Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe ik foto's Beoordeel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Hoe ik foto's Beoordeel

    Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
    Dat komt vooral doordat ik dergelijke beoordelingen toch vooral zie uitlopen in het opleggen van de eigen maatstaven aan een ander.
    Hear hear!

    En als ik iets niet mooi vind, houd ik mijn mond. Zeggen dat je iets mooi vindt, is een compliment aan de maker.
    Zonder onmiddelijk uit te spreken of je iets mooi vindt of niet (want dat is per definitie een eindeloze discussie) kun je natuurlijk vaak toch wel een waardeoordeel geven over de invulling die de maker gaf aan de opdracht. Zo heb ik zelf helemaal niets met bloemetjes en bijtjes maar als iemand een goed uitgevoerde macro post als invulling van het thema "voorjaar" (ik noem maar een dwarsstraat) kan ik daar toch een waardeoordeel aan hangen.

    Maar wat schiet de maker ermee op als je zegt dat jij die foto helemaal anders zou hebben gemaakt? In dat soort gevallen geldt: niet kletsen maar doen. Laat maar zien dat je het zelf echt beter kunt.
    Mwah, je hoeft geen kok te zijn om het eten te flauw of juist te zout te vinden...

    Maar in de praktijk zal geen persfotograaf nadenken over het bewust toepassen van een beetje bewegingsonscherpte of kiezen voor een loeigrote korrel. Het zijn vaak de omstandigheden die deze technische aspecten dicteerden. Het meenemen in een beoordeling, positief of negatief, is dan redelijk onzinnig.
    Nu is dit de BD challenge, geen world press photo of zilveren camera verkiezing. Dat wil zeggen dat de hier deelnemende fotografen meestal wél lang na kunnen denken over deze artistieke keuzes (uitzonderingen daargelaten dan).

    Comment


    • #17
      Re: Hoe ik foto's Beoordeel

      Oorspronkelijk geplaatst door spooky
      ik heb hier even neergepent hoe ik meestal tewerk ga voor het beoordelen van een foto. Dit is mijn persoonlijke manier van beoordelen. Dit mag niet beschouwd worden als zijnde een leidraad.
      Ehm, dan is je manier van schrijven misschien wat ongelukkig gekozen. Ik haal nog even wat quotes van je naar boven als je het niet erg vindt:
      Oorspronkelijk geplaatst door spooky
      Hoe bekritiseert men een foto als goed of slecht ?
      Wat is slecht, wat is goed?
      Om een foto goed, eerlijk en volledig te beoordelen zijn er 3 criteria
      Oorspronkelijk geplaatst door spooky
      Inderdaad zoals filipo terecht zegt foto's die (storende) elementen bevatten die gemakkelijk konden vermeden worden of slordig gemaakte foto's brengen heel snel de kwaliteit naar omlaag.
      En dan tenslotte:
      Maar als men weet hoe iemand foto's beoordeel dan kan men bij het maken van foto's voor de challenge daar rekening mee houden.
      Dat zijn harde uitspraken, niet gerelateerd aan jouw persoonlijke mening, maar gepositioneerd als "de waarheid". Snap je waar ik op doel?

      Het leven zou te saai worden moest alles volgens te strikte regels moeten verlopen. En gelukkig blijft de fotografische vrijheid of je nu wel of niet werd beoordeeld. Ieder beslist wat hij met een gekregen commentaar aanvangt.
      Gelukkig zijn we het onder aan de streep daar dan toch maar mooi over eens

      Comment


      • #18
        Re: Hoe ik foto's Beoordeel

        Hallo joost,

        Wat jij aanhaald is helemaal juist. Ik vermoed dat jij een taalkundige knobbel bent. En dit ben ik nu totaal helemaal niet. Ik ben altijd heel slecht in taal geweest. Maar zoals jij dat naar voren brengt komt het voor mij nu wel duidelijker naar voren.

        Toch blijf ik er bij dat alles wat ik neerpen best gelezen wordt als mijn persoonlijke visie. Ik heb nu eenmaal het nadeel vrees ik als ik op het forum meedoe te vaak bekeken wordt als de moderator. En dit is niet altijd zo in alle gevallen hoor. Graag doe ik mee een bedenkingen hier op het forum als een gewoon BD deelnemer.

        Al moet ik wel toegeven dat ik probeer het forum levendig te houden zodat de Challenge meer aandacht krijgt en we kunnen komen dat een bredere waaier van deelnemers.

        Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
        Spookys Fotoweb
        BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

        Comment


        • #19
          Re: Hoe ik foto's Beoordeel

          Oorspronkelijk geplaatst door spooky
          Maar als men weet hoe iemand foto's beoordeel dan kan men bij het maken van foto's voor de challenge daar rekening mee houden. Dus kan zoiets te weten nuttig zijn voor zowel zij die ook graag een commentaar geven als voor hen die een goede foto willen maken.
          Vooropgesteld dat ik het kan waarderen dat je zoveel tijd en aandacht besteed aan het hele "challengegebeuren" ben ik het met deze stelling niet eens want dat gaat alleen op bij een beoordeling door één persoon en hier zijn er (gelukkig) meerdere BD-ers die beoordelen/commentaar geven.
          Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
          Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

          Comment


          • #20
            Re: Hoe ik foto's Beoordeel

            Oorspronkelijk geplaatst door jan.brouwers
            ben ik het met deze stelling niet eens want dat gaat alleen op bij een beoordeling door één persoon en hier zijn er (gelukkig) meerdere BD-ers die beoordelen/commentaar geven.
            Er ontstaat natuurlijk wel een zekere consensus over wat de BD'ers die commentaren geven in de challenge "goede fotos" noemen...

            Comment


            • #21
              Re: Hoe ik foto's Beoordeel

              Oorspronkelijk geplaatst door Joost
              Er ontstaat natuurlijk wel een zekere consensus over wat de BD'ers die commentaren geven in de challenge "goede fotos" noemen...
              Als iedereen die niet akkoord is met de gegeven commentaren, niet reageert, dan zou er idd een soort "consensus" kunnen ontstaan. Een reden te meer misschien om meer commentaren te geven ?

              Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
              Maar wat schiet de maker ermee op als je zegt dat jij die foto helemaal anders zou hebben gemaakt?
              Er vanuitgaand dat de deelnemers geen profs zijn maar vooral amateurs (al of niet beginnend), kan het de maker doen nadenken over zijn/haar foto. Misschien heeft de commentaargever gelijk, misschien ook niet ? Een andere invalshoek kan de maker eventueel op ideeën brengen of kan zijn/haar eigen visie over de foto nog versterken. De maker beslist uiteindelijk zelf wat hij/zij met de commentaar doet...

              Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
              Voor mij is dat helemaal niet zo voor de handliggend. Dat komt vooral doordat ik dergelijke beoordelingen toch vooral zie uitlopen in het opleggen van de eigen maatstaven aan een ander. IK vind dat een foto zus of zo gemaakt moet worden en JIJ hebt het anders gedaan DUS keur ik de foto af.
              Hier heb je idd wel een punt dat men meestal/altijd beoordeelt volgens de eigen maatstaven. Maar hoe kan je in een challenge of fotowedstrijd er de "beste" foto uithalen zonder te steunen op bepaalde (beoordelings)criteria ? Je kan dat moeilijk vermijden, denk ik. En dat is blijkbaar voor jou de reden om wedstrijden links te laten liggen, daar heb ik alle begrip voor. Misschien nog dit puntje : waar je in een fotowedstrijd vaak een jury hebt van slechts enkele leden, hebben de deelnemers van de challenge wel het voordeel dat er meestal minstens 30 verschillende stemmers zijn waarbij elke stemmer oordeelt op zijn/haar manier...
              Mijn fotowebsite : www.filover.be

              Comment


              • #22
                Re: Hoe ik foto's Beoordeel

                Oorspronkelijk geplaatst door filipo
                Als iedereen die niet akkoord is met de gegeven commentaren, niet reageert, dan zou er idd een soort "consensus" kunnen ontstaan. Een reden te meer misschien om meer commentaren te geven ?
                Dat heb ik gisteren nog even geprobeerd, maar dat liep op een technisch fiasco uit (nog nooit zo veel SQL errors en timeouts in een half uurtje aan mijn oog voorbij zien trekken als gistermiddag ).

                Een goede bespreking van een foto past niet in een hokje waarin maar 256 characters ingetikt mogen worden. Eigenlijk heeft spooky wel een goed plan - pak er iedere maand een paar fotos uit en bespreek die uitgebreider in het forum. Er is (was?) een Duits forum waarop een aantal fotografen de mogelijkheid boden fotos in te sturen ter bespreking. Daar kozen zij er dan een paar van uit en die werden dan aan het eind van de maand door de hele groep becommentarieerd. Een soort digitale versie van de besprekingsavonden van de fotoclub zeg maar. Aansluitend op spooky's initiatief zou ik daar wel aan mee willen werken op BD, maar dan moet door de insturende fotograaf ook aangegeven worden dat zijn/haar inzending daarvoor in aanmerking komt.

                Er vanuitgaand dat de deelnemers geen profs zijn maar vooral amateurs (al of niet beginnend), kan het de maker doen nadenken over zijn/haar foto.
                Wat heeft het een met het ander te maken?

                Misschien nog dit puntje : waar je in een fotowedstrijd vaak een jury hebt van slechts enkele leden, hebben de deelnemers van de challenge wel het voordeel dat er meestal minstens 30 verschillende stemmers zijn waarbij elke stemmer oordeelt op zijn/haar manier...
                ...en je achteraf helaas niet meer kunt nagaan waarop de totale beoordeling gestoeld was. Alleen een getalletje zegt helemaal niets. Van een jury krijg je iig nog een gedegen jury-rapport met een omschrijving waarom jouw foto werd gekozen tot "beste".

                Comment


                • #23
                  Re: Hoe ik foto's Beoordeel

                  Hallo Joost,

                  Ik vind het jammer dat je zo negatief staat ten opzichte van de Challenge. Ik heb je site via je profiel bekeken en ik sta versteld welke mooie aanbiedingen van foto’s je daar hebt.

                  Ben zeker als jij aan de Challenge zou durven deelnemen je een geduchte deelnemer zou zijn waar er heel fel rekening zou moeten mee worden gehouden.

                  Maar ik heb als ik je web bekijkt de indruk dat jij professioneel of toch semi-professioneel bezig bent. Ik kan in jouw situatie dan best begrijpen dat een Challenge voor jouw minderwaardig is.


                  Maar de bedoeling van de Challenge is en blijft voor ons de opendeur voor heel wat beginnende fotografen om via de opgelegde uitdagingen zich te kunnen vervolmaken in de fotografie. Via commentaren worden ze dan zoveel mogelijk door wat meer bedreven amateurs bijgestuurd. We hebben zeker niet de pretentie dat we beter zijn dan de beroepsfotografen. Als je dan kijkt met welke povere middelen deze amateurs soms die mooie resultaten halen, dan moeten ze zeker niet altijd onderdoen menig beroeps.
                  Spookys Fotoweb
                  BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

                  Comment


                  • #24
                    Re: Hoe ik foto's Beoordeel

                    Oorspronkelijk geplaatst door Joost
                    Aansluitend op spooky's initiatief zou ik daar wel aan mee willen werken op BD, maar dan moet door de insturende fotograaf ook aangegeven worden dat zijn/haar inzending daarvoor in aanmerking komt.
                    Dat is/was de bedoeling van BD's Fotoschool die al meer dan een jaar geopend is... maar of het oorspronkelijk doel van Erik echt behaald wordt ... ?


                    Oorspronkelijk geplaatst door Joost
                    Wat heeft het een met het ander te maken?
                    Amateurs leren van commentaren en reacties van amateurs en profs op hun foto's. Daarvoor zijn er toch fotoclubs (zoals ook BD dat eigenlijk is). Sommigen hebben nog een leidende hand nodig, anderen hebben al genoeg ervaring om hun eigen stijl te ontwikkelen en afgewerkte producten te leveren. Ik vermoed dat een professional als bvb Frans Lanting zich niet veel aantrekt van een commentaar van iemand die zegt dat hij de foto van een ijsbeer helemaal anders zou genomen hebben. Maar heel waarschijnlijk zal niemand die opmerking ooit maken omdat het eindproduct toch af is. Maar ik kan me vergissen... ik ben dan ook geen professional ...


                    Oorspronkelijk geplaatst door Joost
                    Van een jury krijg je iig nog een gedegen jury-rapport met een omschrijving waarom jouw foto werd gekozen tot "beste".
                    En krijgen de verliezers ook feed-back van de jury waarom hun foto niet de "beste" was ??? Dat zou pas interessant zijn
                    Mijn fotowebsite : www.filover.be

                    Comment


                    • #25
                      Re: Hoe ik foto's Beoordeel

                      Oorspronkelijk geplaatst door spooky
                      Maar ik heb als ik je web bekijk de indruk dat jij professioneel of toch semi-professioneel bezig bent. Ik kan in jouw situatie dan best begrijpen dat een Challenge voor jouw minderwaardig is
                      .
                      Spooky, hier haal je toch zelf de Challenge onderuit hoor.
                      Dus iemand die een album heeft dat hij met pijn en moeite gemaakt heeft en dat er goed uitziet mag de Challenge "minderwaardig" vinden ?
                      Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                      Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                      Comment


                      • #26
                        Re: Hoe ik foto's Beoordeel

                        @ to jan.brouwers,

                        origineel gepost door jan.brouwers
                        Dus iemand die een album heeft dat hij met pijn en moeite gemaakt heeft en dat er goed uitziet mag de Challenge "minderwaardig" vinden ?
                        Neen hoor zo bedoelde ik het zeker niet.
                        Spookys Fotoweb
                        BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

                        Comment


                        • #27
                          Re: Hoe ik foto's Beoordeel

                          Oorspronkelijk geplaatst door spooky
                          Ik vind het jammer dat je zo negatief staat ten opzichte van de Challenge.

                          <snip>

                          Maar de bedoeling van de Challenge is en blijft voor ons de opendeur voor heel wat beginnende fotografen om via de opgelegde uitdagingen zich te kunnen vervolmaken in de fotografie. Via commentaren worden ze dan zoveel mogelijk door wat meer bedreven amateurs bijgestuurd. We hebben zeker niet de pretentie dat we beter zijn dan de beroepsfotografen. Als je dan kijkt met welke povere middelen deze amateurs soms die mooie resultaten halen, dan moeten ze zeker niet altijd onderdoen menig beroeps
                          Ik sta niet negatief tegenover de challenge "an sich" en vind 'm al helemaal niet minderwaardig *, maar heb mijn bedenkingen tegen het huidige commentaar-systeem. Het zou al een heel stuk verbeteren als de commentaren niet zichtbaar zouden zijn (zoals het in het verleden ook was meen ik) totdat je zelf een commentaar geschreven hebt of (nog beter) na afloop van de challenge (maar ik vrees dat er dan helemaal geen commentaren binnenkomen en dat willen we ook niet). Kortom, ik denk zelf dat de challenge voor verbetering vatbaar is (beetje uitgekauwde discussie overigens, want die is al vele keren gevoerd).

                          De commentaren komen niet alleen van de gelouterde amateur maar ook van de welwillende beginner of van de net-niet-meer-beginner (en terecht, van commentaren schrijven leer je veel!). De vraag is waar je als beginner het meest mee geholpen bent. Ik denk dat velen de fout maken te veel naar techniek te kijken, en dat papegaaien in hun eigen "kritieken". Techniek is immers heel concreet en niet voor meerdere uitleg vatbaar terwijl het emotionele plaatje veel ongrijpbaarder is. Kortom: de doelstellingen van de challenge worden m.i. niet gehaald door de gekozen vorm.

                          Dat amateurs niet onder hoeven doen voor pro's mag ik toch hopen. De letterlijke betekenis van "amateur" is immers "liefhebber", terwijl de pro het voor z'n brood moet doen waarbij er met minimale inspanning een zo goed mogelijk bedrijfsresultaat gehaald moet worden. Daarbij is het niet de pijl en boog maar de indiaan .

                          *: Ik heb er in het verleden ook wel eens aan meegedaan en misschien ga ik dat ook wel weer doen als ik er tijd / zin / inspiratie voor heb...
                          Last edited by Joost; 1 februari 2006, 13:11.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Hoe ik foto's Beoordeel

                            Oorspronkelijk geplaatst door filipo
                            Dat is/was de bedoeling van BD's Fotoschool die al meer dan een jaar geopend is... maar of het oorspronkelijk doel van Erik echt behaald wordt ... ?
                            Is dat zo? De bedoeling van de fotoschool lijdt een beetje aan hetzelfde euvel: beoordeling op van te voren vastgelegde (vaak technische) onderdelen door mede-studenten zonder verdere sturing. De fotoschool is een prima initiatief maar het zou nog beter zijn als Erik daar vanuit zijn visie ook input aan zou leveren. We kunnen natuurlijk niet zo maar een grotere inspanning van hem verwachten, dat begrijp ik ook wel, maar idealiter zou hij (of een andere ervaren fotograaf) ook moeten beoordelen en input leveren.

                            En krijgen de verliezers ook feed-back van de jury waarom hun foto niet de "beste" was ??? Dat zou pas interessant zijn
                            Mee eens, dat zou heel interessant zijn maar helaas niet praktisch door de enorme aantallen inzendingen. Vaak zijn er wel rapporten voor de fotos die het "net niet" gehaald hebben overigens.
                            Last edited by Joost; 1 februari 2006, 13:12.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Hoe ik foto's Beoordeel

                              Oorspronkelijk geplaatst door Joost
                              Is dat zo? De bedoeling van de fotoschool lijdt een beetje aan hetzelfde euvel: beoordeling op van te voren vastgelegde (vaak technische) onderdelen door mede-studenten zonder verdere sturing. De fotoschool is een prima initiatief maar het zou nog beter zijn als Erik daar vanuit zijn visie ook input aan zou leveren. We kunnen natuurlijk niet zo maar een grotere inspanning van hem verwachten, dat begrijp ik ook wel, maar idealiter zou hij (of een andere ervaren fotograaf) ook moeten beoordelen en input leveren.
                              De oorspronkelijke bedoeling van de Fotoschool :
                              http://forcedf.xs4all.nl/BD/Erik/FS/testopzet.htm
                              Mijn fotowebsite : www.filover.be

                              Comment


                              • #30
                                Re: Hoe ik foto's Beoordeel

                                Oorspronkelijk geplaatst door spooky
                                Ook mensen die analoog fotograferen kunnen aan de Challenge deelnemen.
                                Op zich is dit inderdaad mogelijk. Hoewel ik er toch enkele onoverkomelijke problemen in zie. Namelijk: hoe kan je van een ingescand negatief bv aantonen dat dit inderdaad na de bekendmaking van de opdracht is gemaakt?
                                Ikzelf heb hier niet direct een antwoord op omdat ik nog niet zo lang mijn negatieven inscan. Misschien heeft iemand anders daar wel een antwoord op? In dat geval hoor ik het natuurlijk heel graag.
                                En nu ga ik nog wat foto's proberen maken...

                                Comment

                                Working...
                                X