Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat kan ik vragen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Wat kan ik vragen?

    Ach geef hem dat werkje gratis als geschenk.
    Hij zal zo tevreden zijn dat hij je ook een geschenkje zal willen geven. Iets in glas bv. of iets in een enveloppe, of iets...gewoon nieuwjaarsgeschenk onder vrienden.

    Henri
    lidnummer: BD0435BE

    Comment


    • #17
      Re: Wat kan ik vragen?

      Oorspronkelijk geplaatst door iori
      Amai ze zouden hier toch eens mogen controleren op zwartwerk hoor.
      Allee da's mijn visie he als "hardwerkende kleine zelfstandige fotograaf die soms potentiele klanten kwijtgeraakt door hobby-fotografen die voor een appel en een ei een opdracht doen"
      Met het nieuw KB gaat het er voor ons niet beter op worden.

      Is op 2 manieren op te lossen. De amateur werkt niet meer voor een appel en een ei, of de prof doet iets van de prijs af. Zal zich dan vanzelf nivelleren.....
      http://harryvantol.nl

      Comment


      • #18
        Re: Wat kan ik vragen?

        Oorspronkelijk geplaatst door iori
        Amai ze zouden hier toch eens mogen controleren op zwartwerk hoor.
        Allee da's mijn visie he als "hardwerkende kleine zelfstandige fotograaf die soms potentiele klanten kwijtgeraakt door hobby-fotografen die voor een appel en een ei een opdracht doen"
        Met het nieuw KB gaat het er voor ons niet beter op worden.
        wat ik dus bedoelde:

        je bent ietwat neidig omdat ze er "maar" een appel en een ei voor vragen.
        dan begin je over zwartwerk?

        dus
        a) amateur vraagt enkel om de onkosten te dekken: niet goed want het is zwartwerk en jij bent je (mogelijke) inkomsten kwijt
        b) amateur vraagt een kleine som: zeker niet goed want dat is zeker zwartwerk én jij bent je (mogelijke) inkomsten kwijt
        c) de amateur begint op zelfstandige basis en rekend een prijs aan: géén zwartwerk maar jij bent je (mogelijke) inkomsten kwijt

        d) diegene die de foto's nodig heeft koopt zelf een compactje en maakt zijn foto's zelf. afdrukken maakt hij ook thuis want hij heeft een printer. natuurlijk koopt hij zijn toestel waar hij wil.


        sjah ik kan je reactie begrijpen.. hoe ik het ook draai of keer je verliest altijd (mogelijke) inkomsten.

        dan kome we terug op de appel en het ei. wat is dan het beste: a&e of gratis?
        als elke amateur een deftige prijs vraagt en zorgt dat hij wettelijk in orde is (binnenwegen genoeg!) dan heb je een concurentie. als alle amateurs, diegene die willen zijn dan ookwel de betere, gratis foto's beginnen te verdelen dan is er géén concurentie meer. waarom zou je dan nog naar een beroepsfotograaf stappen?
        foto als spiegel of als venster?

        Comment


        • #19
          Re: Wat kan ik vragen?

          De klant kan kiezen voor GOEDKOOP of KWALITEIT.

          Helaas (voor de prof) blijkt KWALITEIT tegenwoordig ook GOEDKOOP te kunnen, en dan is de keus wel erg simpel.


          Overigens gaat er in de beroepsgroep (en niet alleen fotografie) meer zwart geld rond dan in de amateuromgeving...


          Dit is allemaal niet vervelend bedoeld, maar wel de realiteit waarin we leven.
          http://harryvantol.nl

          Comment


          • #20
            Re: Wat kan ik vragen?

            Wel dut is nu juist het punt wat ik bedoel.
            Laat ieder zijn job uitoefenen die hij doet en daarmee uit.
            De beroepsfotograaf die doet fotowerk.
            De hobbyist houdt zich bij zijn dagdagelijkse job en doet de fotografie PUUR als HOBBY. Tja je bent hobbyist voor iets he (en daarmee bedoel ik zeker niks verkeerds). En wanneer de hobbyist dan toch perse geld wil verdienen met fotografie...ok start je eigen zaak dan op zodat alles officieel is. Maar vergeet niet dat wanneer je zelfstandig fotograaf bent slecht een 20 a 30 % van uw tijd echt effectief bezig bent met fotografie. En dus zeker niet dagelijks x-aantal filmkes of memorycards aan het volschieten bent just for fun. Begin maar eens te rekenen hoeveel fotosessies je maandelijks moet binnenhalen om een deftig maandloon te hebben waarvan je je gezin kunt onderhouden.
            Daar komen we dan op het belachelijke punt dat hier iemand aanhaalde ` dat de beroepsfotograaf zijn prijs naar beneden moet doen ` Wanneer je daarmee begint dan voorspel ik dat binnen de kortste keren heel veel beroepsfotografen hun zaak moeten sluiten. Prijzen zakken gaat niet wegens te hoge onkosten. En waarom zijn die zo hoog...awel juist omdat daar het verschil zit in materialen e.d. De onkosten die wij maken liggen veel hoger dan dat een hobbyist doet. Natuurlijk is het gemakkelijk te zeggen dat een hobbyist even goede of misschien zelfs beter foto's kan maken dan een beroepsfotograaf. MAAR een hobbyist moet geen rekening houden met wat de klant als eindprodukt wil. Een klein en simpel JA zelfs belachelijk voorbeeldje...laat uw super goed gelukte foto afwerken op 30x40 bij de fotograaf achter de hoek. En laat diezelfde 30x40 afwerken bij een proflabo. Ze zullen beide heel mooi zijn. En vriend X of vriend Y zal misschien geen verschil zien. Maar een prof of een klant daarintegen die letten wel op zulke kleine details. En dan verglijk je uw prijsticketje maar eens van beide 30x40's. Dit is misschien belachelijk dat ik dit als voorbeeld geef MAAR het is wel de realiteit. Wanneer je als beroepsfotograaf werk aan klanten levert dan kan je gewoonweg geen fotovergrotingen uit de supermarkt aanleveren. WANT als beroepsfotograaf wil je KWALITEIT en SERVICE leveren. En daaraan hangt nu eenmaal een prijs aan vast. ZODUS...tarieven van een beroepsfotograaf verlagen is geen optie.
            Hobby = hobby
            Beroep = beroep
            En wanneer je geld wil verdienen met uw hobby ...wel zet dan de stap en neem het risiko zoals zoveel zelfstandigen hebben moeten doen en start uw eigen zaak op.

            Nog even dit. Ik had het niet over de groep die in bijberoep zelfstandig zijn. Want zij betalen net zoals alle zelfstandigen ook lasten e.d. maar dan in andere verhouding. Neen ik heb het vooral over de groep die ertussen zit. Dus die niet zelfstandig zijn en ook niet in bijberoep zelfstandig zijn en ook niet die via een payroll systeem werken. Neen ik heb het dus over de echte ' zwartwerkers '

            Comment


            • #21
              Re: Wat kan ik vragen?

              [QUOTE=iori]Wel dut is nu juist het punt wat ik bedoel.
              Laat ieder zijn job uitoefenen die hij doet en daarmee uit.
              De beroepsfotograaf die doet fotowerk.
              De hobbyist houdt zich bij zijn dagdagelijkse job en doet de fotografie PUUR als HOBBY. Tja je bent hobbyist voor iets he (en daarmee bedoel ik zeker niks verkeerds).


              Ai ai, je bent een beetje kwaad denk ik zo. Als de hobbyisten puur hypothetisch gezien zich inderdaad met hun hobby fotografie bezig houden en gratis hun diensten aanbieden (ze maken toch de foto dus kunnen ze hem net zo goed geven), wat verschil maakt dit dan uit? Je zal hoe je het ook draait of keert opdrachten verliezen omdat de hobbyisten dit gratis doen. Oplossing: wees creatief en apart.


              En waarom zijn die zo hoog...awel juist omdat daar het verschil zit in materialen e.d. De onkosten die wij maken liggen veel hoger dan dat een hobbyist doet.

              Sorry hé, maar je moet maar eens kijken heel veel 'gepassioneerde' hobbyisten bezitten evengoed, lees duur L materiaal net zoals de echte beroepsfotografen.


              Natuurlijk is het gemakkelijk te zeggen dat een hobbyist even goede of misschien zelfs beter foto's kan maken dan een beroepsfotograaf. MAAR een hobbyist moet geen rekening houden met wat de klant als eindprodukt wil. Een klein en simpel JA zelfs belachelijk voorbeeldje...laat uw super goed gelukte foto afwerken op 30x40 bij de fotograaf achter de hoek. En laat diezelfde 30x40 afwerken bij een proflabo. Ze zullen beide heel mooi zijn. En wanneer je geld wil verdienen met uw hobby ...wel zet dan de stap en neem het risiko zoals zoveel zelfstandigen hebben moeten doen en start uw eigen zaak op.

              Niet iedere hobbyist gaat naar het kruidvat he (niet dat het daar slechte afdrukken zijn). Voor mijn eindwerk en opdrachten op school heb ik mijn foto's door een vaklabo laten afdrukken. En inderdaad dat verschil merk je. En inderdaad ik zou nu niet anders meer willen, dus hobbyisten die dat ook doen zijn er bij de vleet. Waarmee ik wil zeggen: als je wil dat je werk goed gepresenteerd wordt (je weet wel he dat werk dat je gratis afgeeft omdat je er fier op bent) dan zal je dat ook bij een vaklabo laten afdrukken. En die prijzen vallen heel goed mee.

              Greetz, RonnyE

              Comment


              • #22
                Re: Wat kan ik vragen?

                Ik volg Iori volledig !!

                Maar uiteindelijk blijft de creme toch bovendrijven, so don't panic.

                Meer woorden WENS ik er niet aan vuil te maken.

                Comment


                • #23
                  Re: Wat kan ik vragen?

                  RonnyE
                  Ik ben zeker niet kwaad. Ik geef gewoon mijn visie. Dit is toch een forum he? of niet?

                  Wat creativiteit betreft...wel k ben blij dat je erover begint want ik zou eigenlijk uren kunnen doorpraten over zulke dingen. Ik kan u garanderen..dat wanneer je beroepsfotograaf bent veel rekening moet houden met de wensen van uw klant. Dus wat eigen creativiteit betreft heb je wel een inbreng en kan je soms zelfs proberen uw klant te overhelen naar een ander idee MAAR uiteindelijk is het het beeld dat je moet maken voor uw klant. Soms hebben die al volledig uitgewerkte ideen en is het enkel aan de professionele fotograaf om die ook daadwerkelijk op foto te brengen.
                  By the way...ikzelf ben indertijd begonnen als artistiek fotograaf. Wees realistisch en weet dat je hier in Belgie (op een een paar uitzonderingen na) NIET kan leven van kunst-fotografie. Zelf zit ik met honderden ideeen die ik wil uitwerken. Helaas ik ben ZELFSTANDIG en heb daardoor tijdgebrek. Wees blij als hobbyist dat je de luxe wel hebt om u puur met uw passie bezig te kunnen houden in uw vrije tijd
                  Ook moet ik zeggen dat ik persoonlijk wel veel fotowerk binnenkrijg. Maar regelmatig hoor ik collega's klagen.

                  Dan ik weet ook wel goed genoeg dat veel hobbyisten super goed materiaal hebben. Een prachtige body met super goed glaswerk. Maar voor de beroeps mag je dat gemiddeld maal 3 doen. Om nog niet te spreken van het studiomateriaal. (okay okay ik weet dat je gaat zeggen dat er hobbyisten zijn die ook een studio hebben, maar zo kunnen we door en door blijven gaan. Hobbyisten met een complete eigen studio dat is de minderheid)

                  Ik heb ook niet beweerd dat alle hobbyisten naar het kruidvat gaan. Als je mijn berichtje gelezen hebt dan weet je dat dit juist puur als vb was ivm prijsverschillen.

                  En om te eindigen...ik geef ook wel eens een xtra vergroting gratis weg aan een klant hoor. Ik ben zeker niet gierig. Maar wat ik bedoel is dat je als zelfstandige niet altijd alles zomaar kunt weggeven he !!! Het is tenslotte uw broodwinning.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Wat kan ik vragen?

                    Nu begrijp ik het eigenlijk niet meer. Enerzijds wordt er gezegd dat amateurs de prof geld (opdrachten) kosten. Anderzijds wordt er aangegeven dat de eisen van de klant hoger liggen dan wat de amateur levert. Dan is de kring toch rond? De prof neemt de klanten die hoge eisen stellen, de amateur neemt genoegen met de klanten die met minder tevreden zijn..

                    Dit is kortweg de conclusie die ik trek na de gegeven argumenten. Waarschijnlijk ook net iets te rechtlijnig gedacht, maar toch...
                    http://harryvantol.nl

                    Comment


                    • #25
                      Re: Wat kan ik vragen?

                      Ik wil toch even aanbrengen dat onkosten aanrekenen wel mag bij een vriendendienst. Mijn vader is een timmerman, vroeger (voor zijn pensioen) deed hij regelmatig iets voor de familie.. gratis. Aleen moest het hout en alle andere materialen wel betaald worden.. Een vriendendienst wil nu eenmaal niet zeggen dat je alles geeft, alleen dat je eigen hulp gratis is.

                      Dat gezegd zijnde, moeten we er inderdaad niet ronddraaien dat een prijs vragen voor meer dan de onkosten inderdaad zwartwerk, behalve als het wordt aangegeven als 'eenmalige inkomsten' zoals aangegeven door iemand anders. Vermits we dit hier niet weten, kunnen we daar ook niet echt een uitspraak over doen.
                      ----
                      http://www.wispr.be

                      Comment


                      • #26
                        Re: Wat kan ik vragen?

                        1. Maak een onkostennota, dat mag altijd (maar kij punt 4).
                        2. 77 foto's in 2 uur ?!
                        3. Post zoiets nooit op een openbaar forum, niet alleen de beroepsfotografen kijken mee hoor
                        4. Let op met wat je op papier zet, die kunsthandel kan dat als onkosten indienen voor de fiscus en dan komen ze misschien nog bij jou terecht.
                        5. Weet dat beroepsmensen hogere prijzen moeten vragen, zij moeten ook rsz en belastingen betalen

                        Comment


                        • #27
                          Re: Wat kan ik vragen?

                          @ iori,


                          dat van je eigen creativiteit klopt wel, in ons Belgenlandje is daar soms weinig begrip voor. Toch moet je daarvoor gaan. Hetgeen waarover jij het hebt komt dikwijls voor in de reclamewereld. Voor particulieren, communie, huwelijken, portretten en dergelijke meer kan je absoluut je eigen inbreng doen.

                          Ik besef maar al te goed dat het nieuwe KB heel wat teweeg zal brengen.

                          En dan nog over die hobbyisten met degelijk materiaal, vergis u daar niet in hoor ik heb al dingen meegemaakt dat je in een fotowinkel staat, is der daar ene met een D2X of welke procamera ook in zijn handen informatie aan het vragen maar weet niet echt wat nu precies een diafragma wil zeggen

                          Mja, ik hoop gewoon dat iedereen zijn gading vindt en plezier in het fotograferen heeft.


                          Greetz, RonnyE

                          Comment


                          • #28
                            Re: Wat kan ik vragen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door RonnyE
                            En dan nog over die hobbyisten met degelijk materiaal, vergis u daar niet in hoor ik heb al dingen meegemaakt dat je in een fotowinkel staat, is der daar ene met een D2X of welke procamera ook in zijn handen informatie aan het vragen maar weet niet echt wat nu precies een diafragma wil zeggen
                            Sommige mensen denken dat je met het duurste materiaal ook meteen de mooiste foto's maakt, maar dat kan zo wel eens tegenvallen als je niet weet waarmee je bezig bent .
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #29
                              Re: Wat kan ik vragen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door RonnyE
                              En dan nog over die hobbyisten met degelijk materiaal, vergis u daar niet in hoor ik heb al dingen meegemaakt dat je in een fotowinkel staat, is der daar ene met een D2X of welke procamera ook in zijn handen informatie aan het vragen maar weet niet echt wat nu precies een diafragma wil zeggen
                              Ik denk dat het er ene was met een Canon 1Ds MKII

                              Comment


                              • #30
                                Re: Wat kan ik vragen?

                                Oorspronkelijk geplaatst door iori
                                De beroepsfotograaf die doet fotowerk.
                                En die bouwt dus niet z'n eigen website??

                                Comment

                                Working...
                                X