Ik wil hier even de discussie aangaan, want ik heb de indruk dat velen hier (en elders trouwens ook) soms onterecht de opmerking geven dat iets onder- of overbelicht is wanneer ze een foto beoordelen. Enfin, dat denk ik dan toch. Daarom dat ik even de vraag wil stellen. Zelf ben ik pas sedert kort tot een soort Eureka-ervaring gekomen waarbij ik het plots begreep.
Om even van wal te steken, ik zie het zo:
Tijdens het fotograferen:
Tijdens het fotograferen zelf stel je je camera in zodat je zoveel mogelijk informatie kunt verzamelen in 1 beeld. Het histogram is daarbij erg interessant. Een extra hulpmiddel is de "highlights" oftewel "blinkies" (of hoe je het ook wil noemen), die aanduiden welke delen overbelicht zijn. Maar het histogram toont het hele verhaal.
Highlights/blinkies:
Met dat histogram kun je zien wanneer iets onderbelicht of overbelicht is. Je wil vermijden dat er puur zwarte delen in een foto zitten enerzijds, en puur witte anderzijds. In de realiteit is dat niet altijd even gemakkelijk. Een camera heeft een bepaald bereik en in 1 foto de felle zon en een interieur vastleggen is onmogelijk. Je moet dus compromissen sluiten. In die gevallen zal je histogram extremen tonen waar je helaas niets aan kunt doen (HDR even buiten beschouwing gelaten). In het voorbeeld van die highlights hierboven zul je dus een piek hebben aan de rechter kant.
Als we even verder gaan op een "normale" situatie, waarbij de camera in staat is om de scene wel helemaal correct vast te leggen, zonder uitschieters, zou je een histogram kunnen krijgen als de volgende:
De berg in het midden, geen pieken tegen de randen links of rechts. Een mooie belichting, geen verlies aan gegevens. Dat wil je dus zoveel mogelijk nastreven tijdens het fotograferen.
Waarom een goed histogram tijdens het fotograferen? Omdat je in de nabewerking gebruik kunt maken van het volledige spectrum. Zowel lichte als donkere delen in je foto kun je donkerder of helderder maken. Puur zwart en puur wit, daar kun je niets mee doen.
Er is echter wel een uitzondering. Mocht je altijd bovenstaande histogram willen nastreven, dan zou je altijd je camera op matrix-lichtmeting kunnen zetten. Wanneer je echter creatief wil zijn, is spot-lichtmeting soms aangewezen. Je histogram zal dan niet meer zo correct in het midden liggen, maar het zal wel mooier zijn.
Neem bijvoorbeeld trouwfoto's waarop een bruid in spierwitte jurk staat tegenover een heldere lucht. Dan wil je dat de jurk alle mooie kantwerkdetails toont, maar dan moet je misschien de lucht opofferen. Op dat moment is die lucht van ondergeschikt belang.
Na het fotograferen:
Tijdens je nabewerking kun je nog veel aanpassen aan je foto. Je kunt je belichting aanpassen, contrast, hooglichten, schaduwen etc. Als ik naar mijn foto's kijk, hebben die zelden nog een histogram dat perfect in het midden ligt. De keuzes die je maakt resulteren in een creatief resultaat waar je als fotograaf achter moet staan en waarbij het beeld ook moet kloppen. Er is op zich echter niets mis met een histogram dat helemaal links of rechts staat, op voorwaarde dat er genoeg detail zit in de onderdelen van de foto die van belang zijn.
Neem bijvoorbeeld de foto's van Dan Winters. Een persoonlijke favoriet van mij. Veel van zijn portretten hebben een ingetogen stijl. Zowel inhoudelijk als visueel. Wanneer je naar het histogram kijkt zul je zien dat die allemaal links liggen. Let wel, zonder zwarte delen, dus geen verlies van details. Dat kan perfect.
Is het dan gerechtvaardigd om die foto's "onderbelicht" te noemen. Ja, ze zijn onderbelicht, maar bewust, als specifieke keuze. Onderbelicht zijn is dus geen argument om aan te halen als technische fout. Anderzijds kun je wel argumenteren dat het beeld niet klopt. Dat de belichting niet klopt bij hetgeen wordt afgebeeld, maar dan ga je eerder tegen de artistieke visie van de fotograaf in, dan dat je wijst op een objectieve technische fout.
Om een recent voorbeeld op dit forum te gebruiken. Bij deze foto kwam het argument naar boven dat de huidtonen te licht zijn. Te licht volgens wie of wat? Te licht volgens je histogram? Te licht volgens de Nationale Vereniging van Beroepsfotografen? Te licht volgens Ken Rockwell? Te licht volgens jou? Er is geen informatie verloren gegaan in de huidtinten. Als je dan toch iets wil zeggen over de huidtinten, zeg je beter "persoonlijk vind ik de huidtinten te licht".
Ik denk dat het misverstand vooral komt omdat we in het begin aangeleerd krijgen dat een foto een correct histogram moet hebben. Dat slaat echter enkel op het nemen van de foto. Wat je erna mee aanvangt kan resulteren in een ander histogram. Ik voelde mij tot voor kort altijd "schuldig" of "rebels" wanneer ik na mijn bewerking tot een beeld kwam waarbij het histogram niet meer volgens de conventies is. Ondertussen heb ik geleerd dat het uiteindelijke histogram weinig uitmaakt.
Zo, dat is mijn visie erover
Ik laat ook nog deze achter, die ik van het Internet plukte.
Let op hoe het middelste histogram tussen aanhalingstekens beschreven staat:
Om even van wal te steken, ik zie het zo:
Tijdens het fotograferen:
Tijdens het fotograferen zelf stel je je camera in zodat je zoveel mogelijk informatie kunt verzamelen in 1 beeld. Het histogram is daarbij erg interessant. Een extra hulpmiddel is de "highlights" oftewel "blinkies" (of hoe je het ook wil noemen), die aanduiden welke delen overbelicht zijn. Maar het histogram toont het hele verhaal.
Highlights/blinkies:
Met dat histogram kun je zien wanneer iets onderbelicht of overbelicht is. Je wil vermijden dat er puur zwarte delen in een foto zitten enerzijds, en puur witte anderzijds. In de realiteit is dat niet altijd even gemakkelijk. Een camera heeft een bepaald bereik en in 1 foto de felle zon en een interieur vastleggen is onmogelijk. Je moet dus compromissen sluiten. In die gevallen zal je histogram extremen tonen waar je helaas niets aan kunt doen (HDR even buiten beschouwing gelaten). In het voorbeeld van die highlights hierboven zul je dus een piek hebben aan de rechter kant.
Als we even verder gaan op een "normale" situatie, waarbij de camera in staat is om de scene wel helemaal correct vast te leggen, zonder uitschieters, zou je een histogram kunnen krijgen als de volgende:
De berg in het midden, geen pieken tegen de randen links of rechts. Een mooie belichting, geen verlies aan gegevens. Dat wil je dus zoveel mogelijk nastreven tijdens het fotograferen.
Waarom een goed histogram tijdens het fotograferen? Omdat je in de nabewerking gebruik kunt maken van het volledige spectrum. Zowel lichte als donkere delen in je foto kun je donkerder of helderder maken. Puur zwart en puur wit, daar kun je niets mee doen.
Er is echter wel een uitzondering. Mocht je altijd bovenstaande histogram willen nastreven, dan zou je altijd je camera op matrix-lichtmeting kunnen zetten. Wanneer je echter creatief wil zijn, is spot-lichtmeting soms aangewezen. Je histogram zal dan niet meer zo correct in het midden liggen, maar het zal wel mooier zijn.
Neem bijvoorbeeld trouwfoto's waarop een bruid in spierwitte jurk staat tegenover een heldere lucht. Dan wil je dat de jurk alle mooie kantwerkdetails toont, maar dan moet je misschien de lucht opofferen. Op dat moment is die lucht van ondergeschikt belang.
Na het fotograferen:
Tijdens je nabewerking kun je nog veel aanpassen aan je foto. Je kunt je belichting aanpassen, contrast, hooglichten, schaduwen etc. Als ik naar mijn foto's kijk, hebben die zelden nog een histogram dat perfect in het midden ligt. De keuzes die je maakt resulteren in een creatief resultaat waar je als fotograaf achter moet staan en waarbij het beeld ook moet kloppen. Er is op zich echter niets mis met een histogram dat helemaal links of rechts staat, op voorwaarde dat er genoeg detail zit in de onderdelen van de foto die van belang zijn.
Neem bijvoorbeeld de foto's van Dan Winters. Een persoonlijke favoriet van mij. Veel van zijn portretten hebben een ingetogen stijl. Zowel inhoudelijk als visueel. Wanneer je naar het histogram kijkt zul je zien dat die allemaal links liggen. Let wel, zonder zwarte delen, dus geen verlies van details. Dat kan perfect.
Is het dan gerechtvaardigd om die foto's "onderbelicht" te noemen. Ja, ze zijn onderbelicht, maar bewust, als specifieke keuze. Onderbelicht zijn is dus geen argument om aan te halen als technische fout. Anderzijds kun je wel argumenteren dat het beeld niet klopt. Dat de belichting niet klopt bij hetgeen wordt afgebeeld, maar dan ga je eerder tegen de artistieke visie van de fotograaf in, dan dat je wijst op een objectieve technische fout.
Om een recent voorbeeld op dit forum te gebruiken. Bij deze foto kwam het argument naar boven dat de huidtonen te licht zijn. Te licht volgens wie of wat? Te licht volgens je histogram? Te licht volgens de Nationale Vereniging van Beroepsfotografen? Te licht volgens Ken Rockwell? Te licht volgens jou? Er is geen informatie verloren gegaan in de huidtinten. Als je dan toch iets wil zeggen over de huidtinten, zeg je beter "persoonlijk vind ik de huidtinten te licht".
Ik denk dat het misverstand vooral komt omdat we in het begin aangeleerd krijgen dat een foto een correct histogram moet hebben. Dat slaat echter enkel op het nemen van de foto. Wat je erna mee aanvangt kan resulteren in een ander histogram. Ik voelde mij tot voor kort altijd "schuldig" of "rebels" wanneer ik na mijn bewerking tot een beeld kwam waarbij het histogram niet meer volgens de conventies is. Ondertussen heb ik geleerd dat het uiteindelijke histogram weinig uitmaakt.
Zo, dat is mijn visie erover
Ik laat ook nog deze achter, die ik van het Internet plukte.
Let op hoe het middelste histogram tussen aanhalingstekens beschreven staat:
Comment