Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag aan D70 eigenaars en Canon Powershot Pro 1

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Vraag aan D70 eigenaars en Canon Powershot Pro 1

    JLP, ik snap je antwoord niet helemaal. Ik kan me wel verplaatsen in je gedachte, nl. dat je een camera moet leren kennen om een optimaal resultaat te behalen en ja dat kost tijd; maar eenmaal JIJ de camera kent (en weet wat je wilt met bijbehorende instellingen) is deze (in dit geval de D70) gewoon snel, in ieder geval sneller dan een compact-camera. Affijn zet een D70 volledig in de auto-stand, voor het geval je de camera nog niet kent, en hij is heel "snel" (in mijn ogen een rekbaar begrip) in vergelijking dus met een compact.

    Act,

    Ik heb je wensen bekeken,

    Vergeet een uitklapschermpje op een reflex-camera (hebben ze niet) evenals een preview-mogelijkheid op het lcd-schermpje (hoewel het schijnt dat Fuji S3, als die komt , een dergelijke gadget heeft zij het voor een gelimiteerde tijd). Realiseer je dat je als je een reflex koopt slechts de body krijgt; dus je zult er nog een (paar) lenzen bij moeten hebben. Eentje voor meer de macro en tele, wellicht afhankelijk van keuze is er in een bepaald opzicht een combinatie te maken. Gevoelsmatig denk ik dat je je pijlen moet richten op een "compact-camera", vraag me nu niet welke, wat ik heb de markt op dit vlak niet goed in de gaten gehouden, maar menig fabrikant heeft ingezien dat de ontspanvertraging ook op compact-gebied verbetering behoeft.

    Jan

    Oeps, ik kom er net achter dat ik eigenlijk niet had mogen reageren, want geen D70 en Canon powershot 1: Sorry.
    Last edited by jamonadap; 7 oktober 2004, 22:28.
    You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

    Comment


    • #17
      Re: Vraag aan D70 eigenaars en Canon Powershot Pro 1

      In Mechelen geraak ik wel, laat maat iets weten hè.

      Greetz

      Sam Jae

      Comment


      • #18
        Re: Vraag aan D70 eigenaars en Canon Powershot Pro 1

        Hallo,

        Heb zelf een D70 en mijn vader een Coolpix 8700.

        Macro met de kit-lens = niet echt aan te raden. Focusafstand : zo'n dikke 30cm !
        Met de 8700 : een 3-tal cm

        De 8700 heeft een kantelbaar schermpje, is eveneens volledig manueel instelbaar, uitstekende kwaliteit foto's op lagere ISO (iets meer korrel als het getal groter wordt !).
        AF-snelheid van de 8700 : 0,4sec. Da's belachelijk weinig voor een compact. Je heb t dus niet meer de problemen dat de actie al een halfuur voorbij is als de camera afgaat.
        Dus als je niet van lenzen wil wisselen ...
        Je kan er ook voorzetlenzen voor verkrijgen.
        Het is een kleine, compacte camera die handig is in transport.

        Ikzelf verander al eens graag van lensje en zit er niet mee met om met lenzen en statievente zeulen. Daarom dus de D70. Ik vond dat beetje dat de D70 dan meer kost toch wel de moeite om de flexibiliteit te krijgen die ik wil.

        Hopelijk heb je hier wat aan.

        Groetjes,
        Roortje

        Comment


        • #19
          Re: Vraag aan D70 eigenaars en Canon Powershot Pro 1

          Als je de D70 op auto instelt (heel simpel, gewoon draaien aan een knopje) dan kun je heel snel foto's maken, maar het resultaat wordt vaak mooier als je de instellingen handmatig vastlegt. En dat kost nu iets meer tijd. Zelf vind ik de auto / macro / portret / landschap standaardinstellingen wel grappig, maar de resultaten vallen mij vaak tegen.

          Maar Jamonadap heeft ook gelijk dat als je de cam eenmaal beter leert kennen, je ook sneller per foto de instellingen hebt vastgelegd.
          Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
          --------

          Comment


          • #20
            Re: Vraag aan D70 eigenaars en Canon Powershot Pro 1

            Oorspronkelijk geplaatst door Sam Jae
            In Mechelen geraak ik wel, laat maat iets weten hè.

            Greetz

            Sam Jae

            Wel ik zie dat ook zitten, misschien eens op de trein afspreken???
            Mensen mensen, ik had nooit zoveel reakties verwacht.
            Ik kan misschien met iedereen ene keer afspreken hé? dan heb ik heel veel ervaring hé?

            Jan, jij kent mij teveel en vandaaruit weet je dat een spiegelreflex niet zo écht mijn ding is...
            En ja, je mocht je hier niet mengen
            Ik wil gewoon een snelle camera. Niet een camera die afgaat als die zin heeft.
            Ik heb eens eenwielerbasket willen fotograferen op sport en die wilde gewoon niet, het was zonder flits niet licht genoeg en daarom ging ie niet af. Leuk hé als je dan iets wilt doen, wil je cam niet.


            roortje, inderdaad ik wil zo weinig mogelijk van lensen wisselen.
            Maar ik wil geen trage cam meer.
            Heb jij ook al foto's genomen met de cam van je vader?
            Je maakt het mij wel moeilijk hoor.
            De twijfel begint weer.
            Maar het is inderdaad wel zo dat ik er tegenop zie van steeds met lensen te moeten sleuren en dat gewicht en dan het stof dat overal inkruipt.

            Comment


            • #21
              Re: Vraag aan D70 eigenaars en Canon Powershot Pro 1

              Ha, Act sé, hoe gaat het er mee ?

              Naar wat ik lees is het precies tijd voor wat ander speelgoed.
              Eerst en vooral: ik heb geen D70, noch Pro1, maar wil je toch wat zeggen / schrijven.
              - het plezier aan een speigelrefelex is dat je meer "voeling" hebt met het beeld en de camera: je ziet het beeld door een goede zoeker (die eigenlijk een kantelbaar scherm overbodig maakt, tenzij je bv. van laag bij de grond wil fotograferen) en hebt meer controle over scherptediepte enz. (met een knop kun je ook gelijk zien in de zoeker).
              - je hebt meer voeling met de camera omdat hij sneller zal reageren, en je hoeft niet zoals bij een compacte camera, een reeks menu's te doorbladeren om een instelling te veranderen bv. autofocuspunt, belichtingsmodus, belichtingscompensatie, gevoeligheid (ISO) enz. zijn in een wip veranderd. Gemakkelijk dus.
              - In het algemeen ( en nu moet ik oppassen wat ik zeg want ik ken die toestellen uit het zgn. high prosumer segment niet) zijn spiegelreflexen sneller dan hun compactere soortgenoten.
              - Omwille van de betere techniek zal je met een DSLR beter in moeilijke omstandigheden kunnen fotograferen ( zoals je daar beschreven hebt): een DSLR presteert beter ( voor zover ik weet, nogmaals: ik ken niet alles) bij hoge ISO waarden. De camera kan ook wel eens dienst weigeren, maar je kan hem (afhankelijk van de modus) dwingen een foto te nemen.

              Er zijn ook wel wat nadelen, en ik probeer even in jouw plaats te redeneren wat jij als nadeel zou kunnen beschouwen, excuseer me als ik verkeerd ben.
              - gewicht, je bent al snel met 2kg materiaal onderweg
              - verschillende lenzen heb je nodig voor de verschillende toepassingen. Bon, niet altijd, maar toch...2 lenzen heb je al snel nodig.
              - stof: hier zou ik me niet ongerust over maken, dit wordt naar mijn mening nogal overroepen. Als je ervoor zorgt je lens niet tijdens een zandstorm te wisselen valt dat allemaal nogal mee. Ja natuurlijk zie je wel eens een paar stofjes op de foto, so what, kan je in de meeste gevallen er snel uithalen met PS.
              - nabewerking. Kijk, de foto's die uit mijn S40 komen die zijn zo pats patat knots boem goed en scherp. Practisch geen nabewerking nodig.
              -die uit mijn S2 niet ( maar die heb ik dan ook zo ingesteld). Daar gaat elke foto door PS.

              Mocht je eens willen stappen, Rotselaar is niet heel ver weg, dan laat je het maar weten.

              Ciao !
              Saluti,

              Pascal

              Comment


              • #22
                Re: Vraag aan D70 eigenaars en Canon Powershot Pro 1

                Hier ze, bongiorno Pascalino,
                dat is inderdaad heeeeel lang geleden.
                Weten jullie wat ik heel pakkend vind? Dat jullie mij allemaal zo goed kennen.
                Inderdaad Pascal dat zijn inderdaad de nadelen waar ik tegen opzie. Dat sleuren met gewicht en dat altijd moeten veranderen van lens.
                Maar ik zie ook op tegen een camera die niet wilt afgaan als ik dat wil.
                Dus... maar best geen nieuwe kopen zeker?
                Ik stap ook nog eens binnen bij Nelissen zien wat die te vertellen hebben.

                Comment


                • #23
                  Re: Vraag aan D70 eigenaars en Canon Powershot Pro 1

                  Hallo,

                  Ben gisteren (speciaal n.a.v. deze vraag) nog eens met beide camera's op stap geweest... (Heb hele brave paps!!!).

                  De Coolpix 8700 start op in ca. 2 sec., focussen is snel. Hiermee bedoel ik, je kan de ontspanknop in één keer helemaal indrukken en toch een scherpe foto hebben. Bij andere compacts ( heb al met Sony Cubershot + HP Photosmart 612 + Medion 'kweenimeer' gewerkt) is de actie echt al voorbij en heb je vaak onscherpe kiekjes.
                  D70 scoorde hier nog sneller.

                  Op automatich :
                  D70 met kitlens 18-70dx : OK, maar grijze zweem op foto's.
                  Coolpix : Goed, kleuren veel levendiger.

                  Op 'Aparture' + Witbalans auto + ISO auto :
                  D70 : Ok
                  Coolpix : OK

                  Je ziet, hé, heb wat gespeeld.
                  Ik moet eerlijk bekennen dat het instellen van de Coolpix, bloed, zweet en nét geen tranen koste !!!

                  Bij de D70 ben ik daarna overgegaan naar ISO zelf instellen, Witbalans ook, mijn lichtmeting wat corrigeren, polarfilterke erop en schieten maar ... De foto's zien er dan uit zoals ik ze bedoeld heb.

                  De laatste instellingen heb ik bij de Coolpix achterwege gelaten. Ik zag er tegenop om eindeloos door het menu te bladeren en/of weer in de handleiding te lezen.
                  (Ik moet ook wel zeggen dat ik niet het 'handleidings-type' ben. Alleen in hoge nood).

                  Zonder polarfilter, zelfde foto,waren de kleuren op de foto van de Coolpix meer dan aanvaardbaar. Maar ik kies zelf toch voor nét dat beetje meer inspraak om mijn belichting te krijgen zoals ik ze wil.

                  Hopelijk doe ik je niet nog meer twijfelen... Maar als je iemand bent, die niet graag zeult en er niet mee zit om de handleiding even grondig te bestuderen...

                  Groetjes,
                  Roortje

                  Comment


                  • #24
                    Re: Vraag aan D70 eigenaars en Canon Powershot Pro 1

                    Roortje, bedankt voor de deskundige uitleg.
                    Het grote probleem is dat ik niet graag sleur, maar ook niet graag in de boekjes kijk
                    Ik had inderdaad gehoord dat de Coolpix wat tegenviel kwa gebruiksvriendelijkheid, daarom dat die niet in de titel vermeld staat.
                    Ik heb gezien dat ze ondertussen een nieuwe cam hebben de 8800 waarschrijnlijk is dat de reden?
                    Ik weet het ook niet.
                    en ja, je hebt mij nog meer laten twijfelen.
                    Maar ik heb nog twee maand om te beslissen.
                    Ik heb deze topic opgeslagen, ik ga dit even laten bezinken en binnen een tijdje neem ik contact op met de mensen die zich zo vrijwillig hebben aangeboden en kunnen we er eens op uit trekken.
                    Nog eens bedankt voor het enthousiasme en al de bereidwillige BD'ers.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Kantelbaar scherm ...

                      Oorspronkelijk geplaatst door JLP
                      ... en een kantelbaar scherm heeft hij ook niet ...
                      JLP
                      Persoonlijk vind ik een kantelbaar scherm ook wel handig. Jammer genoeg lijkt geen enkel DSLR hierover te beschikken. Het laatste speeltje van een fotovriend die ik vorige zomer even ontmoette, bleek echter een openbaring.

                      Ik zou het omschrijven als een 360° kantelbare viewer, die je voor je cameraviewer schuift. Een echt kantelbaar scherm kun je 't niet noemen, maar het komt toch aardig in de buurt. Het bespaart je een stijve nek als je gaarne op de maan focust, of apekuren als graag 'laag-bij-de-grondse' opnamen maakt. Hier zie je hoe het ding eruit ziet : [http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI...sPageName=WD2V

                      Bij Nikon noemen ze dat de Nikon DR-4 'Right-Angle Viewing Attachment', 'Winkelsucher' of 'Viseur Angle'. Nikon vraagt er zonder blozen 400€ voor ! Maar ik kon er eentje op de kop tikken voor 100€ via de Amerikaanse eBay. De zaak van mijn leven dacht ik, tot ik naast de transportkosten, de BTW, de invoerrechten, inklaringsskosten en andere duistere taksen, alles samen meer dan 200€ kwijt was .

                      't Plezantste is echter dat ik die Nikon D70 nog altijd niet heb . En dat 't misschien de Canon 20D wordt .

                      Maar misschien kan ik er hier dan iemand mee gelukkig kan maken .

                      JM
                      JM
                      Nikon D70 + Nikkor 18-70mm + Bigma 50-500mm + DR-4 hoekzoeker

                      Comment


                      • #26
                        Re: Kantelbaar scherm ...

                        Oorspronkelijk geplaatst door JM
                        't Plezantste is echter dat ik die Nikon D70 nog altijd niet heb . En dat 't misschien de Canon 20D wordt .
                        Geen probleem, bij Canon hebben ze ook zo'n anglefinder, en die vind je hier nieuw voor een €235...
                        Canon 10D, glass, flashes & extra's
                        Fuji S602Z & extra's
                        www.CooMa.be BD0176BE

                        Comment


                        • #27
                          Re: Kantelbaar scherm ...

                          Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                          Geen probleem, bij Canon hebben ze ook zo'n anglefinder, en die vind je hier nieuw voor een €235...
                          Ja, 'k heb dat ook gezien. Bedankt. Hebt gij er zo enen ?
                          JM
                          Nikon D70 + Nikkor 18-70mm + Bigma 50-500mm + DR-4 hoekzoeker

                          Comment


                          • #28
                            Re: Kantelbaar scherm ...

                            Oorspronkelijk geplaatst door JM
                            Ik zou het omschrijven als een 360° kantelbare viewer, die je voor je cameraviewer schuift. Een echt kantelbaar scherm kun je 't niet noemen, maar het komt toch aardig in de buurt. Het bespaart je een stijve nek als je gaarne op de maan focust, of apekuren als graag 'laag-bij-de-grondse' opnamen maakt. Hier zie je hoe het ding eruit ziet : [http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI...sPageName=WD2V

                            JM

                            Kan er iemand uitleggen hoe dit juist werkt? Ik zie het niet zo goed op de foto.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Kantelbaar scherm ...

                              Oorspronkelijk geplaatst door JM
                              Ja, 'k heb dat ook gezien. Bedankt. Hebt gij er zo enen ?
                              Neeje, staat eigenlijk ook op mijn lijstje, maar ik vind de nieuwprijs eigenlijk wat aan de hoge kant! Daaroor koop je een 420EX-flits ... Maar als ik die ergens 2-dehands op de kop kan tikken...
                              Canon 10D, glass, flashes & extra's
                              Fuji S602Z & extra's
                              www.CooMa.be BD0176BE

                              Comment


                              • #30
                                Re: Vraag aan D70 eigenaars en Canon Powershot Pro 1

                                Met alle respect voor de voorgaande posters, die info zal wel juist zijn, maar Act (een beetje) kennende denk ik niet dat dit van doorslaggevend belang voor haar is.
                                Nogmaals ik pretendeer niets, maar de zaken die je bezig hielden Act - en daarbij denk ik aan postings en vragen tijdens SD's waren heel concreet en gerechtvaardigd. In die zin dat je er controle wou over krijgen maar dat het altijd niet zo goed lukte. Dat begrijp ik héél goed. Dat is ook niet altijd zo eenvoudig. Zelf had ik het ook altijd héél moeilijk met die "kleinere" toestellen ( is helemaal niet pejoratief bedoeld) om die dingen in te schatten. Met een (D)SLR heb je veel meer controle over dit alles, m.a.w. het gereedschap dat je gebruikt is eigenlijk een stuk eenvoudiger (klinkt contradictorisch) en beter. Je weet van tevoren beter hoe je foto er zal uitzien. Waardoor je meer plezier zal beleven bij het schieten zelf.
                                Is die foto dan beter: wel in het begin kan je misschien denken van niet, maar na een tijdje ga je het wel anders bekijken, geloof me. Je gaat beter je eigen verbeelding aan het werk kunnen laten gaan, eigen accenten leggen.
                                De discussie over kantelbaar schermpje of niet doet eigenlijk niet terzake, eenmaal het gevoel van een (D)SLR verdwijnt dit, je gaat immers met de zoeker werken, of gewoon blindelings schieten vanuit de heup of van bovenaf, een paar mislukte foto's te deleten in het slechtste geval, who cares ?
                                Nogmaals ik beweer dat wie keigoede foto's kan puren uit die compactcamera's, in alle omstandigheden, eigenlijk een grotere artiest is dan diegene die met 2kg zwart materiaal om zijn nek rondhost...
                                Saluti,

                                Pascal

                                Comment

                                Working...
                                X