Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beroep fotograaf?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Beroep fotograaf?

Ben al een tijdje bezig in bijberoep.
    Daar ik geen attest heb als fotograaf ben ik ingeschreven als artiest, kunstenaar, graficus, beeldbewerker, cineast.........enz.
    Daar ik les geef in fotografie had ik het attest ni echt nodig omdat ik geen reportages deed. Maar wel alles er net rond.
    Vanaf 1/1/06 ga ik natuurlijk wel reportages doen en de publiciteit staat +/-er al
    www. fotomania.be

!!! Hou er wel rekening mee dat je BTW en belastingen moet betalen !!!
    Dit zullen de BEROEPSfotografen wel in het oog houden als je 10 ?x /jaar aan het stadhuis gaat staan bijverdienen
    Last edited by fotomania; 1 november 2005, 10:52.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wouter M
      Ikzelf ben nu aan het studeren om er later m'n beroep van te maken, maar het zou stom zijn om hiermee te stoppen omdat je geen diploma meer moet hebben. In het begin zullen misschien veel amateurfotografen een zaakje starten omdat ze denken dat ze mooie foto's kunnen nemen, wat hoogstwaarschijnlijk wel waar zal zijn, maar om dit in opdracht te doen is nog altijd moeilijker. Op termijn zullen de besten overblijven, en dat zullen dan toch vooral diegenen met een diploma zijn, omdat zij de kennis hebben die een amateur nooit geleerd heeft.
      Hoy,

Tot mijn spijt ben ik helemaal niet akkoord,

Fotografie hoort thuis bij de kunst, je hebt talent of niet en daar gaat geen enkele opleiding iets aan veranderen!
      T'is wel zo, iemand met een degelijke opleiding staat natuurlijk een dikke stap voor op de leek!
      Uiteraard, anders gaat er niemand nog naar school.
      Het is trouwens zo dat de meeste amateurs beter uitgerust en of opgeleid zijn dan de veel pro's! Want een amateur zijn drijfveer is passie, die van een pro vooral geld....

Trek je conclusies

Greetzzz
      Will amateur (ben wel opleiding aan't volgen)

Met een oude camera die misschien nog geen 10euro kost kan je hele waardevolle opnamen maken!
      Met 10 euro kan je bijna niks meer....

Comment

of fotograaf een vrij of niet vrijberoep moet zijn , ieder zijn keus

maar wat ik mij dan afvraag is ,dat je fotograaf kan worden in bijberoep mits aanvraag van registernummer,dan kan je je materiaal inbrengen in je belastingen
        dan betaald de staat onze hobby voor een klein beetje terug
        want wie zegt er dat je winst moet maken ken genoeg zelfstandige die geen winst maken
        thnkx/EOS 600D 18/55 lens EF 90/300

Comment

[...]een amateur zijn drijfveer is passie, die van een pro vooral geld.... Trek je conclusies
          Ben ik het toch niet mee eens. Want waarom kiest iemand ervoor zijn geld te verdienen met fotografie? Omdat je daar steenrijk mee kunt worden? Nee toch... Je zou het zelfs kunnen omkeren en zeggen dat een pro niet alleen de passie heeft om voor fotografie te kiezen maar daarboven zelfs het commitment om het daadwerkelijk te doen. Dus misschien zelfs veel gepassioneerder is in dat opzicht.

Passie als drijfveer is ook géén garantie voor prachtige foto's. Geld alléén ook niet, maar als je ervan moet leven en je foto's zijn niet goed genoeg, dan zal je als pro toch eens aan je hoofd moeten krabben. De gepassioneerde amateur kan gewoon denken 'who cares, dit is mijn ding'. Maar dat is dus niet automatisch beter.

Deze discussie moet ook niet gaan over wie de beste foto's maakt, de pro of de amateur, want dat is een uitzichtsloze en eindeloze discussie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door force
            of fotograaf een vrij of niet vrijberoep moet zijn , ieder zijn keus

maar wat ik mij dan afvraag is ,dat je fotograaf kan worden in bijberoep mits aanvraag van registernummer,dan kan je je materiaal inbrengen in je belastingen
            want wie zegt er dat je winst moet maken ken genoeg zelfstandige die geen winst maken

Ik denk toch dat je eens een cursus bedrijfsbeheer moet gaan volgen. Trouwens verplicht (een attest te hebben) bij het opstarten van een zaak.

Greetz, RonnyE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door force
              Als je je materiaal wil kunnen inbrengen, zal je ook bijdragen moeten betalen. Je kan daar onderuit als je niet over een bepaald minimumbedrag gaat, maar dan kan je ook je materiaal niet meer inbrengen. Bij de staat zijn ze nu ook weer niet zo dom...

@ RonnyE: blijkbaar is zelfs een diploma middelbaar onderwijs al voldoende. Althans dat wist mijn boekhouder mij te vertellen wanneer die zich luidop afvroeg waarom ik een extra cursus bedrijfsbeheer had gevolgd. Enfin, ik had het hoe dan ook onverantwoord gevonden zonder die cursus.
              Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vicberger
                Als je je materiaal wil kunnen inbrengen, zal je ook bijdragen moeten betalen. Je kan daar onderuit als je niet over een bepaald minimumbedrag gaat, maar dan kan je ook je materiaal niet meer inbrengen. Bij de staat zijn ze nu ook weer niet zo dom...

@ RonnyE: blijkbaar is zelfs een diploma middelbaar onderwijs al voldoende. Althans dat wist mijn boekhouder mij te vertellen wanneer die zich luidop afvroeg waarom ik een extra cursus bedrijfsbeheer had gevolgd. Enfin, ik had het hoe dan ook onverantwoord gevonden zonder die cursus.
                Ja oké, je moet zelfs geen diploma hebben als je iemand in dienst neemt die dat voor jou kan doen. Maar zelf enige bedrijfskennis kan zeker geen kwaad. Niet dat ik er alles van weet, belange niet maar de cursus die ik gevolgd heb (en nog volg) is toch zeer leerrijk.

Greetz, RonnyE

Comment

Sommige mensen die bijvoorbeeld Handel hebben gevolgd om het middelbaar krijgen daarbij hun diploma bedrijfsbeheer mee op het middelbaar. Ik weet niet waarom het zo'n discussie is over dat diploma fotoograaf of niet... voor de werkgevers is het zo gemakkelijker, die hebben nu een grotere groep om aan te kunnen nemen.... mja, zoek eens werk als fotograaf, het is niet gemakkelijk hoor! De de fotograferen die zelfstandig willen worden het maar doen, het is even goed niet gemakkelijk!! Iemand die niet héél fel gepassioneerd is door de fotografie zal in deze tijden ook niet in slagen beroepsofotgraaf te zijn.

Comment

voilà, 't is zover. Naar de kruispuntbank geweest en vanaf 1/1/2006 mag ik officieel:
                    maken van foto's voor bedrijven en particulieren : portretfotografie;mode- en reklamefotografie; fotografie ten behoeve van uitgeverijen, toeristische doeleinden, bemiddelaars in onroerende goederen; lucht- en onderwaterfotografie.

Ben reeds 18 jaar aktief als videograaf in bijberoep, en heb meer dab 40 jaar ervaring in fotografie....

Belangrijk hierin is m.i. dat je zelf héél goed beseft wat je wel, en ook wat je NIET aankan.....
                    D2X /D70 /Sigma 15-30 3.5-4.6 /Nikkor 18-70 DX /Nikkor 70-200 2.8 VR /Nikkor 70-300ED /Sigma 180 macro/ Tamron 28-200 macro /SB 800 /SB600/Nikon Capture

BD0323BE

Comment

...à propos, mag ik mij dan vanaf 1/1/2006 "fotograaf" noemen?????? ( sommige posters hierboven twijfelen daaraan....)
                      D2X /D70 /Sigma 15-30 3.5-4.6 /Nikkor 18-70 DX /Nikkor 70-200 2.8 VR /Nikkor 70-300ED /Sigma 180 macro/ Tamron 28-200 macro /SB 800 /SB600/Nikon Capture

BD0323BE

Comment

eerst en vooral: er is verschil tussen vrij beroep en niet-beschermd beroep.
                        vrije beroepers zijn dokters, tandartsen, advocaten.

ik heb vier jaar gezwoegd om licentiaat vertaler te worden. vertaler... dat is nooit een beschermd beroep geweest. Lig ik daar wakker van dat mijn overbuur, metser, morgen ook een vertaalbureau mag beginnen ? neen. en waarom niet?
                        ik weet dat ik dankzij mijn opleiding en 'talent' mijn mannetje kan staan en uiteindelijk meerwaarde kan leveren.

en wie meerwaarde kan leveren, die haalt het, of wie klanten tevreden blijft stellen, ook al zijn er meer spelers op de markt .

dus de beroepsfotografen,wiens bescherming 'wegvalt', hoeven toch niet te vrezen als ze hun vak kennen ? Waarom klagen ze dan steen en been. een paniekreactie denk ik.

Pas op: sommige beroepsfotografen hebben er geen probleem mee. en daar heb ik respect voor. anderen wel, zielig.

Intussen blijf ik gewoon mijn opleiding volgen, hoewel ik strikt genomen niet mee moet, maar ik doe het uit interesse en omdat ik er zowieso iets van zal opsteken.

Mijn pa mag ook geen fietsenmaker worden, hoewel hij steengoed is, gewoon omdat hij geen vodje papier heeft, ...ook triest. fietsenmaker nog steeds beschermd.
                        estamos llegando
                        http://users.telenet.be/studiocamosci

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door martinvideo
                          ...à propos, mag ik mij dan vanaf 1/1/2006 "fotograaf" noemen?????? ( sommige posters hierboven twijfelen daaraan....)
                          kheb mij deze week anders toch laten registreren zenne

vanaf 1 jan is't in orde.

wie daar comment op heeft moet da weten, denk da ik der hier toch nie veel in de weg ga lopen me hun bloemekes en bijtjes :d ( niks persoonlijk hoor )

Comment

ah ja de duidelijke regels zijn

beroepsopleiding fotograaf => fotograaf

geen beroepsopleiding maar bedrijfsbeheer en getuigschrift onderwijs => aan fotografie doen - zo wordt je omschreven.

voor de klant tellen alleen de resultaten,nu is't aan de hobbymanne om te bewijzen dat ge nie altijd eerst 3 jaar les moet gaan volgen om een goed foto - oog te hebbe zeker?

Comment

pas op ... er zijn ook hobbymanne zot genoeg om 3 jaar les te gaan volgen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Atmozphere
                                ah ja de duidelijke regels zijn

beroepsopleiding fotograaf => fotograaf

geen beroepsopleiding maar bedrijfsbeheer en getuigschrift onderwijs => aan fotografie doen - zo wordt je omschreven.
                                .../....
                                Waar haal je dit? Vanaf 1/1 is het beroep van fotograaf niet meer beschermd... En in de nieuwe wetteksten gaat het steeds over het beroep 'fotograaf'....Volgens mij betekent dit dat iedereen die aan de dan geldende normen voldoet, zich 'fotograaf' mag noemen....
                                Je bent tenander verplicht jou activiteit en ondernemingsnummer aan de vestigingsplaats uit te hangen... Zet ik er dan op 'amateur die aan fotografie doet'?????
                                "Gediplomeerd fotograaf" is een ander onderwerp natuurlijk....Die titel kunnen enkel de 'geschoolden' dragen...

BD0323BE

Comment

Working...
                                X