaar met deze niet eenvoudige challenge, bij deze allemaal al weer veel succes met de volgende opdracht.
            Goede reis en bij deze al proficiat : je bent misschien zelf de winnaar

Bij deze is iedereen (inclusief mezelf) gewaarschuwd dat gezien de gevarieerde interpretatie van "eenvoud" de punten per foto nogal kunnen variëren.
            Of hoe een thema als simpliciteit toch ingewikkeld kan worden

Comment

Ik heb me de vrijheid genomen "eenvoud" op te zoeken op http://synoniemen.net
              ---------:
              eenvoud is 4 maal gevonden als trefwoord:
              trefwoord: eenvoud
              synoniemen: argeloosheid, innocentie, naïviteit, onnozelheid
              synoniemen: bescheidenheid, ingetogenheid, soberheid
              synoniemen: natuurlijkheid, onbedorvenheid, ongekunsteldheid, oprechtheid
              synoniemen: simpelheid

eenvoud is 2 maal gevonden als synoniem van een ander trefwoord:
              trefwoord: bescheidenheid
              synoniemen: beleefdheid, discretie, eenvoud, ingetogenheid, kiesheid, matigheid, matiging, nederigheid, terughoudendheid
              trefwoord: oprechtheid
              synoniemen: echtheid, eenvoud
              :------- (Bron http://synoniemen.net)

Kwestie van wat grond aan de verschillende interpretaties te geven...

Mvg,
              Patrick
              Wat je niet probeert, dat weet je niet...

Comment

Bedankt voor de extra synoniemen !
                Bij de foto's zelf heb ik nog enkele interpretaties gezien die ook (nog) niet bij de synoniemen terug te vinden zijn...

Imho kan je het allemaal samenvatten als : puur, "zonder tralalala"

Comment

Hoi,

Ik was te laat voor deze Challenge maar had vrij snel een idee van wat ik onder eenvoud verstond. Namelijk het tegenovergestelde van complex.

Ik heb de foto alsnog in Fotodiscussie gezet:
                  http://forum.belgiumdigital.com/show...19#post1458319

Greetz,
                  P
                  ~ Never be afraid to try something new. Remember that a lone amateur built the Ark. A large group of professionals built the Titanic ~

Comment

Elk begin van de maand neem ik me voor om toch eens mee te doen met de challenge en elk einde van de maand merk ik op dat ik het weeral vergeten ben.

Dit terzijde is eenvoud volgens mij ook een bedriegelijk eenvoudige opdacht

Maar als ik de foto's van de challenge zo bekijk dan zijn er weinig (of geen) die me echt 'eenvoud' toeroepen.

persoonlijk denk ik bij eenvoud aan 'back to basics' en zeker 'less is more' maar andere mensen hebben precies andere ideeen.

G
                    As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
                    like.no.other

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Grf Bekijk bericht
                      Maar als ik de foto's van de challenge zo bekijk dan zijn er weinig (of geen) die me echt 'eenvoud' toeroepen.

G
                      Jammer dat we deze stelling niet echt terug kunnen vinden in de commentaren die op de foto's gegeven zijn, want dat zijn er eenvoudigweg weinig.
                      Logic brings you from A to B,
                      Photography brings you everywhere.

Comment

Hallo,

Ik vond deze opdracht zeer moeilijk. Mijn eerste poging is dan ook zwaar afgestraft geweest ;-) Voor elk van ons betekent eenvoud iets anders. Om dan er een Van Dale bij te halen, lijkt mij tegendraads. Het is in ieder geval duidelijk gebleken dat er enkele inzendingen 'pal op' zaten. Enfin, we leren bij ;-)

In ieder geval, gefeliciteerd aan de (terechte imo) winnaar.

Groeten,

Nico

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zes Bekijk bericht
                          Voor elk van ons betekent eenvoud iets anders. Om dan er een Van Dale bij te halen, lijkt mij tegendraads.
                          Tegendraads ?
                          De basisbetekenis van het woord "eenvoud", zoals die dus in Van Dale staat, zou toch minstens de leiddraad moeten zijn bij het uitvoeren van de opgelegde opdracht. En elkeen zal dat nog steeds op zijn manier interpreteren en uitvoeren en zo krijgen we toch uiteenlopende foto's.
                          Het mag alleen niet de bedoeling worden van een thema zodanig te gaan verdraaien dat in feite elke foto in aanmerking komt voor het opgelegd thema want dan kan spooky zich de moeite besparen om thema's te zoeken... Dan maakt iedereen gewoon een zo mooi mogelijke foto en geeft er in de beschrijving dan maar een draai aan zodat die binnen het thema valt. En juist DAT lijkt me NIET de bedoeling van de opzet van de challenge ...

Ik sluit me wel bij je aan dat het geen makkelijke opdracht was...

Comment

Citaat filipo
                            Het mag alleen niet de bedoeling worden van een thema zodanig te gaan verdraaien dat in feite elke foto in aanmerking komt voor het opgelegd thema
                            Hier moet ik de stelling van filipo zeker bijtreden. Zonder dat er afbreuk gedaan wordt aan een redelijke ruime interpretatie is het uiteraard wenselijk dat een inzending binnen de grenzen van de opdracht (thema) valt.

citaat Geert_B
                            Ook Geert_B moet ik bij treden want het viel me op hoeveel toelichting sommige inzenders bij hun Description gaven om min of meer hun inzending als eenvoud te rechtvaardigen. Maar mijn gevoel mag je er vaak van uitgaan als je bij de inzending in de description je de foto moet aanvullen, met een toelichting dit meestal wijst dat de foto niet genoeg beeldend is.

Slaag je er daarentegen in om een foto aan te bieden die beantwoord aan de uitdaging zonder dat er bijkomend commentaar moet gegeven worden mag je er ook meestal van uitgaan dat je een geslaagde foto instuurt die beantwoord aan het doel van de Challenge.

Natuurlijk komt naast deze streefregel nog heel wat fotografisch kennen en kunnen kijken om je voldoende af te tekenen van de andere inzendingen.
                            Spookys Fotoweb
                            BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spooky Bekijk bericht
                              Slaag je er daarentegen in om een foto aan te bieden die beantwoord aan de uitdaging zonder dat er bijkomend commentaar moet gegeven worden mag je er ook meestal van uitgaan dat je een geslaagde foto instuurt die beantwoord aan het doel van de Challenge.
                              Om vervolgens als "toch te simpel gedaan" met zelfs enen en tweeën te worden gewaardeerd.
                              Ik vind deze challenge wel een herhaling waard, mogelijk in een niet te verre toekomst? We zullen dan kunnen zien of iedereen ervan geleerd heeft en er bakken lomografieën getoond worden..
                              Vooraf heb ik geen woordenboek geraadpleegd, maar achteraf wel bij nagedacht OF de inzending aan de eisen voldeed. Maar goed ik heb een All-time high average van 5.35 gehaald, waarvoor dank, allemaal!
                              Groets, Gerhard
                              Panasonic FZ1000 - Metz 45 - Nikon S3500

Comment

Working...
                              X