Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beoordeling maart door collega's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Beoordeling maart door collega's

    Jammer dat je er niet dieper kan en wil op ingaan. Nu zal ik zal eens een secretaresse moeten raadplegen om te zien of zij je steno-teksten kan ontcijferen, want ik begrijp je idee nog steeds niet.

    Bedoel je dat je de scores zou beperken van 1 tot 5 ???
    Wat bedoel je met "1: 5:17 2: 4:10 3: 5:5" ??? Wat hoort hier bij wat en wat betekenen die getallen ???
    En wat betekent "5:" in "en het aantal stemmen 5: had er bv 76 extreem boven het gemiddelde om op 5: te komen." ???
    Mijn fotowebsite : www.filover.be

    Comment


    • #32
      Re: Beoordeling maart door collega's

      Oorspronkelijk geplaatst door filipo
      Jammer dat je er niet dieper kan en wil op ingaan. Nu zal ik zal eens een secretaresse moeten raadplegen om te zien of zij je steno-teksten kan ontcijferen, want ik begrijp je idee nog steeds niet.

      Bedoel je dat je de scores zou beperken van 1 tot 5 ???
      Wat bedoel je met "1: 5:17 2: 4:10 3: 5:5" ??? Wat hoort hier bij wat en wat betekenen die getallen ???
      En wat betekent "5:" in "en het aantal stemmen 5: had er bv 76 extreem boven het gemiddelde om op 5: te komen." ???
      Hier heb je je secretaresse en die begrijpt het cijfergedoe ook niet, men heeft me altijd geleerd klaar en duidelijke taal te schrijven. Dus zal de persoon in kwestie dit beter zelf omzetten naar schrijftaal
      Linda

      Comment


      • #33
        Re: Beoordeling maart door collega's

        filipo ik wist niet dat jij een persoonlijke secretaresse had.

        Dat is nog iets wat ik mankeer.
        Spookys Fotoweb
        BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

        Comment


        • #34
          Re: Beoordeling maart door collega's

          Oorspronkelijk geplaatst door spooky
          filipo ik wist niet dat jij een persoonlijke secretaresse had.
          Als je onder "persoonlijk" ook "voor 40tal personen" verstaat, dan wel
          En bovendien zijn het er zelfs twee
          Mijn fotowebsite : www.filover.be

          Comment


          • #35
            Re: Beoordeling maart door collega's

            Oorspronkelijk geplaatst door filipo
            Als je onder "persoonlijk" ook "voor 40tal personen" verstaat, dan wel
            En bovendien zijn het er zelfs twee
            filipo ik denk dat je mijn antwoord niet gelezen hebt, foei

            Comment


            • #36
              Re: Beoordeling maart door collega's

              Wat er nodig is, is de "mediaan" en niet het gemiddelde. Bij de mediaan vallen hoge cijfers tegen lage weg. Dus alle inzenders die zichzelf 10 geven en anderen 1 schrappen zichzelf. Ok, niet helemaal, maar ze schrappen toch hun 10 en tenminste één 1.

              Hoe bereken je de mediaan: zet alle cijfers in volgorde en schrap om beurten vooraan en achteraan een cijfer tot je in't midden maar 1 cijfer overhoudt (hou je er 2 over, neem dan van deze 2 het gemiddelde).

              Bijvoorbeeld:
              1 1 1 2 6 6 7 7 8 8 8 9 10
              -> mediaan = 7
              -> gemiddelde = 5,7

              De mediaan is wiskundig gezien ook correcter dan het gemiddelde wanneer je cijfers gebruikt om dingen in volgorde te zetten.

              Comment


              • #37
                Re: Beoordeling maart door collega's

                Oorspronkelijk geplaatst door unick
                Wat er nodig is, is de "mediaan" en niet het gemiddelde. Bij de mediaan vallen hoge cijfers tegen lage weg. Dus alle inzenders die zichzelf 10 geven en anderen 1 schrappen zichzelf. Ok, niet helemaal, maar ze schrappen toch hun 10 en tenminste één 1.

                Hoe bereken je de mediaan: zet alle cijfers in volgorde en schrap om beurten vooraan en achteraan een cijfer tot je in't midden maar 1 cijfer overhoudt (hou je er 2 over, neem dan van deze 2 het gemiddelde).

                Bijvoorbeeld:
                1 1 1 2 6 6 7 7 8 8 8 9 10
                -> mediaan = 7
                -> gemiddelde = 5,7

                De mediaan is wiskundig gezien ook correcter dan het gemiddelde wanneer je cijfers gebruikt om dingen in volgorde te zetten.
                Dit lijkt mij een goed idee.
                Ik had ook al zitten denken aan een systeem waarbij het hoogste en het laagste cijfer niet meetelt zoals bij jury-beoordelingen in sommige sportcompetities.
                Het lijkt mij ook niet logisch dat de deelnemers aan de challenge ook punten mogen geven. Maar het is waarschijnlijk technisch niet haalbaar om dat te controleren?
                Wat me ook zinvol lijkt is dat er pas punten worden gegeven als alle inzendingen binnen zijn, na de uiterste inzenddatum dus. Sinds ik punten geef heb ik dat zo gedaan. Ik had het gevoel op die manier alle inzendingen gelijk te behandelen.
                Last edited by nestor; 17 maart 2006, 16:18.
                Mvg
                ES
                BD0543BE

                Comment


                • #38
                  Re: Beoordeling maart door collega's

                  Oorspronkelijk geplaatst door linda16093
                  filipo ik denk dat je mijn antwoord niet gelezen hebt, foei
                  Maar mijn liefste linda hoe zou ik jou over het hoofd kunnen zien ??
                  Ik heb alleen (shame on me ) je reactie iets te vlug gelezen en niet opgemerkt dat je niet alleen een secretaresse bent maar dat ik jou nu ook tot mijn persoonlijke secretaresses mag rekenen...
                  Nu heb ik er wel al drie. Oeieoei, als daar maar geen vodden van komen
                  Mijn fotowebsite : www.filover.be

                  Comment


                  • #39
                    Re: Beoordeling maart door collega's

                    Oorspronkelijk geplaatst door unick
                    Wat er nodig is, is de "mediaan" en niet het gemiddelde. Bij de mediaan vallen hoge cijfers tegen lage weg.
                    Jammer genoeg is dit geen ideaal middel als je alleen een verzameling natuurlijke getallen hebt die slechts kunnen variëren tussen 1 en 10. Op die manier riskeer je enorm veel gelijke scores te hebben.

                    Een kleine test om dat te bewijzen : ik heb de mediaan eens genomen van de top 12 van de laatste challenge. De winnaar is dezelfde gebleven, maar hetgeen volgt toont de laatste kolom dat de mediaan niet de ideale oplossing is als je een klassement wil ... wie is er nu 2e, 3e, 4e, ... ??

                    Huidig Klassement / aantal gekregen ratings / mediaan
                    ===========================================
                    1 - 61 - 8
                    2 - 58 - 7
                    3 - 64 - 7
                    4 - 55 - 7
                    5 - 76 - 7
                    6 - 55 - 7
                    7 - 67 - 6
                    8 - 58 - 6
                    9 - 53 - 7
                    10 - 61 - 6
                    11 - 61 - 6
                    12 - 57 - 6

                    Het gemiddelde lijkt me nog steeds meer aangewezen, al of niet vooraf gecorrigeerd door de allerlaagste en allerhoogste score te schrappen... maar of dat veel verschil maakt zou eens moeten getest worden.

                    EDIT (17/03 19u31) : ik heb de test even gedaan voor de top 12 op basis van de gegevens die bij elke foto staan.
                    In de scores heb ik dus telkens de hoogste en de laagste score geschrapt en een nieuw gemiddelde bepaalt (met dus het totaalaantal ratings per foto verminderd met 2) :

                    Oud Klassement / Oud gemiddelde / hoogste score / laagste score / nieuw gemiddelde
                    ================================================== ===============
                    1 - 7.57 - 10 - 2 - 7.62
                    2 - 7.36 - 10 - 2 - 7.41
                    3 - 6.95 - 10 - 2 - 6.98
                    4 - 6.75 - 10 - 2 - 6.78
                    5 - 6.62 - 10 - 1 - 6.65
                    6 - 6.56 - 9 - 2 - 6.60
                    7 - 6.25 - 10 - 1 - 6.27
                    8 - 6.14 - 9 - 1 - 6.18
                    9 - 6.09 - 9 - 1 - 6.13
                    10 - 6.05 - 10 - 1 - 6.07
                    11 - 6.00 - 10 - 1 - 6.02
                    12 - 6.00 - 10 - 2 - 6.00

                    Conclusie : eliminatie hoogste score en laagste score maakt geen enkel verschil voor het klassement.

                    Eindconclusie (zoals in verschillende oudere topics) : die ene heel lage (1 of 2) en heel hoge score (10 of 9) spelen in het eindresultaat geen (of nauwelijks een) rol als er gebruik gemaakt wordt van het gemiddelde ...


                    EDIT2 (18/3) : tekst en tabel iets duidelijker gemaakt...
                    Last edited by filipo; 18 maart 2006, 08:16.
                    Mijn fotowebsite : www.filover.be

                    Comment


                    • #40
                      Re: Beoordeling maart door collega's

                      al jaren bij BD, toegegeven, ben soms ook gefrustreerd geweest door de eentjes en tweetjes en 'slechte' puntengevers, maar so what, ... om het even welk systeem er ook gebruikt werd/wordt/zal gebruikt worden, het zal nooit iedereen tevreden stellen, het zal altijd een 'never ending story' blijven, het begint hier echt meer en meer op een soap te lijken, bestaan er soaps met een happy end ? en indien ja, wanneer ?
                      read my lips : het gaat hier dacht ik nog altijd om onze hobby, ons gemeenzaam tijdsverdrijf en niet om wiskundige analyses, als we zo verder doen, blijft er binnenkort maar weinig over van de oorspronkelijke challenge, namelijk deelnemen om te leren en laat het ons inderdaad bij het 'gemiddelde' systeem houden !
                      Last edited by stampers; 17 maart 2006, 18:35.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Beoordeling maart door collega's

                        Als ik het goed begrijp bedoel je dat op het einde voordat de gemiddelde’s worden berekend dan niet meer het gemiddelde wordt berekend maar wel de mediaan.

                        Ik denk dat dit waarschijnlijk een moeilijke software matig probleem zal zijn.

                        Toch heb ik eens heel snel de mediaan berekeningen gedaan voor enkele mensen van de vorige Challenge.

                        Ik neem de eerst geplaatste 19de, 20ste , 21ste en laatst geplaatste. In feite zou ik een volledige berekening moeten doen. Maar wegens tijdsgebrek kan ik het voorlopig niet. Maar wie weet doe ik dat wel later nog eens over.

                        Ik kwam tot volgend resultaat
                        Eerst geplaatste = Rowe = Gemiddelde = 7,57 – Mediaan = 8
                        19de geplaatste = Vicky = Gemiddelde = 5,44 – Mediaan = 5,5
                        20ste geplaatst = Hubbax = Gemiddelde = 5,36 – Mediaan = 5
                        21ste geplaatst = Magalie = Gemiddelde = 5,22 – Mediaan = 5
                        Laatst geplaatste = Doggiedog = Gemiddelde = 3,25 – Mediaan = 3

                        Zoals we merken ligt de mediaan niet zo ver af van het thans gebruikte gemiddelde.
                        Er is echter bij gebruik van het mediaan een nadeel namelijk dat je geen zo’n nauwkeurige rangschikking kan opstellen. Dit omdat het mediaan enkel kan werken met de gehele getallen daar de punten gever alleen maar gehele getallen kan ingeven. Bij een gemiddelde berekening wordt er nu gewerkt tot 2 cijfers na de komma.
                        Spookys Fotoweb
                        BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

                        Comment


                        • #42
                          Re: Beoordeling maart door collega's

                          Oorspronkelijk geplaatst door spooky
                          Ik neem de eerst geplaatste 19de, 20ste , 21ste en laatst geplaatste. In feite zou ik een volledige berekening moeten doen. Maar wegens tijdsgebrek kan ik het voorlopig niet. Maar wie weet doe ik dat wel later nog eens over.
                          Voor de eerste 12 kan je je het werk alvast besparen, zie de 2 tabellen enkele posts hierboven ... ik heb er wel geen namen bij geplaatst
                          Mijn fotowebsite : www.filover.be

                          Comment


                          • #43
                            Re: Beoordeling maart door collega's

                            Dank U filipo ik denk dat het nog onodig is om de mediaan van de volledige Challenge te maken. Dit gezien we beiden tot dezelfde conclusie zijn gekomen namelijk dat er geen overdonderende verschillen zijn tussen het gemiddelde en het mediaan. Buiten dat je bij mediaan berekeningen je een minder nauwkeurige rangschikking hebt.
                            Last edited by spooky; 18 maart 2006, 23:18.
                            Spookys Fotoweb
                            BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

                            Comment


                            • #44
                              Re: Beoordeling maart door collega's

                              Wat ik niet goed begrijp is dat je blijkbaar op je eigen foto mag stemmen en die dan zomaar eventjes 10 puntjes geven.....

                              doe ik persoonlijk zeker niet , ik zal de andere fotos wel beoordelen want uiteindelijk lijkt het mij toch vooral de bedoeling iets bij te leren en dat lukt nogal moeilijk als je wint door jezelf 10 te geven natuurlijk hé
                              [U]only sheep need a leader

                              ALLES GESTOLEN OP 5 MEI

                              Comment


                              • #45
                                Re: Beoordeling maart door collega's

                                Waarom je in de Challenge op jezelf mag stemmen weet ik ook niet.

                                Vermoedelijk misschien om dat dit in de beginne van de Challenge dit softwarematig moeilijk te verwezenlijken is of was.

                                Maar in feite waarom niet. We zijn het in feite niet gewoon om ons zelf te mogen beoordelen. Maar je kan het ook filosofisch zo zien, waarom zou je aan jezelf geen 10 toekennen. Door deel te nemen en je foto in te zenden mag je er best van uitgaan dat je best tevreden bent over je eigen foto.
                                Als je zou oordelen dat je moeilijk aan je eigen foto een 10 kan toekennen dan zou het kunnen betekenen dat je niet echt tevreden bent over je eigen foto.

                                Anderzijds zouden we ook iedereen kunnen oproepen om zichzelf een tien toe te kennen dan heeft de tien die ja aan jezelf toekent geen invloed meer op je puntentoekenning.

                                Maar zoals je merkt primus moet ook ik op jou vraag een antwoord schuldig blijven en blijft bovenstaande maar bij een losse bedenking.
                                Last edited by spooky; 19 maart 2006, 22:04.
                                Spookys Fotoweb
                                BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

                                Comment

                                Working...
                                X