Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe groot is de impact van het geven van enkel 1'tjes ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe groot is de impact van het geven van enkel 1'tjes ?

    Naar aanleiding van enkele opmerkingen in de winnaarstopic van deze maand, deze topic om hopelijk voor eens en voorgoed het fabeltje dat eentjes geven loont, de wereld uit te helpen.

    Stel je voor dat je alle foto's van een 1 voorzien hebt en jezelf een 10. Bekijk nu het klassement van deze maand en bekijk eens het gemiddelde van je eerste achtervolger(s) en reken eens na hoeveel hun gemiddelde zou geweest zijn mocht je hen bvb een 6 gegeven hebben ipv een 1.

    Om je wat te helpen : ander_gemiddelde = ((huidig_gemiddelde * aantal_ratings) -1 + 6) / aantal_ratings

    Hoeveel plaatsen zou je gezakt zijn ? 20 ? 10 ? 5 ? of slechts 2 of 1 of zelfs geen ?
    Doe gerust dezelfde oefening voor andere foto's.
    Hoeveel foto's zouden meer dan 3 plaatsen verschuiven ?

    Zijn die (eventueel) een of twee gewonnen plaatsen meer waard dan de frustratie die je opwekt bij verscheidene andere leden en vooral het risico uitgesloten te worden van verdere deelname ? Nee toch ?

    Maak gewoon een keigoede foto en je wordt sowieso beloond met hoge punten en je wint misschien zelfs met de vingers in de neusgaten. Kijk maar naar de winnaar van deze maand !
    Mijn fotowebsite : www.filover.be

  • #2
    Re: Hoe groot is de impact van het geven van enkel 1'tjes ?

    Hier wil ik toch even op reageren. Ik wil mezelf niet hoger prijzen en het is zeker niet de bedoeling om mijn eigen (slechte ) punten goed te praten. Het is ten slotte een spel waarbij je iets kan leren. En toch vraag ik me af wat sommige mensen bezield bij het uitdelen van punten. Ik geef zelf raar of zelden een 1 , de foto moet echt al bar slecht zijn om een 1 te krijgen. De uitleg bij de puntenuitrijking geeft ook aan bij 1 " je grootmoeder kan het beter"
    Als een foto je niet aanspreekt of het onderwerp ligt je niet is één ding, maar dit wil niet zeggen dat hij fotografisch gezien niet goed genomen is. Als je kijkt hoveel 1tjes er geven zijn , kan ik nooit geloven dat al die mensen er van overtuigd zijn dat hun grootmoeder deze foto beter zou kunnen nemen. Volgens mij zijn er mensen bij die te veel punten geven in eigen belang als je begrijpt wat ik bedoel.

    Ik zou een goede of middelmatige foto nooit een lagere score geven omdat deze eventueel concurentie zou kunnen zijn.

    De winnaar van deze maand is zeer zeker terecht en heel verdiend , waarvoor ook mijn dikke proficiat, alsook de daarop volgende zijn zeer goed , maar verder gezien , en niet alleen mijn score maar ook sommige anderen , zijn er veel rare dingen gebeurd met de puntenuitreiking. Vandaar ook mijn grote teleurstelling
    To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
    Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

    Comment


    • #3
      Re: Hoe groot is de impact van het geven van enkel 1'tjes ?

      geef nooit lager dan een vijf(voor de moeite), istie slechter, krijgt de opname van mij gwoon geen punten.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Hoe groot is de impact van het geven van enkel 1'tjes ?

        @ bouk , Dan heb ik veel liever geen punten dan 1tjes , er wordt dan toch een gemiddelde genomen van de punten
        To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
        Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

        Comment


        • #5
          Re: Hoe groot is de impact van het geven van enkel 1'tjes ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Tigo Bekijk bericht
          Hier wil ik toch even op reageren. Ik wil mezelf niet hoger prijzen en het is zeker niet de bedoeling om mijn eigen (slechte ) punten goed te praten. Het is ten slotte een spel waarbij je iets kan leren. En toch vraag ik me af wat sommige mensen bezield bij het uitdelen van punten. Ik geef zelf raar of zelden een 1 , de foto moet echt al bar slecht zijn om een 1 te krijgen. De uitleg bij de puntenuitrijking geeft ook aan bij 1 " je grootmoeder kan het beter"
          Als een foto je niet aanspreekt of het onderwerp ligt je niet is één ding, maar dit wil niet zeggen dat hij fotografisch gezien niet goed genomen is. Als je kijkt hoveel 1tjes er geven zijn , kan ik nooit geloven dat al die mensen er van overtuigd zijn dat hun grootmoeder deze foto beter zou kunnen nemen. Volgens mij zijn er mensen bij die te veel punten geven in eigen belang als je begrijpt wat ik bedoel.

          Ik zou een goede of middelmatige foto nooit een lagere score geven omdat deze eventueel concurentie zou kunnen zijn.

          De winnaar van deze maand is zeer zeker terecht en heel verdiend , waarvoor ook mijn dikke proficiat, alsook de daarop volgende zijn zeer goed , maar verder gezien , en niet alleen mijn score maar ook sommige anderen , zijn er veel rare dingen gebeurd met de puntenuitreiking. Vandaar ook mijn grote teleurstelling

          Hier wil ik ook effe op reageren. ALs een foto onderbelicht, onscherp, veel ruis heeft, een verschrikkelijke compositie van nul de ballen toont of nauwelijks in relatie staat met het thema, dan krijgt hij van mij de laagtse score: 1 Punt!
          Ik schaam mij er niet voor om dit te zeggen. Ik heb alle fotos´van februari een score gegegeven, de meeste een score tussen 3 en 9 maar jammer genoeg waren er ook enkele bij die voor mij waren.
          Een foto geen beoordeling geven is nog grotere zever. Als je foto´s in een challenge punten geeft dan moet je ze allemaal punten te geven. En als er zijn die problemen hebben met dit puntensysteem dan moet men eventueel onderzoeken of er geen andere methode kan ingevoerd worden om op een nog eerlijkere manier punten toe te kennen.

          Enfin, ik maak effe een vergelijking met de befaamde "idool zangwedstrijden". Daar denken alle kandidaten dat ze het beste zingen, de mooiste stem hebben, de beste choreografie uitbeelden en gaan doorbreken als internationaal zangartiest. Helaas is er dan een jury die 90 % van de deelnemers met beide voeten terug op de grond zet. En dat ze blijtend buiten komen omdat iemand eens eerlijk zijn mening gegeven heeft begrijpen ze dan niet. Komaan zeg !!
          Hier is het ook een beetje zo.

          Ooit zal ik ook eens een foto inzenden en ik zal niet in mijn gat gebeten zijn als er enkelen zijn die de laagste score geven. Integendeel, ik zal met nog meer inzet een nieuwe inzending indienen.
          Het wordt pas te gortig als er mensen zijn die alle foto´s een 1 geven en de hunne het maximum. Dat is kinderachtig en onaanvaardbaar!

          @Tigo, jouw foto heeft van mij meer dan 1 gekregen
          BD0723BE

          Comment


          • #6
            Re: Hoe groot is de impact van het geven van enkel 1'tjes ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Geert_B Bekijk bericht
            Hier wil ik ook effe op reageren. ALs een foto onderbelicht, onscherp, veel ruis heeft, een verschrikkelijke compositie van nul de ballen toont of nauwelijks in relatie staat met het thema, dan krijgt hij van mij de laagtse score: 1 Punt!
            Ik schaam mij er niet voor om dit te zeggen. Ik heb alle fotos´van februari een score gegegeven, de meeste een score tussen 3 en 9 maar jammer genoeg waren er ook enkele bij die voor mij waren.
            Een foto geen beoordeling geven is nog grotere zever. Als je foto´s in een challenge punten geeft dan moet je ze allemaal punten te geven. En als er zijn die problemen hebben met dit puntensysteem dan moet men eventueel onderzoeken of er geen andere methode kan ingevoerd worden om op een nog eerlijkere manier punten toe te kennen.

            Enfin, ik maak effe een vergelijking met de befaamde "idool zangwedstrijden". Daar denken alle kandidaten dat ze het beste zingen, de mooiste stem hebben, de beste choreografie uitbeelden en gaan doorbreken als internationaal zangartiest. Helaas is er dan een jury die 90 % van de deelnemers met beide voeten terug op de grond zet. En dat ze blijtend buiten komen omdat iemand eens eerlijk zijn mening gegeven heeft begrijpen ze dan niet. Komaan zeg !!
            Hier is het ook een beetje zo.

            Ooit zal ik ook eens een foto inzenden en ik zal niet in mijn gat gebeten zijn als er enkelen zijn die de laagste score geven. Integendeel, ik zal met nog meer inzet een nieuwe inzending indienen.
            Het wordt pas te gortig als er mensen zijn die alle foto´s een 1 geven en de hunne het maximum. Dat is kinderachtig en onaanvaardbaar!

            @Tigo, jouw foto heeft van mij meer dan 1 gekregen
            dank u geert,

            bij mij gaat het hem niet om het feit dat mijn inzending niet hoog scoort en ik ben me er zeker van bewust dat niet alle foto's bij iedereen in de zelfde smaak vallen. Ik ben ook maar een amateur maar ik ben me er wel van bewust wanneer een foto binnen categorie valt en fotografisch in orde zijn. De opmerkingen die je aan haalde zoals over of onder belicht , te veel ruis of onscherp en dergelijke moeten terecht minder punten krijgen. Ik ben niet de persoon die gaat zweven en denken dat hij de eerste zal scoren bij elke inzending, dus hoef daar niet echt met mijn voeten terug op de grond geplaatst worden.

            Bij mij gaat het er gewoon om wat er in sommige mensen hun hoofd om gaat als ze met ééntjes gaan rond strooien. Nogmaals , als je de foto's allemaal bekijkt en eerlijk beoordeeld , verdienen 75% van de inzendingen één beoordeling boven de 5 , laat staan een 1
            We zijn allemaal of toch bijna allemaal amateur fotografen en hebben toch al wel wat ervaring , dan kan het toch niet zijn sommige mensen met punten omspringen alsof hun grootmoeter het beter kan.
            To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
            Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

            Comment


            • #7
              Re: Hoe groot is de impact van het geven van enkel 1'tjes ?

              Ook vanaf hier even een reactie:

              Ik zal het even belichten vanaf mijn eigen inzending, het zal waarschijnlijk zo
              zijn geweest als ik geen 3 eentjes had gehad ik waarschijnlijk op de 2e plaats was geeindigd met 7.53 maar SOWAT ik zit er niet mee. Wel een beetje raar dat ik verder geen 2, 3, of 4 gekregen heb. Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat je een foto echt niet goed vindt want over smaak valt niet te twisten.
              Maar dat neemt niet weg dat ik erg benieuwd ben naar de foto's van de grootmoeders van diegene die mij een 1 hebben gegeven, die zou ik toch wel eens graag aanschouwen.

              Zelf zal ik nooit lager als een 5 geven als de foto aan de opdracht voldoet want dat is voor mij wel van wezenlijk belang.

              El Barto
              ___________________________

              Nil Volentibus Arduum
              ___________________________

              Olympus E-500 + wat extra's

              Comment


              • #8
                Re: Hoe groot is de impact van het geven van enkel 1'tjes ?

                Voor alle duidelijkheid, met deze topic viseerde ik niet mensen die soms eens een 1 aan een foto geven, maar wel die personen die systematisch enen geven.
                Smaken verschillen dus is het normaal dat de gegeven punten variëren.


                Maar ik wel er wel nog iets aan toevoegen. Aangezien de challenge o.a. ook als bedoeling heeft om iets bij te leren, is het misschien wel interessant dat gegeven lage scores ook vergezeld worden van een (opbouwende) commentaar van wat er niet goed is en (vooral) hoe dat zou kunnen verbeterd worden...
                Nu blijf je als maker met vraagtekens zitten. In de vorige challenge eindigde ik vierde maar kreeg ik 3 maal een 1. Aangezien niemand een negatieve commentaar gaf, weet ik dus ook niet wat er stoorde in de foto. En bestaat dus ook de kans dat ik volgende keer dezelfde fout maak

                Ik ben net als geert_B ook voorstander om iedereen punten te geven. Als "slechte" foto's systematisch geen punten krijgen omdat men geen lage punten wil geven, dan krijgen die foto's dus enkel hoge scores. Het totaal aantal stemmen zal misschien beperkt zijn maar het gemiddelde zal dan hoog zijn, wat dus een verkeerd beeld geeft.
                Mijn fotowebsite : www.filover.be

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe groot is de impact van het geven van enkel 1'tjes ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
                  Ik ben net als geert_B ook voorstander om iedereen punten te geven. Als "slechte" foto's systematisch geen punten krijgen omdat men geen lage punten wil geven, dan krijgen die foto's dus enkel hoge scores. Het totaal aantal stemmen zal misschien beperkt zijn maar het gemiddelde zal dan hoog zijn, wat dus een verkeerd beeld geeft.
                  Stel dat iemand een heel slechte foto maakt ...
                  niemand geeft punten, behalve die ene die zich met een 10 beloont
                  Dan wint die ook nog

                  Dus zeker aan iedereen punten geven.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe groot is de impact van het geven van enkel 1'tjes ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door lut Bekijk bericht
                    Stel dat iemand een heel slechte foto maakt ...
                    niemand geeft punten, behalve die ene die zich met een 10 beloont
                    Dan wint die ook nog

                    Dus zeker aan iedereen punten geven.
                    Zou het niet eerlijker verlopen als de deelnemers zelf niet zouden kunnen stemmen ? Maw, alleen mensen die niet deelnemen, kunnen punten geven ?
                    David Leemans
                    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe groot is de impact van het geven van enkel 1'tjes ?

                      2431 ratings, 49 deelnemers
                      dan komen we aan een gemiddelde van ongeveer 50 ratings per persoon.
                      Als de deelnemers zelf geen punten meer mogen geven, wie geeft ze dan wel?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe groot is de impact van het geven van enkel 1'tjes ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door lut Bekijk bericht
                        Als de deelnemers zelf geen punten meer mogen geven, wie geeft ze dan wel?

                        De niet-deelnemers zeker...?

                        Mvg,

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe groot is de impact van het geven van enkel 1'tjes ?

                          Als je door jezelf een 10 te geven voor een mindere foto, hoger in de ranking wil komen, wie bedrieg je dan het meest? Toch jezelf zou ik denken.

                          mvg

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe groot is de impact van het geven van enkel 1'tjes ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                            Zou het niet eerlijker verlopen als de deelnemers zelf niet zouden kunnen stemmen ? Maw, alleen mensen die niet deelnemen, kunnen punten geven ?
                            Ik denk toch dat, zoals lut ook suggereert, de challenge het toch vooral moet hebben van het enthousiasme van de deelnemers zelf.
                            Ik vermoed dat er (met uitzondering van bouk en misschien nog enkele andere) niet veel niet-deelnemers zijn die zich de moeite getroosten om deelnemende foto's punten te geven, laat staan alle foto's.
                            Mijn fotowebsite : www.filover.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoe groot is de impact van het geven van enkel 1'tjes ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door starengine Bekijk bericht
                              Als je door jezelf een 10 te geven voor een mindere foto, hoger in de ranking wil komen, wie bedrieg je dan het meest? Toch jezelf zou ik denken.
                              En als het effectief een mindere foto is, dan zal de meerderheid je rating toch niet volgen en zal je toch niet bovenaan eindigen. dus bedrieg je idd vooral jezelf.

                              Anderzijds kan ik mij moeilijk inbeelden dat iemand een foto instuurt waar hij/zij zelf minder dan 7 voor geeft.
                              Als je zelf vindt dat je foto niet goed is, dan kan je immers 3 dingen doen :
                              - niets insturen (maar dat zou ik niet aanraden )
                              - een ander onderwerp nemen (misschien lukt dat beter)
                              - de minpunten van je foto opzoeken, de foto opnieuw maken en proberen die minpunten weg te werken. Als jij minpunten ziet in je foto, dan is de kans immers heel groot dat iemand anders die ook ziet en zijn score daardoor naar beneden aanpast...

                              Het is en blijft uiteindelijk een fotografie-uitdaging : we oordelen op wat we zien, niet op wat er aan vooraf ging.
                              Mijn fotowebsite : www.filover.be

                              Comment

                              Working...
                              X