Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Dit heeft puur met smaak te maken. Je kan nooit voor iedereen goed doen.
Wat ik vooral belangrijk vind, is dat er genoeg variatie zit in de 10, en dat lukt meestal toch aardig.
Ik heb een brede smaak dus vind er altijd wel wat tussen dat me aanspreekt.
Respect voor degene(n) die de keuze's maken, zal niet altijd makkelijk zijn.
Een foto kiezen voor het HoF is veel meer dan smaak alleen.
Moest het alleen op smaak zijn dan zullen we zeker minder goede foto's zien, ook al vallen ze volledig in de smaak.
Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Laten we zeggen dat er op een week 50 steengoede foto's gepost worden.
Die 10 die dan gekozen worden, zal toch wel voor een belangrijk deel op smaak gekozen zijn, dat bedoel ik.
Wat is een minder goede foto? Eentje die technisch niet volledig klopt, of nog iets anders? Want je kan ook een technisch mindere foto hebben die wel steengoed is.
Een foto kiezen voor het HoF is veel meer dan smaak alleen.
Moest het alleen op smaak zijn dan zullen we zeker minder goede foto's zien, ook al vallen ze volledig in de smaak.
Wat moet ik uitleggen?
De technische kant van de foto, de compositie, het moment waarop de foto is genomen enzoverder enzovoort?
Een beetje fotograaf zal wel begrijpen wat ik bedoel dat er niet alleen wordt afgegaan op de smaak alleen.
Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Komaan: techniciteit, compositie, artistieke waarde, kleurbeheersing, originaliteit, authenticiteit...er is veel meer dan smaak alleen.
En jawel, over al die onderdelen zijn er verschillende meningen, en allemaal belangrijk. En dat verandert met de jaren, want 'de perfecte foto' bestaat niet. Ook al zijn er reeds grote namen/stromingen geweest.
Denk toch aan de schilderkunst waar kubisme/realisme/modernisme/impressionisme/expressionisme en ga maar verder toch niet met elkaar vergeleken kunnen worden.
Wat is een minder goede foto? Eentje die technisch niet volledig klopt, of nog iets anders? Want je kan ook een technisch mindere foto hebben die wel steengoed is.
Een minder technische mindere foto kan dus niet steengoed zijn, maar wel in de smaak vallen.
Dit is dus een groot verschil.
Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Enerzijds, en imo, zegt een foto beoordelen door die te rangschikken meer over degene die oordeelt dan de foto zelf.
Aangezien de HoF louter een lijst van foto's is zonder enige duiding waarom ze in de HoF staan ben ik daar niet echt in geïnteresseerd.
Ik bezoek dat onderdeel dan ook raar of zelden.
Ik neem aan dat het voor anderen wel prettig is om zo'n soort competitie te hebben, van wie de beste is van de week, mij ontsnapt dat; zeker omdat je niet weet wie de "jury" is en hoe ze "oordelen".
Anderzijds hou ik er wel van een foto te bespreken maar niet in de zin van welke de betere/beste is van ...
Ik vind mezelf niet echt een goed fotograaf maar bijwijlen bespreek ik een aantal foto's met vrienden die echt wel goede fotografen zijn. Het valt me daar bij op dat die niet in termen spreken van goed of slecht of minder goed. Die gaan meer over wat zij zien versus mijn visie en of ze daar elementen in de foto van terug vinden. Uit die dialoog leer ik veel meer dan een loutere "rangschikking" van foto's.
Ik leer daarmee zelfkritiek op mijn visie van mijn foto en eventueel deze bij te stellen zodat die beter vertaald wordt naar de kijker of zoals èèn van die vrienden het zo mooi stelt: "Je moet een foto zien als een dialoog tussen de fotograaf en de kijker; hoe gerichter jouw boodschap, hoe meer respons van de kijker".
Ik leer daarmee zelfkritiek op mijn visie van mijn foto en eventueel deze bij te stellen zodat die beter vertaald wordt naar de kijker of zoals èèn van die vrienden het zo mooi stelt: "Je moet een foto zien als een dialoog tussen de fotograaf en de kijker; hoe gerichter jouw boodschap, hoe meer respons van de kijker".
Je moet vooral je eigen "stijl" van fotograferen aanhouden en die bij tijd en stond proberen te verbeteren.
Ik heb hier al te dikwijls gelezen dat de één of ander een fotoclub wil stichten of lid worden van een fotoclub, maar daar mogen vooral 'GEEN OUDEREN' deel van uitmaken!
Ik ben als 14 jarige lid geworden van een club en het was juist van de 'OUDEREN' dat ik het meest geleerd heb.
Die mensen hebben zoveel kennis opgedaan, dat kan een beginneling nooit inhalen, hij kan er alleen maar van leren en er profijt uithalen. Later kan je die dan ook doorgeven aan beginners.
En wie de jury is van het HoF, wat maakt dat uit?
Als het competente mensen zijn dan zit het goed.
Een idee hoeveel werk erin kruip om iedere week 10 foto's te selecteren?
Men zou verschieten!
Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Comment