Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vanity fotografie wedstrijden in vraag.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Vanity fotografie wedstrijden in vraag.

    Volgens mij,maar wie ben ik,is een foto een afbeelding gemaakt door een fototoestel.Een afbeelding gemaakt door een computer kan geen foto zijn.Deze hoort thuis in een aparte categorie.

    Comment


    • #17
      Re: Vanity fotografie wedstrijden in vraag.

      Dat is natuurlijk per definitie zo. Computers maken geen foto's. Computers kunnen wél beelden genereren die hun oorsprong vinden in een of meerdere foto's die ergens in 'the cloud' te vinden zijn en op zich ook gemaakt zijn door...jawel, een fototoestel.
      Eigenlijk moet men in de wedstrijdreglementen bepalen wat wél en wat niet aanvaard wordt. En als een foto 'geselecteerd wordt, onmiddellijk de raw-opname opvragen, en dan is het gewoon duidelijk hé, of het gaat over normale correcties met een bewerkingsprogramma, dan wel of er 'gesjoemeld' is met meerdere foto's, of dat het 'kunstwerk' door een pc ontworpen is. Dus duidelijk omschrijven wat de bedoeling is van de wedstrijd en welk soort foto's aanvaard worden. Je kunt het vergelijken met de hulpmiddelen in de sport, gaande van super gestroomlijnde kledij tot hulpmotortjes verborgen in het frame. Het zou mij niet verwonderen dat in de komende jaren er een categorie zou ontstaan die hulpmotoren toestaan tot een bepaalde afmeting of kracht, want die technologie bestaat al en de firma's die daar mee bezig zijn, zullen wel in die markt duiken van zodra dat commercieel interessant wordt. Het heeft geen zin om ons af te zetten tegen vernieuwingen of innovaties, we moeten ze alleen kanaliseren en opdelen in categorieën.

      Comment


      • #18
        Re: Vanity fotografie wedstrijden in vraag.

        Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
        ...
        Het zou mij niet verwonderen dat in de komende jaren er een categorie zou ontstaan die hulpmotoren toestaan tot een bepaalde afmeting of kracht....
        Ik denk dat dit erg interessant kan worden zelfs.
        Dan heb je naast het talent en capaciteiten van de renner ook het talent van de technici in de pit.
        De renner zal moeten keuzes maken wanneer hij het hulpvermogen wil inschakelen.
        Ik denk dat dit erg interessante wedstrijden kan opleveren.

        Voor wat betreft fotografie is het ook niet van vandaag dat men plots is begonnen met mixed media of het maken van pastiche werken (collages).
        Beeldmanipulatie kan zijn oorsprong vinden in knipsels die je zelf in elkaar gaat zetten (manueel tot digitaal).
        Ik vind de wending die we nu nemen met Ai wel interessant om dit opnieuw tegen het licht te gaan houden.
        Maar in weze is er eigenlijk niet zoveel veranderd. Of het ware dat de totale beeldgeneratie nu uit een computer komt en de kunstenaar herleid is tot een schrijver.

        Op de gekende platformen voor Ai zijn meestal ook publieke ruimtes waar je het werk van anderen kan zien.
        De meest ingewikkelde beelden die meestal ook nog erg indrukwekkend zijn gaan meestal ook wel gepaard met een zeer complexe prompt.
        In weze komt het ook uit de gedachten van de maker.

        Comment


        • #19
          Re: Vanity fotografie wedstrijden in vraag.

          Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
          Als je je eigen beeld bewerkt met behulp van AI, niks op tegen.
          Maar als je een beeld genereert door wat tekst in te geven, en dat dan jouw creatie te noemen, vind ik erover. Wat heb je daar zelf aan?
          Zo denk ik er ook over. Welke eer kan je daarvan halen ?
          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

          Comment

          Working...
          X