Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap naar fuji ... ooit beklaagd dat je alles verkocht hebt ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Overstap naar fuji ... ooit beklaagd dat je alles verkocht hebt ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    Gewoon omdat het duur tot héél duur is en men dan naar je omkijkt, of omdat je denkt/weet dat het beter is ?
    Neen, mijn huidge DSLR is veel groter qua omvang, dus je zou stellen dat mensen daar ook meteen naar omkijken omdat hij duur lijkt.
    Of hij beter is? Niet noodzakelijk, de foto wordt grotendeels door de fotograaf gemaakt, niet enkel door het toestel.
    Het gaat me om de manier van werken met die Leica M.

    Ik heb vroeger al Leica's uitgetest toen ik nog in een fotozaak werkte, intussen ook al > 11 jaar terug.
    Nog met film wel te verstaan. Echter, nooit zelf mee naar huis of op pad mee mogen gaan...

    Ook al aantal leuke fototentoonstellingen van Leica gezien die me deden watertanden.

    Die andere versies zoals Digilux (compactjes interesseren me niet zo), S-, Q-, T-, X-reeksen interesseren me overigens ook niet zo.
    Het hoeft ook niet eens digitaal te zijn, aangezien ik nog een goeie filmscanner heb staan thuis.

    Louter die M reeks dus. Die Leica kan je overigens ook helemaal à la carte samenstellen.
    En ja, als ik ooit geld te veel zou hebben voor een Olympus/Fuji met nieuw arsenaal lenzen, dan heb ik voor een kleine meerprijs wellicht al een Leica (body).

    Wat er doffice moet aan zijn is de mogelijkheid voor draadontspanner. Net zoals bij die Olympus PEN F trouwens. Wat ik ook een leuk toestel vind.
    Maar van Leica kén ik de kwaliteit, ik weet hoe handgemaakt de lenzen zijn en ik betrouw op Duitse kwaliteit.

    Een merkensletje ben ik niet, op mijn huidige Nikon heb ik het logo met zwarte viltstift weggemoffeld als statement dat me de naam van het toestel helemaal niet uitmaakt.

    Ik heb trouwens al een Leica kopie van Russische makelij: de Zorki S. Hij is gerefurbished, en spijtig genoeg stelt hij niet meer deftig scherp.
    Leica of niet... Het gaat me eerder om het rangefinder principe.

    Ik heb thuis nog een Seagull 205A toestel, spotgoedkoop, waar je alles zelf moet instellen, zonder ingebouwde lichtmeter. Bijzonder prachtig lensje, uit plastiek, maar ik heb zelden zo'n zalige kleuren gehad toen ik ermee trok, zelfs als je weet dat het uit China komt.
    Echter, de sluiter blokkeert om de haverklap en het doorspoelhendeltje hapert ook soms, waardoor je de film helemaal manueel moet terugspoelen in het donker en de rest onbruikbaar is, er is duidelijk iets mis mee. En hierdoor heb ik mijn Seagull in de kast gezet...
    En dát zou ik niet voorhebben met een Leica.

    Dat een toestel duur is interesseert me niet. Ik heb hier ook een tweedehands Lubitel 166b, voor 20 euro, 6x6 film. Heel leuk om mee te werken. En dáár draait het om, het plezier ervan, alles manueel instellen, anders kijken (zeker van bovenaf, vierkant formaat). En dat er nu Leica of Aldi zou opstaan, maakt me echt geen zak uit.

    Maar van product X ken ik de kwaliteit, en daar wil ik ooit graag eens mee werken. En digitaal hoeft zelfs niet, zeker niet met die shutterlag, dan werk ik liever met film.

    Voorlopig ben ik in elk geval nog content van mijn DSLR, en randassortiment analoge toestelletjes waarmee ik graag prul
    Last edited by anonymous; 12 maart 2016, 13:13.

    Comment


    • #32
      Re: Overstap naar fuji ... ooit beklaagd dat je alles verkocht hebt ?

      Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
      ..... Heel leuk om mee te werken. En dáár draait het om, het plezier ervan, alles manueel instellen, anders kijken (zeker van bovenaf, vierkant formaat). En dat er nu Leica of Aldi zou opstaan, maakt me echt geen zak uit.........
      Is ook mijn mening. Om de een of andere redenen blijven die oude mechanische manuele toestellen prettiger om mee te werken. Voor mij liever geen rangefinder alhoewel voor sommige formaten je (bijna) geen andere keuze hebt.

      Comment


      • #33
        Re: Overstap naar fuji ... ooit beklaagd dat je alles verkocht hebt ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        Is ook mijn mening. Om de een of andere redenen blijven die oude mechanische manuele toestellen prettiger om mee te werken. Voor mij liever geen rangefinder alhoewel voor sommige formaten je (bijna) geen andere keuze hebt.
        Wat ik als voordeel vind bij een rangefinder is dat je in de zoeker iets meer ziet dan waar je foto uitgesneden wordt, je ziet als het ware rond je foto. Daarom is er vaak een kadertje dat je foto uittekent. Zo kan je al zien wat er buiten de foto aan het gebeuren is, alvorens het 'in beeld' komt en kan je tijdig afdrukken.
        Soms is het beeld niet helemaal correct, zeker van dichtbij, en spreekt men van de parallax fout... nouja, kwestie van gewoon worden.
        Met een reflex kijk je effectief door de lens, en zie je niet wat er buiten je foto aan het gebeuren is.

        Ook het feit dat er geen AF is, laat je helemaal anders werken. Je werkt trager, en je moet dat kleine rechthoekje scherp zien te krijgen. Nadeel is bij bewegende objecten, dat je het niet makkelijk snel snel kan doen, enfin, vind ik persoonlijk toch.

        Maar nu ik erover nadenk... ik ga wellicht nooit mijn DSLR vervangen door iets anders.
        Eerder 'uitbreiden' mét iets anders.
        Ik heb hier thuis enkele verschillende soorten toestellen (goedkoop of tweedehands), maar geen enkele vervangt de andere, ze zijn voor mij complementair.

        Comment


        • #34
          Re: Overstap naar fuji ... ooit beklaagd dat je alles verkocht hebt ?

          Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
          Wat ik als voordeel vind bij een rangefinder is dat je in de zoeker iets meer ziet dan waar je foto uitgesneden wordt, je ziet als het ware rond je foto. Daarom is er vaak een kadertje dat je foto uittekent. Zo kan je al zien wat er buiten de foto aan het gebeuren is, alvorens het 'in beeld' komt en kan je tijdig afdrukken.
          Soms is het beeld niet helemaal correct, zeker van dichtbij, en spreekt men van de parallax fout... nouja, kwestie van gewoon worden.
          Met een reflex kijk je effectief door de lens, en zie je niet wat er buiten je foto aan het gebeuren is.
          Je moet bij een slr niet verplicht je andere oog dichtknijpen...

          Comment


          • #35
            Re: Overstap naar fuji ... ooit beklaagd dat je alles verkocht hebt ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
            Is ook mijn mening. Om de een of andere redenen blijven die oude mechanische manuele toestellen prettiger om mee te werken. Voor mij liever geen rangefinder alhoewel voor sommige formaten je (bijna) geen andere keuze hebt.
            Mee eens. Hier gaat er geen enkele analoge de deur uit. Tenzij misschien (?) de twee AE-1's, ik raak er maar niet aan gewend, aan die sluitervoorkeuze.
            Nostalgie ? Misschien ...
            Toevallig weet ik dat Van Fleeteren (niet bepaald de eerste de beste) heel lang analoog heeft gewerkt, meer bepaald met een Nikon F2 omwille van onderandere "de klik". Of liever het bijhorende gevoel.
            Ik kan hem perfect volgen daarin.

            Nooit met een rangefinder gewerkt, ik ken het gevoel niet maar de mechanische Leica M en de Nikon F2 zijn onverwoestbaar. Een tijd geleden stond er een -nieuwstaat- titanium HSS versie mét DP zoeker en motor te koop op ebay. Bieden na inschrijven, te starten bij 10.000 $
            Een van de F2's is bij Sover Wong geweest voor service, zoals deze is er volgens geen tweede in de wereld. Doet alleen F2. De camera kwam terug met een CD met foto's van de verschillende stappen en -hou je vast- : een tabel met de accuraatheid van de snelheden, beter dan de fabriekswaarden !!!! Er zat zelfs een Japans muntstukje bij dat -als enige- 100% geschikt is voor het openen van het batterijcompartiment .....
            Over batterijen gesproken : de F2 kan perfect zonder (de standaarduitvoering had zelfs geen lichtmeter), ze zijn beiden 40 jaar oud maar ze kunnen meteen mee naar Mars, ze zullen perfect functioneren. En van de Leica M- reeks denk ik hetzelfde.

            Comment


            • #36
              Re: Overstap naar fuji ... ooit beklaagd dat je alles verkocht hebt ?

              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
              ...maar ik volg Djivan en de wet van de verminderende meeropbrengsten
              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
              ... ze zijn beiden 40 jaar oud maar ze kunnen meteen mee naar Mars, ze zullen perfect functioneren. En van de Leica M- reeks denk ik hetzelfde.
              Voilà, die wet van de verminderende meeropbrengsten gaat dus niet op, op Mars

              Comment


              • #37
                Re: Overstap naar fuji ... ooit beklaagd dat je alles verkocht hebt ?

                Ik heb ook de overstap gedaan naar Fuji, de x-pro1 en x-e2, beide heel leuke toestellen en kwalitatief ok. toen de x-pro 2 uitkwam vond ik de prijsstelling van de pro2 te hoog en ben ik overgestapt naar de Sony A7. kwalitatief ook een zeer goed toestel, klein handig en FF. De toplenzen van Sony zijn dan ook zeer goed en geven dezelfde kwaliteit als die van mijn Canon, enkel de snelheid valt tegen, voor gewone fotografie is het dik in orde maar eens er speed aan toe komt valt hij door de mand vind ik.
                Ik ben blij dat ik niet van Canon weggedaan heb want ik overweeg terug vol met de Canon te werken, het meer gewicht pak ik er dan ook bij. Overweeg om de Sony ook te verkopen ondanks hij maar 6 maand oud is en eigenlijk te weinig gebruikt. Ik heb geen zin om in twee systemen te investeren.
                Sony A7III & Sony A7 RIII
                Sony FE 70-200 f4.0 , Sony FE 24-70 f4.0, Sony FE 16-35 f4.0 , Sony FE 24-105 f4.0 , Sony FE85mm f1.8 , Sony 135 f1.8 GM , Sony FE 90mm Macro ,

                Comment

                Working...
                X