Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarom de overstap naar digitaal?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Waarom de overstap naar digitaal?

Ik maak nog analoge foto's omdat ik geen breedhoek heb op mijn digitale camera, en omdat mijn digitale maar tot ISO 360 gaat (Oly E-10). Maar de verhouding is zo'n beetje 1 analoge per 100 digitale ofzo.

De reden dat ik een digitale camera gebruik is simpel: kostprijs (enkel de afschrijving van de camera i.p.v. de ontwikkelkosten + filmpjes + afschrijving) en de eindeloze bewerkingsmogelijkheden in Photoshop.
    http://francks.wordpress.com

Comment

Mij is ook al verschillende keren gevraagd waarom ik niet (volledig) digitaal fotografeer. Ik ben 27 jaar (een "jonge gast" dus) en toch fotografeer ik nog analoog. Veel mensen snappen dat niet... Dus ja waarom? Voor het serieuzere werk (natuurfotografie) fotografeer ik op nog steeds dia en dat zal nog wel enkele jaren blijven duren. Dia's zijn "tastbaar", een digitale foto is maar een opeenhoping van nullen en enen...

Een DSLR past niet in mijn budget, ik geef mijn geld liever aan een goeie lens. Het is ook niet de (digitale) camera die van mij dan ineens een betere fotograaf zou maken. Er zijn natuurlijk wel een hoop voordelen aan digitaal, dat weet ik zelf ook wel, want naast mijn analoge SLR heb ik ook een digitale compact, die ik overal mee naartoe sleur (weekendjes, feesjtes, uitstappen, ...). En mijn dia's kan ik digitaliseren met mijn diascanner. Je hebt meer controle over het proces, je kan meer doen met je beeld, maar je DOET dan ook meer met je beeld. Je zit ook meer aan de computer. Ik zit liever buiten in de natuur, te fotograferen, dan aan de pc te bewerken...
      Wat mij ook tegenhoudt, is dat het niet alleen de camera is, ook de pc moet geschikt zijn, als je zelf wil afdrukken, heb je een goeie printer nodig, opslagmogelijkheden, backup, ...

Een dia is een dia en al die dia's zitten in laders in koffertjes en "that's it". En dus blijf ik analoog bezig, want dat heeft ook zo zijn charmes. Waarom moet alles snel-snel gaan? Ik ben ook nooit een "grote massa"-volger geweest. Het is niet omdat Jan en klein Pierke al zijn geld uitgeeft aan een DSLR, dat IK dat ook moet doen, hé. Ik heb een mooie uitrusting en ik maak daar mooie foto's mee, dus waarom overschakelen?
      Onlangs hoorde ik een mooie uitspraak (en ik vind het spijtig dat ik ze niet zelf heb uitgevonden): "Het komt er niet op neer hoeveel foto's per seconde je camera kan maken, maar hoeveel seconden je nodig hebt om die foto in je hoofd te vormen."

En als laatste argument... Ooit al eens een digitale projectie gezien naast een dia-projectie?
      "A creative man is motivated by the desire to achieve, not by the desire to beat others." (Ayn Rand)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rafael

En als laatste argument... Ooit al eens een digitale projectie gezien naast een dia-projectie?
        Ja, en als je dit WE naar Renovisie 05 (te St-Truiden) komt zie je beiden naast elkaar en ik durf niet zeggen welke het mooiste is . Ook daar heb je digitaal weer meer mogelijkheden en kan men, met het juiste materiaal, heel mooie dingen ineensteken.
        Wat wel een gevaar is aan die extra digitale mogelijkheden is dat men soms denkt dat men die mogelijkheden per sé moet gebruiken, en liefst nog allemaal tesamen in dezelfde foto of reeks
        Groetjes,
        FilMar, Beeldbrouwer ;-)
        * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Working...
        X