Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beroep fotograaf?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Beroep fotograaf?

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird
    Je kan het ook doortrekken naar andere beroepen.

Ik ken software ontwikkelaars die ook beter iets anders zoeken om te doen. Gelukkig zijn er dat tegenwoordig al een pak minder.

Dave
    wat je zegt!!! Gelukkig zijn de consultants er nog

In elk geval, in september start ik een beroepsopleiding fotograaf (als er nog plaats is natuurlijk). Niet omdat ik persé het beroep wil uitoefenen (die wet wordt toch afgeschaft) maar omdat ik er nu eens echt "het fijne" wil van weten

Ik weet intussen al heel wat (thx to BD), maar ik weet dat ik nog hopen zal bijleren in een opleiding... zaken die ik anders nooit zal weten. En als't dan ff digitaal kan, is dat toch mooi meegenomen!

Comment

Ik zou zeggen afschaffen die wet, kwaliteit komt immers altijd bovendrijven. Er zijn, volgens mij, momenteel een aantal "amateur" fotografen die best hun mannetje zouden kunnnen staan tussen de "professionele" fotografen en ook omgekeerd zullen er een aantal pro's zijn die de kwaliteit van sommige amateurs niet halen.

greets,

Geert
      www.photopower.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi
        wat je zegt!!! Gelukkig zijn de consultants er nog

In elk geval, in september start ik een beroepsopleiding fotograaf (als er nog plaats is natuurlijk). Niet omdat ik persé het beroep wil uitoefenen (die wet wordt toch afgeschaft) maar omdat ik er nu eens echt "het fijne" wil van weten

En als't dan ff digitaal kan, is dat toch mooi meegenomen!
        Als je de beroepsopleiding van 3 jaar wil gaan volgen hou er dan wel rekening mee dat het eerste jaar volledig analoog is en dat vanaf het tweede jaar pas de digitale fotografie aan bod komt.

greets,

Geert
        www.photopower.be

Comment

Mooie theorieën over "creativiteit" en "kwaliteit" etc... maar het enige waar een pro zich mee moet bezig houden is de tevredenheid van zijn klanten. Als je klanten tevreden zijn met het geleverde werk, dan is het geleuter vanwege de "ingewijden" overbodig. Een goeie pro is goeie verkoper en iemand die weet hoe hij z'n klanten moet soigneren. En de ene klant zal al veeleisender zijn dan de andere: voor een dokter is een collega-arts de slechtst denkbare patiënt; voor een fotograaf is een amateur-fotograaf wellicht een nachtmerrie om voor te werken. Maar voor het gros van de consumenten is "kwaliteit" zoals wij het zien zelfs geen issue. Dat merk je keer op keer wanneer je je werk eens laat bewonderen door de "tantes en de nonkels"; steevast hoor je bewondering voor nét die plaatjes die je zelf té braaf, té postkaartachtig, té geposeerd vindt. (aiai als je hier in de showcase eens een centraal gekadreerd plaatje tracht te veilen, terwijl "tante" net die zo leuk vindt) Het klinkt misschien cru, maar het is wel zo.

Een goeie pro is ook eentje die kan rekenen en die wat ervaring met moeilijke situaties / klanten achter de rug heeft. "Iedereen betaalt zo z'n leergeld," zei m'n grootvader zaliger en gelijk had die man. Om er nog een wijsheidje aan toe te voegen als doordenkertje: "een amateur breekt zich de kop over de strategie, terwijl de professioneel zich concentreert op de logistiek"

Met diplomaatjes heeft dat dus bitter weinig uitstaans...
          Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sportshot
            Als je de beroepsopleiding van 3 jaar wil gaan volgen hou er dan wel rekening mee dat het eerste jaar volledig analoog is en dat vanaf het tweede jaar pas de digitale fotografie aan bod komt.

greets,

Geert
            hangt van de school af niet? Op de site van de school waar ik zaterdag naar de infodag ga, staat vermeld dat de cursus toegankelijk is voor zowel mensen die over digitale reflex toestellen beschikken, als analoge body's.

Uitsluitsel zal ik dus pas zaterdag hebben, want persoonlijk heb ik er ook mijn twijfels over...; Ik kan me niet voorstellen dat de doka lessen volledig vervangen worden door pakweg photoshop. (niet dat ik dat niet zie zitten natuurlijk Dus nog ff met spanning afwachten...

Uit respect voor de geschiedenis van de fotografie wil ik er dan wel gerust wat analoog bij nemen hoor

Ik laat nog wel iets weten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi
              hangt van de school af niet? Op de site van de school waar ik zaterdag naar de infodag ga, staat vermeld dat de cursus toegankelijk is voor zowel mensen die over digitale reflex toestellen beschikken, als analoge body's.

Uitsluitsel zal ik dus pas zaterdag hebben, want persoonlijk heb ik er ook mijn twijfels over...; Ik kan me niet voorstellen dat de doka lessen volledig vervangen worden door pakweg photoshop. (niet dat ik dat niet zie zitten natuurlijk Dus nog ff met spanning afwachten...

Uit respect voor de geschiedenis van de fotografie wil ik er dan wel gerust wat analoog bij nemen hoor

Ik laat nog wel iets weten!
              Hoe vaak dient het nog gezegd dat niet-digitale fotografie, niet analoge, maar chemische fotografie is. Dat er hier op het forum veel goed fotografen zitten, maar daarom nog niet waard zijn om zelfstandig fotograaf te worden. Een diploma is geen garantie voor goed werk. Maar begrijpen jullie dan zelf niet dat het afschaffen van start-voorwaarden eigenlijk een verloedering van het beroep is. En trouwens wie zegt hier wie er goed is? De ene amateur van de andere? Hoeveel PRO's vindt je hier actief?
              De afschaffing van de start-voorwaarden is geen goede zaak voor het beroep.
              Wat ik hier zie zijn veel "foto's van mooie onderwerpen, ik zie echter geen mooie foto's van lelijke onderwerpen". (doordenkertje)
              Gelukkig is er bij de persfotografen met beroepsperskaart juist een wil om strengere normen op te leggen.
              Sorry dat ik niet de mening van de massa deel.

Comment

Veel mensen denken dat fotograferen voor je beroep hetzelfde is als "mooie foto's maken" en dat het een heel creatief beroep is. Als je op dit moment om je heen kijkt zie je misschien honderden foto's. De meeste van die foto's zouden hier op BD geen schijn van kans maken. Maar het zijn wel professionele foto's die gemaakt zijn door beroeps-fotografen. De hobby fotografie mag dan met creativiteit te maken hebben, de beroeps-fotograaf heeft meestal maar heel weinig creatieve inbreng. Foto's voor een modereportage of voor een catalogus worden vaak van tevoren helemaal uitgetekend en dat moet de fotograaf dan vastleggen. En wie de productie van drie jaar van een ervaren bruidsfotograaf naast elkaar legt, zal zien dat tig-keer de zelfde momenten vanuit dezelfde hoek zijn gefotografeerd.

Fotografie is een gewoon beroep en het zal me worst wezen waar je de kennis en ervaring vandaan hebt gehaald, maar als je niet in staat bent om opdrachten technisch perfect uit te voeren, dan kun je beter geen beroeps-fotograaf worden. O ja, als je geen zakelijk gevoel hebt kun je beter ook niet als zelfstandig fotograaf gaan werken.

Ik ben gediplomeerd vakfotografe en toch ben ik geen beroeps-fotograaf. Ik ben er trots op om als amateur te fotograferen wat ik zelf leuk vind. Geld verdienen met fotografie is erg moeilijk. Veel geld verdienen is haast onmogelijk. Daarom ben ik nu een goed betaalde consultant die voldoende geld verdient om mooie spullen te kopen.

Wie van de fotografie zijn of haar beroep wil maken, moet dat zeker doen. Maar als je dat alleen kunt als er geen vestigingseisen meer zijn, dan kun je het beter uit je hoofd zetten. Hoe denk je een opdrachtgever tevreden te kunnen stellen als je niet eens een examencommissie tevreden kunt stellen. het examenwerk dat ik her en der heb gezien heeft vaak niet het niveau wat van een goedverdienende beroeps-fotograaf wordt verwacht. En dat is niet erg, want je leert pas echt als je in de praktijk gaat werken. Maar die jongens en meisjes hebben wel voldoende kennis meegekregen om zich verder te kunnen ontwikkelen.

En nu niet gaan zeuren over de plaatselijke kiekjesmaker die er niets van bakt: het gaat er om dat je zelf moet kunnen bewijzen dat JIJ het beter kunt. En dat kun je onder andere bewijzen door een diploma te halen. Ik vindt het in ieder geval niet voldoende bewijs dat iemand hier een stel leuke foto's heeft geplaatst, want leuke foto's maken is nog steeds iets anders dan foto's in opdracht maken.

Lang leve de oprechte amateur!

Groeten, Miriam

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Librix
                  Hoe vaak dient het nog gezegd dat niet-digitale fotografie, niet analoge, maar chemische fotografie is.
                  zeg, mijn excuses dat ik hier analoog ipv chemisch neerpen. Het is zeker niet mijn bedoeling geweest om op iemands tenen (bijv. de uwe) te trappen.

Dat er hier op het forum veel goed fotografen zitten, maar daarom nog niet waard zijn om zelfstandig fotograaf te worden. Een diploma is geen garantie voor goed werk. Maar begrijpen jullie dan zelf niet dat het afschaffen van start-voorwaarden eigenlijk een verloedering van het beroep is.
                  Als u even mijn eerdere post doorleest, weet u dat het zeker niet mijn bedoeling is om na die drie jaar als fotograaf van start te gaan. Daarvoor ben ik niet goed genoeg, en is dit voor mij een hobby. Om mijn loon als IT consultant goed te maken in de fotografie mag ik wat vroeger opstaan, en dan nog...

Dan voeg ik daar nog graag aan toe dat ik niet dat diploma op het oog heb, maar dat is nu eenmaal een logisch gevolg van deze cursus. En als ik dan al zou starten als fotograaf dan is dat mijn goed recht, en kan ik dat zelfs zonder het volgen van zo'n beroepsopleiding (die ik in de eerste plaats uit interesse volg en niet uit winstoogmerk) want die wet wordt toch afgeschaft.

En trouwens wie zegt hier wie er goed is? De ene amateur van de andere? Hoeveel PRO's vindt je hier actief?
                  Beetje minachtend over een leuk, gezellig, leerrijk forum, waar ook
                  wel pro's actief zijn. Maar niet alle pro's pakken ermee uit, uit respect
                  voor de amateurfotografen. Leuk toch, zo'n verstandhouding!

Wat ik hier zie zijn veel "foto's van mooie onderwerpen, ik zie echter geen mooie foto's van lelijke onderwerpen". (doordenkertje)
                  Dan vrees ik dat je niet hard/vaak/lang genoeg kijkt..

Gelukkig is er bij de persfotografen met beroepsperskaart juist een wil om strengere normen op te leggen.
                  Dan ben ik blij voor je dat je niet elke dag met amateurs zoals pakweg 80% van deze community opgescheept zit.

Bedankt voor je simpatieke attitude. Blijf dan aub bij mensen van jouw kaliber...

Comment

amai zenne ik zit hier nu een 3tal weken actief op en heb al goe den indruk hoe goe 'de profs' hier kunne verdragen dat anderen zich ook met fotografie willen bezighouden en zicht evt vestigen deels zelfstandig of volledig.

pfffff ge laat u wel kenne als ge zo een post als enkele neerzet

vrees da der hier veel prof's zitten die bang zijn da ze opdrachten gaan verliezen door de amateurkes die rap rap zelfstandige worden...

in mijn ogen zijde dan gene prof want ne prof moet zoals hierboven ergens gepost kunne vastleggen wat een ander precies wil illustreren met alle voorbedachte details en als amateur die geen ervaring heeft buiten eigen en hobbywerk kan je da nie direct ze of ge moet heel goei ogen hebbe om zoiets vast te legge en hetzelfde gedacht als je klant hebben

ik heb al ooit gehoord van pro's die amateurs ginge overdragen bij de inspectie als ze weet hadden van 'broodroof door amateurs die ergens een trouw of zo ginge schieten' maar als ik zo postjes lees kan ik da goed geloven.

sterk staaltje van collegialiteit...

Comment

Hoe vaak dient het nog gezegd dat niet-digitale fotografie, niet analoge, maar chemische fotografie is. Dat er hier op het forum veel goed fotografen zitten, maar daarom nog niet waard zijn om zelfstandig fotograaf te worden. Een diploma is geen garantie voor goed werk. Maar begrijpen jullie dan zelf niet dat het afschaffen van start-voorwaarden eigenlijk een verloedering van het beroep is. En trouwens wie zegt hier wie er goed is? De ene amateur van de andere? Hoeveel PRO's vindt je hier actief?
                      De afschaffing van de start-voorwaarden is geen goede zaak voor het beroep.
                      Sorry dat ik niet de mening van de massa deel.
                      Het roeren in die chemische troep is snel, zeer snel een artisanaal zijspoor aan het worden (zal heus wel overleven hoor). Nu kan ik het zelf wel pruimen, maar met name in het journalistieke gebeuren waarnaar je refereert, is het een op sterven na dode discipline. Je kan dat betreuren of zelfs pleidooien opzetten die herinneren aan de lofzangen op de vinylplaat nu de CD ook al een oudje aan het worden is, maar dat verandert niks aan de zaak.

Het afschaffen van de startvoorwaarden is voor ELK beroep geen goede zaak als je dat bekijkt vanuit het standpunt van diegenen die reeds in dat beroep staan. Voor mij mag een rechtenopleiding 10 jaar duren met liefst nog een praktijkstage (onbetaald uiteraard) van minstens 5 jaar. Kwestie van het kaf te scheiden van het koren. Anderzijds speelt ook de markt en die is in professionele middens (journalistieke fotografie) vrij efficiënt; een goede fotograaf komt er, de beunhazen komen zelfs niet eens aan de bak. En dat heeft meer met karakter en attitude te maken dan met de parate kennis van de optica. (om maar iets te zeggen)

Natuurlijk willen die fotografen met perskaart strengere voorwaarden. Wie niet trouwens? Nu het "beroep" een nieuwe instroom zou kunnen krijgen, knijpt iedereen hem wat de portemonnee betreft. Want daar draait het uiteindelijk toch om? De centjes? Buitenhouden, die "nieuwelingen" die misschien (en zelfs meer dan waarschijnlijk) wel eens even productief zouden kunnen blijken als de oude rotten. Want uiteindelijk wordt je product in die middens professioneel beoordeeld (in tegenstelling tot de al te argeloze consument die men voor geknoei zou willen behoeden, tsssssssss...).

Mooie foto's van lelijke onderwerpen zat op dit en andere fora; het volstaat om je oogjes eens open te trekken. En "professioneel" is allang geen adelijke titel meer, tot spijt van sommigen. Vandaag verdien je je sporen door te bewijzen wat je waard bent, niet door te zwaaien met een visitekaartje, diplomaatje, perskaartje of in mijn geval, togaatje. Learn to live with it.
                      Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

Comment

Vandaag in het staatsblad verschenen:

afschaffing vestigingswet per 1-1-2006;
                        Gelet op het koninklijk besluit van 27 april 1966 tot bepaling van de voorwaarden tot uitoefening van het beroep van fotograaf in de ambachts-, de kleine en middelgrote handels- en de kleine nijverheidsondernemingen, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 21 april 1972, 3 oktober 1978 en 23 juni 1981

art 4° het koninklijk besluit van 27 april 1966 tot bepaling van de voorwaarden tot uitoefening van het beroep van fotograaf in de ambachts-, de kleine en middelgrote handels- en de kleine nijverheidsondernemingen, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 21 april 1972, 3 oktober 1978 en 23 juni 1981

het is dus een feit.

Iedereen denkt er het zijne over, ik treedt in ieder geval niet meer in discussie.

Greetz, RonnyE

Comment

hehe

Comment

Hoe vaak dient het nog gezegd dat niet-digitale fotografie, niet analoge, maar chemische fotografie is.
                            Wellicht zolang men het volgende in Van Dale laat staan :
                            ana·loog (bn.)
                            2
                            [techn.] niet werkend op basis van het binaire stelsel <=> digitaal

Mijn fotowebsite : www.filover.be

Comment

Een diploma wordt vandaag de dag minder en minder een referentie voor kennis volgens mij ...
                              De evolutie van de techniek en dergelijke gaat zodanig vlug dat uw opgedane schoolse kennis nogal vlug veroudert of ge moet met het vak echt bezig zijn. (en dit niet enkel voor fotografie)
                              Wie kan mij verzekeren dat iemand met een diploma fotografie die hij behaald heeft 10 j terug een goeie uitleg zal geven over het nemen van foto's met een digitaal foto toestel ? Hoe mijn foto's daarna nog aan te passen, te verbeteren of creatief te bewerken met mijn pc enz ....
                              1 ding blijft altijd hetzelfde, en dat is de visie en de creativiteit, maar die krijg je niet door naar school te gaan, die krijg je door geinteresseerd te zijn in wat ge doet en vooral door het te doen.

groeten

Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dirkey
                                1 ding blijft altijd hetzelfde, en dat is de visie en de creativiteit, maar die krijg je niet door naar school te gaan, die krijg je door geinteresseerd te zijn in wat ge doet en vooral door het te doen.
                                mooi gezegt
                                klik

Comment

Working...
                                X