Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fulltime fotograaf worden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Fulltime fotograaf worden

    Oorspronkelijk geplaatst door Nickel Bekijk bericht
    Is de lokale fotograaf ook geen lid van de lokale middenstand ?
    En hoeveel lokale fotografen ken jij nog die fatsoenlijk hun brood verdienen ???
    Je ziet de ene na de andere zijn winkeltje sluiten.
    www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

    Comment


    • #17
      Re: Fulltime fotograaf worden

      Op school hadden we het nog uitgerekend hoeveel je als professioneel fotograaf moet gaan verdienen om te kunnen leven.
      Onze leerkracht was zelf zelfstandig fotograaf (nog steeds trouwens), dus hij wist wel waar hij het over had.
      Je moet toch makkelijk een 10000€ binnenhalen pér maand om te kunnen leven met een gezin bestaande uit 4 personen.
      Dit heeft mij onmiddellijk met de voetjes op de grond gezet, pro gaan is niets voor mij.

      Comment


      • #18
        Re: Fulltime fotograaf worden

        Dus je gaat ervanuit dat een fotograaf even een ton in het jaar verdiend? Er gaat uiteraard nog wel wat vanaf maar zo veel lijkt me toch wat ruim.
        Ben wel benieuwd waar dat is op gebasseerd?
        1x Nikon D4s, 1x Nikon D4, Nikkor 14-24 F2.8, Nikkor 24-70 F2.8, Nikkor 70-200 F2.8 VRll, Nikkor 300 F2.8 VRll.

        Comment


        • #19
          Re: Fulltime fotograaf worden

          Zoals ik zei, op z'n eigen ervaring als zelfstandig fotograaf.
          Materiaal, een auto, een huis, kledij, eten,verzekeringen,... kost allemaal geld hoor...

          Comment


          • #20
            Re: Fulltime fotograaf worden

            Oorspronkelijk geplaatst door Kristian Bekijk bericht
            Dus je gaat ervanuit dat een fotograaf even een ton in het jaar verdiend? Er gaat uiteraard nog wel wat vanaf maar zo veel lijkt me toch wat ruim.
            Ben wel benieuwd waar dat is op gebasseerd?
            een full-time assistent kost u al 3500-4500 euro per maand.
            My Website : http://www.ineedair.org
            Music / Painting / Motion Graphics / Image
            Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

            Comment


            • #21
              Re: Fulltime fotograaf worden

              Oorspronkelijk geplaatst door MoFoPictures Bekijk bericht
              Zoals ik zei, op z'n eigen ervaring als zelfstandig fotograaf.
              Materiaal, een auto, een huis, kledij, eten,verzekeringen,... kost allemaal geld hoor...
              Idd, maar niet meer dan bij een gewone werkmens toch?
              Ik snap dat er heel wat afgeschreven moet worden maar toch geen 7500€ per maand hé, dan verdien je nóg 2500€ netto wat al niet meer doorsnee is

              Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #22
                Re: Fulltime fotograaf worden

                Idd, kan me nog steeds niet voorstellen dat je zo'n 8000 euro netto verdiend in de maand. Gaat misschien dan nog verzekering camera vanaf maar laten we eens zeggen dat je 7000 euro netto in de maand overhoud. Kun je wel zeggen er moet eten op de plank komen voor 4 pers. kleding etc. maar dat moet iemand die 2500 euro netto heeft ook. Je gaat me niet vertellen dat je 3 keer zo veel verdiend als fotograaf dan iemand die bijv. in de horeca werkt.
                1x Nikon D4s, 1x Nikon D4, Nikkor 14-24 F2.8, Nikkor 24-70 F2.8, Nikkor 70-200 F2.8 VRll, Nikkor 300 F2.8 VRll.

                Comment


                • #23
                  Re: Fulltime fotograaf worden

                  De term binnenhalen is wel een beetje vaag ... is dit omzet, winst of wat je jezelf uitbetaald als loon ?

                  Ik snap je keuze trouwens volledig, de corporate wereld versus het "vrijere" leven van een zelfstandig fotograaf is voor mij ook aantrekkelijk, maar met een lening die afbetaald moet worden en het feit dat ik de enige kostwinner ben is het wel riskant. Daarnaast moet je ook weten dat er een verschil is tussen een hobby en een job, de fun kan er toch wel afgaan van zodra iets "moet" of wanneer je je moet houden aan de regels van je klant (zeker in de B2B wereld).

                  Maak zeker voor jezelf de rekening eens van hoeveel je zou vragen voor welke opdracht (communie, huwelijk, portet) en maak dan eens een realistische inschatting van hoeveel je er kan en wil doen op een maand (communies kan je bv. maar 1x per jaar doen). Ga dan ook eens rekenen hoeveel je nu wil en kan investeren want zonder reserve toestellen en lenzen loop je een risico ... mensen gaan niet wachten met het ja-woord te geven omdat jij ff je camera hebt laten vallen en geen foto's meer kan maken en al zeker niet als je jezelf als profesioneel fotograaf hebt ge-uit.

                  En verder kan ik Peter alleen maar gelijk geven, zeker als 't de Peter is die ik denk dat hij is .


                  Ik wens je iig veel succes met het nieuwe pad dat je wil gaan bewandelen
                  Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                  Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                  Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Fulltime fotograaf worden

                    Oorspronkelijk geplaatst door MoFoPictures Bekijk bericht
                    Op school hadden we het nog uitgerekend hoeveel je als professioneel fotograaf moet gaan verdienen om te kunnen leven.
                    Onze leerkracht was zelf zelfstandig fotograaf (nog steeds trouwens), dus hij wist wel waar hij het over had.
                    Je moet toch makkelijk een 10000€ binnenhalen pér maand om te kunnen leven met een gezin bestaande uit 4 personen.
                    Dit heeft mij onmiddellijk met de voetjes op de grond gezet, pro gaan is niets voor mij.
                    Dus omdat iemand je zoiets vertelt, hangt er nog eens vanaf WIE het vertelt... , is het niet zo dat het dan ook helemaal juist is natuurlijk. Best de zaken met een korrel nemen, vooraleer je je met de voetjes op de grond laat zetten.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Kristian Bekijk bericht
                    Idd, kan me nog steeds niet voorstellen dat je zo'n 8000 euro netto verdiend in de maand. Gaat misschien dan nog verzekering camera vanaf maar laten we eens zeggen dat je 7000 euro netto in de maand overhoud. Kun je wel zeggen er moet eten op de plank komen voor 4 pers. kleding etc. maar dat moet iemand die 2500 euro netto heeft ook. Je gaat me niet vertellen dat je 3 keer zo veel verdiend als fotograaf dan iemand die bijv. in de horeca werkt.
                    Inderdaad, ik verdien lang niet zoveel als gewone werkmens, en ik moet ook zien toe te komen voor een gezin van 4...
                    Wat je op het eind van de maand overhoudt hangt er eigenlijk gewoon vanaf hoeveel je uitgeeft.


                    En dat is net het problem met zelfstandigen, boekhoudkundig kunnen ze vanalle kosten inbrengen om minder belastingen te betalen. Dat kan een gewone werknemer natuurlijk niet.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Fulltime fotograaf worden

                      Vind dit grappig worden eigenlijk, hoe sommigen hier rekeningen beginnen te maken (proberen te maken) van anderen.

                      Het is nu éénmaal de realiteit dat sommigen meer verdienen dan anderen en omgekeerd.
                      www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

                      Comment


                      • #26
                        Re: Fulltime fotograaf worden

                        Oorspronkelijk geplaatst door Kristian Bekijk bericht
                        Idd, kan me nog steeds niet voorstellen dat je zo'n 8000 euro netto verdiend in de maand. Gaat misschien dan nog verzekering camera vanaf maar laten we eens zeggen dat je 7000 euro netto in de maand overhoud. Kun je wel zeggen er moet eten op de plank komen voor 4 pers. kleding etc. maar dat moet iemand die 2500 euro netto heeft ook. Je gaat me niet vertellen dat je 3 keer zo veel verdiend als fotograaf dan iemand die bijv. in de horeca werkt.
                        10.000 euro omzet per maand, is niet hetzelfde als 10.000 euro wedde he .... Van 10.000 euro omzet hou je belange geen 7000 euro netto over.
                        David Leemans
                        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                        Comment


                        • #27
                          Re: Fulltime fotograaf worden

                          Oorspronkelijk geplaatst door pete Bekijk bericht
                          Vind dit grappig worden eigenlijk, hoe sommigen hier rekeningen beginnen te maken (proberen te maken) van anderen.

                          Het is nu éénmaal de realiteit dat sommigen meer verdienen dan anderen en omgekeerd.
                          Goh, je kan dat grappig vinden, of je kan dat ook interessant vinden.

                          Uiteraard verdient iedereen een ander bedrag, en heeft elkeen andere kosten als uitgaven, om tot slot elk nog eens een heel ander bedrag over te houden.
                          Je kan niet vergelijken, maar we doen het graag. En toch kan het zeker interessant zijn.
                          Net daarom dat ook Jobat een reeks hierover gemaakt had het afgelopen jaar, om eens te zien in welke sector of met welk beroep je nu welk bedrag verdient, en waar de geïnterviewde persoon in kwestie graag geld aan uitgeeft:
                          Altijd al willen weten hoeveel iemand anders verdient, in dezelfde of in een andere sector dan de jouwe? En wat zijn - naast het loon - zijn/haar extralegale voordelen? Je ontdekt het hier...


                          Ik denk dat het bij de meesten hier helemaal niet om jaloezie gaat, over anderen die meer verdienen.
                          > Heus, dan kan je heel wat andere beroepen opsommen waar je meer kan verdienen en je daar naar omscholen. Daar gaat het dus niet om.

                          Ik ken enkele hobbyfotografen die het gewoon doen uit passie, het grote geld is niet hun prioriteit, hun plezier in hun job wél.
                          En voor hun is deze vraag wel heel interessant om te weten wat hun financieel te wachten staat voor ze er aan beginnen. Als je een bedrijf begint moet je best een financieel plan hebben, in veel gevallen zelfs verplicht dacht ik.

                          Je moet vooral weten hoeveel het je zou kosten (maandelijks), en voor jezelf beslissen hoeveel je wil overhouden (persoonlijke situatie), dan pas weet je hoe hoog je inkomsten moeten zijn.
                          En het hangt vooral af van het type fotowerk dat je doet, dat is erg verschillend.

                          In dit geval maken we de rekening van een 'fictief' persoon. Die opgesomde 10 000 euro, dat komt ook van een anonieme bron, we weten ook met welke kosten er rekening gehouden wordt etc...

                          Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                          10.000 euro omzet per maand, is niet hetzelfde als 10.000 euro wedde he .... Van 10.000 euro omzet hou je belange geen 7000 euro netto over.
                          Als je MoFoPictures citeert: "Je moet toch makkelijk een 10000€ binnenhalen pér maand om te kunnen leven met een gezin bestaande uit 4 personen."

                          Dan bedoelt hij met 'binnenhalen' toch het bedrag als inkomsten. Niet wat je overhoudt na aftrek van de kosten.
                          En dat is waar het om draait: hoeveel je uitgeeft en hoeveel je nadien overhoudt.

                          In het begin heb je als opstartende fotograaf wel wat kosten: aankoop van vanalle materiaal, dat je ook weer afschrijft.
                          Maar die pc en body ga je niet elke maand opnieuw aankopen natuurlijk.
                          Afhankelijk van het type fotowerk dat je doet, heb je misschien wel maandelijkse huur van een studio, leveranciers of modellen die je moet betalen, ... Het zijn zeker allemaal zaken waarmee je moet rekening houden.

                          Maar ik ken zeker mensen die aan hun body en pc (die ze al hadden) vrijwel genoeg hebben, en bijna geen kosten hebben, en van de fictieve 10 000 euro dus heel wat overhouden. En dan hoor je hun zagen dat ze daar heel wat belastingen gaan op moeten betalen en dat hun boekhouder hun aanraad om kosten te maken. Dus kopen ze vanalles dat ze eigenlijk anders niet nodig hebben. Is dat een truukje van de overheid om de consumptie draaiende te houden? vraag ik me soms af?

                          Comment


                          • #28
                            Re: Fulltime fotograaf worden

                            Ik vind dat dus wel grappig en niet interessant.

                            Ik krijg vaak aanvragen van zogenaamde klanten zonder contactgegevens met de vraag een offerte te maken.
                            Dan knippert bij mij al een rode lamp. Eerst contactgegevens vragen, dan een offerte....

                            Maar nu je het er toch over hebt, stel dat je met twee gaat uitwerken, wat vandaag de dag geen overbodige luxe is, en een gewoon loon van om en bij de 2000 euro netto hebt, dan heb je samen een 4000 euro.
                            Voor een gezin met 4 zoasl hier werd gesteld is dat toch geen overbodige luxe. Ok, daar kom je als je normaal leeft goed mee toe en kan je nog sparen en op reis gaan.

                            Maar nu gaan we de rollen omkeren.

                            Stel je moet die 4000 euro alleen gaan verdienen als zelfstandige, dan moet je verdorie heel wat omzet draaien hoor !!!
                            Want je moet btw afdragen, je moet belastingen betalen op je omzet (gelukkig maar, dat zou iedereen beter wat correcter doen dan zou iedereen wat meer verdienen, tenminste de mensen die niet te lui zijn om te werken), MAAR je moet ook gaan afdragen voor RSZ en liefst ook een bijkomend pensioen.
                            Hou dan ook nog eens rekening dat je in een bepaalde sector echt niet gaat meedraaien tot 65 of 70 jaar aan de volle pot hé.
                            Reken dan ook nog eens de risico's dat je loopt (ziek = niks verdienen) en noem maar op....
                            Heel eerlijk dan denk ik dat je anonieme bron nog niet erg overdrijft....
                            Nu ja, iedereen moet voor zichzelf uitmaken met wat ze tevreden zijn hé....
                            Ga je graag op reis, rij je graag met mooie auto's etc... Wel dan moet je zien dat je wat meer draait dan doorsnee zeker, zoniet ook goed zolang iedereen maar tevreden is, en ALLE respect voor ieders opinie.
                            www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

                            Comment


                            • #29
                              Re: Fulltime fotograaf worden

                              Misschien ook een idee'tje: nu woensdag op VIER in Hoeveel ben ik waard met Henk Van Cauwenberg.
                              Iedereen kent glamourfotograaf Henk Van Cauwenbergh (55, Antwerpen) vooral van de befaamde showbizzkalenders.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Fulltime fotograaf worden

                                De eerste vraag die ik zou stellen aan de TS is: ben je nu in bijberoep al fotograaf?

                                Mij lijkt de interessantste (financieel veiligste) stap om als zelfstandige in bijberoep te beginnen (desnoods pas je je ''gewone' job aan naar 4/5, bij meer werk mss halftijds). De directe stap van een zekere baan en inkomen naar meteen in het diepe springen lijkt me wat gevaarlijk, zeker in de tijden dat veel fotografen gestopt zijn (van de 5 waar ik van weet in de buurt is er nog 1 over bij ons). Afgeleverde opdrachten leveren wel nieuwe opdrachten op maar zonder enige basis is het een riskante stap.

                                Comment

                                Working...
                                X