Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto misbruik

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Originally posted by Triker
    Hmmm Gerard, als je het juridische gebeuren niet zo ziet zitten, ik wil gerust wel met je mee gaan, om eens aan te gaan bij mr Lahay....
    Wow een BD knokploeg !!!!

Comment

Laatst was ik gewoon wat aan het surfen en kwam op een weblog terecht van een meisje die aankondigde dat ze ging trouwen. De "kaart" die ze ervoor gebruikte was een fotocollage die door een vriendin van mij was gemaakt voor het trouwen van haar broer.
      Ik heb onmiddellijk in het gastenboek geschreven dat ik deze kaart kende en dat ik benieuwd was naar de uiteindelijke kaart die mijn vriendin voor haar in opdracht zou maken.
      Omdat ik niet wist of ze toestemming had heb ik er verder niks over geschreven, echter als een reactie op mijn tekst gaf ze ronduit toe de foto gewoon ergens van het net "gejat" te hebben.... en dat ze geen opdracht had gegeven voor het maken van een trouwkaart.
      Toen heb ik mijn vriendin toch maar gemailt...
      Ze hebben onderling contact gehad en nu staat bij de collage wie hem gemaakt heeft met haar excuses erbij...
      The only real failure is to give up trying!

http://www.yvonnew.com
      http://www.vonne.web-log.nl
      and HFC forever!

Comment

Toen we trouwden (vorige eeuw ) was er ook een professionele fotograaf bij. Natuurlijk werd ook het trouwboeket op de plaat vastgelegd.
        Jaren later gaan we in een bloemenwinkel aankopen doen en groot is onze verbazing dat de foto met ons trouwboeket in een catalogus voor trouwboeketten zit. Nochtans hadden we dat boeket niet bij die handelaar gekocht. Wij deden alsof onze neus bloedde en vroegen op de man af of hij dat bepaalde bloemstuk zelf gemaakt had.
        Natuurlijk zegt die man van wél
        Toen we de ware toedracht vertelden, kwam het schaamrood hem op de wangen.
        Blijkbaar gaan veel bloemenhandels de fotografen af om foto's van boeketten vast te krijgen.
        Het gaf me toch een vervelend gevoel.

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Originally posted by lieven lens
          Ik zou toch eerst 100% zeker willen zijn vooralleer iemand te beschuldigen.
          foto's die op de site komen van een fotoclub worden eerst grondig besproken in de club ( dat is de bedoeling van een club ).

je gaat mij toch niet wijsmaken dat hij uw foto van het internet afgeprint zou hebben ( op 72dpi en van 450 X 600 pic ) om te laten beoordelen in een club he !!!

en dan nog eens op de site van de club laten zetten

Ik zou eigenlijk graag eens uw originele foto zien ( indien mogelijk op ware groote )
          Hij heeft de fotos op de club laten zien en ze vonden dat hij vooruit gegaan was en toen heeft hij ze gelijk voor de club site aangemeld de club treft geen blaam, want na mijn mijn mail zijn de fotos verwijderd ik weet alen niet of hij een eigen site heeft????want dan schreef ik wel iets in zijn gastenboek .
          Indien ik in de buurt van Heerst-vechtmaal zal ik zeker even aanbellen in de langstraat 2

Comment

Nu staat er een foto van 2 bekenden op BD: Nina haar dochter Sarah.
            Groetjes,
            FilMar, Beeldbrouwer ;-)
            * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

die man is echt een volhouder, Nina's collage's staan er nu ook op...

erg zoiets
              mvg
              gabriella
              Canon 300D en 350D
              canon 24-85 mm. f/3.5-4.5 usm
              canon 20-35 usm

Comment

Originally posted by gabriella
                die man is echt een volhouder, Nina's collage's staan er nu ook op...

erg zoiets
                euh ... stilaan heeft die club / webmaster er toch wel schuld aan zelle.

Opnieuw 'zomaar' een foto van 'hem' publiceren ... ze zouden beter moeten weten
                --
                Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Hoi
                  sorry dat ik nu pas reageer op dit topic, Filmar stuurde me een mailtje om me erop attent te maken , waarvoor dank ...
                  Ik weet niet goed wat ik hiermee aanmoet .. Ik ken Johan Lahaye inderdaad persoonlijk,mijn vorige camera had ik trouwens van hem gekocht.... maar dat neemt niet weg dat ik er niet akkoord mee ben dat hij andermans foto's gebruikt natuurlijk waar ik dus die van "foto-gerard" mee bedoel

wat betreft de foto's van mij en mijn dochter ... daar weet ik niet goed hoe reageren, die foto's zijn wel degelijk door Johan gemaakt, en we hebben beide ook toestemming gegeven dat hij ze mocht gebruiken in de club en voor op de site ... de collages echter zijn mijn werk en vind wel dat hij dat had kunnen vermelden, net zoals ik dat doe in mijn gallery op instantlogic ...
                  zie hier : http://ninasgallery.instantlogic.com...CB65%7d&Page=2

achteraf heeft hij mij trouwens gevraagd om nog een aantal opdrachten te doen (photoshopwerk) waarmee hij een beetje reclame kon maken bij zijn klanten en hij zou de eventuele aanvragen voor zulke werkjes dan naar mij doorsluizen,maar dat is helaas nooit gebeurt... ik vraag me nu wel af waar mijn werkjes nog gaan opduiken ???

wat doe ik hier nu mee ??? alle goeie raad is welkom
                  groetjes, Nina

trotse eigenaar van een fuji S602Z
                  Member of the Han Fan Clan
                  http://ninasgallery.fotopic.net
                  http://ninas--tutorials.fotopic.net

Comment

Originally posted by Nina
                    Hoi
                    sorry dat ik nu pas reageer op dit topic, Filmar stuurde me een mailtje om me erop attent te maken , waarvoor dank ...
                    Ik weet niet goed wat ik hiermee aanmoet .. Ik ken Johan Lahaye inderdaad persoonlijk,mijn vorige camera had ik trouwens van hem gekocht.... maar dat neemt niet weg dat ik er niet akkoord mee ben dat hij andermans foto's gebruikt natuurlijk waar ik dus die van "foto-gerard" mee bedoel

wat betreft de foto's van mij en mijn dochter ... daar weet ik niet goed hoe reageren, die foto's zijn wel degelijk door Johan gemaakt, en we hebben beide ook toestemming gegeven dat hij ze mocht gebruiken in de club en voor op de site ... de collages echter zijn mijn werk en vind wel dat hij dat had kunnen vermelden, net zoals ik dat doe in mijn gallery op instantlogic ...
                    zie hier : http://ninasgallery.instantlogic.com...CB65%7d&Page=2

achteraf heeft hij mij trouwens gevraagd om nog een aantal opdrachten te doen (photoshopwerk) waarmee hij een beetje reclame kon maken bij zijn klanten en hij zou de eventuele aanvragen voor zulke werkjes dan naar mij doorsluizen,maar dat is helaas nooit gebeurt... ik vraag me nu wel af waar mijn werkjes nog gaan opduiken ???

wat doe ik hier nu mee ??? alle goeie raad is welkom
                    groetjes, Nina

De man is blijkbaar niet voor verbetering vatbaar en zoiets wilt zich fotograaf noemen en zelfs de professionele toer op gaan ; ik zou zeggeh, niet zo laten reageren !!

Comment

Als jullie professioneel fotograferen, en hiermee geld verdienen dan veronderstel ik ook dat jullie een diploma fotografie hebben? En dat iedereen in orde is met zijn belastingen? Fotograaf is immers een beschermd beroep...

Comment

Originally posted by jochovitch
                        Als jullie professioneel fotograferen, en hiermee geld verdienen dan veronderstel ik ook dat jullie een diploma fotografie hebben? Fotograaf is immers een beschermd beroep...
                        Dat geldt niet voor de Nederlanders hoor!!

Maar wat heeft deze quote met het onderwerp te maken??
                        ***Canon 300D * kitlens * ...

Comment

Originally posted by jochovitch
                          Als jullie professioneel fotograferen, en hiermee geld verdienen dan veronderstel ik ook dat jullie een diploma fotografie hebben? En dat iedereen in orde is met zijn belastingen? Fotograaf is immers een beschermd beroep...
                          En wat heeft dat met deze historie te maken? Laat fotograaf dan een beschermd beroep zijn in Belgie, er staat nergens dat je geen foto-liefhebber of amateur mag zijn en in je vrije tijd voor het plezier wat foto's nemen.

Maar ongeacht of je nu een beroepsfotograaf of amateur/liefhebber bent, is het totaal ongepast dat iemand anders jou foto's gaat publiceren onder zijn eigen naam!! Zoiets doe je gewoonweg niet.

Ik geef eerlijk toe dat ik ook wel eens een foto die ik op internet tegenkom en die ik mooi vind, als achtergrond in windows gebruik, of zelfs eventueel als "videogeheugen" om zelf soortgelijke resultaten te bekomen... maar ik zal nooit zeggen dat ik die foto's zelfs gemaakt hebt, laat staan ze publiceren!
                          Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

Comment

Gewoon omdat er in de laatste reply werd gezegd dat de persoon in kwestie er zijn beroep ging van maken.

Comment

jochovitch,

beetje offtopic, waarvoor mijn excuses, maar...

je draagt het feit van een beschermd beroep blijkbaar hoog in het vaandel. Maar is dit alles niet een beetje overroepen, waarom mag iemand met een enorme gave, maar spijtig genoeg geen diploma geen fotograaf worden?? Nee daar moet je een velletje papier voor hebben. Het kunnen op zich is blijkbaar minder belangrijk. En dit dan uitgerekend in een creatief beroep? Daar word ik van.

Dit is geen aanval op jou hoor jochovitch, maar je bent gewoon het slachtoffer omdat je dit aanhaalde .

Sorry, moest er even uit.
                              Nikon CP 5700
                              Sony Cybershot P71

Comment

Inderdaad, u heeft gelijk, maar waarom mag iemand die uitzonderlijk lekker kan koken geen restaurant openen zonder de nodige diploma's? En iemand die perfect aan fietsen kan werken geen fietsenmaker worden? Volgens mij moet je wanneer je de ambitie hebt om zelfstandig een beroep uit te oefenen maar de motivatie hebben om dit te bewijzen door het behalen van zo'n diploma. Wanneer je uitzonderlijk goed bent in hetgeen waarin je je wil vestigen kan dit zelfs geen enkel probleem opleveren om dit te halen. Iedereen is vrij om in loondienst te gaan werken als fotograaf, of als keukenhulpje. Als je werkgever je bekwaam genoeg vindt om je job uit te oefenen zal hij je met alle plezier aannemen. Maar wanneer iedereen die al eens een complimentje gekregen heeft van nonkel Achiel omdat hij een mooie foto heeft gemaakt zich gaat vestigen zal het nog plezant worden. Het verschil in werken voor een baas en zelfstandig werken ligt hem in het violgende. Wanneer je voor een baas werkt dan beslist die of je goed bent of niet. Wanneer je zelfstandig begint beslis je dat zelf. En de ene zijn drempel ligt al wat hoger dan de andere de zijne. Geloof mij, ik heb iemand gekend die zelfstandig grafisch ontwerper wilde worden omdat hij in Microsoft word mooie documenten kon maken. Op zijn naamkaartjes schreef hij: "Lay-ouder". Die mensen worden beschermd door het beschermd beroep, niet het beroep zelf.

Comment

Working...
                                X