Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is toch een beetje aan het verwateren hè...?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Is toch een beetje aan het verwateren hè...?

De exif is vooral belangrijk voor de maker. Wanneer ik op een expositie rondloop zie ik bij de foto's ook geen exif.
    Op internet wil ik soms wel de exif weten, zeker wanneer er een bla,bla verhaaltje wordt opgehangen.

Comment

OK...ok het woord beoordeling is hier wat ongelukkig gekozen , maar men begrijpt wel wat ik bedoel.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Met analoge fotografie was het veel moeilijker. Als je niks noteerde wist je dat zelf niet eens meer.

Nu kan je toch naar hartelust experimenteren. Snap niet dat mensen dat niet meer doen. 10 extra shots kosten toch niks.
        En geef toe, die dingen zijn echt de basis van fotografie die net boven familiekiekjes staat.

Dus, voor mij hoeft er hier nergens een exif bij te staan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Met analoge fotografie was het veel moeilijker. Als je niks noteerde wist je dat zelf niet eens meer.

Nu kan je toch naar hartelust experimenteren. Snap niet dat mensen dat niet meer doen. 10 extra shots kosten toch niks.
          En geef toe, die dingen zijn echt de basis van fotografie die net boven familiekiekjes staat.

Dus, voor mij hoeft er hier nergens een exif bij te staan.
          In een ver verleden had ik ook een zwak voor de exifs in een foto, maar voor mij hoeft het ook niet meer, daarom ook dat ik ze er nu zelf ook nooit bij zet.
          Zitten ze er toch al eens in, dan is het omdat ik 'Save as' heb opgeslagen ipv 'Save for web' in PS.

Indien ze er zouden moeten bijzitten om een foto te kunnen beoordelen, of bekijken, of bewonderen, of.... dan hebben fototentoonstellingen geen zin meer, want daar staan ze nergens bij de foto's.
          Daarom ook dat ik het helemaal niet eens ben mij zij die hier soms verkondigen dat je bij één of andere foto niet zou mogen schrijven 'mooi' of 'knap' of iets dergelijks.

Moet je er dan telkens een epistel bijschrijven waarom je een foto mooi vind...ik dacht het niet !?
          Trouwens, niet iedereen heeft de capaciteiten van en aan columnschrijver en/of is een romanschrijver in spe, daarom alle respect voor zij die het kort houden in hun reactie(s).

En wil je de exifs om één of andere reden écht weten, dan kun je het alsnog gaan vragen aan de betreffende TS, ik heb nog nooit iemand geweten die weigerde van ze te geven.
          Last edited by Guest17; 23 oktober 2015, 12:22.

Comment

Exif kan handig zijn als er technisch iets beter kan met een foto (en het via camera-instellingen op te lossen valt) en is aan te raden voor foto's in de beginnershoek en zelfs in fotobeoordeling. De keuze ligt bij de TS.

Dat er op een tentoonstelling geen exif wordt getoont, is een BS-argument. Als je tentoonstelt, ben je al zodanig gevorderd dat je wel weet wat je doet. Ik heb nog nooit een tentoonstelling gezien van lucky-beginner-shots.

Voor mezelf probeer ik regelmatig in te schatten hoeveel mm er gebruikt werd (gymnastiek voor fotografen ) Als de exif er dan bij staat, weet ik onmiddellijk hoe ver ik er naast zat of in hoeverre ik er boenk op zat.

Gr, V.
            http://www.catchlight.be
            Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
            https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              Om een goede beoordeling van de foto mogelijk te maken is het hier nuttig dat je ook wat extra informatie aanbiedt (de zogenaamde EXIF gegevens, die je camera samen met de foto opslaat):
              - Camera Model
              - Lens
              - Sluitertijd
              - Diafragma
              - ISO waarde
              - Belichtingscompensatie.
              grt,bouk.
              dit topic voldoet niet aan de regels van het forum
              zie regels chit chat

Comment

Moderator Note: Verplaatst van ChitChat naar Algemeen, omdat het inderdaad om fotografie gaat.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Nog erger.
                  Ik vind dat die EXIF beginners op een verkeerd been zet ...
                  bv.
                  Een beginner vindt een bepaalde foto goed: exif zegt: sluitertijd zus / diafragma zo / iso dat.
                  Conclusie van de beginner : wil ik een goede foto maken moet ik mijn camera op die manier instellen.
                  En een slechter advies voor de beginner kan niet gegeven worden: want het zijn in 99% niet de instellingen van de camera die de foto goed maken.
                  Maar andere waarden zoals: licht, compositie, uitsnede situatie, pose enz. bepalen de kwaliteit van de foto
                  IK vind zelfs dat de EXIF uit de beginnershoek geweerd zou moeten worden.
                  Persoonlijk heb ik nog nooit naar een EXIF gekeken tijdverlies

YMMV
                  Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VincentBxl Bekijk bericht
                    Exif kan handig zijn als er technisch iets beter kan met een foto (en het via camera-instellingen op te lossen valt) en is aan te raden voor foto's in de beginnershoek en zelfs in fotobeoordeling. De keuze ligt bij de TS.

Dat er op een tentoonstelling geen exif wordt getoont, is een BS-argument. Als je tentoonstelt, ben je al zodanig gevorderd dat je wel weet wat je doet. Ik heb nog nooit een tentoonstelling gezien van lucky-beginner-shots.

Voor mezelf probeer ik regelmatig in te schatten hoeveel mm er gebruikt werd (gymnastiek voor fotografen ) Als de exif er dan bij staat, weet ik onmiddellijk hoe ver ik er naast zat of in hoeverre ik er boenk op zat.

Gr, V.
                    Jij zou dus op de tentoonstelling van de fotoclub geen foto's dulden van beginners uit de club... !?!?
                    Jawadde... van discriminatie gesproken, dit is er eentje dat kan tellen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                      Jij zou dus op de tentoonstelling van de fotoclub geen foto's dulden van beginners uit de club... !?!?
                      Leg mij geen woorden in de mond die ik niet gezegd heb, aub.

Ik wil er wel nog dit aan toevoegen: het merendeel van tentoonstellingbezoekers snapt niets van exif-waarden. Het heeft gewoon weinig zin om ze erbij in te kaderen.

V.
                      http://www.catchlight.be
                      Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
                      https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                        Nog erger.
                        Ik vind dat die EXIF beginners op een verkeerd been zet ...
                        bv.
                        Een beginner vindt een bepaalde foto goed: exif zegt: sluitertijd zus / diafragma zo / iso dat.
                        Conclusie van de beginner : wil ik een goede foto maken moet ik mijn camera op die manier instellen.
                        En een slechter advies voor de beginner kan niet gegeven worden: want het zijn in 99% niet de instellingen van de camera die de foto goed maken.
                        Maar andere waarden zoals: licht, compositie, uitsnede situatie, pose enz. bepalen de kwaliteit van de foto
                        IK vind zelfs dat de EXIF uit de beginnershoek geweerd zou moeten worden.
                        Persoonlijk heb ik nog nooit naar een EXIF gekeken tijdverlies

YMMV
                        Ik denk dat u de bal totaal misslaat en de werkelijke reden waarom dit "gevraagd" wordt in beginnershoek is krek tegenovergesteld van hetgeen u hier aanbrengt. Het is geen advies.
                        Een exif in beginnershoek dient niet, in tegenstelling tot wat u denkt, om een beginner op het verkeerde been te zetten. Het is niet bedoeld dat hij/zij zich daar gaat aan spiegelen. In dat geval zal hij inderdaad meer dan eens bedrogen uit komen.
                        Als u zo vaak in beginnershoek komt zal het u toch al opgevallen zijn dat er nogal dikwijls aan een beginner gevraagd wordt om zijn exif kenbaar te maken. Meestal is dit omdat diezelfde beginner met een probleem zit dat hij/zij niet opgelost krijgt.

Bv.
                        TS zijn foto's blijven onscherp. Als hij/zij een exif meegeeft en je ziet dat hij/zij met 200mm fotografeert uit de losse hand aan een sluitertijd van 1/50s...juist...zou dat een reden kunnen zijn waarom hij/zij de scherpte niet optimaal krijgt. Zonder exif kan je lang raden en zoeken en moet je er achter vragen. Wordt de exif onmiddellijk gegeven kan je al bepaalde zaken uitsluiten.
                        Onlangs nog geconfronteerd met iemand die beweerde dat hij niet tevreden was met zijn nieuw toestel omdat zijn foto's niet voldoende scherpte haalden. Bleek de brave man bij alles en nog wat stijf vast te houden aan F2.8. Zonder exif kan je lang raden en zoeken en moet je er achter vragen. Wordt de exif onmiddellijk gegeven kan je al bepaalde zaken uitsluiten. Een beginner is geen kunstenaar en het zou dan ook niet de eerste maal zijn dat de vraag komt: "Wat is een exif?"
                        Lijken mij toch alvast twee zaken die je zomaar niet opgelost krijgt zonder kennis van de instellingen.

Als een iets meer gevorderde topicstarter in beginnershoek een exif meegeeft is dat ten eerste om het goede voorbeeld te geven en ten tweede waarom zou die gevorderde eens niet de bal misslaan waardoor zijn/haar foto ook voor verbetering vatbaar kunnen zijn. Vergeten bepaalde instellingen te verzetten. Wie is dat nog nooit eens tegengekomen.

Ik kan enkel maar hopen dat deze (en vooral enige) tussenkomst de mensen eens aan het denken zet.
                        In die optiek kan ik Bouk zijn vraag/opmerking dan ook begrijpen.

Marc
                        Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Brombeer Bekijk bericht
                          Bv.
                          TS zijn foto's blijven onscherp. Als hij/zij een exif meegeeft en je ziet dat hij/zij met 200mm fotografeert uit de losse hand aan een sluitertijd van 1/50s...juist...zou dat een reden kunnen zijn waarom hij/zij de scherpte niet optimaal krijgt.
                          Daar heb je toch geen exif voor nodig, als een foto bewegingsonscherpte heeft, moet de sluitertijd korter of de VR aan en dat zie je ook niet in de exif, ook niet of hij een prul statief heeft of last van de beverik heeft......
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

't Is heel simpel:
                            - Iemand die zijn exif vrijgeeft, maakt duidelijk dat hij open staat voor kritiek.
                            - Een poster die z'n exif verwijdert, heeft maar één bedoeling: "schouderklopjes krijgen".

"Vanitas vanitatum, et omnia vanitas!"

De regel uit het reglement, waar Bouk naar verwijst, zal binnenkort verwijderd worden.
                            't Gaat hier immers al jaren niet meer om bij-leren. 't Draait 'm om kwantiteit (= inkomsten uit reclame ), niet om kwaliteit.
                            Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Daar heb je toch geen exif voor nodig, als een foto bewegingsonscherpte heeft, moet de sluitertijd korter of de VR aan en dat zie je ook niet in de exif, ook niet of hij een prul statief heeft of last van de beverik heeft......
                              Mogelijks druk ik me niet steeds even volledig uit. Mocht dat zo zijn mijn excuses daarvoor. Maar uw vraag doet mij vermoeden dat u het niet wil begrijpen.

Waar het hier in feite wel over gaat is dat je al een flink deel "troubleshooting" kunt elimineren met een simpele lezing van een exif.
                              En neen de exif alleen is niet zaligmakend.
                              In beide door mij aangehaalde voorbeelden kunnen die mensen hun problemen mogelijks opgelost worden zonder verder een cent hoofdpijn. Zonder duizend en één bijkomende vragen te stellen.
                              Meestal in beginnershoek gaat het om instellingen die niet correct waren of die konden leiden tot minder geslaagde foto's. Het gaat tenslotte om mensen die beginnen. Die mensen hebben een hart van peperkoek als een ietsje meer gevorderde amateur hun probleem kan oplossen met wat simpele raadgevingen die voortkomen uit een exif. En juist dat lukt niet steeds.
                              Vind je niets terug in de exif dat zou kunnen wijzen op een fout van de fotograaf dan nog kun je verder gaan doorvragen. En in het allerslechtste geval kan nog altijd het apparaat of de lens terug naar de verkoper of hersteldienst.
                              In het voorbeeld dat ik gaf kun je inderdaad gewag maken van bewegingsonscherpte. Maar is het u dan steeds op zicht zo duidelijk of het over bewegingsonscherpte gaat? Dat een sluitertijd korter moet zijn kan je maar al te goed aflezen in een exif. U bent er zich toch van bewust dat VR een hulpmiddel is dat nog niet op alle lenzen voorkomt? Wil u gerust enkele fotootjes tonen waarbij heel het vogeltje retescherp is, het oogje (cq kopje) is dat niet en toch handelt het niet om bewegingsonscherpte. Rarara...

Maar alhoewel ik het op één commentaar zou houden zit ik toch al aan een tweede. Op deze manier natuurlijk kunnen we verder zwanzen tot Sint-Juttemis.
                              Hier ga ik het echt wel bij laten.

Prettige avond verder nog.

Marc
                              Last edited by Brombeer; 25 oktober 2015, 21:41. Reden: typo
                              Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                                Inderdaad.
                                Dit gaat niet over EXIF maar over kennis hoe een camera/fotografie werkt. Dit lees je in het gemakkelijkste geval in de handleiding.
                                Het kan bv ook zijn dat ik een superdelux lens heb met een optimale scherpte op 2.8 en een camera die ruisvrij is op 1600 ISO (die bestaan echt waar hoor*) TOV de poster zijn camera waar ik niks over kan zeggen.
                                Echter licht, compositie, pose, enz. is irrelevant voor de gebruikte camera (en daar gaat EXIF NIET over- maw je weet nog niks achteraf. Weg met die handel: tijdverlies)
                                QED
                                YMMV
                                Marc

* een Carl_Zeiss 35mm ZF/2 met een Nikon DF
                                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Working...
                                X