Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beoordeling maart door collega's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Beoordeling maart door collega's

    Oorspronkelijk geplaatst door kartix
    Trouwens nooit gesnapt waarom dat per sé anoniem moet gebeuren
    Om te vermijden dat de maker beoordeeld wordt en niet de foto ...
    Mijn fotowebsite : www.filover.be

    Comment


    • #17
      Re: Beoordeling maart door collega's

      filipo verwoord in een heel goede, korte maar krachtige samenvatting waarom punten best anoniem gegeven worden.
      Spookys Fotoweb
      BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

      Comment


      • #18
        Re: Beoordeling maart door collega's

        Oorspronkelijk geplaatst door filipo
        Om te vermijden dat de maker beoordeeld wordt en niet de foto ...
        Huh de maker is toch onbekend ?
        Ik bedoelde dus dat de punten niet meer anoniem worden gegeven.
        Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

        Comment


        • #19
          Re: Beoordeling maart door collega's

          Oorspronkelijk geplaatst door spooky
          Maar gelukkig zijn deze 82 ééntjes min of meer te verwaarlozen op het grote aantal ratings van 2306 over de gehele Challenge. Want 82 eentjes op 2306 quoteringen betekent dat er 3,55 % aan eentjes werd toegekend waardoor gelukkig de inpact minder zwaar wordt.
          Ik ben relatief nieuw hier, omdat ik een aantal jaren gekampt heb met de overgang analoge (met heel wat ervaring) en digitale fotografie (opnieuw beginnen als groentje, met een pc als doka). Daarom wil ik me niet te zwaar mengen is deze discussie, want ik begrijp van jullie dat de challenge al een hele tijd bestaat en een werkend systeem moet je behouden, ook al merk je dat er nog af en toe wat "rammelt" aan een of ander detail.

          Toch misschien even dit, alleen maar als suggestie. Ik lees hier dat er 2306 ratings werden gegeven. Betekent dat dat er 230 personen een quotering hebben gegeven ? Of zijn het er 2306 ? In beide gevallen zou je het puntensysteem kunnen verbeteren door iedereen de kans te geven de in zijn ogen 10 beste foto's te selecteren uit alle inzendingen. De beste foto krijgt dan een 10, de nr. 10 krijgt nog een 1. Van de minder goede foto's hoeft er dan niet gesproken te worden. En een 1 is nog altijd een goede score, want je foto behoort dan nog altijd tot de top-10. Toch ?

          Ik heb een aantal jaren geleden regelmatig deel uitgemaakt van diverse jury's en vrijwel altijd begonnen we met zo'n persoonlijke selectie. Daarna werden de punten opgeteld en kon de discussie losbarsten. Vrijwel altijd won de foto die het (vertrekkend van de deelnemingscriteria) het meest verdiende.

          Maar wat ik vooral bedoel is dit : deze challenge is een prima idee. Een ware uitdaging. En daar was ik voor mezelf wel aan toe... Houden dus zo !

          Groetjes

          Bob48
          Last edited by bob48; 7 maart 2006, 23:04.
          Bob48
          ____________________________________
          Nikon D300 en wat Nikonglas

          Comment


          • #20
            Re: Beoordeling maart door collega's

            @ to bob48

            Als je er van uit zou gaan dat er 230 personen een quotering zou hebben gegeven betekent dit vrees ik dat je de manier van punten geven even verkeerd hebt geïnterpreteert. Want er waren 2306 ratings : 230 personen dan veronderstel jij dat iedereen die punten geeft maar 10 personen mag quoteren. Ik veronderstel dan dat je zal denken dat je dan aan die 10 personen maar punten mag geven van 1 tot 10. Met andere woorden dat je maar 1 x 10, 1 x 9, 1 x 8 enz.... zou mogen geven.

            Dat is niet de manier waar wij er vanuit gaan om punten te geven.
            Het ideale zou zijn dat er 2306 rating : 40 deelnemers = 57 personen aan alle deelnemers een quotering hebben gegeven gaande van 1 tot 10.

            Maar in werkelijkheid zullen er meer dan 57 personen een quotering hebben gegeven. Dit kunnen we zien omdat 2306:40=57,65 dus geen geheel getal is.

            De regels voor het stemmen plaats ik nog even hier:

            REGELS VOOR HET STEMMEN:
            Alle forumleden kunnen aan elke ingezonden foto één waardering toekennen. De waardering wordt aangegeven via een cijfer van 1 (slecht) tot 10 (schitterend). Hou bij het waarderen rekening met diverse criteria zoals fotografische kwaliteit, orginaliteit en interpretatie van het onderwerp.
            Bedenk dat het dus niet de bedoeling is om met de cijfers 1 tot en met 10 een rangorde aan te geven.

            Naast het toekennen van een cijfer is het mogelijk commentaar (of vragen) bij een foto te plaatsen. Ook voor deze commentaren geldt dat ze in de ‘geest van BD’ dienen te worden opgesteld.
            Eén week voor de sluitingsdatum van de challenge sluit de inzendingstermijn voor de huidige challenge. Er kunnen dan geen nieuwe foto’s worden ingezonden, maar wel cijfers worden toegekend of commentaar gegeven.

            De regels voor het stemmen kan je ook nalezen op:

            Rules challenge

            of

            Forum Challenge of de Mond

            Ach bob48 mogen we je dan ook van harte welkom heten hier op de Challenge. Altijd leerzaam iemand in ons midden te hebben met een analoge ervaring. We hopen dan ook jouw deelname in de Challenge te mogen opmerken.
            Last edited by spooky; 8 maart 2006, 10:31.
            Spookys Fotoweb
            BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

            Comment


            • #21
              Re: Beoordeling maart door collega's

              Spooky, nu zit ik nog steeds op mijn honger, waarom moeten punten anoniem worden geven ?
              De inzender van de foto blijft anoniem, de puntengevers niet ... dus wat heb ik over het hoofd gezien , of zie ik het te simpel ?
              In de andere subfora zegt toch ook iedereen waar het op staat en door wie. Denk niet dat er daar één iemand is die foto's van anderen keer op keer afkraakt. Moet in de Challenge toch ook kunnen dan ?
              Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

              Comment


              • #22
                Re: Beoordeling maart door collega's

                Oei mij wordt gevraagd naar de reden van het anoniem punten geven al weet en ken ik de reden niet echt.

                Daarvoor ben ik nog niet lang genoeg moderator om daar het passend antwoord op te geven. Al vermoed ik dat BD dit in het verleden wel goed zal overwogen hebben en daar wel gegronde redens zal voor hebben.

                In feite zou de vraag als volgt moeten luiden Waarom is het stemmen anoniem en het geven van commentaren nu juist niet anoniem.

                Ik denk dat in deze tegenstelling het antwoord moet worden gezocht.

                Indien men het geven van commentaren anoniem zou laten gebeuren dan zouden heel wat onzinnige commentaren worden gegeven waardoor de Challenge op het gevaar af zou kunnen uitmunten op onzinnige discussies en scheldpartijen. Juist het niet anoniem kunnen geven van commentaren maakt de beoordelaar al voorzichtiger in het schrijven en beoordelen van dit commentaar. De mogelijkheid dat de creator nu anoniem kan reageren op commentaren van de beoordelaar heeft er toe bijgedragen dat er heel wat betere en zinvoller commentaar wordt gegeven.

                Nu het niet anoniem geven van punten zou juist een andersom werkend effect kunnen hebben. Hier moet de persoon die zijn punten geeft in feite beschermd worden door de anonimiteit van het punten geven. Als het niet anoniem zou gebeuren zouden vaal personen afgeschrikt worden om punten te geven en dit uit vrees dat men in het forum ter rechtvaardiging zou geroepen worden voor het geven van zowel te hoge als te lage punten. Dus ook het niet anoniem geven van punten zou kunnen ontaarden in scheldpartijen en onnodige en onzinvolle discussies en scheldpartijen.

                Nu dit is mijn mening waarom voor het anoniem jureren werd gekozen. Er kunnen echter in werkelijkheid geheel andere redenen geweest zijn.

                Dus de juiste en ware reden blijf ik je momenteel ook schuldig.

                Maar voor zover ik weet werden in het verleden al heel vaak aanpassingen gedaan en dit ter verbetering van de Challenge. Maar misbruiken in het zowel deelnemen, beoordelen en punten geven aan de Challenge zal op geen enkele manier totaal kunnen worden uitgesloten. Alleen kunnen we maar streven naar een zo eerlijk en juist mogelijk systeem

                Hiebij moet ik kartix je spijtig op je honger laten zitten. Tenzij dat oudere BD-leden dit kunnen toelichten.
                Spookys Fotoweb
                BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

                Comment


                • #23
                  Re: Beoordeling maart door collega's

                  Bedankt voor je uitgebreide toelichting Spooky.

                  Ik weet dat in het verleden hier al heel veel om te doen is geweest (ben hier zelf ooit beschuldigd geweest als zijnde lagepuntengever, terwijl ik enkel mijn visie op het gebeuren gaf) en zoals het nu is vind ik het best in orde op enkele punten na (zoals anoniem beoordelen en dat de inzender zichzelf punten kan geven) maar 't is niet van levensbelang .
                  Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

                  Comment


                  • #24
                    Re: Beoordeling maart door collega's

                    Ik weet misschien een (moeilijke) mogelijke oplossing.
                    bv
                    opdracht maand: goed-minder goed-slecht
                    kwaliteit foto: goed-minder goed - slecht
                    originaliteit: goed-minder goed-slecht
                    compo: goed - minder goed- slecht

                    hier het totaal van en je hebt de winnaar van de challenge.

                    plus een woordje verduidelijking van de puntengever.
                    als er dan een persoon is die op iedere foto op alles slecht aanduid kan je hem er over aanspreken.

                    Je kan ook eventueel verplichten om bij het puntengeven een woordje uitleg te geven, dat na het eindigen van de challenge op het forum kan gezet worden.
                    bv. 5 ik vind de compo iets minder, de kleuren vind ik wel goed, enz...
                    10 deze foto mag zo in mijn living hangen
                    1 past niet bij opdracht van de maand, niet scherp, enz..
                    vergt wel iets meer werk, maar je kan er dan ook uit leren.

                    Anderzijds, deelnemen is belangrijker dan winnen.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Beoordeling maart door collega's

                      Misschien het denkpatroon : "1" Men grootmoeder kon dit ook , "5" is wel iets , "10" wow dit is bijna onmogelijk. Geef je quota's van 1 tot 5 dan wordt dit veel duidelijker en is de finale uitslag minder gebonden aan negatieve of verkeerd geïnterpreteerde stemmen.

                      Als je alle waarden van maart even in en spreadsch. plaatst zie je heel duidelijk de zelfstemmers en de dubbel stemmers, even werk maar spooky heeft de nodige data. Gek genoeg heeft dit bijna geen invloed op de eerste 3 winnaars.

                      Wou maar en idee, en een bijdrage leveren !

                      grt

                      Comment


                      • #26
                        Re: Beoordeling maart door collega's

                        Ik ben een regelmatige puntengever en occasionele inzender van foto's en als dusdanig kan ik enkel melden dat:

                        - alhoewel ik mss een "lage puntengever" ben, moet dit gegeven relatief gezien worden ... dwz dat ik nog altijd de 'beste' foto het meeste punten geef en de 'slechste' het minste. Mijn invloed op de eindrangschikking is even groot of even klein als van een "hoge puntengever"

                        - alhoewel de winnende foto niet steeds mijn absolute voorkeur genoot behoorde hij wel steeds tot mijn groepje "betere foto's". Nooit won een foto die een lage quotering van mij kreeg. Gevolg: steeds kon ik de keuze van de "meerderheid" begrijpen.

                        - de overgrote meerderheid van foto's die betere quoteringen kregen dan mijn eigen foto's waren nu eenmaal betere foto's .... ik moet er mee leven dat er betere fotografen zijn dan mezelf (snif, snif). Via BD kan ik tenminste dagelijks van hun bijleren!

                        Veel tekst om in 't kort te zeggen: hou challenge zoals ze nu is (met zijn voor-en nadelen). DEELNEMEN IS BELANGRIJKER DAN WINNEN, winnen is enkel veel plezieriger en streelt vooral de ijdelheid (waar iedereen, mezelf incl., onderhevig aan is).
                        The quickest way to make money at photography is to sell your camera

                        Comment


                        • #27
                          Re: Beoordeling maart door collega's

                          Door die lage punten , maak je grote verschillen , (indien meerdere het zelfde denkpatroon hebben) door die hooge punten maak je jezelf en beetje tot winnaar nml ("ik heb goed geoordeeld") ; en mischien waarden voor spooky 1: 5:17 2: 4:10 3: 5:5 , geen rekening gehoudend met de post date en het aantal stemmen 5: had er bv 76 extreem boven het gemiddelde om op 5: te komen.

                          mvg

                          Comment


                          • #28
                            Re: Beoordeling maart door collega's

                            Oorspronkelijk geplaatst door stefaan.forest
                            ... en mischien waarden voor spooky 1: 5:17 2: 4:10 3: 5:5 , geen rekening gehoudend met de post date en het aantal stemmen 5: had er bv 76 extreem boven het gemiddelde om op 5: te komen.

                            mvg

                            Comment


                            • #29
                              Re: Beoordeling maart door collega's

                              @ to stefaan.forest,

                              Ik begrijp niet wat je bedoelt hoor ?
                              Spookys Fotoweb
                              BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

                              Comment


                              • #30
                                Re: Beoordeling maart door collega's

                                Graag had ik hier meer willen op ingaan (de tijd ontbreekt). Mijn voorstel om de eindresultaten in en spreadsheet te stoppen en je ziet na en analyse de meest gekke dingen ! (de top 2 mm 3 lijkt ok ) maar de rest (en gedeelte) is qua stemming aan gekke beoordelingen gebonden. Ik wil niemand noch repliek op men dak krijgen .vandaar STOP !!

                                Mvg
                                Stefaan.forest

                                Comment

                                Working...
                                X