Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hebben jullie ook die ervaring?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Hebben jullie ook die ervaring?

    Zie er geen graten in dat een foto soms anders kan overkomen in z/w dan in kleur. Lijkt me zelfs normaal. Soms zal het beter zijn, soms minder goed. De gustibus...

    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    En de digifotograaf van de huidige generatie maakt inderdaad tien keer meer foto's dan de analoog opgeleiden,
    ik blijf mij "tot ongenoegen van veel moderne fotografen" toch af vragen wat doe je in godsnaam met 4.000 opnames
    van een trouwreportage, zelf heb ik 25 jaar analoge trouwreportages gemaakt, en kan mij niet voorstellen dat
    ik ooit met meer dan 20 rolletjes van 36 ben thuis gekomen, waarom zou dat nu niet meer lukken vraag ik mij dan af.
    Ik walg er eerlijk gezegd van als ik rrrrrrrt (15 opnames) met één druk op de knop hoor fotograferen.
    De meeste van mijn foto's maak ik op vakantie. En 3 jaar na dat ik naar digitaal overgestapt ben ben ik thuisgekomen met 1200 foto's van een reis van 14 dagen. Ik heb ze nooit bekeken en van die reis herinner ik me niets meer. Ben daarna terug naar film gegaan en dat bevalt me best. Nu naar 4x5 en ik kan je zeggen dat ik nu na een dagje uit met 6 foto's thuiskom maar me alle hoeken en kanten herinner van wat ik gezien heb. Tegelijk heb ik meer plezier van de foto's EN van de uitstap. Enige noodzaak is dat ik het nu op mijn tempo moet kunnen doen. Maar als ik weet dat dat niet het geval gaat zijn neem ik gewoon geen camera meer mee. Goed, gewoon mijn ervaring, denk en doe ermee wat je wil.

    Comment


    • #32
      Re: Hebben jullie ook die ervaring?

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Kan ik je volledig in volgen Luc.
      Maar moet je deze dan in 99% van de gevallen ook nog zelf chemisch ontwikkelen,
      want wat tegenwoordig in de labo's volgt na het ontwikkelen van je filmrolletje is een volledig digitaal proces.

      En de digifotograaf van de huidige generatie maakt inderdaad tien keer meer foto's dan de analoog opgeleiden,
      ik blijf mij "tot ongenoegen van veel moderne fotografen" toch af vragen wat doe je in godsnaam met 4.000 opnames
      van een trouwreportage, zelf heb ik 25 jaar analoge trouwreportages gemaakt, en kan mij niet voorstellen dat
      ik ooit met meer dan 20 rolletjes van 36 ben thuis gekomen, waarom zou dat nu niet meer lukken vraag ik mij dan af.
      Ik walg er eerlijk gezegd van als ik rrrrrrrt (15 opnames) met één druk op de knop hoor fotograferen.
      Sportfotografie is dan wel iets anders, maar toch blijft de regel, zorg dat je weet wat je er wil van maken,
      afstand inschatten zodat je weet wat je scherptediepte volgens je diafragma zal worden, inschatten waar je
      op de knop zal/wil drukken, en in je hoofd hebben wat je wil.
      Fotografen die nadien uit een aantal van 4.000 opnames een keuze moeten maken om er de 100 beste uit
      te halen zijn slecht bezig (mijn gedacht hé) omdat wij van de voorgaande generatie zijn????? Wie zal het zeggen?
      Sorry voor het late antwoord Geert, meer nee, helaas zelf ontwikkelen doe ik niet meer.
      Al mijn materiaal heb ik weggegeven na een 'ongeluk' met de badkuip had mijn madam er schoon genoeg van.
      Jammer hé, maar ja zo'n stommiteit begaan met de chemisch afval in de badkuip te gieten.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #33
        Re: Hebben jullie ook die ervaring?

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Kan ik je volledig in volgen Luc.
        Maar moet je deze dan in 99% van de gevallen ook nog zelf chemisch ontwikkelen,
        want wat tegenwoordig in de labo's volgt na het ontwikkelen van je filmrolletje is een volledig digitaal proces.

        En de digifotograaf van de huidige generatie maakt inderdaad tien keer meer foto's dan de analoog opgeleiden,
        ik blijf mij "tot ongenoegen van veel moderne fotografen" toch af vragen wat doe je in godsnaam met 4.000 opnames
        van een trouwreportage, zelf heb ik 25 jaar analoge trouwreportages gemaakt, en kan mij niet voorstellen dat
        ik ooit met meer dan 20 rolletjes van 36 ben thuis gekomen, waarom zou dat nu niet meer lukken vraag ik mij dan af.
        Ik walg er eerlijk gezegd van als ik rrrrrrrt (15 opnames) met één druk op de knop hoor fotograferen.
        Sportfotografie is dan wel iets anders, maar toch blijft de regel, zorg dat je weet wat je er wil van maken,
        afstand inschatten zodat je weet wat je scherptediepte volgens je diafragma zal worden, inschatten waar je
        op de knop zal/wil drukken, en in je hoofd hebben wat je wil.
        Fotografen die nadien uit een aantal van 4.000 opnames een keuze moeten maken om er de 100 beste uit
        te halen zijn slecht bezig (mijn gedacht hé) omdat wij van de voorgaande generatie zijn????? Wie zal het zeggen?
        door mijn "analoog" verleden heb ik nog altijd schrik om het knopje ingedrukt te houden, raar maar waar...
        nikon coolpix s9100

        Comment


        • #34
          Re: Hebben jullie ook die ervaring?

          Als je een groepsfoto maakt, dan druk ik minstens 20 keer. Sowieso staat er iemand in een rare pose of met de ogen dicht op de helft er van.
          Natuurlijk moet je er nadien 19 weg doen. What’s the problem?

          Comment


          • #35
            Re: Hebben jullie ook die ervaring?

            Ik wandel en fotografeer zoals ik goede dag, of goede morgen, zeg. Links en
            rechts, willekeurig. Naargelang. Het licht, ja. Meer nog mijn gevoel. Soms ben
            ik 's avonds blij met het resultaat. Vaak ook niet.
            Maar aangezien alle foto's op 31 december van elk jaar gewist worden, maakt
            het weinig uit, al blijft het plezier van het rondwandelen met mijn toestel, het
            observeren van mensen, dieren en al het andere.
            Het is gewoon een beeld van de voorbijgaande tijd, zoals ik zelf.

            Comment

            Working...
            X