Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van DSLR naar point & shoot

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Van DSLR naar point & shoot

    De gustibus non est disputandum. (over smaak valt niet te twisten)

    Locatie & onderwerp maken deze foto's. Ik kan niet zeggen dat ik er in dit geval meteen wild van word, maar dat ligt geheel aan mij; het komt me nogal haastig geschoten over en dat zal het ook wel geweest zijn. (ga er in een war zone maar eens rustig bij staan met je statief en je witte toeters ) Maar ik voel ook wel meteen de maîtrise van de fotograaf en heb daar respect voor.

    Hoe belangrijk locatie wel kan zijn zag ik een paar maand geleden toen één van m'n vrienden z'n vakantiefoto's kwam tonen. Onder normale omstandigheden maakt ie geneens foto's wegens chronisch gebrek aan inspiratie en interesse. Wat ik toen te zien kreeg vervulde me van jaloezie; maar 't was niet moeilijk: overal waar je in India je blik keert of wendt zijn schitterende (kleurrijke, unieke, ...) beelden te schieten. Locatie, locatie, locatie.... !!!!
    Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

    Comment


    • #17
      Re: Van DSLR naar point & shoot

      Ik zal me even verduidelijken, en wedercommentaar geven.

      Ik zeg niet dat dit slechte foto's zijn, allerminst. Ik vind ze toppers. Mar waarom zijn dit toppers? Omwille van de locatie en de inhoud. In Irak, Sudan, Afghanistan, of waar ook in zo'n omstandigheden trek je zelfs met een gsm-toestel een prachtige foto (zelfs bekend beeld, met gsm getrokken!!). Het is de inhoud, de omgeving, de sfeer die het hem maakt. Daarom dat ik voor zulk artikel de bijgaande foto's larie vindt. Wat een manier om te zeggen dat je met een compactje beter schiet dan een dslr. Jammer dat hij geen top of the bill Nokia bij had, of hij had vanaf nu kunnen bellen met zijn digicam.


      Doet geen afbreuk aan de foto, maar als je zulk artikel schrijft doe het dan goed, en maak een juiste vergelijking, niet van situaties waar niemand komt en waarvan de foto's vrijwel altijd goed zijn!! Mensen zijn vrij snel gewonnen omwille van de omgeving!


      Zelf heb ik ook direct gezegd dat het de fotograaf is!! Het toestel geeft enkel meer mogelijkheden aan die fotograaf. Dat stoort me dan in jullie commentaren. Jullie zijn het eens met het artikel, maar dan zeg je: met een gsm kan je zoiets nooit doen. Wel, daar ging het net over en was je het eens: toestel does not matter, tis de fotograaf... eerst akkoord, en dan zo'n uistpraak. Contradictio in terminis?...


      Conclusie: ik vind de foto's goed, maar allerminst passend in een artikel over vergelijking dure toestellen en goedkope...!! Daarom die
      Hoop duidelijk over te komen...

      You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
      [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
      Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


      Comment


      • #18
        Re: Van DSLR naar point & shoot

        Ik ga momenteel veel naar 't buitenland voor mijn werk. Zie het niet zitten om steeds mijn rugzak met 10D, lenzen en accessoires mee te slepen.
        Maak foto's met een G3, en heb nog geen klachten gezien op mijn blog.
        Er zijn hier op BD buddies genoeg die inderdaad bewezen hebben dat de creativiteit het haalt boven de uitrusting.
        Ik ben heel content met mijn 10D en mijn uitrusting, maar ik hou ook van die G3, waarmee ik bijna evenveel mogelijkheden heb, behoudens de verwisselbare lenzen.
        Puik toestel.
        Dus ik sluit mij aan bij Razzi.
        http://pieterbie.skynetblogs.be

        Comment


        • #19
          Re: Van DSLR naar point & shoot

          Oorspronkelijk geplaatst door peterke
          Binnen x aantal jaar (hopelijk zal mijn materiaal dan al een heel eind afgeschreven zijn) zullen we ons collectief afvragen hoe we het ooit in de botte harsens hebben gehaald om met al die kilo's rond te zeulen.
          Daar hoef ik geen x aantal jaren meer op te wachten, dat vroeg ik me vorig jaar al af toen ik de keus heb gemaakt voor de Canon Powershot Pro1.

          Groetjes, Jan.
          Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
          Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

          Comment


          • #20
            Re: Van DSLR naar point & shoot

            Oorspronkelijk geplaatst door ajuin
            Doet geen afbreuk aan de foto, maar als je zulk artikel schrijft doe het dan goed, en maak een juiste vergelijking, niet van situaties waar niemand komt en waarvan de foto's vrijwel altijd goed zijn!! Mensen zijn vrij snel gewonnen omwille van de omgeving!
            Vroeger werden dit soort fotos veelal gemaakt met een rangefinder. De redenen daarvoor zijn legio, maar vooral de hanteerbaarheid was een belangrijke reden. Digitaal zijn daar (een enkele uitzondering daargelaten) nauwelijks alternatieven voor, zo wordt veelal aangenomen. Rogal Braith gebruikt dit voorbeeld slechts om aan te tonen dat de kwaliteit van een beetje modern opgezette P&S waar goed over nagedacht is inmiddels goed genoeg geacht mag worden om als vervanger van die rangefinders te dienen.

            Overigens is er natuurlijk een heel groot verschil tussen wat men "omwille van de omgeving" allemaal kan fotograferen en wat Alex Majoli hier laat zien. Dit is geen fotografie om het mooie plaatje, maar fotojournalistieke registratie met een dramatische boodschap. Overigens was de NPPA (toch niet bepaald het minste orgaan in dit wereldje!) zo onder de indruk van zijn werk (waaronder ook de getoonde werkjes bij het artikel) dat ze Alex tot "best editorial photojournalist" van 2004 benoemden. Op twee: James Nachtwey...

            De fotos illustreren in wat voor omgeving Alex zijn P&S materiaal gebruikt, geven een context aan het verhaal. Je mag vinden dat die fotos slecht zijn... dan heb je (in mijn ogen althans) niet helemaal begrepen waar het om gaat in journalistieke fotografie.

            Comment


            • #21
              Re: Van DSLR naar point & shoot

              Voor nogal wat mensen is een fototoestel een "werkinstrument". Nogal wat foto-amateurs (in de zin van liefhebber!) gaan er dan van uit dat die persé met het meest hightech materiaal moeten/zullen werken. Dat is niet de realiteit!
              Toen ik hier de vraag stelde welk toestel ik best zou aankopen (ging tussen twee prosumers) waren er hier die mij willens nillens een spiegelreflex wilden opdringen. Voor mij is dat fototoestel een "werkinstrument", fotografie is een belangrijk deelaspect van mijn beroep. Ik kies daarvoor zeer bewust voor een zéér goeie prosumer. Het heeft alles met gebruiksgemak en efficiëntie te maken. Ik moet vaak in situ opnames/detailopnames maken op een afstand van 20 cm tot op 20-30 meter. In werkomstandigheden die niet kies. Soms is het werken in een snijdende wind/koud dat de oren van je kop vriezen+verkleumde vingers/of bij 35°C en meer, in een brandende zon. Soms in het halfdonker, op houten balkjes over de gewelven, soms vanop een wiebel-rolstelling of in een zwalpende hoogtewerker en een andere keer moet je uitkijken dat je niet van je sokken wordt gereden omdat je in het midden van de straat staat. Ik kan je verzekeren dat je dan graag hebt dat het "werk" wat opschiet! Soms zit de hele omgeving onder het fijn stof omdat men ergens witte steen staat te slijpen (als je de stelling op en af moet zitten ook je kleren én je handen dan onder het stof). Ik kan je verzekeren in geen van die situaties sta je te springen om vrolijk wat lenzen meezeulen/te staan wisselen!

              Ik kies ook de "buurt" niet waar ik werk. Op sommige plaatsen is het ook beter/fijner voor je eigen gemoedsrust om "low profile" te werken en wat je meehebt in je handen te houden ... Ik werk vaak, als vrouw, alleen en heb maar twee ogen, als ik sta te observeren en scherp sta te stellen heb ik die daar nodig, een fototas met bijkomend fotomateriaal is voor mij dan ballast. "Op straat" heb ik dan enkel een monopod, een extra geheugenkaart + batterijen mee en een zo klein mogelijke schoudertas (géén fototas) waar mijn toestel in past mee - GSM en autosleutels in mijn broekzakken.

              Ik heb het nu over de werkomstandigheden in bepaalde buurten van onze grootsteden. Ik ben dan geen fotojournalist, maar ik heb zéér veel begrip voor de bewuste keuze om géén spiegelreflex met een reeks lenzen te nemen! Mijn Nikon 8800 was een zeer goeie keuze voor het "statische werk" wat ik doe, ook kwalitatief.

              Comment


              • #22
                Re: Van DSLR naar point & shoot

                Oorspronkelijk geplaatst door Joost
                Overigens is er natuurlijk een heel groot verschil tussen wat men "omwille van de omgeving" allemaal kan fotograferen en wat Alex Majoli hier laat zien. Dit is geen fotografie om het mooie plaatje, maar fotojournalistieke registratie met een dramatische boodschap. Overigens was de NPPA (toch niet bepaald het minste orgaan in dit wereldje!) zo onder de indruk van zijn werk (waaronder ook de getoonde werkjes bij het artikel) dat ze Alex tot "best editorial photojournalist" van 2004 benoemden. Op twee: James Nachtwey...

                De fotos illustreren in wat voor omgeving Alex zijn P&S materiaal gebruikt, geven een context aan het verhaal. Je mag vinden dat die fotos slecht zijn... dan heb je (in mijn ogen althans) niet helemaal begrepen waar het om gaat in journalistieke fotografie.
                Oorspronkelijk geplaatst door Geert1845
                Hier een interessant artikel over een professionele fotograaf die van een dure DSLR is overgestapt naar een digitale point & shoot. Pijnlijk voor al de equipment junkies zoals ik ( ), maar de foto's die bij het artikel staan laten duidelijk zien dat het niet het fototoestel is dat een foto maakt, maar de fotograaf achter de camera.

                1) Zoals al gezegd: ik vind die foto's WEL mooi
                2) Kijk naar wat ik nu kom te 'quoten'. Dat bedoelde ik. Men neemt zulke foto's die je goed omschrijft Joost, maar als vergelijking tussen toestellen toch totaal irrelevant, zoals het hier wordt aangedragen. Je gaat toch niet zeggen dat de vergelijking hier wel okee is, als je zegt dat 'Dit is geen fotografie om het mooie plaatje, maar fotojournalistieke registratie met een dramatische boodschap. Overigens was de NPPA (toch niet bepaald het minste orgaan in dit wereldje!) zo onder de indruk van zijn werk (waaronder ook de getoonde werkjes bij het artikel) dat ze Alex tot "best editorial photojournalist" van 2004 benoemden'.
                wie spreek je nu aan met zo'n artikel? Mij niet...Dit is het tegenovergestelde van Test Aankoop dat een vergelijkiende studie maakt en hier beschreven wordt. Daar zegt iedereen over: tja, leken die het doen, niet hun specialiteit, dus neem maar een FLINKE korrel zout. Wel, dit artikel is nu de andere kant. Met zo'n foto's vind ik het artikel ook niet relevant. dit zijn geen "foto's", zoals je zelf zegt: Dit is geen fotografie om het mooie plaatje, maar fotojournalistieke registratie met een dramatische boodschap.
                Irrelevant in zo'n artikel me dunkt
                Er is ook met een gsm een pracht van een foto genomen. Dit is een occasionele toevalstreffer die volledig door de omgeving zo mooi gemaakt wordt...Waar blijft het topic met: "GSM's veroveren de digitale fotografiewereld? Want je kan er prachtige foto's mee maken, kijk maar naar die ene foto...."
                Zulk topic zou op boe en bah onthaald worden !!!!
                Hier idem. Prachtige foto's, nogmaals, maar irrelevant, zoals de gsm-casus het net komt te verduidelijken (hoop ik, dit was de laatste poging)...

                You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                Comment


                • #23
                  Re: Van DSLR naar point & shoot

                  Point & Shoot, compact, prosumer, ... v. DSLR

                  Ik zie de controverse niet in mijn geval. Ik zie anderzijds de controverse maar al te goed voor diegenen die in feite een "miskoop" hebben gedaan, maar desnoods het licht van de zon willen loochenen om dat toch maar te ontkennen. En die krampachtigheid zit in beide "kampen". (enfin, als het tenminste al zover gekomen is dat je over "kampen" moet beginnen spreken) Ik ben stukje-bij-beetje in m'n materiaal gegroeid; telkens overgestapt wanneer ik voelde dat m'n materiaal wat te "krapjes" werd om de dingen te realiseren die ik wou realiseren. Een beetje zoals een heremietkreeft die op een bepaald moment op zoek gaat naar een nieuw huisje. Heb daar soms domme dingen gedaan (financieel gezien dan); verwachtingen gehad die dan uiteindelijk niet ingelost werden. Maar mijn grootva zaliger zei altijd "een mens komt altijd geleerd terug van de markt". Er zijn aan de controverse al zodanig veel discussies gewijd dat onderhand iedereen wel de pro's en contra's van één en ander ten gronde zal kennen. (daar mag ik in het huidige illustere gezelschap toch wel van uitgaan ?)

                  Ik zal dan maar heel concreet worden, en Carola's goede voorbeeld volgen. Kan iemand me een compacte camera / prosumer aanbevelen die me een zoombereik geeft van 16 mm - 200 mm (equiv. 35mm: 20.8mm - 260 mm), met een lichtsterke lens (f1.8 zou heel leuk zijn, maar f2.8 is echt wel belangrijk voor mij); zeer ruisarm (tot zelfs ruisvrij) van ISO 100 tot en met ISO 400 en daarna nog perfect bruikbaar (lees: zeer weinig ruis) tot ISO 1600 (wat ik in de praktijk toch vrij vaak gebruik). Megapixels zijn niet zo enorm belangrijk: 8MP zou mooi zijn, maar 6MP mag ook. Oh ja, liefst niet teveel shutter lag en snel in het focuseren. Maar een absoluut accurate AF is wel vereist; daar moet ik quasi blindelings op kunnen vertrouwen, gelet op de soms grote diafragma's die ik gebruik (cq. kleine DOF). Voilà, dat is de camera waar na ongeveer 6 jaar intensieve zoektocht naar mijn smaak en stijl op uitgekomen ben. En je ziet: ik heb er nu geen merk- of modelnaam op gekleefd. Als dus iemand me kan voorthelpen en me een prosumer met die kritische specs kan aanbevelen (zodat ik niet het gevoel zou hebben een stap terug te moeten zetten), dan hoor ik dat heel graag. Geld is geen issue, want ik denk dat ik uit de verkoop van m'n huidige materiaal wellicht genoeg over zal hebben om me dat compacte droomtoestel te kunnen kopen.


                  Nogmaals over de foto's die hier als illustratie worden gebruikt: de journalistieke inhoud primeert hier ten volle op de uitvoering. En in die zin illustreren ze geenszins de titel: "...van DSLR naar compact".
                  Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

                  Comment


                  • #24
                    Re: Van DSLR naar point & shoot

                    We praten langs elkaar heen, Ajuin. Jij stelt dat het de omgeving is die er voor zorgt dat er mooie foto's geschoten worden. Dat ontken ik ook niet, maar het is nog steeds de fotograaf die het beeld neerzet. En inderdaad, ik had beter moeten lezen, want je zei inderdaad niet dat je het slechte foto's vond. Dat waren anderen in deze zelfde thread... .

                    Oorspronkelijk geplaatst door ajuin
                    Men neemt zulke foto's die je goed omschrijft Joost, maar als vergelijking tussen toestellen toch totaal irrelevant, zoals het hier wordt aangedragen.
                    Wie gaat er uit van een vergelijking tussen toestellen? Ik niet... ik probeer slechts duidelijk te maken dat er een professionele markt voor apparatuur die niet aan het labeltje "DSLR" voldoet en dat ten tweede deze fotograaf aangetoond heeft dat het technisch-beeld aspect ondergeschikt is in sommige gevallen aan het gevoels-beeld.

                    Dit is het tegenovergestelde van Test Aankoop dat een vergelijkiende studie maakt en hier beschreven wordt. Daar zegt iedereen over: tja, leken die het doen, niet hun specialiteit, dus neem maar een FLINKE korrel zout. Wel, dit artikel is nu de andere kant. Met zo'n foto's vind ik het artikel ook niet relevant.
                    Misschien is het artikel wel niet bedoeld als vergelijkende test, hetgeen de artikelen van Test Aankoop wel pretenderen te zijn? Rogal Braith geeft geen advies (in de zin van: "koop dit toestel, want..."), maar geeft aan dat er ook andere gereedschappen zijn (dan DSLR's - red ) om tot een eindresultaat te komen dat beantwoord aan de vraag.

                    dit zijn geen "foto's", zoals je zelf zegt: Dit is geen fotografie om het mooie plaatje, maar fotojournalistieke registratie met een dramatische boodschap.
                    Irrelevant in zo'n artikel me dunkt
                    Neen, dan heb je mijn punt nog steeds niet in de smiezen. Fotos zijn het wel degelijk, en ik persoonlijk kan ze apprecieren om wat ze zijn: illustratieve resultaten die een verhaal vertellen. En dat doen ze dan ook nog op een manier die ik (en de meesten hier met mij denk ik) slechts kan bewonderen - zelf zo'n beeld vangen op zo'n moment is niet voor iedereen weggelegd.

                    Irrelevant bij het verhaal zijn ze allerminst, want nogmaals, ze illustreren het soort fotografie dat er door deze fotograaf mee gedaan wordt. Als er plaatjes bij hadden gestaan van mooie natuur of gepolijste studio modellen, dan waren ze irrelevant geweest - Alex kiest voor de P&S om redenen die belangrijk bij zijn soort fotografie. Maakt het dat minder "foto"? Nee, natuurlijk niet!

                    Comment


                    • #25
                      Re: Van DSLR naar point & shoot

                      Awel, ik gebruik ook meer en meer mijne kleinen piont en shoot Canon S45 dan de Olympus DSLR...
                      Veel handiger... vind ik. en heb hem overal bij.
                      Dienne fotograaf gebuikt ook een Oly.. mmm.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Van DSLR naar point & shoot

                        Oorspronkelijk geplaatst door peterke
                        Ik zal dan maar heel concreet worden, en Carola's goede voorbeeld volgen.
                        Wel één zeer grote correctie op uw visie van "concreet worden", ik vertrek vanuit mijn werksituatie, gij van een technische utopie!

                        Comment


                        • #27
                          Re: Van DSLR naar point & shoot

                          Ik gebruik zelden nog mijne D70.

                          Alles wat ik wil doen kan ik ook met mijn Casio EX-Z750 .
                          Hij bied de zelfde mogelijkheden als mijne D70...met kitlens.

                          Ik zou mijn D70 zeker niet verkopen..
                          Doe veel aan Babyfotografie met mijne D70 met 50mm/f1.8.
                          Super....dat lukt niet met ene Casio EX-Z750.

                          Voor mijn straatfotografie gebruik ik alleen nog Casio EX-Z750 .
                          Daar heb ik gene DSLR voor nodig.

                          Trouwens hoeveel mensen met een DSLR camera hier,kunnen er mee werken?
                          Aan de vragen hier soms te zien zijn er maar weinige die hun camera "willen" leren kennen.
                          Veel geld uitgeven om er eentje te hebben...maar te lui om de handleiding te lezen..en te herlezen.
                          Zo duidelijk als bij de D70 krijg je niet vlug een handleiding.


                          Mvg
                          PhotoNews
                          Last edited by PhotoNews; 23 juli 2005, 20:00.
                          D70 enz... Casio EX-Z750 ...www.PhotoNews.tk
                          "Photography has no rules. It is not a sport. It is the result which counts, no matter how it is achieved"

                          Comment


                          • #28
                            Re: Van DSLR naar point & shoot

                            Beide toestellen (prosumer-compact-SLR) hebben hun eigen werkterrein en alles hangt inderdaad af van de situatie waarin je je fototoestel gebruikt.

                            Is een SLR noodzakelijk ? Als je alleen maar vakantiekiekjes of randomfoto's neemt waarvan de afdrukken niet groter zijn dan 10 * 15 cm of op je website, dan is het niet nodig een dure SLR aan te schaffen.
                            Dit geldt dus voor het overgrote deel van de bevolking die overstapt van de analoge compact naar de digitale compact.

                            Mijn goedkoop digitaal compactje maakt goede foto's voor de doeleinden waarvoor hij aangeschaft werd. De afdrukjes op 10*15 cm zijn meer dan voldoende en het verschil met de dure Nikon D70S is amper tot niet zichtbaar.

                            Ga je echter foto's maken, waarvan je grote afdrukken wilt, de situatie volledig onder controle wilt hebben (zelf instellen en zelf correcties aanbrengen, topkwaliteit eisen, ...), dan ben je verplicht een SLR aan te schaffen : lichtsterkte, grootte van de camera voor stabiliteitsredenen, lenzen, instellingen, ... Dingen die je niet of in beperkte mate terugvindt op eeen compact.

                            Ik maak soms reportagefoto's voor de vereniging waar ik in ben. Dan is snelheid belangrijk om de juiste foto te nemen. Het bedieningsgemak, geen vertraging bij opstarten en afdrukken (foto schieten) maakt dat de SLR heel wat voordelen biedt tegenover de compact.

                            Afhankelijk van de situatie werk je soms met het ene, soms met het andere toestel.

                            Ik heb de foto's op de site gezien. Goed. Konden inderdaad met elke type fototoestel genomen worden, zelfs met een analoof wegwerptoestel van nog geen 10 EUROen op 400 ISO. De technische kwaliteit die bij dit soort foto's hoort, speelt hoegenaamd geen rol bij de beoordeling van deze foto's.

                            Ik zou wel eens een ander soort foto's van die kerel willen zien, foto's die je hier op dit forum terugvindt. Benieuwd of hij met zijn gsm ook zulke goede resultaten behaalt. Of bij sportfotografie. Of indien hij deze foto's in een fotogallerij moet ophangen, op formaat 30 * 40 cm of groter....

                            Comment


                            • #29
                              Re: Van DSLR naar point & shoot

                              Oorspronkelijk geplaatst door PhotoNews
                              Ik gebruik zelden nog mijne D70.

                              Alles wat ik wil doen kan ik ook met mijn Casio EX-Z750 .
                              Hij bied de zelfde mogelijkheden als mijne D70...met kitlens.

                              Ik zou mijn D70 zeker niet verkopen..
                              Doe veel aan Babyfotografie met mijne D70 met 50mm/f1.8.
                              Super....dat lukt niet met ene Casio EX-Z750.

                              Voor mijn straatfotografie gebruik ik alleen nog Casio EX-Z750 .
                              Daar heb ik gene DSLR voor nodig.

                              Trouwens hoeveel mensen met een DSLR camera hier,kunnen er mee werken?
                              Aan de vragen hier soms te zien zijn er maar weinige die hun camera "willen" leren kennen.
                              Veel geld uitgeven om er eentje te hebben...maar te lui om de handleiding te lezen..en te herlezen.
                              Zo duidelijk als bij de D70 krijg je niet vlug een handleiding.


                              Mvg
                              PhotoNews
                              Zeg, je wilt zeker moderator worden hier
                              Ik heb er nog zo weten beginnen
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

                              Comment


                              • #30
                                Re: Van DSLR naar point & shoot

                                Oorspronkelijk geplaatst door mic
                                Awel, ik gebruik ook meer en meer mijne kleinen piont en shoot Canon S45 dan de Olympus DSLR...
                                Veel handiger... vind ik. en heb hem overal bij.
                                Dienne fotograaf gebuikt ook een Oly.. mmm.
                                En ik mis mijne CoolPix 995.....
                                Ubi bene, ibi patria.
                                BD0388BE
                                Een website

                                Comment

                                Working...
                                X