Re: Hoe ik foto's Beoordeel
Hear hear!
Zonder onmiddelijk uit te spreken of je iets mooi vindt of niet (want dat is per definitie een eindeloze discussie) kun je natuurlijk vaak toch wel een waardeoordeel geven over de invulling die de maker gaf aan de opdracht. Zo heb ik zelf helemaal niets met bloemetjes en bijtjes maar als iemand een goed uitgevoerde macro post als invulling van het thema "voorjaar" (ik noem maar een dwarsstraat) kan ik daar toch een waardeoordeel aan hangen.
Mwah, je hoeft geen kok te zijn om het eten te flauw of juist te zout te vinden...
Nu is dit de BD challenge, geen world press photo of zilveren camera verkiezing. Dat wil zeggen dat de hier deelnemende fotografen meestal wél lang na kunnen denken over deze artistieke keuzes (uitzonderingen daargelaten dan).
Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
En als ik iets niet mooi vind, houd ik mijn mond. Zeggen dat je iets mooi vindt, is een compliment aan de maker.
Maar wat schiet de maker ermee op als je zegt dat jij die foto helemaal anders zou hebben gemaakt? In dat soort gevallen geldt: niet kletsen maar doen. Laat maar zien dat je het zelf echt beter kunt.
Maar in de praktijk zal geen persfotograaf nadenken over het bewust toepassen van een beetje bewegingsonscherpte of kiezen voor een loeigrote korrel. Het zijn vaak de omstandigheden die deze technische aspecten dicteerden. Het meenemen in een beoordeling, positief of negatief, is dan redelijk onzinnig.
Comment