Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Engelstalig artikel over fotobeoordeling op forums

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Geen probleem veelsterrer, ik heb jou message meer dan begrepen.
    Dat wat niet elke dag moeten leren laat ik op jou conto staan. Ik ben al een gelukkig man wanneer mijn dochtertje van 4 of 9 me op iets wijst of me iets vraag waarvan ik het antwoord schuldig ben en dus moet opzoeken en dus leren.
    Het spreekwoord zegt dat je nooit te oud bent om te leren, afgaande op je reply moet je zowat Methusalem zijn.
    Ik tracht naar beste vermogen eerlijke commentaar te leveren op de foto's die hier gepost worden. Dat is mijn zeer bescheiden bijdrage aan BD.
    Wellicht heb jij ook het genoegen gesmaakt de magie te beleven van het witte blad waar plotsklaps een beeld op verscheen, her gerommel in een donkere donkere kamer om kleurfoto's te genereren. Persoonlijk heb ik een aantal leermeesters gehad die me geholpen hebben te komen waar ik nu sta. Mijn foto's staan op mijn website, vrij om door iedereen bekenen en bekritiseerd te worden. Ik heb absoluut niet de pretentie om te beweren dat mijn foto's goed zijn, het is trouwens een beoordeling die ik aan anderen overlaat.
    Maar een goede fotokriticus hoeft geen goede fotograaf te zijn, wat ook andersom telt.
    Ik vind je reactie een beetje zelfgenoegzaam en ik vind dat jammer. Ik denk namelijk dat je meer in je mars hebt.

    Comment


    • #17
      Originally posted by emacquoy
      Originally posted by Stephan
      De originele post was eigenlijk bedoeld om eens na te denken over waar we mee bezig zijn; hoe we beginners op de beste manier de weg kunnen wijzen.
      allez Stephan,... zeg ons dan eens hoe we jou als absolute beginner de weg kunnen wijzen en zeg ons dan ook meteen wat die weg is.
      Eddy
      Ja Stephan, zeg het ons kom ! Zeg eens wat op BD moet gebeuren !!
      Ben echt benieuwd.


      (tsja ik kan twee dingen doen : zoals de meesten "oude" leden stilletjes zwijgen en van het forum verdwijnen of er in vliegen. Het is dus voor het laatste dat ik (voorlopig) gekozen heb)

      Comment


      • #18
        Originally posted by emacquoy
        Originally posted by Stephan
        allez Stephan,... zeg ons dan eens hoe we jou als absolute beginner de weg kunnen wijzen
        Eigenlijk heb ik het niet over mezelf.
        Beginners maken vaak dezelfde fouten, te centraal, horizon in het midden, ze leggen zich te snel neer bij wat ze van hun kaartje downloaden. Voor mij heeft fotografie vooral te maken met kijken. Leer de mensen kijken naar licht, onderwerp, detail. Om hun technische vaardigheden te gebruiken om DAT speciale uit een onderwerp te halen; en dan heb ik het over duizend en één technieken. Misschien klinkt het naïef maar zo zie ik het nu eenmaal.
        Dus Stepan waar wacht je op om hier alle dagen goede foto's te posten die niet te centraal, geen horizon in het midden hebben en waar één van die duizenden tecnieken in voorkomen? Ik denk dat als er hier al iets geleerd moet worden (en ik vraag me af waarom wij altijd maar moeten leren) dat de mensen hier iets leren uit de "goede voorbeelden" die hier ook dagelijks gepost worden.
        Eddy
        Ook hier ben ik het weer volledig mee eens. Van goede foto's kan ik veel leren, en de kritieken daarop nog meer.
        Komaan Stephan, geef het voorbeeld.

        Comment


        • #19
          @macquoy Ik heb medio jaren zeventig een professionel opleiding foto gehad, heb jaren in labo's gewerkt. Heb gedurende 3 jaar een fotostudio gehad maar onder andere wegens administratieve pesterijen (bv. een serieuze belastingcontrole na 6 maanden), gestopt. Ben IT-consulatant en sedert 2000 technisch en fotografisch met digitaal bezig. Heb enkele pro's geholpen om te schakelen van een analoge naar digital workflow. Dat alles wil natuurlijk niet zeggen dat ik, wat betreft beelden, een goed fotograaf ben. Wel weet ik dat ik een aantal beelden verkocht heb aan o.a. tijdschriften.
          Dat je het niet erg vindt dat je geen kennis hebt gemaakt met mijn werk is jou goed recht, maar voor de goede verstaander zegt het ook iets over jou mentaliteit jegens anderen.
          Met alle respect,
          Stephan

          Comment


          • #20
            @Sonyken, ik heb respect voor jou motivatie. Tussen haakjes wil ik je eerst melden dat je een website heb op http://w.bertels.fotopic.net/ maar dat geheel ter zijde.

            Het is niet aan mij een voortouw te nemen en dat is ook niet de bedoeling. Het stoort me wel verschrikkelijk dat een nieuw lid zijn allereerste prent geridiculiseerd wordt, bij een ander zijn kwaliteiten in twijfel getrokken omdat hij dat of dat materiaal heeft. Geen reactie van de oudere leden.
            Allereerste positieve kritiek die ik ga werd ondermijnt door een veelsterrer die vond dat ik de regels van het forum had overschreden door hem geen welkom te heten.
            Het artikel van Mike Johnston, een rabiate tegenstander van Bush, was gewoon een bijdrag aan BD. Persoonlijk vond ik het een interessant en verfrissend artikel.
            Nu weet ik beter. Everything you say will and shall be used against you in court of law.
            Het enige dat jullie met je dubieuze grapjes bereiken is dat jullie jezelf afsluiten van nieuwe informatie.

            Comment


            • #21
              Hallo,

              Ik denk dat een beetje relativeren hier zeker op zijn plaats is en daarbij neem ik mezelf als voorbeeld ...

              Toen ik begon met (digitale) fotografie was ik al blij als de foto goed belicht was en dat de scherpte ok was.
              Naarmate ik meer foto's nam werd de uitdaging groter en kwamen er de andere aspecten ook aan bod: kadrering, plaatsing van het onderwerp, visualisatie, verrassingsaspect, ....

              Toen kwamen er andere camera's die weer andere uitdagingen mogelijk maakten.
              De eerste macro was een "wow" en de eerste foto waarop je de piloot (haarscherp) in de cockpit van zijn landend vliegtuig kon zien was een "wow wow".
              Die foto's werden uiteraard allemaal gepost en ik was er fier op .

              Nu, zovele jaren later, zijn die foto's geen "echte" uitdaging meer omdat de techniek beheerst is - maar nu probeer ik telkens een aspect verder te gaan - en daar ligt dan weer de nieuwe uitdaging.

              Ik kijk dus nu heel anders tegen m'n foto's aan dan vroeger.
              De technische kant is ééntje, maar niet meer de hoofdzaak.

              En daarmee komen we dan bij "de anciens" op deze site.
              Ik denk dat zij ongeveer een beetje hetzelfde voelen.

              Maar dat wil niet zeggen dat ze daarom hier niet meer posten. Ze doen het minder omdat ze anders aankijken tegen hun foto's.
              En net dat anders maakt hun oordeel over foto's waardevol.
              Waarmee ik zeker niet gezegd wil hebben dat beginnende fotografen geen goed oordeel kunnen hebben over een foto - integendeel - ze hebben soms een verfrissende kijk op de dingen.
              Vandaar dat "anciens" en "beginnende fotografen" op dezelfde "stek" belangrijk zijn ...

              En wat betreft de uitdagingen voor mezelf: ik heb het steeds vaker en vaker dat ik een onderwerp zie en dan de foto eerst "in m'n hoofd" maak - zoals ik dus zou willen dat hij er uit zal zien - en dan dat idee omzet in pixels .
              En ja hoor, dan komt dat "wow" gevoel ook weer ...

              Jaja
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #22
                Originally posted by Stephan
                @Sonyken, ik heb respect voor jou motivatie. Tussen haakjes wil ik je eerst melden dat je een website heb op http://w.bertels.fotopic.net/ maar dat geheel ter zijde.

                Het is niet aan mij een voortouw te nemen en dat is ook niet de bedoeling. Het stoort me wel verschrikkelijk dat een nieuw lid zijn allereerste prent geridiculiseerd wordt, bij een ander zijn kwaliteiten in twijfel getrokken omdat hij dat of dat materiaal heeft. Geen reactie van de oudere leden.
                Allereerste positieve kritiek die ik ga werd ondermijnt door een veelsterrer die vond dat ik de regels van het forum had overschreden door hem geen welkom te heten.
                Het artikel van Mike Johnston, een rabiate tegenstander van Bush, was gewoon een bijdrag aan BD. Persoonlijk vond ik het een interessant en verfrissend artikel.
                Nu weet ik beter. Everything you say will and shall be used against you in court of law.
                Het enige dat jullie met je dubieuze grapjes bereiken is dat jullie jezelf afsluiten van nieuwe informatie.
                off topic :
                Sorry moderator. Ja en welke sitebeschrijving waarvan je beweert (in het gelockt topic)dat ik daar niet wil op reageren heb jij daar gedaan ?????
                Sorry ergens kan ik je niet volgen : je hebt zo'n opleiding, zo'n goede basiskennis, en ook praktische kennis. Zijt ge dan met mijn voeten aan het spelen geweest toen je me per mail info vroeg over lenzen ?

                en je gaat hier weer niet beginnen hé. Straks wordt dit ook weer gelockt.
                on topic :

                Ik vroeg je alleen, na je retoriek, hoe je dat dan ziet, hoe wij concreet hier op BD in het vervolg ons moeten gaan gedragen ?
                Kan je ons wat concrete dingen aanraden ?

                Comment


                • #23
                  Waaw, wat een antwoorden op korte tijd
                  Ik denk dat (bijna) alles wat iedereen hierboven zegt ongeveer juist is. Het probleem is hoofdzakelijk de showcase en de aantallen mooie kiekjes. Niemand kan noch wil ze nog alle bekijken en naargelang het percentage dat de moeite van het bekijken waard is daalt, zullen er meer en meer afhaken en zal ook de kwaliteit van de input dalen. Ik betrap me er nu al op om enkel nog naar bepaalde onderwerpen of bepaalde fotografen te kijken en eigenlijk vind ik dit selecteren erg jammer om precies die redenen die hierboven werd uiteengezet.
                  Oplossing? Ik zie er maar één goede en dat is zelfdiscipline. Dit om jullie uit te leggen waarom ik jullie totnogtoe maar met 1 of 2 foto's heb vergast/verveeld.
                  BD0252BE

                  Comment


                  • #24
                    Hallo,

                    Er is nog een aspect dat meespeelt ...
                    Tegenwoordig kan zo ongeveer iedereen een digitale camera aanschaffen - de prijzen zijn in die mate gezakt dat het voor de meesten nu haalbaar is.
                    Een groot aantal mensen op dit forum zijn begonnen met digitale fotografie toen die voor de grote massa nog echt in de kinderschoenen stond - en dus ook een fortuin kostte.
                    Toen zij hun camera aanschaften was dat meestal uit pure "passie" en ze hadden héél vaak een (zwaar) analoog verleden .
                    Dat was ook zo'n beetje het begintijdperk van Belgiumdigital.

                    Dat is nu ook veranderd.
                    Heel veel mensen starten nu met een digitale camera als eerste camera.
                    In de handleiding staan (soms) een beetje tips maar daar blijft het bij.
                    Een groot aantal van die mensen zijn op zoek naar bruikbare tips om hun foto's dat beetje "extra" mee te geven - en vaak slagen ze daar dus ook in.

                    De sterkte van dit forum was (en is dat nog steeds) dat zowel de beginnende fotografen als de "experts" hier "in vrede" naast elkaar kunnen leven.
                    En dat willen we zo houden ...

                    "Straf" taalgebruik en "ongelukkig gekozen bewoordingen" dragen in geen enkele mate bij tot het bereiken van bovenstaande doelstelling.
                    De sterkte van onze gemeenschappelijke "hobby" is nog steeds het beeld - niet het woord ...

                    Jaja
                    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Orval
                      Waaw, wat een antwoorden op korte tijd
                      Ik denk dat (bijna) alles wat iedereen hierboven zegt ongeveer juist is. Het probleem is hoofdzakelijk de showcase en de aantallen mooie kiekjes. Niemand kan noch wil ze nog alle bekijken en naargelang het percentage dat de moeite van het bekijken waard is daalt, zullen er meer en meer afhaken en zal ook de kwaliteit van de input dalen. Ik betrap me er nu al op om enkel nog naar bepaalde onderwerpen of bepaalde fotografen te kijken en eigenlijk vind ik dit selecteren erg jammer om precies die redenen die hierboven werd uiteengezet.
                      Oplossing? Ik zie er maar één goede en dat is zelfdiscipline. Dit om jullie uit te leggen waarom ik jullie totnogtoe maar met 1 of 2 foto's heb vergast/verveeld.
                      De nagel op de kop ! Dat een mindere kwaliteit een rol speelt is geen reden denk ik. Ik denk niet dat de kwaliteit in het algemeen naar beneden is gegaan integendeel. Alhoewel ik me soms wel afvraag waarom de foto gepost wordt, en dat heb ik ook wel eens rechtstreeks gevraagd.
                      Het is niet meer te volgen. Zelf ben ik er van overtuigd dat de meesten, zo niet allemaal, meestal proberen alle foto's te zien en waar mogelijk commentaar te geven wanneer de foto op de ene of andere manier daarom vraagt. Wat ik ook wel eens doe, dat is naar beneden gaan zien, en foto's die nog geen commentaar kregen, daar dan indien mogelijk commentaar op te geven.
                      Erg vind ik het dat, zoals daarstraks in de namiddag, op zone mooie zomerse dag, ik geloof na een uurtje of twee, iemand het zo nodig vond alle vorige kijkers een sneer te moeten geven omdat er nog niemand op een foto reageerde !
                      Dat vind ik straffen toebak !

                      Comment


                      • #26
                        Voor de nieuw(ere)komers hier een topic dat ook in verband staat met dit "probleem"
                        Soms kan een search ook sommige postings wat helpen :
                        http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=34478

                        Comment


                        • #27

                          Ik zie er maar één goede en dat is zelfdiscipline. Dit om jullie uit te leggen waarom ik jullie totnogtoe maar met 1 of 2 foto's heb vergast/verveeld.
                          @Orval: Is mijn vraag alleen, heb je hier wat van geleerd? Of was het je daar niet om te doen? Ik ga er vanuit dat veel mensen hier posten, omdat ze er toch wat van willen leren. Zeker als zij foto's in 'beoordeel mijn foto' posten.


                          en je gaat hier weer niet beginnen hé. Straks wordt dit ook weer gelockt.
                          @Sonyke: Een topic wordt nooit gelocked om 1 reactie van 1 poster. Het zal hier altijd gaan om het geheel van posts. Of er hier gelocked wordt, hangt dus niet alleen van Stephan af.

                          Daarbij komt dat ik de originele discussie hier (hoe ga je met het beoordelen van foto's om) een heel aardige (en terechte) vind.

                          @Stephan: Gelet op bovenstaande wil ik je eigenlijk vragen om eens aan te geven waar volgens jou een goede foto aan moet voldoen. Waar let je nou op bij het maken van een beoordeling.

                          Bovenstaande uitnodiging aan Stephan mag overigens door eenieder gevolgd worden hoor. Ik ben best wel benieuwd naar hoe een ieder naar een foto kijkt.

                          dus...... laat maar komen die posts.






                          In every colour there's the light
                          In every stone sleeps a crystal
                          Remember the Shaman, when he used to say:
                          "Man is the dream of the dolphin"

                          Comment


                          • #28
                            [QUOTE] Originally posted by BD Moderator Test

                            @Sonyke: Een topic wordt nooit gelocked om 1 reactie van 1 poster. Het zal hier altijd gaan om het geheel van posts. Of er hier gelocked wordt, hangt dus niet alleen van Stephan af.
                            Neen eventueel ook van mij omdat ik steeds weer opnieuw moet antwoorden. Mogen we de zaken niet meer zuiver stellen ? Als er, ik noem het gescheld wordt, wordt het topic "gelockt" m.a.w. ik moet mij gewoon laten doen als er iemand gratuite opmerkingen maakt over bv een volledige sitebschrijving waarop ik niet wil antwoorden volgens die kwibus. Waar haalt ie het ? Ik heb die sitebeschrijving nooit gezien, en nog steeds niet, heb me al rot gezocht ! Ik zou het hier ook anders kunnen zeggen maar ik probeer het nog steeds fatsoenlijk te doen.

                            Ik ga hier geen woorden meer aan verspillen. Ben het beu !
                            Een ding nog, ik weet niet wie "moderator test is" is eigenlijk ook niet belangrijk, maar die "moderator test" heeft hopelijk toch wel een overzicht van die posts ? Aan één of een paar dingen zou ik me helemaal niet storen, een enkele keer mogen ze mij en anderen zelfs voor rot uitschelden maar heb een zwaar probleem met de huidige mentaliteit van sommigen posters hier gekregen. Die niet alleen onzin vertellen maar ook nog eens liegen !

                            edit : voor hetzelfde zou ik hier iets kunnen posten...maar ik zal héél royaal en sportief blijven, kon me nog net in houden.

                            .




                            Comment


                            • #29
                              Sorry ergens kan ik je niet volgen : je hebt zo'n opleiding, zo'n goede basiskennis, en ook praktische kennis. Zijt ge dan met mijn voeten aan het spelen geweest toen je me per mail info vroeg over lenzen ?
                              @Sonyken, heb je het over mij? Ik kan me niet herinneren dat ik info over lenzen heb gevraagd. Ik heb er meer dan genoeg, ben niet in de markt voor een nieuwe en ben vrij goed op de hoogte van de ontwikkelingen ter zake. Stuur me een bewijsje op mijn emailadres.

                              Sedert mijn aantreden hier heb ik al tientallen foto's beoordeeld. Ik let op de basisregels zoals scherpte, belichting, waar staat de horizon, het onderwerp niet al te centraliseren; soms mag dat trouwens; gebruik van scherptediepte. Ik beoordeel geen onderwerpen want daar is iedereen vrij in. Soms geef ik geen commentaar als anderen voor mij dat al gedaan hebben, soms sla ik een foto over als ik niet goed weet wat erover te schrijven; vaak zeg ik gewoon bravo. Ik heb nooit ergens iemand negatief beoordeeld zoals ik een of twee enkelingen heb zien doen.

                              Ik had nooit gedacht dat het delen van een op zich boeiend artikel als dat van een professioneel fotograaf en begenadigd columschrijver zoals Mike Johnston, zoveel persoonlijke aanvallen zou losweken. Ik heb het artikel niet geschreven, het gind niet over BD, niet over iemand in het bijzonder. Het was een simpel essay dat ging over fotografie, hoe we ernaar kijken, de vermoeidheid die optreedt na het vele evalueren.
                              Dat er mensen zijn die mij persoonlijk aanvallen zonder de moeite te doen mij "te leren kennen", al was het maar eens naar mijn website gaan kijken is je goed recht emacqouy.
                              Ik heb nooit ergens beweerd dat ik het beter wist of beter was dan jullie, ik heb die pretentie niet.
                              Zij die denken dat ik met dat onschuldig artikel vooral mezelf wou promoten hebben het verkeerd voor. Wat heb ik ervan geleerd? Dat hier bijzonder lange tenen zijn. Hebben jullie misschien schrik dat nieuwkomers jullie imaginaire status gaan afpakken want daar lijkt het bij sommigen wel op.
                              Ik ben met fotografie bezig, ooit een beroep, nu vooral een hobby, op wat consulting na. Ik beleef er plezier aan, ben steeds bereid te leren, steeds bereid anderen met mijn ervaring te helpen.
                              Reacties zijn welkom, stuur een kopie naar mijn emailadres. Ik heb jullie verteld waar ik op let bij een beoordeling. Wat mij betreft heb ik bijna al mijn schuld aan BD afgelost. Sonyken zijn website zal ik met graagte nogmaals evalueren.
                              Aan de nieuwelingen wens ik hier veel plezier, ook aan hun hobby. Fotografeer zoveel mogelijk en in alle omstandigheden en leer zo met een ander oog te kijken, zoals Jaco doet in zijn prachtige albums. Kijk naar het werk van anderen.
                              Met sommige van de gevestigde waarden hier, en ik noem geen namen, heb ik medelijden. Zij hebben het vermogen van kinderlijke onbevangheid verloren en nemen zich veel te serieus.
                              Tenslotte, aan emacqouy, ik zou een evaluatie van mijn site en foto's door jou heel erg waarderen. No hard feeling's.
                              Met een aantal onder u heb ik leuke contacten gehad.
                              Ik zal Sonyken gelukkig maken, uitloggen en niet meer terugkomen, ik verpest de sfeer toch maar.

                              Comment


                              • #30
                                Ik heb het oorspronkelijke artikel niet gelezen, maar kan aan de postings hier ongeveer wel afleiden waar het over gaat.

                                Ik vind het hier alleszins een bijzonder leuk een leerrijk forum, waar ik dan wel dagelijks passeer, maar daarom niet dagelijks in schrijf. Het zou waarschijnlijk nog veel leerrijker zijn als ik daadwerkelijk iedere posting zou kunnen lezen, maar ik heb er intussen genoegen in genomen dat je hier niet alles kan bijhouden (laat staan overal op reageren). Het is vast wel jammer dat er een boel interessante foto's, tips of links de revue passeren zonder dat ik ze gezien heb, maar ik probeer het vooral niet erg te vinden.

                                Ook ik post hier niet zoveel foto's en stel zelden hoge verwachtingen aan de mogelijke reacties. Dan wordt vrijwel iedere reactie iets "extra". Vaak leer je wat bij over je foto en af en toe ook over de persoon die reageert. Pure winst dus! Ik denk dat iedereen die hier rondstruint (beginner of ancien) het goed meent - en dat is toch het belangrijkste, niet?. Niemand die hier iets post liegt in wat hij ervan vindt. Ook al begint een posting "dat het zus of zo is", dan begrijp ik dat veelal als een "ik vind dat het zus of zo is", en probeer er dan zelf iets mee aan te vangen.

                                Geweldig toch dat we zulke dingen hier allemaal tegen elkaar kunnen vertellen, hé. Om het met Madou te zeggen: "alles mag, want alles kan en al wat je doet heb je gehad".

                                Ik denk dat ik me een van de komende maar eens een lidmaatschap ga aanschaffen...
                                Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

                                Comment

                                Working...
                                X