Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Middenformaat - Analoge camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Middenformaat - Analoge camera

    Heb de verkoper gecontacteerd.
    Maar hij lijkt het erg druk te hebben.
    Eerst was zijn dochters communie (niet zo minder)

    En dan met minder nieuws,
    Maar nu ligt zijn moeder in het ziekenhuis.

    Ben wel erg benieuwd.
    En ja, lichtmeter moet ik ook nog in huis halen dan.

    Ben wel erg benieuwd.

    Zal waarschijnlijk voor de C 330
    EMBLEMATA.BE
    http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

    Comment


    • #18
      Re: Middenformaat - Analoge camera

      Zijn 2 mooie sets die voor je doel bruikbaar zijn. Wel heel verschillende van "stijl".

      De M645Super geeft 6x4.5 en is de modernste. De 150/2.8 is prima (coatings) maar je ziet al dat er een tussenstuk bij is om de minimale scherpstelafstand te verkleinen (ziet er dus eentje uit die voor portretten gebruikt is). De 2.8 versie van de 150 is wel gezocht (zoek er zelf achter...) want deze zou deel uitmaken van de laatste reeks APO lenzen. Een M645 heeft een batterij nodig in de body om te werken (sluiter en lichtmeting prisma) en 4xAA in de motorgrip. Die motorgrip maakt behoorlijk wat lawaai trouwens. Prisma heeft globaal, spot en auto lichtmeting. Om te flitsen zit je vast aan 1/60.

      De 105 van de C3 (6x6) is een mooie lengte voor portretten en met de balg kan je zo kort scherpstellen als je wil. De C3 is volledig mechanisch en wel de oudste van de reeks Cxxx. De lens is ook van de eerste versie en dus een enkelvoudige coating. Als je hiermee dichtbij gaat scherpstellen ga je zelf de belichting moeten corrigeren voor de uittrekking van de balg. Ook geen lichtmeting (er is een prisma met meter maar dan wordt je zoeker een héél stuk donkerder). Bij een toestel van die leeftijd ga je toch wel op de sluiter moeten letten of die nog correct werkt bij alle snelheden. Je hebt wel flitssynchro op alle snelheden.

      Comment


      • #19
        Re: Middenformaat - Analoge camera

        Lastige keuze ergens.

        Het is uiteraard portretten, wat wilt zeggen dat ik niet te ver weg wil zijn van mijn onderwerp. Om toch een band te scheppen.
        Maar ik veronderstel natuurlijk dat ik voor de M645S wel een andere lens kan kopen. Dus dat is geen probleem lijkt me dan.
        De batterijen schrikken me ook niet zo zeer af. Al vraag ik me af hoe luid de motorgrip dan is. :-)

        De C3 ziet er al gewoonweg mooi uit. Dat is natuurlijk gewoon uiterlijk. Ik begrijp dus dat deze zo goed als volledig handmatig is.

        Moeilijk. Zal hem zowel binnen als buiten gebruiken... :-)
        EMBLEMATA.BE
        http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

        Comment


        • #20
          Re: Middenformaat - Analoge camera

          De kortste scherpstelafstand van de 150/3.5N is 1.5 meter. Denk niet dat dat veel verschillend zal zijn van de 150/2.8. Dat is niet zover van je onderwerp. Vergeleken met een P6 180 waar dat 4 meter is zou je bijna kunnen zeggen dat je op de schoot van je lijdend voorwerp zit.

          Uiteraard kan je voor de M645 andere lenzen kopen (massa's lenzen ). Maar die 150/2.8A is wel een van de betere. Voor portret is er nog eventueel de 110/2.8 of de 145 softfocus (geen van beide ooit vastgehad). De motor maakt echt wel wat lawaai. Maar zelfs met een hendel is dat niet geruisloos, maak je geen illusie. De spiegel en sluiter hoor je ook nog. En met de motorgrip vind ik het toestel heel wat handiger zeker als je in portretformaat wil fotograferen. Dan is die echt wel beter vast te houden. Op statief maakt dat misschien niet zoveel uit.

          Batterijen zijn inderdaad geen ramp, het zijn vlot verkrijgbare types. De batterij in de body gaat trouwens gemakkelijk een jaar mee. Die van de motor niet zo lang maar AA's zijn wel héél makkelijk te koop.

          Voor de C3 zijn er ook andere lenzen. Er is nog de 135 bvb die voor portretten waarschijnlijk ook goed te gebruiken is. Eventueel de 180. Die C3 ziet er inderdaad heel mooi uit.

          Comment


          • #21
            Re: Middenformaat - Analoge camera

            hou er rekening mee dat je bij TLR-toestellen met een paralaxfout zit.

            Comment


            • #22
              Re: Middenformaat - Analoge camera

              Oorspronkelijk geplaatst door MoFoPictures Bekijk bericht
              hou er rekening mee dat je bij TLR-toestellen met een paralaxfout zit.
              De Mamiya 's C330 prof / F / S hebben een parallaxcorrectie aanduiding in de zoeker, aangepast aan de verschillende types objectieven. Anders kan je nog steeds de paramender gebruiken.

              Comment


              • #23
                Re: Middenformaat - Analoge camera

                bij deze heb ik bijgeleerd!

                Comment


                • #24
                  Re: Middenformaat - Analoge camera

                  Klopt, maar de TS kijkt nu naar een C3, en die heeft dat niet.

                  Bij de Rolleiflex (geen idee of het op alle versies is) verschuift het zoekervenster om te compenseren. Maar die hebben het gemakkelijk want er is maar 1 brandpuntsafstand.

                  Comment


                  • #25
                    Re: Middenformaat - Analoge camera

                    Wist niet goed waar anders posten dus dacht maar even hier verder te gaan:

                    Zo juist (zondag) mijn eerste shoot gedaan.
                    En voor een eerste ervaring... zeer spannend. Je gaat gevoelsmatig helemaal anders te werk. Nu ja, ik toch.

                    Heb ook meteen zelf de negatieve ontwikkeld wat ook al een zalige eerste ervaring was.

                    Hieronder een voorbeeldje van drie shots (van de 20).
                    Let op, heb deze strip aan de raam gehangen en daar dan een foto van genomen uit lossen hand.
                    Morgen doe ik ze binnen bij Schelfhout om er proefjes van te maken en ook meteen eens te digitaliseren.
                    Maar een fotokopieer komt zeker in huis.

                    1 shoot Mamiya -0001 by Neil De Westelinck, on Flickr
                    EMBLEMATA.BE
                    http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

                    Comment


                    • #26
                      Re: Middenformaat - Analoge camera

                      Is dat met de C3 of een RB/RZ? Lijkt me eerder 6x7 dan 6x6.

                      Kan natuurlijk aan je manier van digitaliseren liggen, maar ofwel wat overbelicht ofwel een lichtlek. Vooral in de 2-de foto boven het pijltje tussen 8 en 9 zou ik denken dat er een lek is.

                      Persoonlijk maak ik altijd eerst eens een film dia. Liefst nog gemeten met een externe meter. Dat om zeker te zijn dat alles wat ik zie aan de camera ligt. Dia is namelijk ontwikkelen en gedaan. Kan je dan direct met een loupe op een lichttafel bekijken.

                      Comment


                      • #27
                        Re: Middenformaat - Analoge camera

                        Oh, maar de beelden zijn zo niet hoor. Heb ook een foto genomen ervan tegen het raam met de zon links boven tegen....
                        Het filmpje heeft dus niet last van al dat. Want de rechtse frame lijkt echt helemaal beïnvloed maar ziet er in het echt gewoon helemaal normaal uit. :-)
                        Ligt dus gewoon aan mijn opname dat ik van de opname heb gemaakt. :-)

                        RB67. :-)
                        EMBLEMATA.BE
                        http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

                        Comment


                        • #28
                          Re: Middenformaat - Analoge camera

                          Afgaande op de scans zijn de negatieven deftig onderontwikkeld. minstens 15% langer ontwikkelen.
                          YMMV

                          Het lichtlek kom wslk. doordat het rolletje niet strak genoeg verzegeld was.
                          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                          Comment


                          • #29
                            Re: Middenformaat - Analoge camera

                            Hoe kan je nu al oordelen over lightleaks of slecht ontwikkeld.
                            Dit is slechts een foto genomen met een camera, voor het raam.

                            Posts lezen, niet onbelangrijk.

                            Comment


                            • #30
                              Re: Middenformaat - Analoge camera

                              Normaal gezien heb ik de scans vandaag. Dan weten we het allemaal zeker. :-)
                              EMBLEMATA.BE
                              http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

                              Comment

                              Working...
                              X