Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's in slechte lichtomstandigheden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Foto's in slechte lichtomstandigheden

Ik denk dat als ze professionele beelden verwachten moeten ze ook en Pro inhuren, als ze jouw vragen moeten ze tevreden zijn met de beperkingen van jouw materiaal. Met de 5DII zit je toch op pro niveau dus dat zal niet veel problemen geven. ik werk met een D90 en doe zeer veel concerten en ik ga dan als volgt te werk.
    Ik werk Manueel en met spotmeting, manueel kan je anticiperen op het licht zonder dat je instellingen veranderen, soms veranderd het licht zo snel dat tegen dat je scherpgesteld hebt het licht ook veranderd is. Door spotmeting te gebruiken krijg je een juiste belichting op je scherpstelpunt en de rest van foto kan dan te donker of te licht uitvallen maar dat kan je meestal wel nog iets aanpassen in nabewerking. Bij erg extreem wisselende lichtomstandigheden gebruik ik ook de auto ISO, op mijn D90 kan je het bereik van de auto ISO beperken tot bvb va ISO200 tot ISO1600 (wat ik meestal gebruik).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      Wat is bewegingsonscherpte?
      als jij beweegt of je camera beweegt of je onderwerp (de kinderen).
      grt,bouk.
      Ik had het hier over beide door elkaar, dus dat was verwarrend, sorry.
      Mijn beweging was ok met die 1/50, maar eigenlijk bewogen de kinderen blijkbaar ook niet altijd zo snel, want ik heb wel hier en daar bewegende handen en benen, maar de gezichtjes zijn dan wel goed en dat vind ik dan wel leuke effecten.
      Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
        Met een 5D mark II en de f2.8 zooms hoef je écht niet te klagen hoor. Da's onzin. Maar ik denk wel dat je je verwachtingspatroon wat moet bijstellen. En vooral afblijven van de 100% inzoom-knop in Photoshop/ Lightroom Zoals Johan de man in dit topic al zei, 'Als je naar n schilderij kijkt, ga je er ook geen 10 cm voorstaan met n vergrootglas'. Dus waarom zou je dat wel doen als je naar een foto kijkt op een scherm.
        Ik denk inderdaad dat ik iets wil wat voorlopig met mijn huidig materiaal gewoon onmogelijk is en idd niet teveel vergroten, maar ik zie snel die ruis en ik vind dat echt niet mooi, ik hou meer van echte cleane beelden, denk ik.
        Ik ben heel content met mijn materiaal. Er zijn altijd wel dingen die je nog graag zou willen, maar dromen houden ons levend hè?
        Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
          Ik denk dat als ze professionele beelden verwachten moeten ze ook en Pro inhuren, als ze jouw vragen moeten ze tevreden zijn met de beperkingen van jouw materiaal. Met de 5DII zit je toch op pro niveau dus dat zal niet veel problemen geven. ik werk met een D90 en doe zeer veel concerten en ik ga dan als volgt te werk.
          Ik werk Manueel en met spotmeting, manueel kan je anticiperen op het licht zonder dat je instellingen veranderen, soms veranderd het licht zo snel dat tegen dat je scherpgesteld hebt het licht ook veranderd is. Door spotmeting te gebruiken krijg je een juiste belichting op je scherpstelpunt en de rest van foto kan dan te donker of te licht uitvallen maar dat kan je meestal wel nog iets aanpassen in nabewerking. Bij erg extreem wisselende lichtomstandigheden gebruik ik ook de auto ISO, op mijn D90 kan je het bereik van de auto ISO beperken tot bvb va ISO200 tot ISO1600 (wat ik meestal gebruik).
          Niemand verwacht pro beelden hoor, iedereen op school weet dat ik een diploma fotograaf heb en zodus ben ik doorgaans van dienst als er iets te gebeuren staat en ik zelf met mijn klas niets speciaals moet doen.
          Maar dit was de eerste keer dat ik in een zaal een optreden moest doen en ik wil dat dan ook wel goed doen, vandaar mijn vraag hoe mensen met veel ervaring dit aanpakken.
          Ik voelde me niet zeker genoeg om volledig manueel te gaan, schrik te traag te zijn en veel te missen. Vandaar de sluitertijdvoorkeuze, zoveel mogelijk al zeker mijn eigen beweging tegengaan. In normale omstandigheden werk ik ofwel manueel , ofwel diafragmavoorkeuze. ISO zet ik nooit automatisch, ik vrees teveel de ruis. Ik had idd wel gelezen over die maximale iso-waarde, maar ik vond dat niet meteen waar ik dat kon instellen en ik had de tijd niet meer om snel de handleiding erbij te nemen.

Comment

Ik ben nu toch wel benieuwd naar een van die foto's waarvan jij de ruis niet mooi vindt

Spotmeting, hoger in iso gaan en vooral.. leren leven met ruis.

Je hebt uiteindelijk nog altijd een minimum aan licht nodig.
            Al doende leert men...

Flickr

Comment

Gediplomeerd fotograaf ? deze vraag stellen ? ... laat zien dat je een echte creatieve fotograaf bent, laat het flitslicht in je voordeel werken.
              en aan allen die graag met open diafragma's werken (1.8/1.4)... bull**** , een foto heeft gewoon licht nodig om goed te zijn. ( wat doe je op 1.8 als de lichtbron achter je onderwerp staat?)
              conclusie, pro fotografen werken met extra licht.(flits , raam, aanwezig licht, reflectie) bekijk de situatie, en plaats je onderwerp zoals het je goed uitkomt. Fotografie is een momentopname ( en die kunnen we sturen)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht
                en plaats je onderwerp zoals het je goed uitkomt. Fotografie is een momentopname ( en die kunnen we sturen)
                hoe kan je als pro-fotograaf een zanger tijdens een optraden plaatsen zodat het jou goed uitkomt?
                Volgens mij zal een gemiddelde zanger worst hebben aan de fotograaf (alleh, dat was mijn reactie toch met beperkte podium ervaring).
                It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Belangrijkste bij concert-of theaterfotografie is dat je de artiesten en t publiek niet stoort, dus zeker geen flash gebruiken, niet als n gek over en weer lopen en liefst in stille modus fotograferen. t Publiek wil genieten en je wil de kids niet nog meer stress bezorgen. n Optie zou ook kunnen zijn om aan de lichtman wat meer licht te vragen. 1/50e sec is wat lang voor bewegende kinderen denk ik.

Zelfs op Iso 4000 of 6400 is de ruis nog weg te werken bij je 5DII.

1 stop of meer onderbelichten geeft wel donkerdere foto's, maar je hebt kortere sluitertijden en kan evt de Iso laten zakken.

Ik heb al concerten gedaan met Iso 10000, -1 1/3e ev en f 1.8 en kwam nog aan sluitertijden van 1/60e sec (wat ik te lang vind, ik hou van korte sluitertijden). Soms moest ik zelfs manueel scherpstellen omdat er geen licht was of t licht langs vanachter kwam. Dan omgezet naar zwart-wit en dan was de kleurruis ook weg en toch nog blij met de foto's.
                  Canon-man. Concerten en natuur.
                  Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Gediplomeerd fotograaf ? deze vraag stellen ? ... laat zien dat je een echte creatieve fotograaf bent, laat het flitslicht in je voordeel werken.
                    en aan allen die graag met open diafragma's werken (1.8/1.4)... bull**** , een foto heeft gewoon licht nodig om goed te zijn. ( wat doe je op 1.8 als de lichtbron achter je onderwerp staat?)
                    conclusie, pro fotografen werken met extra licht.(flits , raam, aanwezig licht, reflectie) bekijk de situatie, en plaats je onderwerp zoals het je goed uitkomt. Fotografie is een momentopname ( en die kunnen we sturen)
                    De artiesten verplaatsen ? Alle professionele concertfotografen hebben altijd 2 fullframe bodies bij, 1 met de 24-70 en 1 met de 70-200 omdat ze zich dikwijls niet kunnen verplaatsen en dus wel moeten in-of uitzoomen. Ook geen tijd om lenzen te wisselen omdat ze maar kort mogen fotograferen.
                    Canon-man. Concerten en natuur.
                    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                      Best altijd spotmeting gebruiken en onderbelichten.

Verder denk ik dat n flits niet echt gesmaakt wordt bij zo'n optreden. Laat staan dat t flatterende foto's geeft.
                      ...vind ik het beste antwoord uit deze lijst. Je hebt immers een vrij beperkte set oplossingen, en als je niet wil of kan flitsen wegens te ver of te hoog, dan moet je de ISO, diafragma en onderbelichting combineren tot je een sluitertijd bekomt die aanvaardbaar is om een scherpte te bekomen die je aankan. Je gebruikt dan ook best een goed steunpunt om zelf zo weinig mogelijk te bewegen en de rest is een kwestie van timing : als het onderwerp even stilstaat op een plek die misschien net iets beter verlicht is : afdrukken !
                      The only time you have too much fuel is when you are on fire

Comment

Met een 5d2 op 1000iso en nog teveel ruis naar je smaak; en dat in dergelijke omstandigheden?

Simpelste oplossing: ga in therapie voor je ruis fobie

Comment

Waarom zou ik als "gediplomeerd" fotograaf, (alhoewel ik mezelf zo zeker niet zou noemen. Ik heb de opleiding fotograaf gedaan, ja, that's it) deze vraag niet mogen stellen? Zet me in een studio met wat flitsgerief, geef me communicanten op een leuke locatie en daar kan ik veel richtingen mee uit.
                          Maar dit soort fotografie had ik nog nooit moeten doen, dus vind ik het logisch dat ik daar nog verder wil in leren, groeien...
                          Ik heb mijn gezond verstand gebruikt en ben met een redelijk resultaat thuis gekomen, maar ik vroeg me af of ergens manieren zijn om betere resultaten neer te zetten zonder ruis. Blijkbaar niet, dus zat mijn redenering juist en kan het dus enkel beter worden door meer ervaring op te doen, maar in die richting heb ik niet ect veel ambitie. (Ik wil geen concertfotograaf worden.)

En zoals anderen hier ook al gereageerd hebben: als jij de kinderen op een podium kunt gaan verzetten: succes, ik denk dat ik serieus ambras zou gekregen hebben met de kleuterleidsters die zo hun werk gehad hebben om de kinderen op de juiste plaatsen te krijgen en te houden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Havezet Bekijk bericht
                            Met een 5d2 op 1000iso en nog teveel ruis naar je smaak; en dat in dergelijke omstandigheden?

Simpelste oplossing: ga in therapie voor je ruis fobie
                            Hahahah ik denk inderdaad dat het allemaal wat in mijn hoofd zit. Ik ben er nogal hard op gefocust. Ik doe die foto's open en het eerste wat ik bekijk zijn die gekleurde spikkels... :-S

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                              Belangrijkste bij concert-of theaterfotografie is dat je de artiesten en t publiek niet stoort, dus zeker geen flash gebruiken, niet als n gek over en weer lopen en liefst in stille modus fotograferen. t Publiek wil genieten en je wil de kids niet nog meer stress bezorgen. n Optie zou ook kunnen zijn om aan de lichtman wat meer licht te vragen. 1/50e sec is wat lang voor bewegende kinderen denk ik.

Zelfs op Iso 4000 of 6400 is de ruis nog weg te werken bij je 5DII.

1 stop of meer onderbelichten geeft wel donkerdere foto's, maar je hebt kortere sluitertijden en kan evt de Iso laten zakken.

Ik heb al concerten gedaan met Iso 10000, -1 1/3e ev en f 1.8 en kwam nog aan sluitertijden van 1/60e sec (wat ik te lang vind, ik hou van korte sluitertijden). Soms moest ik zelfs manueel scherpstellen omdat er geen licht was of t licht langs vanachter kwam. Dan omgezet naar zwart-wit en dan was de kleurruis ook weg en toch nog blij met de foto's.
                              Over dat niet storen: daar ben ik wel de mist wat ingegaan: het probleem is dat mensen wel graag véél foto's van hun oogappels zien op de website van de school, dus ja... dan is het kiezen hè: ofwel in de weg lopen en zoveel mogelijk kinderen goed vastleggen, ofwel achteraan (achter al die flitsende ouders) gaan staan en zonder deftig materiaal thuiskomen.

Ik ga straks wel eens oefenen met ruisreductie in PS.
                              Op internet las ik overal dat je best de ruisreductie van de camera uitzet, klopt dat? Ik heb dat wel gedaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StevenD Bekijk bericht
                                ...vind ik het beste antwoord uit deze lijst. Je hebt immers een vrij beperkte set oplossingen, en als je niet wil of kan flitsen wegens te ver of te hoog, dan moet je de ISO, diafragma en onderbelichting combineren tot je een sluitertijd bekomt die aanvaardbaar is om een scherpte te bekomen die je aankan. Je gebruikt dan ook best een goed steunpunt om zelf zo weinig mogelijk te bewegen en de rest is een kwestie van timing : als het onderwerp even stilstaat op een plek die misschien net iets beter verlicht is : afdrukken !
                                Ik heb met de 400D wel de flits gebruikt, met een gelfilter erop en die foto's vallen wel mee, niet zwaar "beflitst".
                                En voor de rest: bedankt, ik voel me gesterkt in mijn redenering, enkel jammer dat er geen remedie tegen ruis bestaat, maar ik ga er leren mee leven. ;-)

Comment

Working...
                                X