Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

attest nodig voor fotograferen met statief in grootsteden ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: attest nodig voor fotograferen met statief in grootsteden ?

    Euh, ik heb nu weer een paar vraagjes.
    1) Je hebt in het leven rechten en plichten. Het geheel hiervan heet regelmentering.
    2) Wanneer er in een dorp, gemente, stad een verbod is op fotograferen op statief dan moet dit normaal wel in een door de gemeenteraad, of andere overheid, goedgekeurd regelment staan genotuleerd.
    3) ik kan me hier in de nabije omgeving toch nergens iets dergelijks te hebben gehoord of gelezen.

    Je kan hierover polemieken maar men echt zich vaak wetten toe zonder dat die gefundeerd, rechtmatig zijn. Dit zowel in beide richtingen. Ik herinner me het zogezegde verbod op fotografie in de city-II. Ik werd daar door een paar mannekes hard aangepakt omdat ik daar zelfs zonder statief fotografeerde. Mocht zogezegd niet. Uiteindelijk heb ik erop gestaan dat er politie bij kwam. Peeveeke laten opstellen op onveroorloofd machtsmisbruik

    Nu, ter zake, ik denk dat je op dat ogenblik wel eens naar het regelment zou kunnen vragen. Vaak zal men zeggen dat dit een mondeling regelment is. Dat is GEEN regelment. Vaak is het enkel een soort indekken van de fotograaf van het huis die voor de stad, dorp, feitelijk foto's gemaakt heeft en die zo aan de man poogt te brengen.

    Zo kan en mag je in Brugge in het stadhuis niet fotograferen (allee, niet als ze het zien . Vorig jaar werd ik hiervoor aangesproken. Pech. Nu, plots moest iedereen buiten, er was een huwelijk en wat bleek, de mensen die met dat huwelijk mee waren mochten wel vrij fotograferen . Ik mijn stoute schoenen aangetrokken, koppel zag er zeer mooi en breeddenkend uit en vragen of ik een fotoke mocht maken, buiten en binnen van hen, en, dat ik mij niet zou laten zien. Mensen gingen akkoord en vertelden aan één van de hofdames dat ik erbij hoorde. Ik heb vrij spel gekregen en tegen dat zij boven waren en met de wettiging begonnen, zat mijn reeksje erop en kon vertrekken. Ook in Brugge bestaat er geen regelgeving (neergeschreven) over fototoestelgebruik in openbare zalen. In de musea zijn er hier en daar wel.
    Nu op straat ?
    Het kan wel leuk zijn om aan de rechtstreekse overheid een soort pasje, lees brief, te vragen waarop je bedoelingen staan en dat je goedkeuring hebt. Dit pasje kan deuren openen. Ik dacht aan SD-Dendermonde waar we zonder probleem hebben mogen fotograferen en een paar extraatjes dan worden gedaan. Kwestie van de gastheer te erkennen en hem op de hoogte te brengen van je bedoelingen.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #17
      Re: attest nodig voor fotograferen met statief in grootsteden ?

      Ik werd daar door een paar mannekes hard aangepakt omdat ik daar zelfs zonder statief fotografeerde. Mocht zogezegd niet. Uiteindelijk heb ik erop gestaan dat er politie bij kwam. Peeveeke laten opstellen op onveroorloofd machtsmisbruik
      maar goed gij, had hun toch gewoon verteld dat je meer belastingen betaalt dan hun
      Canon 350D - Sigma 18-50mm F2.8 en Canon 70-300 IS

      Comment


      • #18
        Re: attest nodig voor fotograferen met statief in grootsteden ?

        Normaal gezien en ik zeg normaal, is het op vele plaatsen zelfs verboden te fotograferen, bv. Het Atomium ( en ja, lach niet, is echt waar ), de overheidsgebouwen, militaire dommeinen, je moet in elke gemeente het gemeentereglement naleven, en daar zijn soms heel rare beperkingen bij, zoals in Brussel, het is daar totaal verboden te fotograferen op de kerkhoven, op straffe van een administratieve boete ( 150 € ). enz..., enz....

        Ik weet het, maar dat is nu eenmaal de regel, en de regels worden gemaakt door mensen die WIJ verkiezen.
        In brugge mag je BV, wel fotograferen in de meeste museum gebouwen, maar zonder statief, dus een kwestie van je toestel in te stellen.

        Rare wetten en reglementen.

        dromer

        Comment


        • #19
          Re: attest nodig voor fotograferen met statief in grootsteden ?

          Oorspronkelijk geplaatst door seppuku
          Ik was de eerste week van augustus in Parijs en heb daar iedere avond foto's gemaakt op statief (en geen kleintje) en dat op de meest openbare pleinen die je maar kan bedenken (o.a. Place de la Concorde, Place de l'Opéra, Place Vendôme, Louvre, Rue de Rivoli...) en niemand is mij komen zeggen dat dat niet mocht.

          seppuku.
          Zelfde verhaal, maar exact een jaar geleden in londen. Big Ben, London Eye, Tower Bridge, noem maar op... Geen enkele bobby is me komen op de vingers tikken , hoewel ik kort daarna las dat het idd eigenlijk niet mocht .

          Comment


          • #20
            Re: attest nodig voor fotograferen met statief in grootsteden ?

            okee, ik neem het risico wel en neem mijn statief mee naar Rome... Overdag "doe" ik het zonder statief, maar voor 's avonds heb ik dat hulpje wel nodig, misschien is de arm der wet dan niet meer zo sterk vertegenwoordigd om mij evt. op reglementen te wijzen

            Merci voor de reacties !

            (sy)biele

            Comment


            • #21
              Re: attest nodig voor fotograferen met statief in grootsteden ?

              Waarom niet je lidkaart meenemen van BD. Wie weet, dit kan impressionant over komen.
              heb dat ooit in Frankrijk geprobeerd met mijn uniefpaske. Plotseling gingen alle deuren voor mij open en kon ik overal gratis binnen en mocht ik à voloné fotograferen. (ik heb zo op de huwelijksreis, unieke shoots van CHris en mezelf uit de streek van Arles en de camarque ...)
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #22
                Re: attest nodig voor fotograferen met statief in grootsteden ?

                Oorspronkelijk geplaatst door purlut
                Waarom niet je lidkaart meenemen van BD. Wie weet, dit kan impressionant over komen.
                Ik ben lid maar heb nog altijd zo geen pasken gekregen

                Comment


                • #23
                  Re: attest nodig voor fotograferen met statief in grootsteden ?

                  OFF topic

                  RonnyE,
                  ik heb je opmerking doorgespeeld aan de crew voor check en opvolging
                  mvgr

                  mod Jo(han)
                  Last edited by Jo; 18 oktober 2005, 22:12.
                  Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

                  Comment


                  • #24
                    Re: attest nodig voor fotograferen met statief in grootsteden ?

                    2 jaar geleden een paar dagen in Parijs rondgelopen met statief : http://users.skynet.be/hvanrafe/fotos/parijs/index.htm
                    Niemand heeft mij iets verboden behalve binnen Sacré-Coeur en die kwibussen hier : http://users.skynet.be/hvanrafe/foto...s/crw_8186.htm . In Centre Pompidou moest het statief wel afgegeven worden, fotografie daarentegen was wél toegelaten (op een paar zalen na).

                    Comment


                    • #25
                      Re: attest nodig voor fotograferen met statief in grootsteden ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door dromer
                      zelfs verboden te fotograferen, bv. Het Atomium ( en ja, lach niet, is echt waar )
                      Voor zover ik weet is het helemaal niet verboden het Atomium te fotograferen! Wat je echter niet mag doen is de foto's publiceren, ook niet op internet.
                      Gallery: http://www.fotogallerij.be

                      Comment


                      • #26
                        Re: attest nodig voor fotograferen met statief in grootsteden ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door rept
                        Voor zover ik weet is het helemaal niet verboden het Atomium te fotograferen! Wat je echter niet mag doen is de foto's publiceren, ook niet op internet.
                        en dan nog, niet commercieel gebruik wordt door de vingers gezien - getuige andere BD leden.

                        Comment


                        • #27
                          Re: attest nodig voor fotograferen met statief in grootsteden ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door purlut
                          1) Je hebt in het leven rechten en plichten. Het geheel hiervan heet regelmentering.
                          Maar laten regels nu net gemaakt zijn om te overtreden hé
                          Marc

                          Nikon D50 + Nikkor AF-S DX 18-70mm f3.5-4.5 ED + Tamron 70-300+1GB SD card

                          Comment


                          • #28
                            Re: attest nodig voor fotograferen met statief in grootsteden ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door dromer Bekijk bericht
                            Normaal gezien en ik zeg normaal, is het op vele plaatsen zelfs verboden te fotograferen, bv. Het Atomium ( en ja, lach niet, is echt waar ), de overheidsgebouwen, militaire dommeinen, je moet in elke gemeente het gemeentereglement naleven, en daar zijn soms heel rare beperkingen bij, zoals in Brussel, het is daar totaal verboden te fotograferen op de kerkhoven, op straffe van een administratieve boete ( 150 € ). enz..., enz....

                            Ik weet het, maar dat is nu eenmaal de regel, en de regels worden gemaakt door mensen die WIJ verkiezen.
                            In brugge mag je BV, wel fotograferen in de meeste museum gebouwen, maar zonder statief, dus een kwestie van je toestel in te stellen.

                            Rare wetten en reglementen.

                            dromer
                            Ik begrijp de logica achter deze eventuele reden ook niet. Ik kan begrijpen dat het niet toegelaten wordt op gevoelige plaatsen (openbaar vervoer, militaire domeinen, etc.) maar dat zijn veiligheidsmaatregelen. Een statief verbieden op bepaalde plaatsen is ook logisch: als het in de weg riskeert te staan of als de ondergrond er gevoelig voor is.

                            Ik neem aan dat die pasjes te betalen zijn, dus zetten de professionele fotografen dat waarschijnlijk in hun boekhouding als beroepsonkosten, en de amateur tja, die kan maar beter gefortuneerd zijn?

                            Hoe zit het bijvoorbeeld tafel-statiefjes?
                            ---
                            Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
                            http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

                            Comment


                            • #29
                              Re: attest nodig voor fotograferen met statief in grootsteden ?

                              Iemand enig idee waar je die regels kan vinden/aanvragen? Want ik heb wel al een foto van het Atomium op internet staan Wie weet wat nog van verboden dingen? Vooral de regels in Brugge, Brussel en Gent interesseren me.
                              Mijn foto's en fractals
                              Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

                              Comment


                              • #30
                                Re: attest nodig voor fotograferen met statief in grootsteden ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Spotterke Bekijk bericht
                                Maar laten regels nu net gemaakt zijn om te overtreden hé
                                Da's gesproken
                                Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

                                Comment

                                Working...
                                X