Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is straatfotografie dood?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Is straatfotografie dood?

Menselief, toen ik deze discussie startte was het mijn bedoeling eens te vragen wie er eigenlijk nog de straat durft op te gaan om foto's te nemen met de nieuwe privacy-wetgeving.
    Ik stelde vast dat de meest getoonde foto's hier bijtjes, bloemetjes, landschappen en af en toe een portret was, maar dat straatfotografie weinig aan bod kwam.

Als ik nu al die discussies lees heb ik blijkbaar iets losgemaakt .... alle bekende straatfotografen, bekende schilders en zelfs Romeinen en Oude Grieken komen tevoorschijn. Dit was niet mijn bedoeling maar wel leuk het allemaal eens te lezen!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lumafoto Bekijk bericht
      Er staan enkele foto's die ik nam in een album die ik hier plaatste. Dus daarmee is het probleem van D.B.D. opgelost hoop ik toch?

Persoonlijk doe ik al jaren straatfotografie en heb er nog nooit problemen mee gehad. Uiteraard ga je eerst niet vragen of je een foto mag nemen want zo neem je het spontane weg. Wel heb ik al gehad dat als iemand vraagt of ik een foto van hen nam ik hun mailadres vraag en een foto door stuur (tweemaal heb ik een foto uitgeprint en hen bezorgd bij gebrek aan mailadres). Nog nooit heb ik enige negatieve reactie gehad tot nu toe.

Ik vind straatfotografie een leuke afwisseling van mijn portret/modellenfotografie waar alles op voorhand geregeld wordt.

In ieder geval bedankt voor de vele reacties en zal hier als dank eens een foto plaatsen (in de hoop dat hij verschijnt)

Aan al de reactie die ik hier lees, beschouw ik mijn beelden als een soort hybride straatfotografie, ik fotografeer graag mensen op straat dus geen ingehuurde modellen die op straat poseren met de nodige belichting die reeds opgesteld staat. Maar gewoon personen waarvan ik vind dat ze iets hebben dat me aantrekt en de moeite vind deze te portretteren. Wel ga ik het vragen of ze even willen zich laten portretteren, daar dit gebeurd op willekeurige plaatsen is de achtergrond minder belangrijk dan de persoon waar ik deze toch al een beetje moet sturen. Deze beelden geven aan mij reeds grote voldoening en vind het een mooie tijdsbesteding.
      Als dit dan nog in het buitenland gebeurd met plaatselijke bevolking maakt het alleen nog spannender want dan speelt de taal ook een rol. Alleen hou ik niet van die mensen die het doen, voor de toeristen een kiekje te bezorgen en hopen op wat geld te krijgen.

Comment

Menselief, toen ik deze discussie startte was het mijn bedoeling eens te vragen wie er eigenlijk nog de straat durft op te gaan om foto's te nemen met de nieuwe privacy-wetgeving.
        Ik stelde vast dat de meest getoonde foto's hier bijtjes, bloemetjes, landschappen en af en toe een portret was, maar dat straatfotografie weinig aan bod kwam.

Als ik nu al die discussies lees heb ik blijkbaar iets losgemaakt .... alle bekende straatfotografen, bekende schilders en zelfs Romeinen en Oude Grieken komen tevoorschijn. Dit was niet mijn bedoeling maar wel leuk het allemaal eens te lezen!
        Misschien had je de vraag dan direct moeten formuleren zoals je nu doet?

Comment

God, ieder zijn smaak en voldoening. Zelf kan ik alleen zeggen ervan genoten te hebben, en bovendien
          iets te hebben bijgeleerd. Dat kan hier helaas niet van iedere thread gezegd worden. Volgens mij gaat
          het dan ook niet over gelijk of ongelijk, maar over verschillende visies op het fenomeen straatfotografie.
          Laat dus maar komen...
          Er nog aan toevoegen dat zoals wel weet een foto 1000 verhalen verteld, maar indien de foto dan liegt,
          er miljoenen leugens bijkomen. Neem nu één van de meest iconische foto's uit de tweede wereldoorlog.
          De Amerikanen die Iwo Jima veroverd hebben. Op die beroemde foto zien we soldaten de Amerikaanse
          vlag planten op die heuvel. Symbool van oorlog en overwinning. Alleen was de foto's al eens getrokken
          en de vlag te klein gevonden. Uren later hadden ze een grotere en dat is die van de beroemde foto. Een
          leugen? Absoluut. Of de misschien wel meest iconische foto van de bevrijding, de viering in New York en
          de matroos die het meisje aan zijn borst drukt en kust. Altijd fantastisch gevonden. De liefde in de liefde.
          Een feest voor de vreugde. Het is dan ook bijzonder pijnlijk om jaren later te moeten lezen dat dit alles
          geënsceneerd was en kon het beeld net zo goed uit Hollywood komen. En zo zijn er tal van voorbeelden.
          Maar straatfotografie is wat de straat oplevert en daar zijn ook leugens bij.
          Last edited by Molenveld; 23 september 2019, 12:15.

Comment

Een leugen is ook een verhaal hé, soms nog mooier dan de waarheid. Het gaat erom bij de kijker emoties los te weken, een gesprek te starten, een herinnering op te roepen, een mening te formuleren. De start van deze topic zou een goeie 'straatfoto' zijn....

Comment

straatfotografie als kunst is op sterven na dood......vanaf het moment dat ze lensjes en cameraatjes in smartphones plaatsten. eigenlijk al sinds de eerste digitale camera's betaalbaar waren...zo'n 20 jaar geleden
              iedereen is straatfotograaf
              iedereen is fotograaf
              'Johnny' 20 jaar geleden is nu 'Photography Johnny'
              My Website : http://www.ineedair.org
              Music / Painting / Motion Graphics / Image
              Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ineedair Bekijk bericht
                straatfotografie als kunst is op sterven na dood......vanaf het moment dat ze lensjes en cameraatjes in smartphones plaatsten. eigenlijk al sinds de eerste digitale camera's betaalbaar waren...zo'n 20 jaar geleden
                iedereen is fotograaf
                Waarom zou straatfotografie om deze reden dood zijn ?
                Straatfotografie is een vorm van fotografie zoals je macro, ... hebt. Hoe en waarmee je dat doet is terzake. Het is een vorm van kunst. Je hoeft er niet voor gediplomeerd, je moet het wel kunnen.
                Maw, die Johnny zou wel eens best een goede straatfotograaf kunnen zijn en met zijn term 'Photography Johnny' wil dit enkel zeggen dat het getoonde beeld door hem genomen is.
                Iemand die in de straat een groepje voetbalspelers vormt en zo regelmatig een wedstrijd speelt met andere liefhebbers noemen zich toch ook voetballers. Waarom niet ?
                Een voetballer is iemand die in een groep met een voetbal speelt (kan best zijn dat die definitie te eng of te breedt is).

Definitie fotograaf: wie afbeeldingen (voor zijn beroep) maakt met een fototoestel
                Definitie voetballer: iemand die voetbal speelt als sport, tijdverdrijf of voetbal speelt als beroep
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ineedair Bekijk bericht
                  iedereen is fotograaf
                  Is gewoon omdat je niet weet waar kijken dan, er zijn zoveel goeie moderne straatfotografen!
                  Alan schaller, Mark fearnley, Thomas leuthard enz... maar ook minder bekende als je niet weet waar kijken...
                  Bvb op youtube het kanaal "street level photography" daar staan ware toppers op van dikwijls onbekende fotografen!
                  Veel (ex)fotografen van de krant "De Morgen" zijn ook toppers

En het zinnetje dat je vaak hoort van iedereen kan het... blablabla
                  Het is niet omdat iedereen schaar heeft en in haar kan knippen dat iedereen talentvol kapper is
                  Het is een kunst, het is ook echt durven, veel anticiperen en vaak een situatie zodanig anticiperen dat je al weet waar je moet staan....
                  Het is ook haasten, daarna met oneindig geduld wachten, soms 10x dezelfde plek passeren vooraleer je daar het beeld es meehebt dat je denkt dat het moest worden

Iedereen die zegt dat straatfotografie dood is, is blind, ontmoedigd omdat het niet lukt, of zonder interesse, want het is een niche in de fotografie die echt wel leeft hoor

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                    Is gewoon omdat je niet weet waar kijken dan, er zijn zoveel goeie moderne straatfotografen!
                    Alan schaller, Mark fearnley, Thomas leuthard enz... maar ook minder bekende als je niet weet waar kijken...
                    Bvb op youtube het kanaal "street level photography" daar staan ware toppers op van dikwijls onbekende fotografen!
                    Veel (ex)fotografen van de krant "De Morgen" zijn ook toppers

En het zinnetje dat je vaak hoort van iedereen kan het... blablabla
                    Het is niet omdat iedereen schaar heeft en in haar kan knippen dat iedereen talentvol kapper is
                    Het is een kunst, het is ook echt durven, veel anticiperen en vaak een situatie zodanig anticiperen dat je al weet waar je moet staan....
                    Het is ook haasten, daarna met oneindig geduld wachten, soms 10x dezelfde plek passeren vooraleer je daar het beeld es meehebt dat je denkt dat het moest worden

Iedereen die zegt dat straatfotografie dood is, is blind, ontmoedigd omdat het niet lukt, of zonder interesse, want het is een niche in de fotografie die echt wel leeft hoor

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                    zo is het Benny....zo bedoelde ik het eigenlijk ook. Ik weet wel dat er kappers zijn, maar er staan tegenwoordig heel veel mensen met een schaar tussen en voor.

thanks voor de website tip. ik heb ook nog een leuke : https://shinnoguchiphotography.com/ de humor in de beelden spreekt mij enorm aan en het zijn ook nog eens sterke foto's.
                    My Website : http://www.ineedair.org
                    Music / Painting / Motion Graphics / Image
                    Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

Comment

Working...
                    X