Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Als het slecht is ...........

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Als het slecht is ...........

    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    Je moet vooral je eigen "stijl" van fotograferen aanhouden en die bij tijd en stond proberen te verbeteren.
    Ik heb hier al te dikwijls gelezen dat de één of ander een fotoclub wil stichten of lid worden van een fotoclub, maar daar mogen vooral 'GEEN OUDEREN' deel van uitmaken!
    Ik ben als 14 jarige lid geworden van een club en het was juist van de 'OUDEREN' dat ik het meest geleerd heb.
    Die mensen hebben zoveel kennis opgedaan, dat kan een beginneling nooit inhalen, hij kan er alleen maar van leren en er profijt uithalen. Later kan je die dan ook doorgeven aan beginners.

    En wie de jury is van het HoF, wat maakt dat uit?
    Als het competente mensen zijn dan zit het goed.
    Een idee hoeveel werk erin kruip om iedere week 10 foto's te selecteren?
    Men zou verschieten!
    Ik vind doorgaans de keuze voor Hof zeer goed en een keuze moet er gemaakt worden ook al zijn er waarschijnlijk nog tientallen mooie beelden.
    'Als het competente mensen zijn dan zit het goed.' zegt u. Maar wat is competent? Ik ben ook heel tevreden wanneer mensen die totaal geen benul van fotografie of andere kunsten hebben mijn werk gewoon mooi vinden en of er emotioneel door geraakt worden.
    Wat mooi is kun je niet meten wel wanneer je er verstand van hebt of de foto voldoet aan enkele wetmatigheden. Maar een leek ziet ze wel maar kan ze niet duiden dus zeggen zij vaak mooi of ik vind er geen zak aan.
    En wat de ouderen betreft heeft u gelijk: ik heb er als jongeling ook veel van geleerd ook al waren ze niet altijd echt vernieuwend maar dat zeggen de jonge fotografen van nu ook over ons.
    Last edited by Binnenuit; 15 maart 2019, 11:36.

    Comment


    • #17
      Re: Als het slecht is ...........

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      De HOF is niet persé een keuze van de mooiste opnames die in die week gepost zijn, dat is al héél veel gebleken

      grts
      Sieg
      Ik deel die mening.
      Zoals ik al aangaf interesseert die HoF mij niet echt maar een goed jaar geleden heb ik toch een paar maanden die "verkiezing" van wat naderbij gevolgd. Daar viel mij toch regelmatig op dat niet per sé de meest interessante foto's het haalden. Het meest aberrante geval was toen een lid erin slaagde om 2 weken na mekaar de HoF te halen met een quasi identieke foto (foto's uit éénzelfde shoot met hetzelfde onderwerp, locatie en standpunt). Sindsdien heb ik niet meer naar de HoF gekeken.

      Met alle respect voor het gebeuren en de jury maar het deed mij wat denken aan wat je somtijds leest in de subfora.
      Elke winter zie je sneeuwlandschappen passeren met "blauwe" sneeuw. Elke ietwat onderlegde fotograaf denkt dan onmiddellijk ...WB; niettemin bleef die opmerking achterwege bij sommige posts terwijl bij andere die opmerking steevast werd gemaakt. De blauwe sneeuw werd dan omschreven als een element dat het koudegevoel versterkte???
      Zo zie je ook dat bij sommigen een onderbelichte foto wordt becommentarieerd als: het donker benadrukt mooi de sfeer terwijl anderen dan weer ronduit (en terecht) de opmerking krijgen dat hij onderbelicht is. Imo is er toch een verschil tussen een onderbelichte foto (belichtingstechniek) en een low-key (sfeerelement).

      Ik vind het dus toch belangrijk wie de jury is en wat hun competentie is, en daarbij, of ze rechtlijnig zijn.

      Comment


      • #18
        Re: Als het slecht is ...........

        En weer een heeeeeeeeeel goede HoF.
        Daar zal BD later de vruchten van plukken.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #19
          Re: Als het slecht is ...........

          Het idee van een HOF! Van uitverkoren prentjes en lievelingetjes is sowieso al
          kinderachtig en achterhaald. Foto's en vooral de goede foto's lenen zich hier
          niet toe, maar worden gewoon misbruikt.
          Kunst is niet iets wat je zou willen kussen, doch iets dat een brede waaier van
          emoties uitlokt, dat ver uitstijgt boven de aardigheid van een HOF

          Comment


          • #20
            Re: Als het slecht is ...........

            Oorspronkelijk geplaatst door Lumixgx8 Bekijk bericht
            Het idee van een HOF! Van uitverkoren prentjes en lievelingetjes is sowieso al
            kinderachtig en achterhaald. Foto's en vooral de goede foto's lenen zich hier
            niet toe, maar worden gewoon misbruikt.
            Kunst is niet iets wat je zou willen kussen, doch iets dat een brede waaier van
            emoties uitlokt, dat ver uitstijgt boven de aardigheid van een HOF
            Sorry hé zeg, wat jij hier uitkraamt is klinkklare zever.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #21
              Re: Als het slecht is ...........

              Ik kijk graag naar de HOF.

              Comment


              • #22
                Re: Als het slecht is ...........

                ik volg met belangstelling dit topic. Ik hou wel van 'rechtlijnige' kritiek, zolang het maar over de foto gaat. Er wordt te veel gereageerd met niets zeggende opmerkingen waar niemand iets uit leert. Het streelt natuurlijk het ego van de fotograaf als er een hoop reacties komen die alleen lovende woorden bevatten, maar daar wordt die niet beter van hé ! Bovendien zijn er enkele mensen die 'incontournable' zijn, en dus nooit kritiek krijgen, uit schrik om het hele forum over zich heen te krijgen. Ik heb soms ook zin om een opmerking te geven, maar doe het dan niet omdat ik geen goesting heb in discussies die op de duur op de man gericht worden en niet meer over de foto gaan. Het is hier al veelvuldig voorgekomen dat 'volwasssen mensen' zich als 'kleine kinderen' beginnen te gedragen, en dan is voor mij de lol er af. En wat de HOF betreft: ik heb het al eens eerder gesuggereerd om een soort waarderingssysteem uit te werken, waarbij iedereen aan een foto een quote kan geven, die dan ook, al was het voor een deel, mee bepaalt welke foto's in die HOF komen. Eventueel zelfs per week een andere categorie in de kijker stellen, en de foto's van de afgelopen maand in die categorie laten meetellen voor de HOF van die week. Klinkt misschien ingewikkeld, maar het zou die hele kwestie meer transparant maken. Een beoordeling met bv. één of meerdere sterren of een cijfer, is rapper gegeven dan een commentaar. Ik denk dat er meer mensen zouden reageren. Nu zie je dat heel veel foto's tientallen views krijgen, maar soms deprimerend weinig commentaar. Het gebeurt ook meermaals dat je een foto goed vindt, en daar geen commentaar wil of kan bij geven, je vindt hem gewoon goed of zeer goed, zonder meer. En dan kun je een cijfer geven dat overeenstemt met je eigen mening.

                Comment


                • #23
                  Re: Als het slecht is ...........

                  Of foto' s van de challenge boven aan het forum zetten. Dan heb je maandelijks andere foto' s en dan promoot je het deelnemen aan de challenge. Gewoon foto' s stemmen die gepost worden, is niet te doen. Veel te veel foto's komen online. Alleen enkele personen die veel waardering krijgen van 90% van de foto bezoekers. Zullen dan in het hof komen.
                  Waar een wil is, is een weg
                  ---------------------------------

                  Comment


                  • #24
                    Re: Als het slecht is ...........

                    Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                    Een beoordeling met bv. één of meerdere sterren of een cijfer, is rapper gegeven dan een commentaar. Ik denk dat er meer mensen zouden reageren. Nu zie je dat heel veel foto's tientallen views krijgen, maar soms deprimerend weinig commentaar. Het gebeurt ook meermaals dat je een foto goed vindt, en daar geen commentaar wil of kan bij geven, je vindt hem gewoon goed of zeer goed, zonder meer. En dan kun je een cijfer geven dat overeenstemt met je eigen mening.
                    Hebben we ooit geprobeerd, werd heel hard misbruikt door viendjes en zo, en bracht zoveel ruzie en frustratie met zich mee dat we gedwongen werden dit terug af te schaffen.
                    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                    Comment


                    • #25
                      Re: Als het slecht is ...........

                      Tja, in een gemeenschap zoals dit forum spelen allicht de krachten die je in alle grote groepen terug vindt, en die je maar moeilijk kunt beheersen of sturen hé. Ikzelf hecht er niet zoveel belang aan, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die zich afvragen: waarom die wél en ik niet.....

                      Comment


                      • #26
                        Re: Als het slecht is ...........

                        Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                        ... Het gebeurt ook meermaals dat je een foto goed vindt, en daar geen commentaar wil of kan bij geven, je vindt hem gewoon goed of zeer goed, zonder meer. ...
                        Als je geen comment wil geven dan ligt dat aan jezelf: moeite doen of niet.

                        Dat je geen comment kan geven begrijp ik niet zo goed. Als je een foto zeer goed vind kan je daar evengoed een korte commentaar geven waarom je hem zo goed vindt. Bv: het licht of belichting - sterke compositie - iets over het onderwerp etc... Uiteindelijk verwacht niemand een boekbespreking, denk ik.

                        De suggestie, al meermaals over de jaren door sommige leden geopperd, om een (minimum) aantal comments te "vragen" wanneer je zelf een foto post, ben ik wel genegen. Niet dat het een stricte regel dient te zijn imo maar een "soortement" verzoek waar men beroep doet op wederzijds respect.

                        Imo kan BD hier een actievere rol in spelen door leden wat te sensibiliseren/stimuleren.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Als het slecht is ...........

                          Ik ben akkoord in grote lijnen, maar dan zou er sneller moeten ingegrepen worden tegen mensen die té snel op de persoon gaan spelen. Hier hebben zich al discussies afgespeeld, waar ik helemaal geen begrip voor kan opbrengen. Als iedereen inderdaad dat minimum aan respect zou hanteren, zouden er misschien meer comments gegeven worden.
                          Als ik geen comment kan geven, dan is dat omdat de foto ahw een 'grijze' foto is, die mij niets doet, maar dan ook weer niet zo slecht is dat ik dingen ga afkeuren. Als ik geen comment wil geven, is dat dikwijls omdat de foto inderdaad slecht is, en ik niet de ambetanterik wil zijn die de vinger in de wonde duwt. Ook al omdat foto's die in mijn ogen echt niet goed zijn, toch van sommigen een positieve commentaar krijgen. Dan heb ik meestal geen zin om daar tegen in te gaan, omdat zich dan een discussie kan ontwikkelen waar ik geen zin in heb. Het is ook een kwestie van smaak hé, het is niet omdat ik iets goed of slecht vind, dat iemand anders niet een andere mening kan hebben, maar dat is geen punt van discussie, vind ik.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Als het slecht is ...........

                            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                            Sorry hé zeg, wat jij hier uitkraamt is klinkklare zever.
                            Ik verkondig niet de waarheid, maar een mening. Dat jij dit klinkklare onzin noemt,
                            is voor je eigen rekening. Trouwens het is ook je eigen gedachte en dus geen enkel
                            probleem mee, maar dat je je daarom zo boos maakt. Weet je, al vele jaren ben ik
                            met kunsten en kritieken bezig en vaak hebben mensen me verteld dat over smaak
                            nu eenmaal niet te twisten valt, dit klopt niet helemaal: over geen smaak valt niet
                            te twisten, en lijstjes maken en prijsjes geven, horen niet thuis in een kunstbeleving.
                            Dat is gewoon iets waar de "gille gevers" zichzelf mee op de borst kloppen en zeggen
                            dat ze er ook iets van kennen, en zelfs daar is niks mis mee, zolang je maar niemand
                            het recht ontzegd om er anders over te denken, laat staan je er driftig om te maken.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Als het slecht is ...........

                              Wat een geluk dat ik fotografie als hobby heb en dat ik vooral mijn eigen oordeel over mijn eigen foto's kan geven zonder de steeds de mening van een ander hoef.
                              HOF is een momentopname waar men een 10-tal per week kiest om die in de etalage te zetten ...
                              Ik zie graag een cactus en geen roos ... Dus als ik een etalage moet versieren staan er vermoedelijk meer cactussen dan rozen ... So what ?
                              HOF is mooi en goed en is voor mij een insteek van hoe een ander de wereld ziet en hoe ik eventueel gedachten goed vind en kan gebruiken ...
                              Beoordelingen als: "mooie foto" heb ik niets aan ... Beoordelingen als dat de foto niet goed is al evenmin ...
                              Lang leve de diversiteit van gedachten anders zou het wel heel eentonig geworden zijn.
                              Last edited by Wim.Vanmaele; 13 april 2019, 19:12. Reden: onduidelijke voorlaatste regel
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

                              Comment


                              • #30
                                Re: Als het slecht is ...........

                                Ik sluit me grotendeels aan bij de mening van Wim - de HOF is gewoon handig om meteen degelijke beelden even te bekijken, en er uit te leren. Tegelijkertijd heeft het een P-R functie voor de site.
                                Dus graag de HOF laten zoals ie is.

                                Comment

                                Working...
                                X