Heb dat nog nooit gedaan, maar zat hier even over na te denken. Volg even deze gedachtenlijn:
-Statief, want nul handshake vereist (nogal evident)
-Sluitertijd mag hoog, dat laat méér sterren doorkomen
(...maar ook niet té hoog want anders worden sommige sterren te fel?)
-ISO moet laag (100) want ruis is voor niks nodig
(...maar een lage ISO betekent dan weer een snellere sluitertijd, dus ik denk; beter sluitertijd zelf instellen.
-En hoe zit het met diafragma? Objecten op oneindig, dus het maakt in feite niet uit denk ik. Dus kies je best voor de "sweet spot" van ong. f/11 of zo.
Zie ik dit juist? Of helemaal mis?
Heeft er iemand tips?
En hoe zit het als je de beweging van de sterren wil fotograferen? Ik heb hier al pics gezien met een voorgrond (landschap) die NIET overbelicht is, en met "sterren-sporen" in de lucht. Hoe doe je dat? MLU (mirror lock up) nodig?
Can someone shed some (star)light on this?
-Statief, want nul handshake vereist (nogal evident)
-Sluitertijd mag hoog, dat laat méér sterren doorkomen
(...maar ook niet té hoog want anders worden sommige sterren te fel?)
-ISO moet laag (100) want ruis is voor niks nodig
(...maar een lage ISO betekent dan weer een snellere sluitertijd, dus ik denk; beter sluitertijd zelf instellen.
-En hoe zit het met diafragma? Objecten op oneindig, dus het maakt in feite niet uit denk ik. Dus kies je best voor de "sweet spot" van ong. f/11 of zo.
Zie ik dit juist? Of helemaal mis?
Heeft er iemand tips?
En hoe zit het als je de beweging van de sterren wil fotograferen? Ik heb hier al pics gezien met een voorgrond (landschap) die NIET overbelicht is, en met "sterren-sporen" in de lucht. Hoe doe je dat? MLU (mirror lock up) nodig?
Can someone shed some (star)light on this?
Comment