Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag aan D70 eigenaars en Canon Powershot Pro 1

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vraag aan D70 eigenaars en Canon Powershot Pro 1

Oorspronkelijk geplaatst door pascal
    eigen accenten leggen.
    Hier ben ik het volmondig met je eens. Ik denk ook dat mensen die hier op het forum raad vragen, al iets meer gemotiveerd zijn en zoals ik destijds, 'gebeten' raken door het fotovirus. En als je dan die prachtige foto's ziet hier, op pbase ed. wilt men dat gaan evenaren en begint men z'n accenten te leggen. Dan zul je misschien ook merken dat je camera niet de goeie kenmerken beschikt, zodat je naar iets 'beter' gaat zoeken.

De discussie over kantelbaar schermpje of niet doet eigenlijk niet terzake ?
    Iemand die een kantelbaar schermpje wenst, zal daar wel zijn redenen toe hebben. Ik heb daar alle begrip voor. Trouwens vorig jaar ben ik helemaal languit, plat op mijn buik moeten gaan liggen op de Zeedijk in Oostende, toen daar een getalenteerd breakdancer, een gratis staaltje van z'n kunnen te beste gaf. Gelukkig had't niet geregend en waren de plaveien lekker warm. 'k Had er gerust een dutje kunnen doen.

Maar op andere momenten probeerde ik dan maanshots (met statief), en ik kan je verzekeren dat ik nog 2 dagen met een stijve ... nek gelopen heb.

Met de komst van de betaalbare DSLR's bleef ik het jammer vinden dat er nooit eentje met kantelbaar scherm uitkwam, maar om één of andere reden 'doen' ze dat niet. En 't is maar nadat ik lucht kreeg van het bestaan van zo'n right angle viewer, dat ik zeker wist dat ik zo'n DSLR wilde (zal) kopen. 't Is nog maar een kwestie van dagen. Kwestie van nog een beetje proberen af te pingelen van de prijs. En waarschijnlijk wordt het de D70, want die 20D
    lijkt me nog helemaal niet op punt te staan.

Nogmaals ik beweer dat wie keigoede foto's kan puren uit die compactcamera's, in alle omstandigheden, eigenlijk een grotere artiest is dan diegene die met 2kg zwart materiaal om zijn nek rondhost...
    :
    Tja, ik zou dat niet ontkennen, noch bevestigen. Maar uit mijn ervaring met zo'n klein cameraatje weet ik dat een goede foto eerder een toevalstreffer is. Moest ge weten hoe vaak ik 'het moment supprême" miste, omdat m'n camera te TRAAG was. Probeer eens een hond of kat te trekken die opspringt ... 9 keer op 10 hebt g'em ofwel te vroeg ofwel te laat. En 999 keer op 1000 zul je maar 1 kans hebben om hem te trekken. 't Zijn maar de (recentste) DSLR's die op 2 tiende van een seconde klaar zijn om te trekken.
    JM
    Nikon D70 + Nikkor 18-70mm + Bigma 50-500mm + DR-4 hoekzoeker

Comment

Re: Kantelbaar scherm ...

Oorspronkelijk geplaatst door Act
      Kan er iemand uitleggen hoe dit juist werkt? Ik zie het niet zo goed op de foto.
      Je moet het zien als een lens die je vóór je viewer monteert. Maar dan wel een lens waarmee je via een ingebouwd spiegelsysteem in een hoek van 90° kunt kijken, vandaar de naam 'right angle viewer'. Bovendien is het spul draaibaar rond zijn as, zodat je in verschillende richtingen kunt kijken. Als ie gewoon recht op je viewer staat, dan kijk je er langs boven in. Zo'n beetje zoals die 'ouderwets', maar verschrikkelijk goeie en dure Leica's en zo. Snap je ?
      JM

Comment

Pascal, ge kent mij veel te goed
        En ja, JM ik heb het gesnopen.
        Natuurlijk maakt het mij nog veel moeilijker om te beslissen.
        De pro's en de contra's heb ik hier al gemeld dus... gewoon even wachten, met enkele mensen eropuit trekken.
        En dan beslissen.
        Het rare is dat er heel veel D70 eigenaars zijn, maar precies niet veel canon powershot pro 1.
        Die zal ik dan maar bij nelissen proberen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JM
          :
          Tja, ik zou dat niet ontkennen, noch bevestigen. Maar uit mijn ervaring met zo'n klein cameraatje weet ik dat een goede foto eerder een toevalstreffer is. Moest ge weten hoe vaak ik 'het moment supprême" miste, omdat m'n camera te TRAAG was.
          Net wat ik bedoel JM, net wat ik bedoel...
          Saluti,

Pascal

Comment

Het rare is dat er heel veel D70 eigenaars zijn, maar precies niet veel canon powershot pro 1
            Ik heb niet de ganse thread gelezen. Ik vond enkel dat ik een kleine nuance moest verkondigen inzake dat zogenaamd kantelbaar scherm. Dat er meer D70 bezitters lijken te zijn, zal wel te maken hebben met 't feit dat een forum als dit hier misschien 'gewone' digicam bezitters wat afschrikt. De kwaliteit van die DSLR's lijkt vaak zo onevenaarbaar. Daardoor denk ik dat je hier meer DSLR-ers zult tegenkomen. En gezien hun D70 nog lekker warm van de bakker komt, zijn die mensen dan ook iets meer 'extravert' (niet pejoratief bedoeld hoor ).

Daarmee dacht ik m'n antwoord rond te hebben, maar nieuwsgierig als ik ben, ging ik toch even rondneuzen naar info over die Powershot Pro1. En ik hoop dat je me niet kwalijk neemt, maar ik zou die camera absoluut niet kopen. Vooreerst verschoot ik ervan dat het zo'n duur ding is. OK, t'is een 8 MP, en hij lijkt over heel wat goeie eigenschappen te beschikken, maar dat wil niks zeggen. De fotokwaliteit van de 8MP Sony DSC-F828 ligt imho vèr onder die van de vroeger 717 met 5MP. En hetgeen ik net las op m'n favoriete review site (http://www.imaging-resource.com/PRODS/PRO1/PRO1A12.HTM) zou me toch wel afschrikken.

1. Om te beginnen de beeldruis : deze zou al snel en sterk toenemen bij ISO's boven de 50 ! Imaging-resource schrijft het volgende :
            "Image Noise: Very good image noise at ISO 50, increases steadily at higher ISOs, but very little flattening of subject detail at high ISOs. The PowerShot Pro1 delivers very clean-looking images at its minimum ISO of 50, but the noise levels increase quite steadily beyond that point. (Its noise levels more or less track those of the Sony DSC-F828 and Nikon Coolpix 8700.) For most users, noise will be negligible at ISO 50 and 100, noticeable but acceptable at ISO 200, and objectionable at ISO 400. On a positive note though, there's relatively little loss of subtle subject detail caused by anti-noise processing, at any ISO setting."

Niks storender dan een reeks foto's die vol storende spikkels zitten. Je zult weinig eer halen van vele foto's gewoon omdat het toestel zelf het niet beter kan. Je zult enkel overdag bij veel licht goeie foto's kunnen hebben. Maar vergeet binnenkameropnames of opnames bij het ochtendgloren of de valavond : dit zijn dé momenten om te fotograferen. Als dat dus al niet kan ... Als ik me inbeeld dat ik daarvoor meer dan 1000 € zou betaald hebben, zou ik me niet goed voelen.

2. Een misschien nog belangrijker kenmerk is de reactiesnelheid (of traagheid) van een camera. Ook hier is imaging-resource niet mals :
            "Good shutter response speed, but not quite as fast as some of its rivals ..."
            Je moest eens weten hoeveel Nobelprijzen ik verspeeld heb, door mijn vroegere trage digicams (Olympus C700 & Minolta Dimage 5 : geen topcameras maar 'toen' wist ik van niet beter). Vorig jaar was ik de photograaf-van-dienst op een lokale missverkiezing. Soms kwamen ze maar enkele minuten op podium, en tegen de tijd dat m'n Dimage goesting had om te trekken, waren z'alweer lang terug in de coulissen. Dat zou'k van m'n leven niet meer willen meemaken. Dus hier opnieuw

Nogmaals ik hoop dat je me dit niet kwalijk neemt. Ik schrijf dit in de oprechte hoop dat je die camera niet koopt (persoonlijk heb ik niets tegen Canon hoor, gezien ik ook nog twijfel tussen D70 en 20D). Maar voor +/- dezelfde prijs als die Powershot, heb j'al een Nikon met 18-70mm lenskit. En daarmee zul je van bijna alle foto's eer kunnen halen.

Zoals in andere zaken, wordt de kwaliteit van een foto bepaald door de zwakste schakel. Als ik een minder goeie camera koop, kan ik de schuld voor slechte foto's nog verwijten aan de camera zelf. Maar als ik met een supergoed toestel slechte resultaten haal, weet ik dat het NIET aan de camera ligt, maar aan mij . En als ik er niet zou in slagen om degelijke shots te maken, zou (zal) ik stillekes aan een andere hobby beginnen denken, zoals sigarenbandjes sparen, of bierviltjes .

En als ik nu nog even je wenslijstje bekijk (Macro's, Tele, Vlugge camera, Kantelbaar schermpje), dan zie ik dat we beiden dezelfde wensen hebben.

Ik denk dat je nu niet teveel twijfels meer moet hebben. Zeker als de fotografie ook een echte hobby is, dan zul je tijdens het lezen waarschijnlijk al je keuze gemaakt hebben.

Pfff, 'k dacht van er mij hier met 2 woorden vanaf te maken en 't is een heel opstel geworden. k' Weet niet wat me bezielt deze laatste dagen om hier zoveel te reageren op diverse postings.

Enfin, ik hoop dat ik je niet te lang verveeld heb.

CU,
            Hey, hoe zullen we onze camera's uit elkaar moeten houden, moesten we samen gaan shooten ?
            JM

Comment

JM, ik heb genoten van je eerlijke reply.
              Oké ik weet het wel. De D70 springt er boven uit.
              Maar ik zie er tegen op om met kilo's gewicht te sleuren en om voortdurend met verschillende lensen te sleuren en altijd veranderen.

Comment

JM, ik heb genoten van je eerlijke reply.
                Jeez, welbedankt. Temeer dat ik naderhand vreesde dat ik mijn zienswijze misschien teveel opdrong.

Oké ik weet het wel. De D70 springt er boven uit.
                Dus dat had je al voor jezelf uitgemaakt.

[/QUOTE]Maar ik zie er tegen op om met kilo's gewicht te sleuren en om voortdurend met verschillende lensen te sleuren en altijd veranderen.[/QUOTE]
                Dat is een goede reden en je lijkt te spreken uit ervaring. Ik heb daar zo niet bij stilgestaan. Maar ik denk dat het zo'n beetje is zoals met het windsurfen. Altijd maar sleuren met die plank en telkens opnieuw moeten aanleggen om zeilen te wisselen. Zo ben ik met surfen gestopt ...

Toch nog een laatste poging : waarom niet de D70 met 1 goede zoomlens ? Met die kwaliteit zul je immers altijd elke digicam blijven overtreffen, je houdt je budget in evenwicht én het zal nauwelijks 300 gr meer wegen dan die compacte camera.

Maar wat je ook beslist, ik zou in elk geval de gedetailleerde tests van imaging-resource in de gaten houden. Je geeft jezelf nog tijd tot nieuwjaar, dus je hebt tijd zat. En als't zover is, laat misschien eens weten aan wie je de eer gegunt hebt.

Succes,
                CU,
                Jean-Marie
                JM

Comment

Toch nog een laatste poging : waarom niet de D70 met 1 goede zoomlens ? Met die kwaliteit zul je immers altijd elke digicam blijven overtreffen, je houdt je budget in evenwicht én het zal nauwelijks 300 gr meer wegen dan die compacte camera.
                  Heel gevaarlijk uitspraak: probeer maar eens een zoomlens te vinden van 28-200 (dat is al moeilijk op een DSLR met een cropfactor), maar met een diafragma van 2.0 of 2.8: dat zal je NIET lukken...
                  En daarnaast zul je heel snel meer willen en dan begint die verzameling te groeien...
                  Canon 10D, glass, flashes & extra's
                  Fuji S602Z & extra's
                  www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                    een zoomlens te vinden van 28-200 (dat is al moeilijk op een DSLR met een cropfactor)
                    Je m'n zwakke kant ontdekt . Over lenzen moet ik heel veel leren, gezien ik nog nooit met een DSLR werkte (maar tegen eind volgende week moet dat veranderen). Ik dacht dat ik al tamelijk goed zou gediend zijn met een D70 uitgerust met de standaard 18-70mm en een Tamron 28-300mm. Ik weet dat die een max. diafragma opening hebben van 3.5, maar is dat dan zo problematisch ?

maar met een diafragma van 2.0 of 2.8: dat zal je NIET lukken...
                    En daarnaast zul je heel snel meer willen en dan begint die verzameling te groeien...
                    Ik merkte al dat dergelijke lenzen véééél duurder zijn, maar zou ik daar dan werkelijk nood aan hebben ?
                    JM

Comment

Je m'n zwakke kant ontdekt . Over lenzen moet ik heel veel leren, gezien ik nog nooit met een DSLR werkte (maar tegen eind volgende week moet dat veranderen). Ik dacht dat ik al tamelijk goed zou gediend zijn met een D70 uitgerust met de standaard 18-70mm en een Tamron 28-300mm. Ik weet dat die een max. diafragma opening hebben van 3.5, maar is dat dan zo problematisch ?
                      Nee, maar je verliest wel wat licht... Dat betekent dat je in dezelfde omstandigheden een tragere sluitertijd krijgt (of hogere ISO)
                      Weet ook dat je met een DSLR een beel beperktere DOF krijgt bij hetzelfde diafragma, voor sommigen is dit een zegen , voor anderen net niet...

Ik merkte al dat dergelijke lenzen véééél duurder zijn, maar zou ik daar dan werkelijk nood aan hebben ?
                      Dat hangt vooral af van de omstandigheden waarin je foto's neemt. Is dat vooral in donkere omstandigheden, en je kunt/mag geen flits gebruiken, dan zorgt die lichtsterkere lens ervoor dat je een foto misschien net wel kunt nemen...
                      Canon 10D, glass, flashes & extra's
                      Fuji S602Z & extra's
                      www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Ik dacht dat ik al tamelijk goed zou gediend zijn met een D70 uitgerust met de standaard 18-70mm en een Tamron 28-300mm. Ik weet dat die een max. diafragma opening hebben van 3.5, maar is dat dan zo problematisch ?
                        de tamron 28-300 (model 061) is 'n ongelofelijk plezant lensje...
                        op 'n d70 is dat superlicht en superveelzijdig...
                        kost wel ietsje meer als gelijkaardige sigma versie, maar tamron heeft imo meer nikon-like kleuren...
                        de hoge F-waarden (3.5-6.3) zijn bij de D70 en de meeste DSLR's heel makkelijk te compenseren in iso, omwille van de lagere ruis...
                        zowel op mijn D100 als D70 staat de focus-assist gewoon uit en heb geen enkel probleem met scherpstellen...

betrefd het gewicht of meesleuren:
                        het totale gewicht van 'n D70 met tamron 28-300 is ~ 1150 gr
                        m'n D100 met grip en afs 80-200 is ~ 2800 grammekes...of ~2.5X zwaarder
                        en dan kan je met de tamron ook nog redelijk macro trekken...

Comment

Kijk eens uit naar een volgende Shooting Day, Act. Daar kan je beslist de verschillende cams vergelijken.
                          Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha
                            de tamron 28-300 (model 061)
                            ... is 'n ongelofelijk plezant lensje ...
                            ... superlicht en superveelzijdig ...
                            ... tamron heeft imo meer nikon-like kleuren...
                            ... en dan kan je met de tamron ook nog redelijk macro trekken...
                            Hé, welbedankt voor dit antwoord gezien ik me tot nog toe liet leiden door een raadgeving van een winkelier (nb. die ook Sigma verkoopt) dat Tamron ook veel betere service zou bieden. Nu weet ik zeker dat die Tamron geen slechte keuze is.

Misschien kun je me ook adviseren over een eventuele betere 'standaardlens' dan die 18-70mm van de D70 lenskit. Ik las o.a. van iemand dat hij die lens niet meer gebruikt sinds hij een Sigma 18-125mm F3.5-5.6 lens kocht (de Nikonlens gaat trouwens maar tot F4.5). De prijs daarvan komt overeen met het supplement voor de D70 lenskit. Zou die Sigma op de D70 trouwens dezelfde functionaliteit hebben van een Nikon lens. Heb je daar enig idee over ? Of heb je betere suggesties ?
                            JM

Comment

Misschien kun je me ook adviseren over een eventuele betere 'standaardlens' dan die 18-70mm van de D70 lenskit. Ik las o.a. van iemand dat hij die lens niet meer gebruikt sinds hij een Sigma 18-125mm F3.5-5.6 lens kocht (de Nikonlens gaat trouwens maar tot F4.5). De prijs daarvan komt overeen met het supplement voor de D70 lenskit. Zou die Sigma op de D70 trouwens dezelfde functionaliteit hebben van een Nikon lens. Heb je daar enig idee over ? Of heb je betere suggesties ?
                              durf ik me niet over uitspreken vermits ik die lens nooit gebruikt heb...
                              iedereen hanteert wel andere normen wat lenzen aangaat...sommige moeten optisch de beste hebben en anderen zoeken meer voor praktische lenzen en shooting plezier...
                              ik heb over de kitlens weinig slecht gelezen dus ik neem aan dat de meeste 'n probleem hebben met de focus range....
                              de 24-120 VR is bv ook zo'n lens...prima allrounder en de VR geeft je verbluffende resultaten (1/6sec), maar bij deze lens mis ik wat breedhoek...
                              als je bv daarna dezelfde locatie's met 'n 17-35 schiet merk je het verschil onmiddelijk...
                              als je nu spreekt over de 18-125 dan lijkt die range beter, maar dan komen weer de optische kwaliteiten aan bod..."wat is voor jou aanvaarbaar ?", want je zal toch toegevingen moeten doen...
                              voor ultra zooms die ~ tot 120 a a 135 gaan valt dit nog goed mee, maar vanaf 200 en hoger ga je wel duidelijk 'n verschil merken met 't duurderde glas...dat is iig mijn ervaring
                              bottom line: ook al heb je al wat beter glas in huis, de plastieke lensjes die ik normaal nooit zou kopen scoren soms zeer goed...en de 28-300 tamron is er zo 1tje...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha
                                als je nu spreekt over de 18-125 dan lijkt die range beter, maar dan komen weer de optische kwaliteiten aan bod..."wat is voor jou aanvaarbaar ?", want je zal toch toegevingen moeten doen...
                                voor ultra zooms die ~ tot 120 a a 135 gaan valt dit nog goed mee, maar vanaf 200 en hoger ga je wel duidelijk 'n verschil merken met 't duurderde glas...dat is iig mijn ervaring
                                bottom line: ook al heb je al wat beter glas in huis, de plastieke lensjes die ik normaal nooit zou kopen scoren soms zeer goed...en de 28-300 tamron is er zo 1tje...
                                Dit lijkt me een prima synthese. Heel erg bruikbaar voor me als uitgangspunt tot ik zelf ervaring oploop met lenzen.
                                Welbedankt.
                                JM

Comment

Working...
                                X