Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Challenge Jun 06 - maak je keuze

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Challenge Jun 06 - maak je keuze

Maak je keuze voor het onderwerp in onze poll aangaande de Challenge Jun 06.

Terug is de maand mei bijna voorbij. De inzendingen voor de maand mei 06 zijn intussen afgesloten. Heel wat Challengers brengen hun beoordeling en waarde beoordelingen uit over de ingezonden foto's. Velen zitten met heel wat spanning te wachten op het eindresiltaat van de voorbije Challenge "De straat".

Dit betekend dat we ons klaar maken voor een nieuwe uitdaging. Dus kiezen maar uit de 5 aangebrachte mogelijkheden.

Vol spanning zit ik weer uit te kijken wat de keuze zal zijn voor de maand juni.
    69
    Consumptie maatschappij/Consumer society
    0%
    15
    Evenementen/Events
    0%
    6
    Fruit en Groenten/Fruit and vegetables
    0%
    26
    Insecten/Insecten
    0%
    11
    Man - Vrouw/Man - Woman
    0%
    11

The poll is expired.

Spookys Fotoweb
    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

Re: Challenge Jun 06 - maak je keuze

Is er eigenlijk plaats op BD om zelf voorstellen in te dienen, my dear Spooky?

Het ziet er naar uit dat het fruit en groenten wordt en ik zie nu al de winnende foto voor mij: een studio-opname waarbij er stoer belicht werd. Als je niet over een studio beschikt zit je dus al onmiddellijk een stapje lager, wat bijvoorbeeld niet het geval was bij 'de straat', en dat sprak me net zo aan!

Er zijn ook weinig interpretaties mogelijk hé...

Enfin, opboxen tegen de grote heren met studio's wordt wel de moeite waard om te proberen!

Groeten,

L.
    Lieven Degrauwe
    http://www.beeldbedrijf.be

Comment

Je bent vrij om je inspiratie voor onderwerpen door te geven aan Spooky. Ik denk zelfs dat hij die inbreng erg zou waarderen.

Comment

@ to louvain,

Het is zoals lut aanhaald dat ik een inbreng zeker zal waarderen.

In Nov 05 deed ik reeds een oproep naar suggesties.

Kijk maar eens naar onderstaande link:

Daar kwamen enkelle mooie voorstellen naar voren die reeds in de voorbije maanden aan de orde zijn gekomen. Aan de hand van de gekregen suggesties heb ik een data bestand aangemaakt waar ik nu uit put.

Maar men moet nooit wachten tot er een oproep is om een voorstel in te dienen je mag me dit altijd laten geworden via een berichtje of via het forum.

Uiteraard heb je nooit zekerheid dat je voorstel effectief aan de orde komt. Ik kan je voorstel alleen maar opnemen in een POL. Zo kan iedereen via de POL zijn voorkeur en keuze bepalen.

Dus louvain en iedereen die een suggestie wil aanbrengen laat ze maar komen.

Louvain als je een voorstel doet dan kan ik deze uiteraard niet meer opnemen in de Pol van deze maand en als je voorstel passend is volgens het jaargetijde dan komt ze zo snel mogelijk aan de orde. Je zal best begrijpen dat ik het onderwerp Kerstmis niet kan brengen in de zomermaanden.
        Spookys Fotoweb

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door louvain
          Is er eigenlijk plaats op BD om zelf voorstellen in te dienen, my dear Spooky?

Het ziet er naar uit dat het fruit en groenten wordt en ik zie nu al de winnende foto voor mij: een studio-opname waarbij er stoer belicht werd. Als je niet over een studio beschikt zit je dus al onmiddellijk een stapje lager, wat bijvoorbeeld niet het geval was bij 'de straat', en dat sprak me net zo aan!

Er zijn ook weinig interpretaties mogelijk hé...

Enfin, opboxen tegen de grote heren met studio's wordt wel de moeite waard om te proberen!

Groeten,

L.
          Ik ben het met louvain eens. Het opboksen tegen de de semiprofs met apparatuur is voor de simpele amateur een bijna nul kans. Maar goed, ik heb daar weinig over te zeggen en ik heb ook de inbreng en de topic gesprokkeld gemist.

Daarnaast vind ik het ook jammer dat er zo weinig mensen (altijd een klein ploegje) ten tijde van het inzende commentaar geven. Zo krijg je niet de kans om een foto opnieuw op te sturen indien je gaat twijfelen.
          Groetjes, Jörgen
          www.beautyshoot.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MadMax
            Ik ben het met louvain eens. Het opboksen tegen de de semiprofs met apparatuur is voor de simpele amateur een bijna nul kans. Maar goed, ik heb daar weinig over te zeggen en ik heb ook de inbreng en de topic gesprokkeld gemist.

Daarnaast vind ik het ook jammer dat er zo weinig mensen (altijd een klein ploegje) ten tijde van het inzende commentaar geven. Zo krijg je niet de kans om een foto opnieuw op te sturen indien je gaat twijfelen.
            Idee: ik weet wel dat het tijdens het uploaden niet zou helpen, maar wat ik persoonlijk mega-interessant zou vinden is dat er een beoordelende jury van professionele fotografen zou zijn die nadien foto per foto de foto's bespreken. Op die manier krijg je als debutant een representatieve feedback waarop je kan bouwen. Maar ik meen me te herinneren dat dit nu al gebeurt? Spooky heeft daar een site voor zeker? Zéker blijven doen in dat geval, want daar ben ik heel veel mee.

Nog een andere aanmerking: zou het niet beter zijn dat een jury de challengefoto's beoordeelt in de plaats van wij debuterende fotograafjes? Ik denk maar aan vorige challenge (ondersteboven) waarbij de winnende foto van iemand een 1/10 gekregen had. Dit wijst op pure vriendjespolitiek (of gewoon afbreken om zèlf goed te staan) en is niet anders te interpreteren dan een heel laffe daad. Ik kan me niet voorstellen dat iemand die foto ècht zo lelijk vond (hij was geniaal!). Mijn punt: als dat gebeurt met 1/10 dan gebeurt dat ongetwijfeld ook met 10/10, en dus maak je meer kans om te winnen als je veel vrienden op BD hebt die je steunen met tienen... Laat het stemmen aan een deskundige jury over, en de kans is veel groter dat de knapste foto wint...

Iemand akkoord?

Groeten,

Lieven

ps: moest het verkeerd overkomen: ik ben pro-challenge, zéker en vast!!!
            Lieven Degrauwe
            http://www.beeldbedrijf.be

Comment

@ to MadMax
              Ik stel tde laatste tijd meer en meer vast dat er deelnemers zijn die aan de hand van de gekregen commentaren en suggesties een nieuwe verbeterde foto inzenden. Vaak is de nieuw ingezonden foto een werkelijke verbetering wat het doel van de challenge benadrukt.

@ to louvain

Inderdaad louvain ik heb gedurende een 4 maanden voor ieder ingezonden foto een beoordeling uitgebracht. Maar wegens tijdsgebrek en om reden dat ik niet zeker ben of iedereen dit kon of kan waarderen werd van deze formule afgestapt zie onderstaande link:

2 personen deden deze maand een verzoek tot een beoordeling door het plaatsen van een * na hun titel. Dit betekend dat deze 2 personen van mij hun beoordeling tijdens de lopende Challenge hebben gekregen. In principe zou enkel deze 2 commentaren op mijn web voor iedereen in te zien zijn.

11 personen hebben via een PM bericht mij verzocht maandelijks hun een beoordeling over te maken. Ook deze personen mochten van mij tijdens de lopende Challenge hun beoordeling ontvangen. Maar deze beoordelingen zullen niet op mijn web worden geplaatst m.a.w. deze beoordelingen zullen zoals afgesproken in het topic een nieuw idee niet voor iedereen zichtbaar worden gemaakt.

Ja over de manier van punten geven kan inderdaad nog heel vaak en heel lang over gepraat worden. Maar of je nu werkt met een professionele jury of een jury bestaande uit het bestaande systeem perfectie zal er nooit zijn.

Door deel te nemen aan al de facetten van de Challenge beoefen je 3 belangrijke leerobjecten:
              • Leren fotograferen via een opgelegd onderwerp
              • Leren door en via de commentaren.
              • De punten quotering is een waardebeoordeling:
                • voor de fotograaf op welk niveau hij zich kan plaatsen voor een bepaald onderwerp
                • voor de puntengever is het een waardemeter hoever hij een foto op zijn volle waarde kan inschatten.
              Spookys Fotoweb

Comment

Misschien wordt het dan wel heel omslachtig, maar eigenlijk zou ik het tof vinden moest er een apparte challenge zijn voor mensen die geen spiegelreflexcamera hebben, dus enkel een compact toestel. Wij kunnen toch echt nooit foto's maken op hetzelfde niveau. De kwaliteit is sowieso altijd een stuk minder. Kan natuurlijk ook zijn dat ik de enige ben die hier zo over denkt...
                Hilde

Comment

Toch maar eens een fabeltje uit de wereld helpen dat af en toe terug de kop opsteekt.
                  Het is NIET het toestel dat van belang is maar wat je er mee doet ... Het is niet omdat men over een heel duur toestel met een heel assortiment lenzen beschikt dat men er sowieso betere foto's mee maakt ... het kan helpen maar het is geen noodzaak. De compositie van een foto bvb zal niet veranderen/verbeteren door met een spiegelreflex te werken ...

Ikzelf heb voor de challenge nog nooit een foto ingestuurd die gemaakt werd met een spiegelreflex (want ik heb geen spiegelreflex) en toch sta ik enkele malen op de erelijst met foto's die gemaakt waren met een canon A40 (een simpele 2-megapixelcamera...) en de winnende foto van vorige maand is gemaakt met een canon S2 (nog steeds geen spiegelreflex) ...

En het aantal challenge-deelnemers met een (professionele) studio zijn zeker op een hand te tellen...
                  En voor het geval jullie zouden twijfelen : mij moet je er al niet bijrekenen (tenzij je een tafel met bureaulamp of zonlicht en wat creativiteit als een professionele studio beschouwt... )

Niemand is dus kansloos
                  Mijn fotowebsite : www.filover.be

Comment

Ik bedoelde eerder naar kleuren en scherpte toe... Maar het kan ook aan mijn toestel liggen natuurlijk. Of aan de handeling Nietemin, ik doe verder hoor !
                    Hilde

Comment

Ik had eigenlijk liever fruit en/of groenten gezien...

A-
                      Pentax K-5 - Pentax-DA WR 1:3.5-5.6 SMC - Pentax F 1:1.4 50mm - Pentax-FA 80-320mm 1:4.5-5.6 SMC - Pentax-M 1:1.4 50mm - Tamron 18-250mm 1:3.5-6.5 - Metz 58 af-1

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Datake
                        Ik had eigenlijk liever fruit en/of groenten gezien...
                        Ik denk niet dat het de bedoeling was om de "en" zo strikt te interpreteren en vermoed dus dat het eigenlijk wel bedoeld was zoals je aangeeft (en/of) maar dat kan alleen spooky bevestigen aangezien hij de onderwerpen kiest...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door iedel
                          Ik bedoelde eerder naar kleuren en scherpte toe...
                          Wat de kleuren betreft is het daarom ook toegestaan om wat te corrigeren ... maar natuurlijk mag je van een rode appel geen groene maken

Wat de scherpte betreft zou je op de challenge-grootte (= max 800pix) eigenlijk niet echt veel verschil mogen merken tenzij je misschien met een 1 MP-camera werkt...
                          En ByTheWay ook verscherpen is als bewerking toegestaan (zeker omdat je je foto zal moeten verkleinen om binnen de regels te blijven), maar als je daarin overdrijft verknoei je eerder je foto dan dat je hem verbetert

Comment

Sorry enkele dagen niet op het net geweest.

Maar ik merk dat er een belangrijke vraag gesteld werd met een mogelijk onderwerp door Datake.

Als het thema fruit en groenten wordt gekozen dan is het zoals filipo zegt je mag de en niet in de strikte vorm interpreteren. Je kan gerust een foto maken van:

Fruit

of van

Groenten

of van

Groenten en fruit

Dus zoals je merkt is er een redelijke vrijheid indien dit het gekozen onderwerp wordt.
                            Spookys Fotoweb

Comment

Evenementen is nogal breed? Betogingen, autoraces, optredes.... etc? Alé lijkt mij moeilijk om te quoteren. Muziek evenementen lijkt mij wel een toffe challenge voor de zomermaanden (als het zomer wordt toch)

Comment

Working...
                              X