Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Middenformaat - Analoge camera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Middenformaat - Analoge camera

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
    Afgaande op de scans zijn de negatieven deftig onderontwikkeld. minstens 15% langer ontwikkelen.
    YMMV

Het lichtlek kom wslk. doordat het rolletje niet strak genoeg verzegeld was.
    U moet eerst eens goed lezen wat de TS schrijft voor u een oordeel geeft.
    Dit zijn geen scans.

Comment

Ok. Bye.
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

@Neildewe;
        Heb de scans op FB al gezien.
        Vind het portret met de diagonale strepen op de achtergrond wel goed.
        Wel weinig contrast, iets "ruwer" agiteren kan wel helpen voor meer contrast.

Comment

@JENSDH

Ruwer agiteren dus... Ok. Dat gevoel zal ik nog moeten opbouwen, denk ik.
          Heb nu zondag een shoot die ik ga doen met de Mamiya. Wel in kleur. Dus dat gaat ook weer spannend worden.

Nu op zoek naar een fotoscanner.
          EMBLEMATA.BE
          http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

Comment

Ruwer agiteren heeft wel het risico dat je luchtbellen krijgt die aan de film blijven hangen. Dus niet mee overdrijven, stirred not shaken....

Comment

Ja, maar net daarom ga je die toch met een niet al te onaardige tik neerzetten?
              EMBLEMATA.BE
              http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Neildewe Bekijk bericht
                Ja, maar net daarom ga je die toch met een niet al te onaardige tik neerzetten?
                Ik gebruikte daarvoor ook een"wetting agent" en enkele tikjes. Of, in mijn studententijd, een heel weinig neutrale detergent om de oppervlaktespanning te verminderen. Dat is ook nuttig bij het drogen om droogvlekken te vermijden. Niet te veel van gebruiken of je hebt zeepvlekken.
                "Perfectie wordt niet bereikt wanneer er niets meer valt toe te voegen, maar wanneer er niets meer valt weg te halen.."
                Antoine de Saint-Exupéry​​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                  Ik gebruikte daarvoor ook een"wetting agent" en enkele tikjes. Of, in mijn studententijd, een heel weinig neutrale detergent om de oppervlaktespanning te verminderen. Dat is ook nuttig bij het drogen om droogvlekken te vermijden. Niet te veel van gebruiken of je hebt zeepvlekken.
                  deed jij wetting agent BIJ je ontwikkelaar? en dan ook BIJ je fix? (luchtbellen tijdens fix geven van die mooie, roze getinte vlekken )

Tom
                  De gustibus et coloribus non est disputandum
                  Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                    deed jij wetting agent BIJ je ontwikkelaar? en dan ook BIJ je fix? (luchtbellen tijdens fix geven van die mooie, roze getinte vlekken )

Tom
                    Neen hoor. Niet bij de fixateur.
                    Als de oppervlaktespanning OK was bij het ontwikkelen was dat overbodig bij het fixeren.
                    Bij de laatste spoeling gebruikte ik wel detergent. Waar we woonden was er veel kalk in het leidingwater. Met bijbehorende droogvlekken.

PS: 'k was toen 14 à 18 jaar oud met een heel beperkt budget.
                    Dreft, zonder citroengeur, was al toen al voldoende voor mij.
                    En info via internet was er niet. Fotografie tijdschriften kon ik me niet veroorloven.
                    Experimenteren wel.

Gelukkig kunnen we nu digitaal.........
                    "Perfectie wordt niet bereikt wanneer er niets meer valt toe te voegen, maar wanneer er niets meer valt weg te halen.."

Comment

Voordat ik mijn negatieven een "final wash" met gedistilleerd water geef, sop ik ze nog eens in de Photoflo (Linkje).
                      Dit geeft bij mij toch wel altijd vlek- en streepvrije negatieven.

Comment

maar je deed dus wel wetting agent bij je ontwikkelaar????

Ik gebruikt ook gewoon zeepje en dan idd nog een spoeling met demi water. Ook al is hier het water een pak zachter dan van waar ik kom (Leuven) toch heb ik zonder spoeling met demi water nog altijd wel ergens een opgedroogde druppel.

En ja, lang leve het experimenteren

Tom
                        De gustibus et coloribus non est disputandum
                        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                          maar je deed dus wel wetting agent bij je ontwikkelaar???? ..............
                          Ja hoor.
                          Dat is de eerste keer dat de film met water in contact komt (na de fabricage). Daar is een goede bevochtiging het belangrijkste.
                          In feite is een "geurloos" detergent neutraal. Het vermindert alleen de oppervlaktespanning van het water maar is geen chemische reactie op zich.
                          (Ik mis hier PaulM om dat beter uit te leggen. )
                          Eén of twee druppels, per liter, is genoeg.
                          Voor het fixeren en spoelen is het minder nodig omdat de film al bevochtigd is.
                          Het laatste badje met wetting agent, vóór het drogen, is het dan wel nodig tegen droogvlekken. Efkens onderdompelen in de Patterson tank of zo.
                          PS: Ik vroeg mij moeder toen om afwasproduct zonder geur noch kleur te kopen.....
                          Last edited by Skitch; 12 juli 2014, 19:02.

Comment

Working...
                          X