Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

    Raw (Nef) zet ik eerst om in DNG en als alles bewerkt is en opgeslagen in de hoogste compressie JPEG en de foto's zijn afgeleverd. Dan maak ik wel back-up op externe schijf (2 maal)
    en gaat er één schijf in mijn brandvrije kluis...Dan wis ik wel al de DNG's. Hou dat niet bij als de JPEG's echt goed staan vind ik dat niet nodig. Ik heb momenteel 1 terrabyte aan JPEG's (back-up). Moest dat in Raw zijn dat is onbegonnen werk voor dit bij te houden. Bewerkingen in PSD die houd ik dan wel weer bij: vb logo ontwerp enz....
    2 x Nikon Z6 met wat glas
    www.janvanginkel.be

    Comment


    • #47
      Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

      Een beetje bescheidenheid kan ook geen kwaad. Ooit vroeg een journalist aan
      Andy Warhol of hij dacht dat zijn schilderijen "de tijd zouden overleven?" Andy
      antwoordde droogweg, dat hem dat niet interesseerde omdat hij toch slechte
      verf gebruikt die achter een paar jaar gegarandeerd verdwenen was. (Dat zal
      enkele van zijn investeerders behoorlijk zenuwachtig hebben gemaakt.) Maar
      bedoel, verdienen de meesten van onze kunstwerken hier wel de aandacht en
      bijgevolg zoveel beveiliging en bescherming?

      Comment


      • #48
        Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Lumixgx8 Bekijk bericht
        Een beetje bescheidenheid kan ook geen kwaad. Ooit vroeg een journalist aan
        Andy Warhol of hij dacht dat zijn schilderijen "de tijd zouden overleven?" Andy
        antwoordde droogweg, dat hem dat niet interesseerde omdat hij toch slechte
        verf gebruikt die achter een paar jaar gegarandeerd verdwenen was. (Dat zal
        enkele van zijn investeerders behoorlijk zenuwachtig hebben gemaakt.) Maar
        bedoel, verdienen de meesten van onze kunstwerken hier wel de aandacht en
        bijgevolg zoveel beveiliging en bescherming?
        Over bescheidenheid gesproken ....
        Dat doe je niet voor een ander maar voor jezelf
        Als je ooit iemand van je naasten verliest ben je blij dat je er nog foto's van hebt, toch iets om over na te denken

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #49
          Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Lumixgx8 Bekijk bericht
          Een beetje bescheidenheid kan ook geen kwaad. Ooit vroeg een journalist aan
          Andy Warhol of hij dacht dat zijn schilderijen "de tijd zouden overleven?" Andy
          antwoordde droogweg, dat hem dat niet interesseerde omdat hij toch slechte
          verf gebruikt die achter een paar jaar gegarandeerd verdwenen was. (Dat zal
          enkele van zijn investeerders behoorlijk zenuwachtig hebben gemaakt.) Maar
          bedoel, verdienen de meesten van onze kunstwerken hier wel de aandacht en
          bijgevolg zoveel beveiliging en bescherming?
          Wat een onzin is dat......
          Hier ligt meer dan 40 jaar fotowerk opgeslagen waarvan 16 jaar digitaal en
          enkele tienduizenden negatieven en positieven, allemaal in speciale mappen en zuurvrij papier.
          Zelfs ieder negatief van mijn persverleden in bijberoep kan ik tot op iedere datum en gelegenheid
          snel terug vinden.
          En U noemt ons........... vul het zelf maar in.
          Omdat wij ons herinneringen en deze van een ander zo goed en zo lang mogelijk willen bewaren...
          Last edited by Guest42; 19 augustus 2019, 21:05.

          Comment


          • #50
            Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Lumixgx8 Bekijk bericht
            Maar bedoel, verdienen de meesten van onze kunstwerken hier wel de aandacht en bijgevolg zoveel beveiliging en bescherming?
            Wel, binnen jaren zijn dat waarschijnlijk de enige getuigen van het verleden. Zelfs die domme vakantiekiekjes. Misschien kunnen ze ooit helpen om een verloren gegaan kunstwerk te herstellen. Als modelbouwer zijn voor mij zo'n alledaagse foto's, laat staan "kunstwerkjes" van enorm belang. Je zou denken dat organisaties zoals de NMBS of grote bedrijven zoals B&N hun archief bijhouden, maar niets is minder waar. Dus dan zijn fotoverzamelingen, van eender welke kwaliteit, belangrijk. Daarom doe ik ook nooit een foto weg. Zelfs al is ze niet 100%, beetje flou, beetje bewogen, slecht belicht, etc. (*) Misschien zal het ooit de enige overblijvende zijn.

            Er zijn er die wel hun verzameling nog hebben, maar het overleven ervan is soms afhankelijk van enkele vrijwilligers. Zo heb ik bij een werkplaats van de SNCF een verzameling glasplaten kunnen bekijken. Maar dat was in een rommelkot, allemaal op een hoop. Enkelen waakten erover dat ze niet de vuilbak op gingen, maar meer konden ze niet doen. Ze zijn niet hun eigendom en de werkuren zijn voor andere zaken bedoeld.

            (*) OK, die van mijn voeten die ik per ongeluk genomen heb toen ik even op het scherm keek en die met de dop nog op de lens die gaan wel weg. Ben niet helemaal gek.

            Comment


            • #51
              Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              Wel, binnen jaren zijn dat waarschijnlijk de enige getuigen van het verleden. Zelfs die domme vakantiekiekjes. Misschien kunnen ze ooit helpen om een verloren gegaan kunstwerk te herstellen. Als modelbouwer zijn voor mij zo'n alledaagse foto's, laat staan "kunstwerkjes" van enorm belang. Je zou denken dat organisaties zoals de NMBS of grote bedrijven zoals B&N hun archief bijhouden, maar niets is minder waar. Dus dan zijn fotoverzamelingen, van eender welke kwaliteit, belangrijk. Daarom doe ik ook nooit een foto weg. Zelfs al is ze niet 100%, beetje flou, beetje bewogen, slecht belicht, etc. (*) Misschien zal het ooit de enige overblijvende zijn.

              Er zijn er die wel hun verzameling nog hebben, maar het overleven ervan is soms afhankelijk van enkele vrijwilligers. Zo heb ik bij een werkplaats van de SNCF een verzameling glasplaten kunnen bekijken. Maar dat was in een rommelkot, allemaal op een hoop. Enkelen waakten erover dat ze niet de vuilbak op gingen, maar meer konden ze niet doen. Ze zijn niet hun eigendom en de werkuren zijn voor andere zaken bedoeld.

              (*) OK, die van mijn voeten die ik per ongeluk genomen heb toen ik even op het scherm keek en die met de dop nog op de lens die gaan wel weg. Ben niet helemaal gek.
              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Wat een onzin is dat......
              Hier ligt meer dan 40 jaar fotowerk opgeslagen waarvan 16 jaar digitaal en
              enkele tienduizenden negatieven en positieven, allemaal in speciale mappen en zuurvrij papier.
              Zelfs ieder negatief van mijn persverleden in bijberoep kan ik tot op iedere datum en gelegenheid
              snel terug vinden.
              En U noemt ons........... vul het zelf maar in.
              Omdat wij ons herinneringen en deze van een ander zo goed en zo lang mogelijk willen bewaren...
              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Over bescheidenheid gesproken ....
              Dat doe je niet voor een ander maar voor jezelf
              Als je ooit iemand van je naasten verliest ben je blij dat je er nog foto's van hebt, toch iets om over na te denken

              grts
              Sieg
              toch geen reden om ook je raw bestanden te bewaren. je hebt je jpegs en je prints
              My Website : http://www.ineedair.org
              Music / Painting / Motion Graphics / Image
              Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

              Comment


              • #52
                Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

                Oorspronkelijk geplaatst door ineedair Bekijk bericht
                toch geen reden om ook je raw bestanden te bewaren. je hebt je jpegs en je prints
                Ook geen reden om ze weg te doen. Jpegs bevatten per definitie niet alle informatie. Prints bevatten nog minder informatie, nemen nog meer plaats, zijn kwetsbaarder, vergaan sneller.

                En wat is de prijs van opslag nog? Ik zit hier met 6TB in de pc, nog eens zoveel in de NAS en nog eens zoveel op usb schijven. 10 jaar geleden onbetaalbaar. Ben op de eerste de beste pc shop gaan kijken: 160 euro voor 4TB usb HD. De grootste files die ik heb zijn 754MB tiff scans van 4x5 negatieven, degrootste raws die van de DP1m aan 50MB. Kom ik dus jaren mee toe.

                Comment


                • #53
                  Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                  Ook geen reden om ze weg te doen. Jpegs bevatten per definitie niet alle informatie. Prints bevatten nog minder informatie, nemen nog meer plaats, zijn kwetsbaarder, vergaan sneller.

                  En wat is de prijs van opslag nog? Ik zit hier met 6TB in de pc, nog eens zoveel in de NAS en nog eens zoveel op usb schijven. 10 jaar geleden onbetaalbaar. Ben op de eerste de beste pc shop gaan kijken: 160 euro voor 4TB usb HD. De grootste files die ik heb zijn 754MB tiff scans van 4x5 negatieven, degrootste raws die van de DP1m aan 50MB. Kom ik dus jaren mee toe.
                  Tja bij mij lopen de tiffs direct tussen 1 en 2 gig aan...
                  Als je dan bij een kleine shoot ofzo een 20-tal tiffs hebt, vakantiefotos een 50-tal bij een huwelijk bvb een 150-tal.... dat tikt geweldig aan na 6 maand al, kdenk dat ik op een jaar vlot over de 1tb ga...
                  Daarom delete ik alle raws en tiffs

                  Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

                  Comment


                  • #54
                    Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                    Tja bij mij lopen de tiffs direct tussen 1 en 2 gig aan...
                    Als je dan bij een kleine shoot ofzo een 20-tal tiffs hebt, vakantiefotos een 50-tal bij een huwelijk bvb een 150-tal.... dat tikt geweldig aan na 6 maand al, kdenk dat ik op een jaar vlot over de 1tb ga...
                    Daarom delete ik alle raws en tiffs

                    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                    Kan best, 754MB is voor z/w, kleur doe ik niet in 4x5. Maar so what? Als je 1TB per jaar doet, dan is dat met zo'n schijf 40 euro/jaar. Een halve tank benzine.....

                    Comment


                    • #55
                      Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

                      Interessant in deze discussie is dat een aantal mensen eerder op hun toestel rekenen (waar ook 'maar' software in zit) en niet op wat op hun computer draait, en waar veel meer updates of variaties op bestaan.
                      Er zullen altijd meer wijzigingen aan programma's komen dan aan firmware.
                      Maar in logica sta ik hier vrij eenzaam...
                      ...leeg...

                      Comment


                      • #56
                        Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

                        Ik heb nog alle RAW/jpgs die ik ooit nam (ben wel laat digitaal gegaan, 2009 of zo). Ik heb ook nog van alle analoge dia's de TIFF scans (ook op DVDs + originele dia's). Onze video files ("as shot") heb ik ook nog en natuurlijk de afgewerkte video's ook (net als de project files van Premiere).
                        Aangezien die files niet "in de weg" staan is er geen reden om ze te wissen (om wat te doen? nog meer vrije ruimte?). Ik bewaar ze ook niet voor een ander maar voor mezelf.
                        bye, Maurice
                        https://on4bam.com/
                        Nikon D7500

                        Comment


                        • #57
                          Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Wat een onzin is dat......
                          Hier ligt meer dan 40 jaar fotowerk opgeslagen waarvan 16 jaar digitaal en
                          enkele tienduizenden negatieven en positieven, allemaal in speciale mappen en zuurvrij papier.
                          Zelfs ieder negatief van mijn persverleden in bijberoep kan ik tot op iedere datum en gelegenheid
                          snel terug vinden.
                          En U noemt ons........... vul het zelf maar in.
                          Omdat wij ons herinneringen en deze van een ander zo goed en zo lang mogelijk willen bewaren...
                          Toch bizar hoe ze hier onmiddellijk op hun paardje zitten, terwijl ik slechts een
                          grapje maakte over de relativiteit van de dingen. Al bewaart u uw onaantastbare
                          kunstschatten op de achterkant van de maan, dat is u goed recht, maar de sfeer
                          en mentaliteit op BD is nog belabberder dan vroeger.
                          En nogmaals een bewijs dat Warhols kwinkslag toen noch nu begrepen werd. Arme
                          wereld vol droge paters.

                          Comment


                          • #58
                            Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                            Interessant in deze discussie is dat een aantal mensen eerder op hun toestel rekenen (waar ook 'maar' software in zit) en niet op wat op hun computer draait, en waar veel meer updates of variaties op bestaan.
                            Er zullen altijd meer wijzigingen aan programma's komen dan aan firmware.
                            Maar in logica sta ik hier vrij eenzaam...
                            begrijp niet goed wat dit te maken heeft met het al dan niet bewaren van de raw file nadat je de raw file bewerkt hebt en weggeschreven hebt naar bvb jpg
                            My Website : http://www.ineedair.org
                            Music / Painting / Motion Graphics / Image
                            Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

                            Comment


                            • #59
                              Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Lumixgx8 Bekijk bericht
                              Toch bizar hoe ze hier onmiddellijk op hun paardje zitten, terwijl ik slechts een
                              grapje maakte over de relativiteit van de dingen. Al bewaart u uw onaantastbare
                              kunstschatten op de achterkant van de maan, dat is u goed recht, maar de sfeer
                              en mentaliteit op BD is nog belabberder dan vroeger.
                              En nogmaals een bewijs dat Warhols kwinkslag toen noch nu begrepen werd. Arme
                              wereld vol droge paters.
                              Je voelt je dus duidelijk aangesproken....

                              Een drietal jaar geleden kwam hier iemand aan de deur die nog wist dat ik een tiental jaar geleden zijn
                              dochter nog voor de lens had gehad, jammer genoeg waren die foto’s dit keer niet voor “een feest” ....
                              Dan wil je die mensen hun herinneringen op hun mooist bezorgen en ben je blij dat je die mensen niet naar de "achterkant van de maan" hoeft te sturen.
                              De RAW software die ik gebruik word alsmaar beter om er maar één te noemen “Color Control Points”.
                              Last edited by Guest42; 21 augustus 2019, 10:53.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

                                Ik gooi niks weg. Of het zouden écht slechte opnames moeten zijn (onscherp, bewogen).
                                Al mijn data sinds 2000 is ocharme 3,5TB. En ik heb wél al geregeld oude foto's (her)bewerkt. Mijn kennis en de mogelijkheden van de software nemen met de jaren toe.
                                We geven 1000-en euro's uit aan fotomateriaal en die enkele 100-en euro's aan opslag zouden een probleem zijn ? Hardware is vervangbaar, herinneringen niet ...

                                Comment

                                Working...
                                X