Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kan dit zomaar ? Of is dit zware inbreuk - IEDEREEN LEZEN HE

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Kan dit zomaar ? Of is dit zware inbreuk - IEDEREEN LEZEN HE

    Oorspronkelijk geplaatst door Metamorfose Agency Bekijk bericht
    Indien het model de naam van de fotograaf doorstuurt, dan plaatsen we deze steeds bij de desbetreffende foto. Indien u als fotograaf een foto zou opmerken waarbij uw naam niet staat vermeld, dan mag u dat steeds doormailen en dan doen we de aanpassing.
    Of u daar nu de naam bij plaatst of niet, normaal gezien moet steeds de toestemming van de auteur gevraagd worden bij een publieke mededeling. Tenzij het over uitzonderingen zoals onderwijs en dergelijke gaat.
    In uw geval gaat het over reclame, wat dus zeker niet mag.

    Mijn excuses als er hier een fout in staat, door een uitzondering op de auteurswet voor modelfotografie of zo, maar dat is wat in mijn cursus en wetboekje recht van intellectuele eigendom staat.

    Vergelijk het met een radiozender die niet aan SABAM betaalt. Of zij nu de zanger van een liedje erbij vermelden of niet, ze begaan een inbreuk.

    Als het model beschikt over de contactgegevens van de fotograaf, dan kan u hem steeds contacteren en vragen om toestemming om de foto op uw website te plaatsen.
    Als hij toestemt, dan hebt u een licentie om de foto te gebruiken voor het overeengekomen doel, maar bent u nog steeds niet in het bezit van de auteursrechten van de foto.
    Als de fotograaf aan het model een licentie geeft om de foto te gebruiken, dan mag zij dat doen, maar enkel zij. Zij heeft niet het recht op haar beurt terug een licentie te verlenen, dat moet terug langs de auteur. Tenzij expliciet anders overeengekomen in een contract natuurlijk.

    Als er sprake van een duidelijk contract is, dan zijn er geen problemen.

    Het gaat hier dus wel degelijk om een inbreuk...
    Ik wil geen betwetertje zijn ofzo, en u doet wat u niet laten kan, maar ik wou gewoon even waarschuwen dat als één van deze fotografen actie zou ondernemen, u wel degelijk in de problemen kan komen.
    Last edited by TDN; 23 januari 2007, 17:07.
    ~TDN
    fotoblog: www.tdn9.be

    Comment


    • #32
      www.metamorfose-agency.be

      Ik denk dat velen niet eens beseffen dat hier wordt geschreven over een site die al meer dan 1,5 jaar inactief is. Op de (nieuwe) website www.metamorfose-agency.be presenteren wij nog altijd modellen, maar als het model ons de naam van de fotograaf heeft doorgegeven, dan zetten we die erbij. Nergens wordt ook gesuggereerd alsof wij zelf al deze foto's zouden genomen hebben. We geven modellen gewoon de kans om voor hun promotie foto's te gebruiken die ze bij andere fotografen hebben laten maken. We kunnen dat ook verbieden en hen verplichten om bij het bureau foto's te laten nemen. Is trouwens perfect mogelijk, ik ben niet aan mijn proefstuk toe. Maar wat verwacht men eigenlijk dat modellen met hun foto's zouden doen? In een kast opbergen? Ok, de naam van de fotograaf hoort er wettelijk gezien bij te staan, daar zullen we in de toekomst meer over waken. Ik hoop alleen maar dat andere agentschappen en modellenwebsites daar even correct in zijn.

      ps: het agentschap heeft ook een vast telefoonnummer, u moet maar eens in de Gouden Gids kijken.

      Comment


      • #33
        Re: Kan dit zomaar ? Of is dit zware inbreuk - IEDEREEN LEZEN HE

        Nog een vraagje: bestaat er geen manier om modellen te verplichten de naam van de fotograaf door te geven wanneer zij de foto's verspreiden of reproduceren? Ik neem aan dat een e-mail sturen met foto's, zonder de naam vd fotograaf erbij te vermelden, ook al niet echt wettelijk is?

        Comment


        • #34
          Re: Kan dit zomaar ? Of is dit zware inbreuk - IEDEREEN LEZEN HE

          Indien u, via een website, foto's van modellen wil gebruiken voor commerciele doeleinden en die door andere fotografen genomen zijn, dan moet er steeds naamsvermelding gebeuren.

          Het is uw taak om ervoor te zorgen dat deze naamsvermelding gebeurt. Een model weet niet altijd en kent niet altijd de wetgeving betreffende auteursrecht.
          Heb hetzelfde meegemaakt bij Be-models. Mijn modellen mochten de foto's voor persoonlijke doeleinden gebruiken. Naderhand kwam de vraag of ze deze mochten gebruiken om hun te promoten.

          Een mailtje naar hen met de vraag naamsvermelding te doen lost al veel op. Iedereen tevreden, zowel model, fotograaf als modellenbureau.


          Greetz, RonnyE

          Comment


          • #35
            Re: www.metamorfose-agency.be

            Oorspronkelijk geplaatst door Metamorfose Agency Bekijk bericht
            ps: het agentschap heeft ook een vast telefoonnummer, u moet maar eens in de Gouden Gids kijken.
            Erg logisch natuurlijk want ik ga steeds de gouden gids raadplegen als ik die niet vind op de website van een bedrijf/firma...
            Nikon D50 + Tamron AF18-200mm F/3.5-6.3 XR Di II + Nikkor AF70-300mm F/4-5.6G + Tokina ATX Pro 80-200 F2.8 + Nikkor 50mm F1.8 + SB800

            Comment


            • #36
              Re: Kan dit zomaar ? Of is dit zware inbreuk - IEDEREEN LEZEN HE

              nogmaals: het vermelden van de naam rechtvaardigt enkel een aanhaling onder bepaalde voorwaarden.

              uit de auteurswet van 30 juni 1994:

              Uitzonderingen op de vermogensrechten van de auteur

              Artikel 21.

              Korte aanhalingen uit een werk dat op geoorloofde wijze openbaar is gemaakt, ten behoeve van kritiek, polemiek of onderwijs, of in het kader van wetenschappelijke werkzaamheden maken geen inbreuk op het auteursrecht, voor zover zulks geschiedt overeenkomstig de eerlijke beroepsgebruiken en het beoogde doel zulks wettigt.

              De aanhalingen bedoeld in het vorige lid moeten de bron en de naam van de auteur vermelden.

              Voor het samenstellen van een bloemlezing bestemd voor het onderwijs is de toestemming vereist van de auteurs uit wier werk op die manier uittreksels worden samengebracht. Is de auteur overleden, dan is de toestemming van de rechthebbende niet vereist, op voorwaarde dat de keuze van het uittreksel, alsmede de presentatie en de plaats ervan de morele rechten van de auteur in acht nemen en dat een billijke vergoeding wordt betaald, die door de partijen wordt overeengekomen of anders door de rechter overeenkomstig de eerlijke gebruiken wordt vastgesteld.

              meer hier


              Met andere woorden, als de fotos gebruikt worden om reclame te maken, dan is expliciete toestemming van de auteur zelf nodig. Dit kan via een contract met het model, waar de auteur toestemming geeft om de foto zo te gebruiken, of gewoon vragen aan de auteur zelf.
              Tenzij anders overeengekomen met de fotograaf, heeft het model dus ook niet de macht om u de toestemming te geven de foto te gebruiken, aangezien zij niet in het bezit is van de vermogensrechten op de foto. Dit moet via de fotograaf gaan, zij het met een contract of anders...

              Normaal is mondelinge toestemming voldoende, maar het is veiliger een geschreven contractje te maken, zodat het geen kwestie van "woord tegen woord" wordt.
              ~TDN
              fotoblog: www.tdn9.be

              Comment


              • #37
                Re: Kan dit zomaar ? Of is dit zware inbreuk - IEDEREEN LEZEN HE

                Zo weer even een oud draadje leven inblazen na toevallig met een zoekfunctie deze gevonden te hebben.

                Wat ik het rare vind is dat Metamorfose Agency wel reageerd op het probleem "naamsvermelding bij een foto"
                Maar dat er totaal geen reactie komt op het auteursrecht zoals door TDN en andere aangehaald is.

                De laatste twee reacties van dit bureau zelf geven mij blijk van weinig kennis over deze dingen waarvan je naar mijn weten als zichchzelf respecterend bureau toch op zijn minst de nodige kennis van zou moeten hebben.

                Over het recht en dergelijke doe ik zelf geen uitspraak aangezien ik mijzelf hierin niet verdiept heb, maar dit is mijn bevinding na het lezen van deze thread.

                Greetz rich
                D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                Comment


                • #38
                  Necrothread: Kan dit zomaar ? Of is dit zware inbreuk - IEDEREEN LEZEN HE

                  Blijkt uiteindelijk dat het model in kwestie de foto's zelf naar het agentschap heeft gestuurd, zonder medeweten van iemand (ouders en fotograaf)
                  Last edited by mdoigny; 20 maart 2008, 18:52. Reden: update
                  Marc Doigny | Portretfotografie

                  Comment


                  • #39
                    Re: Kan dit zomaar ? Of is dit zware inbreuk - IEDEREEN LEZEN HE

                    site blijkt gedeactiveerd
                    www.mussedigital.be

                    Comment


                    • #40
                      Re: Kan dit zomaar ? Of is dit zware inbreuk - IEDEREEN LEZEN HE

                      Oorspronkelijk geplaatst door Musse Bekijk bericht
                      site blijkt gedeactiveerd
                      Dat dacht je maar: ik ben er net op geweest. Zijn eigenlijk 2 sites qua opmaak te zien.
                      Staan idd. een pak foto's.
                      En een deel foto's van bedenkelijke kwaliteit, waarvan vele langs de kant van een magazijn of zo, in een industrieterrein... da's dan mooi verdiend in elk geval.

                      en als je op jobs/castings klikt en op "formulier" snelkoppeling, kom je op andere plek terecht (die je direct bereikt via http://www.metamorfose.centerall.com/).

                      Op de site geen vermelding van bvba, vennootschap,... ondernemingsnummer,... en dus zit het er nog eens in dat die fotoshoots zonder BTW gerekend zijn...
                      Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                      www.musicinframe.be

                      Comment


                      • #41
                        Re: Kan dit zomaar ? Of is dit zware inbreuk - IEDEREEN LEZEN HE

                        doorgeven aan e-cops hé
                        Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

                        Comment


                        • #42
                          Re: Kan dit zomaar ? Of is dit zware inbreuk - IEDEREEN LEZEN HE

                          Oorspronkelijk geplaatst door CH Photography Bekijk bericht
                          doorgeven aan e-cops hé

                          Ja, maar misschien beter aan mijn collegae van de AOIK. Immers, op E-cops:

                          Jouw melding kan de aanleiding zijn voor een verdere actie door de FOD Economie, Politie of Justitie
                          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                          www.musicinframe.be

                          Comment


                          • #43
                            Re: Kan dit zomaar ? Of is dit zware inbreuk - IEDEREEN LEZEN HE

                            Hier nog een site van dezelfde http://portfolio.magix.net/
                            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                            Comment


                            • #44
                              Re: Kan dit zomaar ? Of is dit zware inbreuk - IEDEREEN LEZEN HE

                              Je zou toch denken dat in een periode van meer dan één jaar dit 'agentschap' wat geevolueerd is. Zowel qua correcte werking als qua kwaliteit van eigen foto's
                              Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                              "Casu Consulto - Modo Fac"

                              Comment

                              Working...
                              X