Ik vertel hier waarschijnlijk niets nieuws, maar ik wil dit topic toch starten, als bliksemafleider voor een beeld van mij dat nu eigenlijk deze discussie ondergaat. Een discussie die niks met dat beeld op zich te maken heeft.
Als je wil beoordelen en niet losweg afschieten, is het volgens mij belangrijk voor jezelf te weten, wat volgens jou de verplichte parameters van een beeld zijn. (En als je die al hebt, wat de verboden parameters van een beeld zijn.)
M.a.w. wat je referentiekader is.
Zelf vind ik het nogal zinloos om technische dingen zoals (bijvoorbeeld) scherpte bij de verplichte parameters in te delen, en (bijvoorbeeld) ruis bij de verboden. (Hoewel ze beide waarde kunnen hebben: een foto die bedoeld was om scherp te zijn en dat niet is, en om die reden oninteressant is is een flop. Willen maar niet kunnen is vaak niet interessant, maar verdient wel een plaats. Hoe leer je anders bij?)
Zelf heb ik het liever over ietsie pietsie ruimere begrippen als belichting en nog ietsie pietsie ruimer compositie. Toch vind ik het niet eengewezen om op die begrippen een normschaal te projecteren. Er bestaat niet iets zoals 'verkeerd'. (Ik kan wel zeggen dat een foto door de belichting onzichtbaar is, of dat een witte vlek onterecht mijn aandacht trekt, of dat een bepaalde compositie de foto saai maakt, of onduidelijk om te lezen.)
Wat ik spannend vind om over te discussiëren is 'of de foto iets vertelt', 'of hij een wereld op zich is'. Ik weet dat dan het gevaar is dat je gaat schermen met grote begrippen, en het uiteindelijk niet meer over fotografie hebt, maar over jezelf. Een gewaarschuwd beoordeler is er twee waard.
Dit is alles wat ik wou zeggen.
Toch wil ik dit nog even kwijt.
De waarheid bestaat niet, laat staan dat we ze kunnen vastleggen in een beeld. Al wat er uit een fototoestel kan komen is de waarheid van het fototoestel, en afhankelijk van wie of wat de foto neemt de gedeeltelijke waarheid van de fotograaf of het toeval.
Ik hoop dat jullie deze nogal bombastische stelling in het licht kunnen plaatsen van mijn mening over beoordelen.
Hendrik
Als je wil beoordelen en niet losweg afschieten, is het volgens mij belangrijk voor jezelf te weten, wat volgens jou de verplichte parameters van een beeld zijn. (En als je die al hebt, wat de verboden parameters van een beeld zijn.)
M.a.w. wat je referentiekader is.
Zelf vind ik het nogal zinloos om technische dingen zoals (bijvoorbeeld) scherpte bij de verplichte parameters in te delen, en (bijvoorbeeld) ruis bij de verboden. (Hoewel ze beide waarde kunnen hebben: een foto die bedoeld was om scherp te zijn en dat niet is, en om die reden oninteressant is is een flop. Willen maar niet kunnen is vaak niet interessant, maar verdient wel een plaats. Hoe leer je anders bij?)
Zelf heb ik het liever over ietsie pietsie ruimere begrippen als belichting en nog ietsie pietsie ruimer compositie. Toch vind ik het niet eengewezen om op die begrippen een normschaal te projecteren. Er bestaat niet iets zoals 'verkeerd'. (Ik kan wel zeggen dat een foto door de belichting onzichtbaar is, of dat een witte vlek onterecht mijn aandacht trekt, of dat een bepaalde compositie de foto saai maakt, of onduidelijk om te lezen.)
Wat ik spannend vind om over te discussiëren is 'of de foto iets vertelt', 'of hij een wereld op zich is'. Ik weet dat dan het gevaar is dat je gaat schermen met grote begrippen, en het uiteindelijk niet meer over fotografie hebt, maar over jezelf. Een gewaarschuwd beoordeler is er twee waard.
Dit is alles wat ik wou zeggen.
Toch wil ik dit nog even kwijt.
De waarheid bestaat niet, laat staan dat we ze kunnen vastleggen in een beeld. Al wat er uit een fototoestel kan komen is de waarheid van het fototoestel, en afhankelijk van wie of wat de foto neemt de gedeeltelijke waarheid van de fotograaf of het toeval.
Ik hoop dat jullie deze nogal bombastische stelling in het licht kunnen plaatsen van mijn mening over beoordelen.
Hendrik
Comment