Alhoewel dit hét foute citaat van vorige eeuw is loont het de moeite om toch eens verder na te denken of er al dan niet probleemvorming is bij de huidige commentaren van foto’s.
Zo merk ik regelmatig het volgende op:
1. Een vaak banale foto, éénmaal in zw gezet met felle contrasten en een dreigende lucht, wordt al snel een adembenemende foto genoemd. Ik heb daar regelmatig bedenkingen bij. Kleuren doordrukken wordt vaak niet geapprecieerd doch zw sterk doordrukken wordt opgehemeld. Komt dat door enige nostalgie naar de zw foto’s toen kleur in de fotografie nog niet bestond? Niet iedere contrastrijke zw foto is voor mij automatisch een interessante foto.
2. Verschillende commentaren worden eerder geopperd in functie van de mooie locatie dan wel de foto per se. Exotische bestemmingen maakt het heel wat interessanter voor mensen die ze niet elke dag zien maar dan weer minder interessant voor autochtonen. Ik maak liever een mooie foto van iets dan een foto van een mooi iets. Zo staan armoede tegenover rijkdom en anders gekleurde bevolking tegenover het blanke ras. Maar wat zal je in onze contreien gemiddeld meer in fotografie terugvinden? Juist, armoede en anders gekleurde rassen. Wanneer het geen zw portretfotografie is in een rijkelijke omgeving dan kiezen we meestal terug blanke mensen, … meestal vrouwen.
Is dit alles historisch zo gegroeid en werd het ons langere tijd voorgehouden zoals de anorexia rolmodellen?
Daarom zeg ik: Houston, we have a problem. Back to earth please.
Ik ben ervan overtuigd dat er hier vele opposanten tussen zitten die dit gevoel niet met zich dragen. Wel, dan hoor ik graag die hun mening.
Zo merk ik regelmatig het volgende op:
1. Een vaak banale foto, éénmaal in zw gezet met felle contrasten en een dreigende lucht, wordt al snel een adembenemende foto genoemd. Ik heb daar regelmatig bedenkingen bij. Kleuren doordrukken wordt vaak niet geapprecieerd doch zw sterk doordrukken wordt opgehemeld. Komt dat door enige nostalgie naar de zw foto’s toen kleur in de fotografie nog niet bestond? Niet iedere contrastrijke zw foto is voor mij automatisch een interessante foto.
2. Verschillende commentaren worden eerder geopperd in functie van de mooie locatie dan wel de foto per se. Exotische bestemmingen maakt het heel wat interessanter voor mensen die ze niet elke dag zien maar dan weer minder interessant voor autochtonen. Ik maak liever een mooie foto van iets dan een foto van een mooi iets. Zo staan armoede tegenover rijkdom en anders gekleurde bevolking tegenover het blanke ras. Maar wat zal je in onze contreien gemiddeld meer in fotografie terugvinden? Juist, armoede en anders gekleurde rassen. Wanneer het geen zw portretfotografie is in een rijkelijke omgeving dan kiezen we meestal terug blanke mensen, … meestal vrouwen.
Is dit alles historisch zo gegroeid en werd het ons langere tijd voorgehouden zoals de anorexia rolmodellen?
Daarom zeg ik: Houston, we have a problem. Back to earth please.
Ik ben ervan overtuigd dat er hier vele opposanten tussen zitten die dit gevoel niet met zich dragen. Wel, dan hoor ik graag die hun mening.
Comment