Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is straatfotografie dood?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Is straatfotografie dood?

    "Kom ik met 1000 BEF wel toe voor een enkele rit?"

    Comment


    • #47
      Re: Is straatfotografie dood?

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      "Kom ik met 1000 BEF wel toe voor een enkele rit?"
      Als hij langs het Glazen Straatje wil , waarschijnlijk niet !

      Comment


      • #48
        Re: Is straatfotografie dood?

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        Snap niet waarom straatfotografie enkel analoog zou zijn of waarom analoog werken enkel voor straatfotografie goed is.
        analoog is van die tijd, straatfotografie ook en om hier te tonen worden ze toch digitaal gemaakt. maar dan zit al de nostalgie bij elkaar en dan kan men mijmeren hoe goed het was in die tijd van de grote fotograven

        Comment


        • #49
          Re: Is straatfotografie dood?

          Oorspronkelijk geplaatst door Mauritsius Bekijk bericht
          Neen, Sraatfotografie is niet dood !






          Iedereen bekijkt of " leest " de foto zoals hij of zij-zelf graag wil; gelieve zelf een titel te verzinnen!
          " Laat ze maar komen Marleentje "

          Vriendelijke groetjes
          Mauritsius
          Oei!! moet ik hier het einde van de maand mee halen?
          Albums
          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

          Comment


          • #50
            Re: Is straatfotografie dood?

            Oorspronkelijk geplaatst door Mauritsius Bekijk bericht
            Neen, Sraatfotografie is niet dood !






            Iedereen bekijkt of " leest " de foto zoals hij of zij-zelf graag wil; gelieve zelf een titel te verzinnen!
            " Laat ze maar komen Marleentje "

            Vriendelijke groetjes
            Mauritsius
            Euh mag het ietje minder zijn. Foutje, van klimmen krijg je GELD-honger
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • #51
              Re: Is straatfotografie dood?

              Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
              analoog is van die tijd, straatfotografie ook en om hier te tonen worden ze toch digitaal gemaakt. maar dan zit al de nostalgie bij elkaar en dan kan men mijmeren hoe goed het was in die tijd van de grote fotograven
              Als je van de premisse uitgaat dat straatfotografie “van die tijd is”, analoog is, en “nostalgie” is, zit je al helemaal op het verkeerde spoor...

              Comment


              • #52
                Re: Is straatfotografie dood?

                Ik heb wat zitten lezen in het boek '101 tips voor straatfotografie' van o.a. Piet van den Eynde. Niet zozeer omwille van de tips, maar de verschillende benaderingen van straatfotografie geven toch wel een verhelderende blik op dit onderdeel. Het moment, het verhaal, het gevoel wegen hier meer door dan de technische perfectie.
                Ik vond nog een foto terug 'uit mijn oude doos', een onvolmaakte afdruk, dan ingescand, dus technisch niet OK, maar wél duidelijk: iemand brengt een slechte boodschap....

                Comment


                • #53
                  Re: Is straatfotografie dood?

                  Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
                  eigenlijk is het simpel gezien het beperkt publiek dat echt belangstelling heeft in straatfotografie zoals Cartier-Bresson, die trouwens analoog met zijn Leica kleinbeeldcamera werkte. Zou je de beelden straatfotografie kunnen plaatsen in het forum analoge fotografie gezien de stijl en het medium en zijn leeftijdgenoten en het beperkt publiek past het beter dan bij mensen en dan zie je meteen of het nog leeft. Wie weet zie ik nog beelden van prestigieuze magnum fotograven .
                  Ik ga er vanuit dat het goed bedoeld is maar het gaat hier niet over straatfotografie "à la Cartier-Bresson". CB deed zijn ding in de 20ste eeuw en was daar een trendsetter. Ik doe een oproep om met onze huidige middelen hedendaagse beelden te maken en zoek een forum of geïnteresseerden om ze te beoordelen. Ik vind het onderwerp te specifiek om in een of ander forumonderdeel te steken waar het dan mogelijk op een deel onbegrepen reacties zou stuiten. Ik ga in op Red Falcon zijn aanbod en ga dit doen via mail. Als er nog geïnteresseerden zijn mogen ze mij altijd een mail sturen. Hoe meer zielen hoe meer vreugd !

                  Comment


                  • #54
                    Re: Is straatfotografie dood?

                    Ik snap niet waarom straatfotografie van een bepaalde tijd zou zijn ? De foto's die je 'op straat' maakt evolueren gewoon mee met de tijd. En met de middelen om ze tot stand te brengen. 'Nostalgische fotografie' is niet hetzelfde als 'straatfotografie' hé. Ik kan aannemen dat mensen graag die nostalgische foto's willen nabootsen met de huidige middelen of zelfs met de analoge dingen die nog werken. Niks mis mee, maar dat is niet hetzelfde als de straatfotografie waar we het hier over hebben, toch ?
                    Ik wil toch ook nog iets kwijt over de beoordeling van foto's, van kunstwerken in het algemeen: als mij moet uitgelegd worden waarom iets mooi is, dat is er voor mij over. Als IK het niet graag zie, dan IS het niet mooi ….voor mij. En dan mag de hele wereld het mooi vinden....ieder zijn goesting.

                    Comment


                    • #55
                      Re: Is straatfotografie dood?

                      Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                      Ik snap niet waarom straatfotografie van een bepaalde tijd zou zijn ? De foto's die je 'op straat' maakt evolueren gewoon mee met de tijd. En met de middelen om ze tot stand te brengen. 'Nostalgische fotografie' is niet hetzelfde als 'straatfotografie' hé. Ik kan aannemen dat mensen graag die nostalgische foto's willen nabootsen met de huidige middelen of zelfs met de analoge dingen die nog werken. Niks mis mee, maar dat is niet hetzelfde als de straatfotografie waar we het hier over hebben, toch ?
                      Ik wil toch ook nog iets kwijt over de beoordeling van foto's, van kunstwerken in het algemeen: als mij moet uitgelegd worden waarom iets mooi is, dat is er voor mij over. Als IK het niet graag zie, dan IS het niet mooi ….voor mij. En dan mag de hele wereld het mooi vinden....ieder zijn goesting.
                      Ik volg
                      Ikzelf maak bvb graag fine-art street platen, straatfotos waarin de mens vaak klein in beeld staat en achteraf soms flink met de helderheden gemorreld word
                      Voor puristen ben ik dus de baarlijke duivel niewaar ;-)

                      Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                      portfolio en workshops:
                      https://www.bennybulke.com/

                      Comment


                      • #56
                        Re: Is straatfotografie dood?

                        Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                        Ik snap niet waarom straatfotografie van een bepaalde tijd zou zijn ? De foto's die je 'op straat' maakt evolueren gewoon mee met de tijd. En met de middelen om ze tot stand te brengen. 'Nostalgische fotografie' is niet hetzelfde als 'straatfotografie' hé. Ik kan aannemen dat mensen graag die nostalgische foto's willen nabootsen met de huidige middelen of zelfs met de analoge dingen die nog werken. Niks mis mee, maar dat is niet hetzelfde als de straatfotografie waar we het hier over hebben, toch ?
                        Ik wil toch ook nog iets kwijt over de beoordeling van foto's, van kunstwerken in het algemeen: als mij moet uitgelegd worden waarom iets mooi is, dat is er voor mij over. Als IK het niet graag zie, dan IS het niet mooi ….voor mij. En dan mag de hele wereld het mooi vinden....ieder zijn goesting.
                        natuurlijk niet, straatfotografie is voor brede interpretatie vatbaar. De vraag naar een apart forum is omdat het niet door iedereen gesmaakt wordt.
                        Een forum waar jou werk kan worden bekeken door geïnteresseerde mensen en van opbouwende (maar daarom niet noodzakelijke positieve) kritiek kan worden voorzien. Het is de bedoeling om van ons een beter fotograaf te maken.
                        Kijk bv eens naar deze link https://www.youtube.com/watch?v=KN_MH_MFcwc, ook dat is straatfotografie van de bovenste plank. (mijn favorieten zijn Andy Lau, Ines MadDel en Joy Chang)
                        Bulke41, ik vermoed dat jij hier zeker jou gading zal in vinden.
                        Als jullie geïnteresseerd zijn geef me maar een seintje.

                        Comment


                        • #57
                          Re: Is straatfotografie dood?

                          De reden dat straatfotografie niet altijd gesmaakt wordt, is dikwijls omdat er technisch zoveel mankementen zijn, die dan vergoelijkt worden '...omdat het straatfotografie is...'. Er worden op straat ook veel miskleunen van foto's gemaakt. Technische foutjes kunnen enkel goedgepraat worden als ze in minstens dezelfde mate weggevlakt worden door een surplus aan emotie of spanning ….. Daarom zou een apart onderdeel in dit forum misschien wel interessant zijn. Met commentaren en kritieken die bedoeld zijn om elkaar te verbeteren, niet om elkaar op te hemelen of in de grond te boren, laat staan dood te zwijgen, wat hier helaas soms teveel gebeurt. Iemand sympathiek vinden is niet hetzelfde als die persoon zijn foto's top vinden. Ik heb hier al eens eerder gepleit voor een beoordeling in cijfers, die dan bijkomend verantwoord worden. Er bestaan lijsten met verklaringen van elk van die punten van 0 tot 10. Een cijfer op zich is al een richtlijn om te weten wat 'het publiek' gemiddeld denkt van je foto.

                          Comment


                          • #58
                            Re: Is straatfotografie dood?

                            Wanneer ik dit hier allemaal probeer te verwerken blijf ik helaas met een honger zitten.
                            Kan nu eindelijk iemand me eens vertellen wat 'straatfotografie' is. Wanneer ik een foto neem en toon aan mensen, op welke argumenten wordt dan bepaald dat dit straatfotografie is.
                            Wanneer ik hier alle aangehaalde beelden bekijk lijkt me het enorm moeilijk om de argumenten daarvoor op te stellen.
                            Een tweede zaak die me hier op valt zijn de vele verwijzingen naar die of dat persoon. Kom, laat ons nu niet gaan predenderen dat de richting straatfotografie door een paar fotografen is bepaald. Ik heb hier nu ook niet gezegd dat zij ons geen ideeën geven zoals zij fotografie bekijken en uit voeren. Ik ben er echter wel van overtuigd, dat, indien je aan die mensen de vraag zou stellen onder welk vakje of in welke doos hun fotografie nu eigenlijk thuis hoort, ze daar ook geen eensluidend antwoord kunnen op geven.
                            Mensen maken foto's omdat ze iets voelen en omdat ze iets willen doorgeven, melden aan anderen. Poëten ervaren hun leefomgeving en proberen dat te uiten met een gedicht. Fotografen ervaren ook een leefomgeving en proberen dat te uiten door er een foto van te nemen. De vakindeling over welk type het zou kunnen gaan wordt door anderen genomen.
                            En eerlijksheidhalve lees ik veel gedichten smaak ik ze niet allemaal. Gedichten die ik lees en die ik niet vat vallen voor mij uit de mand ook al werden die geschreven door die of die persoon.
                            Zo ook qua fotografie. Het beeld spreekt mij aan of niet en indien dat nu van een 'getopt' fotograaf komt of door een persoon die minder gekend is doet niets ter zake. 't Is mooi of niet en daar trek ik de lijn.
                            Zo ook op tentoonstellingen. Sorry, maar ik vind zelden alle tentoongestelde foto's in een galerij schitterend, mooi. En of die dan door de grootste guru werden gemaakt draagt niets bij bij de beoordeling.
                            Terug naar het topic. Zo, wat is nu juist 'straatfotografie' ? Ik snap dat dit eerder het ongekunstelde werk is waar: 'see, point and shoot' de hoofdrol speelt. Hoofdrol waar vooral het expresieve van een foto belangrijk is. Dus, indien een foto mij het gevoel geeft die de fotograaf ervoer, dan is zijn opdracht geslaagd. Maar of dat dan ook nog een mooie foto is, is andere koek. Twee aandachtspunten. Is de foto mooi ? en krijg ik er de emotie uit die de fotograaf had bij oname ?
                            Mischien moeten we inderdaad eens ernstig na denken waar we met de term 'straatfotografie' naar toe willen. En moeten we nu echt anderen proberen te imiteren of is het leuker om een eigen invulling te geven en een eigen normering op wat straatfotografie voor ons zelf is op te stellen.
                            Ik ben in ieder geval gevonden voor het laatste. Ik hoef geen tweede Joost of Irma of wat dan ook te zijn. In fotografie wil ik vooral als persoon, als individu gekend, herkend te worden en geen tweede of derde afkooksel van een andere gast.
                            Last edited by Wim.Vanmaele; 30 juli 2019, 10:04.
                            https://www.fotospotter.be
                            Je suis content d’être heureux

                            Comment


                            • #59
                              Re: Is straatfotografie dood?

                              Wim, anderen reiken ons ideeën aan waaruit je kunt leren (ook een doel die BD voor ogen heeft).
                              Moet je anderen imiteren? Nee, je moet je een eigen stijl ontwikkelen en dat gaat niet in 1 - 2 - 3.
                              Wat straatfotografie is zegt de naam al, dat zijn foto's op straat genomen.
                              En hoe de foto eruit zal zien is dat waar je op zoek naar bent.
                              Een actie, een gebeurtenis, iemand die raar gekleed is (geen naakt) zomaar iemand die tegen een schuilhuisje leunt wachtende op de tram of bus.
                              Ook iets speciaals, een heel grote dame samen (arm in arm) met een kleine heer.
                              Uit den boze zijn geposeerde foto's of mensen die in je lens kijken en "smoelen" beginnen te trekken.
                              En ook nog, Wim je weet maar al te goed wat straatfotografie is.
                              Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Is straatfotografie dood?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                                Wim, anderen reiken ons ideeën aan waaruit je kunt leren (ook een doel die BD voor ogen heeft).
                                Moet je anderen imiteren? Nee, je moet je een eigen stijl ontwikkelen en dat gaat niet in 1 - 2 - 3.
                                Wat straatfotografie is zegt de naam al, dat zijn foto's op straat genomen.
                                En hoe de foto eruit zal zien is dat waar je op zoek naar bent.
                                Een actie, een gebeurtenis, iemand die raar gekleed is (geen naakt) zomaar iemand die tegen een schuilhuisje leunt wachtende op de tram of bus.
                                Ook iets speciaals, een heel grote dame samen (arm in arm) met een kleine heer.
                                Uit den boze zijn geposeerde foto's of mensen die in je lens kijken en "smoelen" beginnen te trekken.
                                En ook nog, Wim je weet maar al te goed wat straatfotografie is.
                                Klopt, maar ik heb hier vaak de indruk dat je voor wat betreft straatfotografie in een hok, doos wordt geduwd. Spelregeltje hier, spelregeltje daar ...
                                Ik amuseer me vaak te pletter met het onderwerp. Misschien zit het wrange gevoel bij velen in een soort bedeesdheid om in het openbaar een lens te richten naar iets, iemand.
                                Als ik met veel gasten rond trek om ze initiatie te geven, merk ik nadien heel zelden die echte straatfotografie. Gebouwen en beelden al wat je wil, maar zelden foto's met een gebeurtenis op.
                                Ik toon ze dan wat ik mee heb en er komt een leuke discussie eromheen met vaak als hoofdargument dat ik zogezegd al lang fotografie doe en minder uitval heb dan hen.
                                Je eigen stijl ontwikkelen moet je inderdaad en dat voor al wat fotografie is.

                                Voor velen die mee op shoots gaan ben ik gekend als de visoogkijker .... En inderdaad, blijkbaar is dat een handelsmerk geworden maar gelukkig (ik hoop het toch) bied ik toch heel wat meer.
                                https://www.fotospotter.be
                                Je suis content d’être heureux

                                Comment

                                Working...
                                X