Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waar mag men wél nog fotograferen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    naar parijs moet je idd gaan

    Comment


    • #17
      En het leuke is... sinds de dreiging van aanslagen in NL zijn ze er hier ook strenger op gaan letten
      En dan zie ik er nog niet eens als een terrorist uit.
      Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
      --------

      Comment


      • #18
        En gelijk heb je, ik heb verleden week een foto willen maken rond de amerikaanse ambasade, en lap, kontrole en mag ik het filmke eens zien mijnheer, heb de foto's ter plaatse moeten wissen.

        Politieagenten mag je onderdaad ook niet vastleggen en zeker geen plaatsen met openbaar karakter, zoals het atomium enz .....

        Zelf in het Jusitiepaleis van Brussel, dat een heel mooi monument is, mag het niet.

        Nu aan iedereen een toelating vragen is onmogelijk, of je doet je voor als toerist, b.v. een Japanner, die mogen foto's nemen zoveel ze willen, ze vullen het economisch bakske vazn Belgiê.


        groeten

        dromer

        Comment


        • #19
          Nog eentje: Koeien in de weide, is mij overkomen, waarbij ik werd aangesproken door de eigenaar met het verzoek zijn beesten niet te fotograferen.
          Morris.
          Morris.
          http://www.wix.com/morisse/deurne-diest

          Comment


          • #20
            Wat wel kan helpen zijn de oude lidkaarten van de "Vlaamse Federatie van Fotokringen". Deze lidkaarten -ik denk niet dat zij nog bestaan in deze vorm- zien er heel officieel uit. Bovendien staat in het logo een Vlaams? Leeuwke, en staat onderaan in vette letters het woord "Federale Lidkaart". Op de achterzijde een tekst in vier talen, en nog een boel logo's. De VFF heeft één jaar de fout gemaakt om er geen jaarstempel op te plaatsen. Als je deze kaart toont weet 95% niet wat zij hiermee moeten, en om hun gezicht niet te verliezen laten je je gewoonlijk wel doen. (De overblijvende 5% fotograferen waarschijnlijk zelf.) Mijn kaart is nu, ik geloof, meer dan 15 jaar oud, en bewijst nu nog zjn dienst!
            https://waltertalboom.be-
            Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

            Comment


            • #21
              Zie vooral het tijdschrift Réponses Photo van deze maand; daar staat een zeer uitgebreid artikel in over de bedreiging van de vrije fotografie met een analyse naar Frans recht (m.i. op een paar kleine details na volledig toepasbaar op de situatie die ook in België geldt). Zeer interessant is ook de uitgebreide verzameling modellen van formulieren die je als fotograaf kan gebruiken wanneer je een specifieke opdracht of een artistiek thema wil uitwerken. Voor iedereen die dit onderwerp wil uitspitten is dit zeer waardevolle literatuur (in het frans weliswaar...)

              Mijn ervaring: zolang je met een compacte camera wat kiekjes maakt of met een DSLR zoals de (met z'n zilveren kleurtje) onschuldig ogende 300D met een kleine lens (prime à la 50mmm), zal je niet gauw op de schouder getikt worden. Eens je echter met batterijgrip, statief, grote lenzen en/of professionele flitsers gaat uitpakken... zorg dan voor rugdekking (mijn echtgenote houdt altijd een oogje in het zeil om de "neanderthalers" op tijd te spotten )

              Voor m'n favoriete onderwerpen tref ik meestal op voorhand de nodige regelingen: zo bereid ik m'n uitstappen naar de Engeland goed voor en als ik van plan ben om een reeks te maken over een kathedraal, een kasteel of een andere site, neem ik vooraf even contact op (kan meestal via e-mail). Engeland is over het algemeen zeer goed georganiseerd en eens je duidelijk maakt dat het puur voor private doeleinden is, zal je meestal zonder probleem een clearance of een photographic permit bekomen (een enkele keer betaal je daar een bescheiden bedragje voor). De kathedralen en historische gebouwen in Noord-Frankrijk zijn meestal ook vrij toegankelijk (zelfs met het "zwaar materieel"), maar zelfs dan tracht ik toch een verantwoordelijke te bereiken wanneer ik er meerdere uren aan de slag ga met statieven en zo (vaak mét de bonus dat je dan een gratis rondleiding erbij krijgt).

              Voor de "snapshots" op vakantie rooi ik het meestal met m'n D30 + 50mm zonder batterijgrip; behoorlijk compact en geschikt voor de "betere" vakantiefotootjes.


              Het probleem met de rechten op foto's van publieke gebouwen (à la atomium of het europees parlementsgebouw en wellicht binnenkort ook het nieuwe Antwerpse gerechtsgebouw) is vooral dat er nauwelijks sprake is van precendenten in de belgische rechtspraak. Wat die rechthebbenden precies kunnen eisen wanneer je zulke foto's publiceert (op het web of tijdens een expositie,...) is dus zeer onduidelijk. En welke amateur gaat zich bezig houden met dergelijke princiepsgevechten wanneer ie zo zwaar wordt geïntimideerd (aangetekend schrijven, grootspraak etc...). [ik alvast niet, en ben nochtans jurist... dus niet zo gauw uit m'n lood geslagen] Misschien wordt het tijd dat de amateurfotografen hun belangenvereniging oprichten die dit soort van cases eens daadwerkelijk kan uitvechten en de opportunisten eens stevig op hun plaats kan zetten. Want: there is power in numbers...
              Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

              Comment


              • #22
                Originally posted by mila
                tja regeltjes, regeltjes en nog eens regeltjes en dan die slippendragers die er voor zullen zorgen dat de regeltjes opgevolgd worden
                het wordt echt een tendens, zie het eigen forum hier
                I hear you loud and clear! Het lopen aan een steeds maar kortere leiband... t'is om ZOT van te worden. En het meest ergerlijke van al; het lijkt wel of voor de meest idiote regeltjes toch steeds minstens één "ridder op wit paard" kan worden gevonden, die zich geroepen voelt luidkeels zijn mening te verkondigen, en op te dringen aan anderen. Van die types die ahw. zich gesterkt voelen door idiote beperkingen. Iedereen moet en zal zich richten naar de middelmaat, want anders olala.

                Ook op dit forum komt men ze steeds meer tegen. Inbreng 0,0 en als ze al eens een foto posten: 0,0 kwaliteit, originaliteit en visie. Maar toch gaan ZIJ even uitleggen wat, hoe en waar "het" mag. Ik vraag mij af wat zo'n oncreatieve idioten komen doen op een forum dat draait rond een creatieve hobby.

                http://www.theafricabug.com

                Comment


                • #23
                  Regels van hier, regels van daar...
                  ok, soms moeten er wel een paar regels gesteld worden op dingen wat aan banden te leggen.. maar zoals het er de laatste jeren aan toe gaat.. alsmaar meer en meer regels.. een mens zou eerst 2 jaar regeltjes moeten instuderen eer hij nog een stap in de wereld durft te zetten, hopend dat hij alle regeltjes in acht houdt en er niet eentje breekt...
                  Pfff.. bij mij brengt het alvast iets anders te weeg. Hoe meer regels , hoe meer ik er mijn voeten aan vaag. Ik gebruik gewoon mijn gezond verstand, en breek ik toevallig een regeltje.. tja..das dan pech he.. kan gebeuren.. ik kan ze toch niet allemeel weten?
                  Maar ik ik toevallig zo'n regel breek...en t'is in mijn ogen een dwaze regel ( en helaas, zo zijn er zo velen), dan moeten ze me toch eens zwaar uitleggen waarom die regel daar is! Wedden dat ze dat meestal niet kunnen? Regels volgen omdat de regel er is? Pff....

                  Aaar.. pfff.. ik kan zo blijven door gaan.. soms werkt heel de regeltjesmaatschappij gewoon zwaar op mijn zenuwen... gelukkig zijn er ook nog normale mensen
                  Minolta A1 + X-Drive II + Minolta 3600 HS(D) Flash
                  http://users.telenet.be/amano/

                  Comment


                  • #24
                    Je zou er inderdaad de moed door verliezen.
                    Onlangs ook nog foto's gemaakt in een NMBS tempel, maar was rond 21u 's avonds, weinig NMBS mensen te bespeuren.



                    Net terug van reis. Was daar op het vakantiedomein foto's aan 't maken van mijn kids die in het zwembad stoeiden. Werd aangesproken door een voor mij onbekende man die op een assertieve manier aandrong dat ik geen foto's zou maken van zijn kinderen. Had hij daarbij duidelijk gezegd of getoond wie zijn kinderen waren kon ik daar beter op ingespeeld hebben. Nu, gaf mij wel een tamelijk vies gevoel, word ik dan heus als een viezerik aanzien omdat ik met een fototoestel rondloop? Gelukkig waren er fijne mensen die apprecieerden dat ik foto's maakte van hun en mijn samen stoeiende kinderen en die mij hun email adres toevertrouwden zodat die leuke vakantieherinneringen uitgewisseld kunnen worden.
                    http://pieterbie.skynetblogs.be

                    Comment


                    • #25
                      Ehhh bij ons in de buurt staan er zo van die "flitsbakskes" aan de verkeerslichten, ik heb me laten wijsmaken dat ze daarmee fotokes van ons trekken als we ehhh iets té gezwind rijden...maar ik geloof da nie want aan mij heeft nog NIEMAND toestemming hiervoor gevraagd hoor...

                      ...we leven in een FLITSENDE wereld...
                      Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

                      Comment


                      • #26
                        Wat betreft concerten, hangt het grotendeels van de artiest of de organisatie af hoor.
                        Ik heb in 't sportpaleis reeds meerdere malen foto's kunnen nemen.
                        (Robbie Williams, Shania Twain, Clouseau etc...)
                        Ook op een heide heb ik nog geen problemen gehad (bon jovi vorig jaar nog).

                        Enkel bij Springsteen ben ik er niet in geslaagd om met mijn toestel binnen te gaan

                        Hopelijk lukt het binnen enkele maanden bij Brian Adams opnieuw!
                        Een goede tip: pak je toestel heeeel goed in, gooi er wat boterhammen
                        rond, en doe het geheel in een zilverpapiertje. Als die van security het pakje onder de loep nemen zien ze enkel brood.
                        Of indien je een klein toestel hebt kan het in een brilledoos kwijt!

                        succes!


                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by yowan-kenobi
                          Een goede tip: pak je toestel heeeel goed in, gooi er wat boterhammen
                          rond, en doe het geheel in een zilverpapiertje.
                          Dat worden dan, wat men noemt, vettige foto's...
                          http://www.digifotofreak.nl

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by MarcFoto
                            Dat worden dan, wat men noemt, vettige foto's...

                            ...ik ga een fameus lunchpakket moeten voorzien voor mijn tele. Misschien kan ik hem beter vermommen in een bus slagroom of zo.
                            http://www.theafricabug.com

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Jochen
                              Originally posted by MarcFoto
                              Dat worden dan, wat men noemt, vettige foto's...

                              ...ik ga een fameus lunchpakket moeten voorzien voor mijn tele. Misschien kan ik hem beter vermommen in een bus slagroom of zo.
                              of steek die lens in je broek Jochen....

                              Stef

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Stef
                                Originally posted by Jochen
                                Originally posted by MarcFoto
                                Dat worden dan, wat men noemt, vettige foto's...

                                ...ik ga een fameus lunchpakket moeten voorzien voor mijn tele. Misschien kan ik hem beter vermommen in een bus slagroom of zo.
                                of steek die lens in je broek Jochen....

                                Stef
                                da was nen open goal hé Jochen!!!

                                Comment

                                Working...
                                X