Vorige zaterdag moest ik foto's nemen van een optreden van kinderen in een feestzaal op een podium.
Men spreekt altijd van lichtsterke lenzen en hoge iso's, en ik snap die theorie wel allemaal, maar toch is de praktijk in mijn ogen een stuk ingewikkelder.
Ik heb gebruik gemaakt van een 24-70 en een 70-200 allebei F/2.8
De tele op de 400D en de andere op de 5DII.
Op de 400 ook een 430II flitske.
Nu had ik liefst foto's gemaakt zonder de flitser, maar dat leek me niet mogelijk met de 400 omdat die vanaf iso 400 naar mijn goesting al meer dan genoeg ruis geeft.
Voor de 5DII had ik iso 1000 genomen. Ik moet nu wel toegeven dat ik vrijwel allergisch voor ruis ben.
Op beiden had ik sluitertijdvoorkeuze genomen om bewegingsonscherpte van mezelf te voorkomen: op de 5DII was dat 1:50, op de 400 1:160
Het diafragma, zie ik nu in de exifs is vrijwel overal f/2.8
Nu vroeg ik me toch af of er geen andere manieren zijn om toch scherpe foto's te bekomen op een kleiner diafragma, met weinig (lees geen ;-)) ruis?
Langere sluitertijden zijn toch ook in veel gevallen uitgesloten, dat kan dan wel artistiek mooie beelden geven, maar mensen zien toch graag wie er nu effectief op het podium stond, neen?
Hoe pakken de pro's dit aan?
Men spreekt altijd van lichtsterke lenzen en hoge iso's, en ik snap die theorie wel allemaal, maar toch is de praktijk in mijn ogen een stuk ingewikkelder.
Ik heb gebruik gemaakt van een 24-70 en een 70-200 allebei F/2.8
De tele op de 400D en de andere op de 5DII.
Op de 400 ook een 430II flitske.
Nu had ik liefst foto's gemaakt zonder de flitser, maar dat leek me niet mogelijk met de 400 omdat die vanaf iso 400 naar mijn goesting al meer dan genoeg ruis geeft.
Voor de 5DII had ik iso 1000 genomen. Ik moet nu wel toegeven dat ik vrijwel allergisch voor ruis ben.
Op beiden had ik sluitertijdvoorkeuze genomen om bewegingsonscherpte van mezelf te voorkomen: op de 5DII was dat 1:50, op de 400 1:160
Het diafragma, zie ik nu in de exifs is vrijwel overal f/2.8
Nu vroeg ik me toch af of er geen andere manieren zijn om toch scherpe foto's te bekomen op een kleiner diafragma, met weinig (lees geen ;-)) ruis?
Langere sluitertijden zijn toch ook in veel gevallen uitgesloten, dat kan dan wel artistiek mooie beelden geven, maar mensen zien toch graag wie er nu effectief op het podium stond, neen?
Hoe pakken de pro's dit aan?
Comment