Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van DSLR naar point & shoot

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Van DSLR naar point & shoot

    Oorspronkelijk geplaatst door Carola
    Wel één zeer grote correctie op uw visie van "concreet worden", ik vertrek vanuit mijn werksituatie, gij van een technische utopie!
    Correctie: ik vertrek vanuit de technische situatie die gegroeid is vanuit mijn specifieke interesses (of "werksituaties" zo je wil). Met mijn huidige set-up is daar niks utopisch aan. En het is zo concreet als je je maar kan voorstellen.

    Kort toegelicht:

    Zoombereik 16 - 200 mm (20.8 - 260 equiv.) - landschappen, architectuur & portretten.

    Lichtsterk: ja, ik wil nog wel eens in minder optimaal verlichte interieurs fotograferen en soms komt daar wel eens wat actie aan te pas (acteurs bvb), vandaar dus ook de behoefte aan hoge ISO's met minimale ruis en een snelle responstijd voor de camera.

    Blind kunnen vertrouwen op het materiaal: ik heb vaak niet de luxe om tussentijds de LCD te controleren of alles in focus is. (in zoverre je dat op een LCD altijd goed kan beoordelen)

    6MP of 8MP: ik print m'n foto's het liefste uit op een redelijk formaat omdat dit IMO de meest ideale presentatievorm is. (enfin, de presentatievorm waar ik het meest het gevoel heb "eer van m'n werk" te halen)


    Utopisch vandaag wellicht voor een compact / prosumer toestel; maar ik wou enkel aantonen dat er achter dat "gesleur met DSLR-materiaal" wel wat meer stak dan enkel het kicken op grote toestellen en witte toeters. Zodra ik een compact / prosumer vind die mijn behoeften invult op dezelfde manier, verkoop ik m'n boeltje en kies ik ook resoluut voor die veel handiger oplossing.
    Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

    Comment


    • #32
      Re: Van DSLR naar point & shoot

      Minstens drie keer eerder ben ik al begonnen aan een berichtje voor deze draad. Als jullie dit lezen, dan heb ik de vierde keer eindelijk op de "Submit Reply"-knop geklikt

      Deze discussie is niet nieuw. Toen ik nog professioneel fotografeerde heb ik met heel veel verschillend materiaal gewerkt en voor de minder confortabele werkgebieden koos ik nooit voor zwaar en geavanceerd materiaal. Als grote objectieven al geen vuur aantrekken dan trekken ze op zijn minst de aandacht van gevaarlijke mannetjes die niet op de foto willen.

      Ik weet niet wat voor materiaal fotojournalisten vandaag de dag gebruiken, maar in een gevaarlijke sitiatie wil je beslist niet met al te veel kilo's rondsjouwen. Lange tijd waren daarom de zeer lichte meetzoekercamera's a la Leica M3 erg populair. Ik heb met een Yashica YF (en ook hier) gewerkt, een Leica-kloon. Die camera was oorspronkelijk van mijn vader en bijna net zou oud als ik toen was, maar ongelooflijk betrouwbaar. Met een extra objectief in je broekzak kon je elke situatie aan (Echt waar? Nou... je moest het er mee doen ). Eigenlijk waren de leica-klonen (ook van Nikon en Canon!) populairder dan de Leica's. En wie wel een Leica gebruikte, schroefde daar met veel plezier een Nikkor-lens op, want die waren op een bepaald moment beter dan de originele objectieven van Leica.

      Natuurlijk zijn foto's afhankelijk van de locatie en de situatie. Maar dat maakt ze nog niet minder speciaal. Een ieder die denkt dat hij/zij het beter kan, moet vooral naar die locaties gaan om te bewijzen dat hij/zij foto's met net zoveel zeggingskracht kan maken. En als je de foto's dan ook nog weet te verkopen, ben je helemaal een top-fotograaf.

      Ik geef die man helemaal gelijk: een compactcamera met een preview-schermpje is in veel gevallen veel beter voor fotojournalisten. Je valt er minder mee op en je kunt er mee om een hoekje fotograferen. Beter dat ze je hand er af schieten dan je hoofd, nietwaar? En de kwaliteit van de camera's is goed genoeg voor dit soort doeleinden. Wat wil je dan nog meer?

      Het gedrag van amateur-fotografen doet me vaak denken aan amateurwielrenners; velen denken dat als je je net zo kleed als je idool (inclusief reclame op je buik, je rug en je achterwerk) je een beetje beter gaat fietsen. Het is al eerder hier gezegd, heel veel amateurfotografen hebben veel te complexe (semi-) professonele apparatuur aangeschaft en nu presteren ze juist MINDER goed.

      Kom op heren, schaam u niet en ga lekker mooie foto's maken met een compactcamera. Dat ga ik van de vakantie ook weer doen, want hoewel de D70s meegaat ben ik toch niet zo gek dat ik de hele dag met zeven kilogram aan spullen ga sjouwen.

      Groeten, Miriam

      PS. Ik heb zelfs een keer met een Zenith-B gewerkt. Die Yashica was nog professioneel te noemen, maar de Zenith had ik voor minder dan 50 euro bij Vroom & Dreesmann gekocht. Soms moet je niet teveel willen opvallen...

      Comment


      • #33
        Re: Van DSLR naar point & shoot

        Oorspronkelijk geplaatst door theokus
        En ik mis mijne CoolPix 995.....
        Ik ben heel blij dat ik die nooit heb weggedaan! al had hij een allergie voor blauw glas (alles werd magenta).
        Aanvankelijk had ik hem bijgehouden voor macro-opnames (opnameveld 1,5cm) en om mijn dia's digitaal over te zetten. Ik neem hem ook altijd mee op archiefonderzoek, door zijn constructie is hij zeer handig bij het fotograferen van documenten.
        ... En het is inderdaad een zeer knappe camera die nauwelijks plaats inneemt en waarmee je vrijwel onopvallend kan werken (een beetje vanop de buik).

        Ik ben er zuinig op want de 995 blijft eigenlijk een "bijouke", ik hoop er nog lang plezier aan te beleven!

        Comment

        Working...
        X