Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe ver gaat een fotograaf ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Hoe ver gaat een fotograaf ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    Kan iemand me nu eens een antwoord geven op de door TS gestelde vraag ?
    Antwoord: De fotograaf gaat zover hem lief is en hij vindt dat de opname voor hem goed is. Is ze daarbij nog goed voor anderen, des te beter voor hem. Nergens staat geschreven wat mag, moet, niet mag ... En allemaal tonen we een beeld dat we bewerkt hebben.
    Dat klopt voor wat de foto betreft. Maar als je in de bijhorende tekst beweert dat je gemanipuleerde foto de werkelijkheid vertegenwoordigt dan ben je een bedrieger.
    Als dat de manier van doen zou worden in de wetenschap dan gaan we terug naar het stenen tijdperk. Wie zou er genoegen kunnen nemen met een gesjopte foto van een longkanker met een bijhorende tekst dat het gezwel is verdwenen door -vul maar in-. ?
    Maar wat Wim zegt is héél juist, niet in het minst wat betreft dynamisch bereik camera-oog. Ik heb mensen gekend die bij hoog en laag bleven beweren dat er echt 7 (zeven) opnames nodig waren om het dynamisch bereik van ons oog te evenaren. Gezien het feit dat ik regelmatig bij de oogarts ben vond ik dat ik op de juiste plaats en de juiste persoon was om die vraag te stellen. Hij viel compleet uit de lucht.
    HDR-7 geeft leuke effecten, ik geef dat wel toe, maar beweren dat je dit nodig hebt om de dynamiek van een oog te overbruggen is klinkklare nonsens. Je kan net zo goed beweren dat een foto pas scherp is als je hem kan beoordelen door de ogen van een slechtvalk.

    Dus akkoord met Wim.

    Comment


    • #17
      Re: Hoe ver gaat een fotograaf ?

      Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
      Dat hangt toch van de situatie af.
      Dikwijls is het een grote hulp gewoon praten met het slachtoffer.
      10 jaar geleden , auto op zijn kop, bestuurster zat (hing) nog in haar zetel. Daar had ik prachtige foto's van kunnen maken.
      Op dat moment kan praten.met het slachtoffer heel belangrijk zijn.
      Dat kan zelfs het verschil maken tussen leven en dood.
      Dus foto's nemen......

      --
      mlap.
      T.T.
      Ja natuurlijk. Als ik een mens in nood zie zal ik ook proberen te helpen als ik dat kan. Allemaal zeer afhankelijk van wat er aan de hand is.
      Maar medische bijstand geven kan ik beter niet doen want ik ben een grote kluns daar in. Foto´s nemen zal ik sowieso niet doen.
      Nooddiensten bellen en er bij blijven dat wel.

      Comment

      Working...
      X