Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Perskaart aanvragen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Perskaart aanvragen

    Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
    Hetzelfde met de "auto"-perskaart ... als ik me ergens fout parkeer dan is die "auto"-perskaart een reden te meer voor de politie om mij erop te zetten.
    Je heb er dan ook geen vrijgeleide mee om fout te parkeren hé, maar enkel zodat je herkenbaar bent voor o.a. veiligheidsdiensten of organisatoren...
    Never resist temptation or it could go away...
    Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel :rolleyes:

    Comment


    • #32
      Een perskaart is volgens mij zelfs enkel nuttig als je ook effectief journalist bent. Het is ook niet de bedoeling dat iedereen er eentje kan krijgen.
      Ik ben zèlf maar een amateur, maar een accreditatie durf ik nog wel 's te vragen aan de organisatie. Vragen staat vrij, weigeren komt erbij.
      Maar als men zo vriendelijk is een accreditatie te geven, dan moet je, als amateur, naar mijn mening de waardigheid en beleefdheid hebben om op zijn minst een poging te doen om beroepsmensen (die er hun brood mee verdienen) niet voor de voet te lopen of hen te belemmeren bij het uitoefenen van hun BEROEP...

      mvg,
      Bart
      Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

      Comment


      • #33
        Re: Perskaart aanvragen

        Oorspronkelijk geplaatst door kourni Bekijk bericht
        Ik ben geen concert fotograaf, maar als ik eens op een concert ben zie ik voldoende wat daar allemaal rond loopt. Uit ervaring in andere takken van persfotografie kan ik wel stellen dat sommige van die mannen ferm in de weg kunnen lopen.

        Mijn advies: Begin op een laag niveau, ga naar een plaatselijk festivalletje of optreden in een jeugdhuis. Daar loop je niemand voor de voeten, heb je geen last van accreditaties en leer je 100x meer. Als je daar prachtige beelden kan maken, dan kan je dat zeker op de grootste festivals.
        Helemaal akkoord met dat laatste stuk.
        EMBLEMATA.BE
        http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

        Comment


        • #34
          Re: Perskaart aanvragen

          Oorspronkelijk geplaatst door Neildewe Bekijk bericht
          Helemaal akkoord met dat laatste stuk.
          Hangt er vanaf hoe je het ziet, als je jezelf ook plaatselijk wil amuseren en je kan Faithless op Tomorrowland shooten, waarop zou je dan voor Jantje Smith een straat verder kiezen?
          Andy Lemaire

          andylemaire.be

          Comment


          • #35
            Re: Perskaart aanvragen

            Interessante discussie!
            Ikzelf ben ook maar een hobby-fotograaf met een passie en de droom om véél bij te leren en er ooit misschien meer mee te doen.
            En zo heb ik het ook uitgelegd aan de mensen van Squadra Media ivm een event waar ik graag foto's wou gaan nemen (Antwerp Street Kicks)
            Ze vonden mijn mail héél "enthousiast" en ze vonden het duidelijk dat ik een passie heb voor fotografie. Zo hebben ze me dus zo'n accreditatie aangeboden voor het event omdat ze mij de kans willen geven mij te tonen. In ruil willen ze mijn foto's rechtenvrij kunnen gebruiken. Ik had nooit gedacht ook maar een reply te krijgen van hun dus dit was een enorme opsteker voor een newbe als mij! Als ze tevreden zijn van mijn foto's zullen we wel zien of er verder nog een mooie samenwerking kan uitvloeien
            Bigger aint always better........ Unless you're me!

            Comment


            • #36
              Re: Perskaart aanvragen

              Oorspronkelijk geplaatst door oNeX Bekijk bericht
              Interessante discussie!
              Ikzelf ben ook maar een hobby-fotograaf met een passie en de droom om véél bij te leren en er ooit misschien meer mee te doen.
              En zo heb ik het ook uitgelegd aan de mensen van Squadra Media ivm een event waar ik graag foto's wou gaan nemen (Antwerp Street Kicks)
              Ze vonden mijn mail héél "enthousiast" en ze vonden het duidelijk dat ik een passie heb voor fotografie. Zo hebben ze me dus zo'n accreditatie aangeboden voor het event omdat ze mij de kans willen geven mij te tonen. In ruil willen ze mijn foto's rechtenvrij kunnen gebruiken. Ik had nooit gedacht ook maar een reply te krijgen van hun dus dit was een enorme opsteker voor een newbe als mij! Als ze tevreden zijn van mijn foto's zullen we wel zien of er verder nog een mooie samenwerking kan uitvloeien
              rechten vrij gebruiken? nooi toelaten!
              ze kunnen dus uw foto's ,alle die van hun, omdat jij je rechten op de foto's afstaat, doem wat ze willen, verkopen aan derden, ...
              zonder dat jou naam erbij komt, er iets van persoonlijke reclame komt voor jou wat ook mooi meegenomen is.

              ik heb ook al vaak via een duidelijke mail met uitleg op bepaalde events geraakt, mijn foto's mogen ze ook gebruiken op hun site.
              met mijn naam erbij en zeker nooit rechtenvrij!

              een vb?

              de vlaamse pijl/

              en op hun site: klik
              onder het video verslag van Focus- WTV (ergens naar het einde te scrollen)
              nikon stuff

              Comment


              • #37
                Re: Perskaart aanvragen

                Hmm ik ging er vanuit (na het telefoontje achteraf) dat ze de foto's niet van mij gaan "kopen" en hiermee de rechten niet gingen kopen. Uiteraard wil ik graag een vermelding naar mezelf als de foto's worden gepubliceerd. Dat vond ik zelfs vanzelfsprekend Als er ergens een foto online komt met de melding "photo by...." bv
                Bigger aint always better........ Unless you're me!

                Comment


                • #38
                  Re: Perskaart aanvragen

                  We willen u graag de kans geven om op ons event foto's te komen nemen, als we in ruil de foto's die u gemaakt heeft,
                  rechtenvrij kunnen verkrijgen, zodat we deze achteraf kunnen gebruiken voor de promotie van het event naar volgend jaar toe.
                  Ik zal het er morgen tijdens de briefing dan toch maar eens over hebben met de verantwoordelijke...
                  Bigger aint always better........ Unless you're me!

                  Comment


                  • #39
                    Re: Perskaart aanvragen

                    jij maakt foto's voor hen, maar jij ben de fotograaf en het zijn jou foto's
                    gebruiken kan rechtenvrij, moet je maar es opzoeken, is onbetaalbaar
                    nikon stuff

                    Comment


                    • #40
                      Re: Perskaart aanvragen

                      jij maakt foto's voor hen, maar jij ben de fotograaf en het zijn jou foto's
                      gebruiken kan rechtenvrij, moet je maar es opzoeken, is onbetaalbaar
                      Onbetaalbaar: dat kan.
                      Onbetaald: dat kan ook.

                      't Is maar wat je overeenkomt. Als je niets op papier zet en je "schenkt" je foto's. Dan kunnen ze dat interpreteren als dat ze de foto's eindeloos mogen gebruiken.
                      Als je als fotograaf of hobbyist geen probleem mee hebt, dan is dat toch prima? Op Facebook ben je effectief al je rechten kwijt. En daar teken je voor.

                      Ik heb al een boel foto's gratis weggeven in mijn leven (soms zelf de afdrukken betaald). Ik heb daar geen probleem mee. Het heeft me nadien steeds een boel betaalde opdrachten opgeleverd.
                      I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                      Comment


                      • #41
                        Re: Perskaart aanvragen

                        Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
                        Onbetaalbaar: dat kan.
                        Onbetaald: dat kan ook.

                        't Is maar wat je overeenkomt. Als je niets op papier zet en je "schenkt" je foto's. Dan kunnen ze dat interpreteren als dat ze de foto's eindeloos mogen gebruiken.
                        Als je als fotograaf of hobbyist geen probleem mee hebt, dan is dat toch prima? Op Facebook ben je effectief al je rechten kwijt. En daar teken je voor.

                        Ik heb al een boel foto's gratis weggeven in mijn leven (soms zelf de afdrukken betaald). Ik heb daar geen probleem mee. Het heeft me nadien steeds een boel betaalde opdrachten opgeleverd.
                        das ook waar maar, foto's geven op cd doe ik ook indien gevraagd. (op 6mp met watermerk in een onderhoek)
                        je weet nooit wat het oplevert.
                        me dit soort zaken moet je op lange termijn denken.
                        en inderdaad overeenkomen wat kan en wat niet kan.
                        nikon stuff

                        Comment


                        • #42
                          Re: Perskaart aanvragen

                          ik heb me een kaart aangeschaft van Centrum Voor Beeldexpressie kost je 20 euro per jaar en opent vele deuren
                          tevens heb ik me inschreven bij FIAP kost je 60 euro levenslang en deze doet het ook goed.
                          maar zoals ze zeggen moet je je sporen verdienen ze vinden je wel als het zo moet zijn

                          Comment


                          • #43
                            Re: Perskaart aanvragen

                            Een vaak voorkomend misverstand over pers- en fotografenkaarten is dat het je een vrijgeleide geeft voor events en plaatsen die je wil bezoeken.
                            Niet dus.Organisatoren van events hebben namelijk m.b.t. o.a. fotografie het recht om huisregels op te leggen.Dit kan gaan van de bepaling welk soort toestellen ze toelaten over tot welke voorwaarden ze eisen voor het inwilligen van accreditaties en hoelang er foto's genomen mogen worden vanuit de perszone(al dan niet met flits).

                            Een perskaart kan je beter beschouwen als hulpmiddel.Het tonen(of zichtbaar dragen) ervan zal je de kans geven foto's te maken van en vanop locaties die anders afgeschermd zouden blijven.Daarnaast kunnen organisatoren of ordediensten(ik denk hierbij aan ..b.v. betogingen waar je vóór de betogers loopt) je beter plaatsen.

                            Zoals eerder hier reeds gezegd is is het belangrijk om te groeien,beginnen met lokale en/of vrije events en gaandeweg in het wereldje waarin je wil werken laten zien dat wat je doet meerwaarde heeft voor een organisator.Accreditaties zijn echter voor grotere evenementen je belangrijkste middel om als fotograaf te werken en deze kan je o.a. vastkrijgen als je een goed portofolio hebt opgebouwd.

                            digitaal impressionist

                            Comment


                            • #44
                              Re: Perskaart aanvragen

                              Topic is geopend in 2011 met vorig jaar nog 1 reactie ;-)

                              grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment


                              • #45
                                Re: Perskaart aanvragen

                                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                                Topic is geopend in 2011 met vorig jaar nog 1 reactie ;-)

                                grts
                                Sieg
                                Tiens .. bij mij staat de eerste posting op 31 mei 2005

                                Comment

                                Working...
                                X