Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Ik heb het geluk gehad om een paar jaar met een analoog te spelen. Nu speel ik met een digitaal. Enerzijds hangt het samen met het feit dat vroeger digitaal niet echt bestond en dus analoog the way was.
Toen digitaal een mogelijkheid was, wist ik direct dat dit voor mij een betere keuze is. Ik heb een serieuze ziekte gehad, waardoor ik niet meer zo handvast ben als vroeger. Met digitaal kan je je deze fouten veroorloven, het kost toch niks. Met analoog betaal je er elke keer voor.
Ik werk nog steeds analoog en ik moet mij vaak bijna verantwoorden waarom.
Ik werk zowel analoog als digitaal, maar heb me nog nooit moeten verantwoorden voor een analoge opname. Wel voor digitale .
Analoog uitsluitend zwart/wit en KB zowel als MF (6x6 als 645). KB Z/W eigenlijk steeds minder; gek is dat eigenlijk...
De overstap naar digitaal maakte ik uit nieuwsgierigheid. De opnames van mijn 10D kunnen zich echter niet meten met analoog (ook KB). Een kleinere contrastomvang en een andere (ik zeg niet meteen slechtere ) rendering van kleine details zijn daar debet aan. Neem maar eens een opname met veel blaadjes aan bomen en druk dat eens af op 20x30cm... dat verschil zie je toch echt wel...
Anyway, eindeloze discussie. Het zijn niet de pijl en boog, maar 't is de indiaan die het doet!
Van mij mag je fotograferen met wat je maar wil hoor
Ik ben overgestapt naar het digitale vanwege de oneindige verwerkingsmogelijkheden in de digitale doka en de directe respons. Je hebt direct al een indicatie op het schermpje of de foto al dan niet gelukt is zodat je direct kan bijsturen.
Je kan enerzijds evengoed enkele foto's nemen en deze direkt verwerken (analoog moet je waar 'wachten' tot je filmpje vol is) als een dagje shooten en met enkele honderden foto's thuiskomen. Je bent veel vrijer om te experimenteren want dat kost je toch niets extra en, aangezien er bij elke foto de instellingen mee worden opgeslagen, kan je achteraf nog nagaan hoe je de foto juist getrokken hebt en de invloed van de verschillende instellingen gemakkelijker nagaan.
Wat voor mij ook wat heeft meegespeeld is de compactheid. Ik had (en heb nog steeds) een analoge reflex maar die staat al jaren in de kast omdat ik geen zin meer had telkens die ganse glaswinkel mee te sleuren.
Ik heb mij dan een ultrazoom (Olympus C740-UZ) aangeschaft waarmee ik eigenlijk hetzelfde bereik had als vroeger, met 2 lenzen en een verdubbelaar, maar aan een fractie van het gewicht en de omvang.
Nu moet ik toegeven dat mijn nieuwe aanwinst (Panasonic FZ30) toch een stuk minder compact is als de vorige maar toch nog steeds wat kleiner en zeker lichter dan een gelijkaardige (kwa lensbereik) reflex.
Ik weet ook dat je een compact/prosumer niet echt kan vergelijken met een reflex maar elk type heeft zijn specifieke voor en nadelen en daar moet iedereen voor zich uitmaken wat hij/zij belangrijk vind en hoe hij ze beschouwd. Een compact heeft bijvoorbeeld een grotere DOF dan een reflex. Dit word altijd aangedragen als een nadeel (en is dit in veel gevallen ook) maar kan, bvb bij macro-fotografie, ook een heel groot voordeel zijn.
2 filmpjes per jaar leren je niet fotograferen. En proberen was zo duur
Voor mij is het allerbelangrijkste aan digitaal de directe terugkoppeling. Ik kan een middag rustig met een mini studio aan de slag en tientallen foto's maken om gewoon het effect van de instellingen te bekijken en daar van te leren.
Dat doe je niet met analoog (ik tenminste niet) Dat wil niet zeggen dat ik maar 100 foto's maak in de hoop dat er 1 goede bij is. Maar ik weet nu wel wat ik doe en welke instellingen ik aan moet passen om het beoogde effect te krijgen.
Dat is iets wat ik nooit geleerd had indien ik analoog was blijven fotograferen. Dan was het bij kiekjes zonder kennis gebleven.
Tja, een van de redenen waarom ik nog zo weinig post is het feit dat ik de omgekeerde weg ben opgegaan. Gestart met digitaal en nu zeer veel analoog op middenformaat. De zwart/wit wereld is nu toch wel wat opengegaan, vooral dankzij een geweldige fotoboer die alles nog in voorraad heeft (alle soorten rolfilm, ontwikkelaars, papier, etc.) wat het wel makkelijk maakt. Ik beleef nu meer plezier in mijn doka als achter de pc. Strange world indeed.
Mss andere invalshoek: Ik zal me nooit verantwoorden voor gebruikt materiaal, alleen maar voor het eindresultaat, de foto.
Ik heb geen sig met wat mijn camera is, en welke lenzen ik heb. Doet er voor mij niet toe. Ik zie liever een interessante afbeelding die je zelf punnikt op een ministec-plank dan een oninteressante analoge/digitale met Zeiss Supertron F1.1 gemaakte opname...
OK, ietwat overdreven, de eerste is uiteraard geen fotografie meer. Maar verantwoorden voor materiaal of werkwijze? Laat de foto spreken (wat niet wil zeggen dat ie iedereen moet of zal aanspreken), maar laat niet de gebruikte camera of lenzen of zoveel ISO-film, printer X (al dan niet met een RIP) of doka vs PS spreken.
1. Ik wil direct resultaat, zien waarmee ik bezig ben, ingrijpen op het proces, bijsturen, verder uitzoeken, experimenteren.
2. Ik volg al jaren het hele computergebeuren en slijt avonden (en dan bedoel ik avonden!) op de pc. Digitale fotografie is voor mij : enkelen uren het veld en een paar uur aan de PC.
3. Ik intereseer mij gewoonweg voor alle multimedia toepassingen : satelliet tv en radio via PC, serieuze versterker aan de PC, en dan maar toepassingen uitproberen, montages maken, met klank,zonder...fotografie hoort daar gewoon bij.
4. De rest van mijn gezin heeft andere hobbies in de recreatieve en puur competitieve sfeer : paardrijden, atletiek. Altijd zeer tevreden als ik hun prestaties kan vastleggen en op de websites van hun clubs een verslagje kan plaatsen met foto's van bv een veldloop waarop je de deelnemers voor één keer wel herkent
Uit noodzaak:
- na een verhuis had ik niet de mogelijkheid om nog een doka in te richten.
- Ik kon wel de doka gebruiken van een clublid, maardit betekende telkens 2 x 35 km verplaatsing. Dit is dus ook geen oplossing.
- De kostprijs van de film en toebehoren (Polaroid voor de testopnames, de CibaChrome...)
Alhoewel de digitale bewerkingen bijna onbegrensd zijn, was voor mij het "analoge" werk toch veel aangenamer.
Redenen voor mij:
- Sneller foto's doorsturen via e-mail, publiceren in tijdschriften, op het web, in digitaal foto-album... Ik ben o.a. actief in een club voor vinzwemmen en deze mogelijkheden zijn belangrijk voor mij.
- Minder verplaatsen naar fotozaak, minder afhankelijk.
- Meer leermogelijkheden: je ziet onmiddellijk wat je maakt, kan experimenteren en dumpen. Ik heb al meer dan 7000 beelden op de teller van mijn 300D. Ik zou eens moeten bekijken hoeveel ik er effectief van bewaard heb. Een derde? Een vierde? En na selectie zou er nog heel wat de digitale prullenmand in kunnen.
- Zelf foto's kunnen bewerken. Ik doe dat toch wel regelmatig, vooral als ik in moeilijke lichtomstandigheden gewerkt heb. Bv. contrast aanpassen.
- Lagere kostprijs: het kost allemaal niets. Tenminste na aanschaf camera en lenzen. Een digitale body is duurder dan een analoge.
- Het is gewoon sexier en leuker!
Nadeel: ik heb een pak digitale foto's maar zou er toch wat meer willen laten afdrukken om toch wat klassieke fotomappen te vullen. Werkt toch wel wat handiger om te laten kijken dan digitaal.
Canon 70D En als ik het wat compacter houd: Fuji HS35
Neen, nooit analoog gewerkt, te jong, ben een kind van deze tijd, en zal het nooit doen!
Redenen zijn al genoeg aangehaald.
Voordeel analoog: de charme van de doka, en de zwart-witprints... Maar dan nog, sommige digitale z/w foto's halen de analoge z/w 's echt wel in !! Meer voordeel zie ik niet in analoog. Wil dat zeggen dat digitaal beter is? Neen !! Zeker niet!
Men moet op een bepaald moment een keuze maken... Het gaat daarbij niet over beter en slechter!
Maak een mooie foto, en men zal je vragen met welk toestel, omdat men verbaasd is. En een goede foto kan je met elk toestel maken!
You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
[...dwarsliggers houden de sporen recht...] Imagening the world with Nikon and Tamron stuff
Ik hoor regelmatig dat analoog toch beter is. Ik zelf weet het niet echt.
Misschien zijn diegene die dat zeggen erg nostalgisch of anders hebben ze een te oud digitaal toestel.
Als ik mijn foto's vergelijk dan zijn bijna al mijn digitale opname beter van kleur, contrast en onderwerp dan mijn analoge waren. Mijn vrouw zei onlangs nog: "En zeggen dat we vroeger onze foto's ook mooi vonden"
Komt vast ook omdat je meer en eenvoudiger kan experimenteren. Je neemt niet 1 maar een aantal foto's van een onderwerp. En je kan achteraf rustig evalueren welke compo nu beter overkomt.
Ik hoor regelmatig dat analoog toch beter is. Ik zelf weet het niet echt.
Misschien zijn diegene die dat zeggen erg nostalgisch of anders hebben ze een te oud digitaal toestel.
Als ik mijn foto's vergelijk dan zijn bijna al mijn digitale opname beter van kleur, contrast en onderwerp dan mijn analoge waren. Mijn vrouw zei onlangs nog: "En zeggen dat we vroeger onze foto's ook mooi vonden"
Komt vast ook omdat je meer en eenvoudiger kan experimenteren. Je neemt niet 1 maar een aantal foto's van een onderwerp. En je kan achteraf rustig evalueren welke compo nu beter overkomt.
??? Van wie hoor je zeggen dat analoog beter is???
Dat meen je niet?
Zijn er nu nog altijd mensen die zo denken?
nu in 2005??? nee?
Ja, idd nostalgisch...ja... Er zijn er ook die met paard en kar rijden... Maar dat is ook nostalgis. Die hebben toch ook een auto...
Comment