Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

attest nodig voor fotograferen met statief in grootsteden ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: attest nodig voor fotograferen met statief in grootsteden ?

    Ik val hier bijna om van wat hier bijeenstaat. Vooral op openbare plaatsen lijkt het me compleet absurd. Trouwens, hoe kan je nu als toerist zo'n regels kennen? Hangt er een groot bord als je Parijs binnenrijdt? Of krijg je een folder in de luchthaven? En op de kerkhoven van Brussel? Ik ga eens kijken als ik er eentje passeer.

    In musea (en kerken) moet je vaak betalen om te mogen fotograferen, ook voor persoonlijk gebruik. In musea mag je nooit met flits werken, zelden met statief. Soms moet je voor video een ander pasje hebben, soms kan je voor statief bijbetalen. Tot op zekere hoogte kan ik dat begrijpen en als ze niet overdrijven heb ik daar geen probleem mee.

    Comment


    • #32
      Re: attest nodig voor fotograferen met statief in grootsteden ?

      In principe mag je alles wat je vanaf de openbare weg kan zien, zonder meer, zonder of met statief fotograferen. Je mag echter niet alles publiceren.

      Steden en gemeentes kunnen bepaalde verboden opleggen, hoe absurd het ook mag lijken, maar het bestaat. Het verbod op gebruik van statieven lijkt me eerder een verbod met betrekking tot de plaats die een dergelijk statief inneemt en de mogelijkheid om er over te struikelen, eerder dan dat het iets met professionalisme van de fotograaf te maken heeft. Meestal staan mensen bij bezienswaardigheden dan ook te "gapen".

      Je zou er in principe zelfs het verkeersreglement op kunnen toepassen...
      KB 1/12/1975 Art. 7.3. Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen... op de openbare weg ... te plaatsen, ... hetzij door er enige belemmering aan te brengen.
      Dan komen de volgende bedenkingen voor België...
      1. Hoe weet je nu of het mag of niet mag ? Voordat je gaat fotograferen, even navraag bij de betreffende stadsdienst of gemeente.
      2. Wil je dat wel vragen ? Er is nog zoiets als... wat niet weet niet deert. Ik geloof echt niet dat er ooit in België al boetes uitgeschreven zijn. Voorlopig zit je trouwens in de meeste gemeentes nog safe, want dan zou deze boete waarschijnlijk onder de "GAS"-wetgeving (Gemeentelijk Administratief Sanctierecht) vallen en nog redelijk wat gemeentes passen dit nog niet toe, gewoon omdat de reglementering niet op punt staat.

      Als een "pipo" (die minder verdient dan de directeur-generaal die hem pipo noemt), er op uitkomt dat je "in overtreding bent", zal er meestal toch eerder met de vinger dan met de pen gezwaaid worden. "Sorry meneer, dat wist ik niet", en nog wat uitleg vragen... en je komt er waarschijnlijk goedkoop en geïnformeerd vanaf.

      Mvg
      Last edited by FestinaLente; 8 augustus 2007, 20:05.

      Comment


      • #33
        Re: attest nodig voor fotograferen met statief in grootsteden ?

        Oorspronkelijk geplaatst door starsofglass Bekijk bericht
        Iemand enig idee waar je die regels kan vinden/aanvragen? Want ik heb wel al een foto van het Atomium op internet staan Wie weet wat nog van verboden dingen? Vooral de regels in Brugge, Brussel en Gent interesseren me.
        http://www.brusselnieuws.be/feed/sit...sID=1127406560


        zie ook http://www.atomium.be onder fotoalbum - gebouw
        Van waar het komt (en naar waar het zal gaan) is nog niet geweten

        Comment


        • #34
          Re: attest nodig voor fotograferen met statief in grootsteden ?

          Oorspronkelijk geplaatst door preetje Bekijk bericht
          "Pop-up Blocked. To see this pop-up or additional options click here..."

          Ik vind wel dat het atomium dan het onderwerp van de foto moet zijn: als je van in Oppem de skyline van Brussel trekt zal er ergens ook wel iets atomium-achtig tussen zitten, mogen we daarom de skyline van Brussel niet meer fotograferen?
          ---
          Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
          http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

          Comment


          • #35
            Re: attest nodig voor fotograferen met statief in grootsteden ?

            het nieuwe justitiepaleis in Antwerpen mag je ook ni fotograferen
            www.Klikkerdeklik.be
            Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

            Comment


            • #36
              Re: attest nodig voor fotograferen met statief in grootsteden ?

              Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
              In principe mag je alles wat je vanaf de openbare weg kan zien, zonder meer, zonder of met statief fotograferen.
              Mvg
              Daar twijfel ik wel een beetje aan - ik denk dat je rondom militaire installaties of penitentiaire inrichtingen niet teveel met je camera moet zwaaien.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #37
                Re: attest nodig voor fotograferen met statief in grootsteden ?

                Om de haven en havengebied te fotograferen heb je ook toestemming nodig van de havenkapitein. Ik wist dit niet en politie heeft me tegengehouden, nadien toestemming gevraagd en gekregen (mede door studentenpas, denk dat het anders noppes was).
                Nadien nog vescheidene malen aangesproken maar met de vraag of ik toestemming had.
                De toestemming is gratis maar tijdelijk.

                Zino K

                Comment


                • #38
                  Re: attest nodig voor fotograferen met statief in grootsteden ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                  Daar twijfel ik wel een beetje aan - ik denk dat je rondom militaire installaties of penitentiaire inrichtingen niet teveel met je camera moet zwaaien.
                  Ik zal 't eens opzoeken... maar mijn tekst is geplaatst in de context van fotograferen met of zonder statief, dat daar geen onderscheid gemaakt wordt.

                  Comment


                  • #39
                    Re: attest nodig voor fotograferen met statief in grootsteden ?

                    Net terug van Parijs, zelfde probleem aan de hand gehad op L'Institut du Monde Arabe, Arc de Triomphe en aan het Louvre. Voor de rest heeft niemand er iets van gezegd. Gelukkig waren mijn foto's ook net klaar voor ze bij mij stonden.... de resultaten volgen nog

                    Comment

                    Working...
                    X