Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fulltime fotograaf worden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Fulltime fotograaf worden

    Nou zo slecht doet een fulltime fotograaf het dan toch ook niet volgens het programma "Hoeveel ben je waard" ....

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #32
      Re: Fulltime fotograaf worden

      Oorspronkelijk geplaatst door pete Bekijk bericht
      Maar nu je het er toch over hebt, stel dat je met twee gaat uitwerken, wat vandaag de dag geen overbodige luxe is, en een gewoon loon van om en bij de 2000 euro netto hebt, dan heb je samen een 4000 euro.
      Voor een gezin met 4 zoasl hier werd gesteld is dat toch geen overbodige luxe. Ok, daar kom je als je normaal leeft goed mee toe en kan je nog sparen en op reis gaan.

      Maar nu gaan we de rollen omkeren.

      Stel je moet die 4000 euro alleen gaan verdienen als zelfstandige, dan moet je verdorie heel wat omzet draaien hoor !!!
      Ah, dus als werknemer kan je met 2 gaan verdienen maar als zelfstandige niet ?

      Man en vrouw kunnen ook als 2 zelfstandigen werken en dubbel zoveel opdrachten aannemen.

      Een koppel kan ook zijn : 1 als zelfstandige, de andere blijft als werknemer aan de slag ... die zelfstandige partner hoeft dan nog maar 2000 euro zien te verdienen want de partner houdt het inkomen van 2000 euro uit arbeid.

      En btw afdragen ... aub. dat is geen kost, dat is gewoon die centen doorsluizen, btw. dat zijn niet de centen van de zelfstandige dat zijn de centen van de consument.

      En je betaalt geen belastingen op je omzet, maar op wat overblijft na aftrek alle kosten. Vandaar de fabel van de boekhouder die je komt zeggen dat je dringend een nieuwe auto moet kopen ... en er zijn er die er rotsvast in geloven ook.

      En mensen die te lui zijn om te werken ... die zijn ook belastingplichtig. Of en hoeveel belasting hangt af van wat ze als inkomen hebben als luiaard, net zoals een werknemer of een zelfstandige.

      En er zijn ook mensen dien niet kunnen werken of onvoldoende capaciteiten hebben om 'normaal' te kunnen werken (lees : de werkgever genoeg kunnen laten verdienen aan hun prestaties).

      Dat een zaak omzet moet (kunnen) draaien is de normaalste zaak van de wereld.

      Daar dient het businessplan voor : zien of er plaats is voor jou in de omgeving waar je als zelfstandige wil werken en hoe je denkt om je plaats (en dus inkomen) na verloop van tijd te doen groeien (en dus leefbare winst uit te halen).

      Mensen die denken dat ze eerst moeten uitcijferen hoeveel omzet ze moeten halen om er een fatsoenlijk inkomen uit te halen, starten verkeerd, elke bank zal hen dat ook zeggen en hun kredietaanvraag laten heroverdoen.

      Langs de andere kant, mensen die denken dat er in ' de ' middenstand sowieso genoeg geld te rapen valt zitten ook verkeerd.

      Echt geld verdienen ? In de sex, drugs en wapen business.
      Last edited by Empe; 17 december 2015, 13:20.

      Comment


      • #33
        Re: Fulltime fotograaf worden

        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Nou zo slecht doet een fulltime fotograaf het dan toch ook niet volgens het programma "Hoeveel ben je waard" ....
        Met wel een uitgebreid (en kapitaal krachtig) netwerk. Met het talent alleen haal je het niet.

        Comment


        • #34
          Re: Fulltime fotograaf worden

          Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
          Ah, dus als werknemer kan je met 2 gaan verdienen maar als zelfstandige niet ?
          Heb ik dat gezegd ???

          Eerder in het draadje werd verwezen naar een alleenverdiener, vandaar de reactie...
          Natuurlijk kan je met twee gaan werken, mijn echtgenote werkt ook voor de centjes hoor.

          BTW is inderdaad geen kost, maar het probleem is dat vele zelfstandigen hun omzet bekijken inclusief BTW en da's fout !
          Verder moet je inderdaad rekening houden met kosten etc...

          Wat betreft de boekhouder, wel ik heb er geen en koop toch mooie auto's. Waarom ? Simpel, ik rij graag met snelle wagens en werk er hard genoeg voor.

          Verder heb ik sterk de indruk dat u geen al te hoge pet op heeft van zelfstandigen en werkgevers... (quote een vorige reactie van u met verwijzing naar zwart werk)
          Wel beste, zonder werkgevers is er geen werk en dan is iedereen een sukkelaar...

          Bij deze "have a nice day"
          www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

          Comment


          • #35
            Re: Fulltime fotograaf worden

            Oorspronkelijk geplaatst door pete Bekijk bericht
            een gewoon loon van om en bij de 2000 euro netto hebt, dan heb je samen een 4000 euro.
            2000 € netto lijkt me niet echt een "gewoon" loon voor een arbeider of bediende Pete ....

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #36
              Re: Fulltime fotograaf worden

              Oorspronkelijk geplaatst door pete Bekijk bericht
              Heb ik dat gezegd ???

              Natuurlijk heb je dat geschreven :

              Maar nu je het er toch over hebt, stel dat je met twee gaat uitwerken, wat vandaag de dag geen overbodige luxe is, en een gewoon loon van om en bij de 2000 euro netto hebt, dan heb je samen een 4000 euro.
              Voor een gezin met 4 zoasl hier werd gesteld is dat toch geen overbodige luxe. Ok, daar kom je als je normaal leeft goed mee toe en kan je nog sparen en op reis gaan.

              Maar nu gaan we de rollen omkeren.

              Stel je moet die 4000 euro alleen gaan verdienen als zelfstandige, dan moet je verdorie heel wat omzet draaien hoor !!!
              Het gaat dus om 4000 euro te verdienen als koppel en je sleurt er als antipode een arme zelfstandige bij die het alleen moet doen .... waarom de ene alleen en de andere met 2 ?? Vergelijk een koppel werknemers met een koppel zelfstandigen aub. als je de rollen wil omdraaien !


              BTW is inderdaad geen kost, maar het probleem is dat vele zelfstandigen hun omzet bekijken inclusief BTW en da's fout !
              Ja, maar je komt het zelf stoemmelings toch ook nog eens op het forum zetten ... da's fout !


              Wat betreft de boekhouder, wel ik heb er geen en koop toch mooie auto's. Waarom ? Simpel, ik rij graag met snelle wagens en werk er hard genoeg voor.
              Waarom het persoonlijk opvatten ? Ik had het over de fabel van de boekhouder die ... enz.

              Verder heb ik sterk de indruk dat u geen al te hoge pet op heeft van zelfstandigen en werkgevers... (quote een vorige reactie van u met verwijzing naar zwart werk)
              Dat is dan uw verkeerde indruk, ik ken beide kanten. Zwart werk ? Tja ... dat wordt aangeboden door ondernemers, want zij betalen het. Alle ondernemers ? Laat ons hopen van niet, maar toch de meerderheid.
              Dat er 2 deelnemers zijn bij zwartwerk ? Ja, maar niet met gelijke middelen, het valt nogal zwaar tegen om zwartwerk te weigeren.


              Wel beste, zonder werkgevers is er geen werk en dan is iedereen een sukkelaar...
              En wat zouden werkgevers zijn zonder werknemers dan ? Nogmaals, wanneer wordt iemand werkgever en waarom ?

              Het is enkel en alleen omdat werkgevers werknemers NODIG hebben dat ze mensen in dienst nemen. Geen werkgever geeft iemand een job als die job hem niets oplevert. Geen werk meer voor die werknemer of niet genoeg winst meer op de werknemer zijn arbeid, dan wordt die bedankt voor bewezen diensten en afgedankt. Wat mij logisch lijkt. Maar doe het niet uitschijnen alsof een werkgever iemand in dienst neemt om die mens een inkomen te verschaffen, nee, dat gebeurt niet. Enkel als die werknemer een NOODZAAK is, zal die een job krijgen.


              En inderdaad, 2000 euro netto is niet bepaald een gewoon loon, het is zelfs geen gewoon brutoloon voor velen (postbode, gemeentearbeider, hulpje van een professionele fotograaf, de juffrouw aan de kassa, de mensen die werken aan het minimumloon, enz.
              Last edited by Empe; 18 december 2015, 01:36.

              Comment


              • #37
                Re: Fulltime fotograaf worden

                Ik volg empe 100% hierin.

                Eens "back on topic"
                Is de ts direct van plan om volledig zelfstandig te beginnen of zit er idd een periode van "zelfstandig na de uren" in?

                Volledig zelfstandig direct, wel dan heb je meer tijd om er u 100% in te smijten en alles te geven maar met als risico dat het financieel (zeker int begin) allemaal wat minder zal zijn....

                Met optie 2 heb je meer financiele zekerheid, en eventueel gecombineerd bij huidige werkgever even blijven en tijdskrediet, ouderschapsverlof, enz...

                Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

                Comment


                • #38
                  Re: Fulltime fotograaf worden

                  Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                  Is de ts direct van plan om volledig zelfstandig te beginnen of zit er idd een periode van "zelfstandig na de uren" in?
                  Had die vraag ook gesteld maar TS is al lang niet meer geinteresseerd in deze topic

                  Comment


                  • #39
                    Re: Fulltime fotograaf worden

                    Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                    Had die vraag ook gesteld maar TS is al lang niet meer geinteresseerd in deze topic
                    haha, dat lijkt idd wel zo. De discussie is dan ook alweer verzand in een discussie van het Grote Gelijk tussen mensen die waarschuwen niet te naief het bedrijfsleven in te stappen enerzijds, en mensen met een naieve kijk op het bedrijfsleven anderzijds.
                    My Website : http://www.ineedair.org
                    Music / Painting / Motion Graphics / Image
                    Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

                    Comment


                    • #40
                      Re: Fulltime fotograaf worden

                      Oorspronkelijk geplaatst door ineedair Bekijk bericht
                      haha, dat lijkt idd wel zo. De discussie is dan ook alweer verzand in een discussie van het Grote Gelijk tussen mensen die waarschuwen niet te naief het bedrijfsleven in te stappen enerzijds, en mensen met een naieve kijk op het bedrijfsleven anderzijds.
                      Denk inderdaad dat je gelijk hebt Philippe.
                      Maar denk toch dat mensen meer hebben aan een realistische blik en eventueel waarschuwen, dan een naieve kijk zoals er hier blijkbaar weer een clown rondloopt die gefrustreerd is omdat er mensen zijn die meer verdienen dan hem zelf...
                      Jammer, maar helaas...
                      Of ben ik te bot dan kunnen ze weer gaan bleiten bij de forumleiding.
                      www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

                      Comment


                      • #41
                        Re: Fulltime fotograaf worden

                        Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                        Had die vraag ook gesteld maar TS is al lang niet meer geinteresseerd in deze topic
                        Geef het wat tijd, hij zal wel terugkeren.

                        Eindejaar is een drukke periode, weetwel

                        Ik kom er ook niet vaak meer toe om nog te relaxen op internet de laatste dagen, mijn to do lijstjes worden elke dag groter.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Fulltime fotograaf worden

                          Om er als fotograaf van te leven moet je idd goed in uw schoenen staan. Heel goed zijn in wat je doet om je klanten te kunnen houden en continu nieuwe inkomsten zoeken.
                          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                          Comment


                          • #43
                            Re: Fulltime fotograaf worden

                            Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht

                            En dat is net het problem met zelfstandigen, boekhoudkundig kunnen ze vanalle kosten inbrengen om minder belastingen te betalen. Dat kan een gewone werknemer natuurlijk niet.
                            verleden tijd hoior, dat alle kosten kunnen inbrengen. een goede boekhouder zwiert die er bijna allemaal uit, en liefst zonder dat je het beseft. kwestie van bij een controle geen vodden te hebben.

                            Het is een illusie om te denken dat je als zelfstandige vandaag veel kan verdienen. Als je kijkt naar de facturen die je maakt op maandbasis, ja dan wel. Daar valt een werknemer van achterover.
                            Maar dan begint het pas : btw, belastingen, loon, boekhouder, vaste kosten, verzekeringen, tegenslagen (eens een periode geen werk), dividend, liquidatietaks, en wat nog allemaal. De (vorige) regering heeft keihard toegeslagen, en de huidige doet gewoon rustig voort. Voor elk succesverhaal zijn er 20 miserietoestanden. Uiteraard ziet iedereen die successtories, maar niemand ziet de miseriegevallen.

                            Kosten inbrengen ? tja, ik kan als freelance informaticus één pc inbrengen, ik heb er wel een vijftal nodig voor de verschillende soorten werk en werkhistorieken die ik heb.
                            mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                            Comment


                            • #44
                              Re: Fulltime fotograaf worden

                              Oorspronkelijk geplaatst door Iegienie Bekijk bericht
                              tja, ik kan als freelance informaticus één pc inbrengen, ik heb er wel een vijftal nodig voor de verschillende soorten werk en werkhistorieken die ik heb.
                              Als je 't kan verantwoorden moet 't wel kunnen? Ik heb (als ingenieur-architect) er 2 ingebracht.

                              Maar het idee van 'je kan als zelfstandige alles inbrengen' is inderdaad niet correct. Net zoals men soms denkt dat wij auto's kopen om de x jaar om af te schrijven en minder belasting te betalen en dat het ons verder niets kost. Mijn auto is 9 jaar en afgeschreven, maar een nieuwe kopen heeft niet veel zin (om die reden toch niet) gezien het belastingsvoordeel in de 10-20% valt, de rest mag ik dus sowieso mooi uit eigen spaarpotje vissen. Ik spreek nu wel voor een 'eenmans' zelfstandige, mss voor bedrijven dat het anders ligt.

                              Comment


                              • #45
                                Re: Fulltime fotograaf worden

                                Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                                Als je 't kan verantwoorden moet 't wel kunnen? Ik heb (als ingenieur-architect) er 2 ingebracht.

                                Maar het idee van 'je kan als zelfstandige alles inbrengen' is inderdaad niet correct. Net zoals men soms denkt dat wij auto's kopen om de x jaar om af te schrijven en minder belasting te betalen en dat het ons verder niets kost. Mijn auto is 9 jaar en afgeschreven, maar een nieuwe kopen heeft niet veel zin (om die reden toch niet) gezien het belastingsvoordeel in de 10-20% valt, de rest mag ik dus sowieso mooi uit eigen spaarpotje vissen. Ik spreek nu wel voor een 'eenmans' zelfstandige, mss voor bedrijven dat het anders ligt.
                                nope, ik heb bvba en mijn auto's gaan pas de deur uit als ze ratsversleten zijn. Collega's rijden wel met een dikke bak, maar dat is voor hun ego, niet voor hun portefeuille.
                                mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                                Comment

                                Working...
                                X