Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ijsland weer niet gehaald

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Ijsland weer niet gehaald

    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
    je kan toch een pen in de grond slaan of draaien.
    die zijn daar speciaal voor.
    grt,bouk.
    Bouk,

    Het zal al een lange stevige pen moeten zijn vrees ik want een Landrover Defender 130 weegt om en bij de 2300 kilo en daar dan al de bagage nog eens bij.

    Er zijn inderdaad 'grondankers' te koop maar die zijn dan op zich zelf ook weeral heel zwaar om mee te nemen.
    Wat wel een optie is,is je reservewiel ingraven en jezelf er dan zo uittrekken met behulp van je winch of een lange sleepkabel.
    Ik moet wel toegeven dat ik niet weet of dat op Ijsland haalbaar is in die ondergrond.

    groetjes.
    Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

    https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

    Comment


    • #32
      Re: Ijsland weer niet gehaald

      Oorspronkelijk geplaatst door The digital hunter Bekijk bericht
      Hoi Paul,

      jammer genoeg heb ik over de Landrover nog steeds geen goed nieuws.

      De motor is dus volledig om zeep en zou zonder olie gereden hebben, terwijl ik de dag dat hij vastgelopen is smorgens in Denemarken nog bij een Landrover garage de olie heb laten verversen

      Tijdens de rit heb ik ook niks gemerkt van rook of oplopende meters en brandende waarschuwingslampjes ,nu zegt de garage dat de motor zo warm geworden is dat ze niet meer kunnen zien wat de oorzaak is van het vastlopen.
      Ik ben een leek wat motors betreft maar toen ik vroeg hoe zoiets dan kan,kreeg ik als antwoord dat er wel degelijk iets in de nieuwe motor niet goed geweest is er er van alles mis kan gegaan zijn.
      Als voorbeeld gaf hij aan dat er een kanaaltje waar de olie door moet gaan dicht zat of zo .

      Enfin, resultaat is dat er nu op aanvraag van Landrover foto's van de motor opgestuurd zijn naar het hoofdkantoor en dat zij aan de hand van die foto's zullen beslissen of er ook nog eens iemand van Landrover naar de motor moet komen kijken.
      Dat wordt dus weer wachten

      Waarom moet iedereen toch zo tegendraads doen als er iets misloopt en proberen onder hun garantiebeloftes uit te komen.
      Toen ik de zelfde dag dat nieuwe motor geplaatst was er al stond met contant geld om te betalen deden ze toch ook niet lastig
      Dag Ronald,

      Blij om te horen dat je het zelf goed stelt.
      Het verhaal van de Landrover blijft iets vreemds. De garage moet toch wel kunnen vaststellen als er op dit moment nog olie in het carter zit zou ik zeggen. Vervolgens zou ik denken aan de oliepomp indien er nog olie is. Een vriend heeft hetzelfde meegemaakt met een Pontiac Transport waarvan het tandwiel van de oliepomp gemaakt was uit .... plastiek. Dat verhaal van dat kanaaltje geloof ik nog niet half. Ook vreemd is dat je niet bent gewaarschuwd door rare geluiden en een olieverklikkerlampje. Olie kan op twee manieren worden weergeven : via de druk of via het niveau (op Mercedes de twee). Als het via druk gebeurt gaat een defecte oliepomp de zaak verklikken, met niveaumeting niet. Ik heb voor de druk een meter en voor het niveau een lampje, ik heb nog voldoende druk om te rijden als het lampje van het niveau brandt. Er zou daar toch enige veiligheidsmarge moeten zijn zou ik denken.
      Ik weet niet als het een distributieketting is of een riem. Een riem die doorspringt dat valt nog mee, normaal gesproken zijn alleen de kleppen het slachtoffer. Een keten die doorspringt geeft heel wat meer gruis, maar van dat laatste heb ik nog nooit gehoord. Ik zou best wel eens de foto's willen zien van de zuigers en de cilinders, en ook van de krukasschelpen, als er daar krassen en verhittingsplekken in zitten is de boel grondig om zeep maar waarom er dan geen olielampje aan ging is me een compleet raadsel, tenzij natuurlijk het lampje reageerde op olieniveau, maar kan ik me tegenwoordig niet meer voorstellen.
      Ik denk nu net aan het verhaal van een collega die in de Namib-woestijn olie is kwijtgespeeld tot wanneer het problematisch werd (ook met een Landrover), hij werd op tijd gewaarschuwd door een kloppend geluid. Met olie bij te vullen was het opgelost. Ik heb hem nooit horen praten over een olielampje.

      Het blijft een zeer merkwaardig verhaal.
      Nu, aan hun garantie gaan ze niet ontkomen, zeker als je de oliewissel hebt laten doen in een Landrovergarage

      Groeten

      Paul

      Comment


      • #33
        Re: Ijsland weer niet gehaald

        Oorspronkelijk geplaatst door The digital hunter Bekijk bericht
        Bouk,

        Het zal al een lange stevige pen moeten zijn vrees ik want een Landrover Defender 130 weegt om en bij de 2300 kilo en daar dan al de bagage nog eens bij.

        Er zijn inderdaad 'grondankers' te koop maar die zijn dan op zich zelf ook weeral heel zwaar om mee te nemen.
        Wat wel een optie is,is je reservewiel ingraven en jezelf er dan zo uittrekken met behulp van je winch of een lange sleepkabel.
        Ik moet wel toegeven dat ik niet weet of dat op Ijsland haalbaar is in die ondergrond.

        groetjes.
        Ik heb nog nooit een IJslander gezien met een grondanker.
        De voornaamste problemen zijn de rivierdoorsteken bij gletsjerrivieren en drijfzand. Op droge en vaste (grintlava) ondergrond moet je het al heel bruin bakken om in de problemen te komen, zeker niet als je zoals vele IJslanders met 44" banden op pad gaat. Als die in de problemen geraken heb je écht problemen, de truc met het reservewiel lukt niet want ze hebben meestal geen reservewiel (te groot). Brynjölfur op zijn onnavolgbare manier : "a jack saved more lives than a sparewheel" Als het écht tricky wordt, vooral in het binnenland in de sneeuw van de winterperiode waarin ze door toegevroren rivieren zakken edm dan gaan ze altijd in konvooi en is het trekken geblazen. Bandenpech wordt ter plaatse gerepareerd, meestal hebben ze een compressor bij en een aangepaste krik. De meest spectaculaire manier van banden opblazen is met een spuitbus en een aansteker.
        Zoiets : met mijn dochter http://jalbum.net/nl/browse/user/album/1209484 voorlaatste foto. Met dit mag je al eens gezien worden tussen het betere werk.
        Twee jaar geleden zijn we écht off road gaan rijden buiten de pistes, normaal gesproken mag dit niet omwille van de feit dat de bandensporen jaren zichtbaar blijven en de schaarse vegetatie naar de bliksem helpt. Deze keer kon dat wel want het was familieigendom van één van de vrienden. Het was mooi weer en het was droog en er waren geen rivieren (meestal rotsen) maar toch reden we met twee jeeps.
        De IJslanders zelf hebben voldoende respect voor de natuur, "het zijn altijd toeristen die voor de problemen zorgen". IJslanders gaan zich ALTIJD informeren over het weer, een rivier waar je probleemloos door kan wordt de dag erachter bij dichte mist en felle regen een rattenval. Bij de rivierdoorsteek bij Nyidalur was ik er niet erg gerust in en ik had dan toch de beschikking over een Mitsu Pajero. Laatste reismarkt kwam er me doodleuk een vertellen dat hij dat gedaan had met een Suzuki Jimny. De parkwachter weigerde hem aanvankelijk te geloven. Een van de rivierproblemen onstaat door in een put te sukkelen en ze beseffen niet dat het belangrijk is dat je gewicht op de grond moet zetten, die Jimny's "these are 4 wheel drive bicycles" vallen motorisch niet meteen uit maar ze beginnen te drijven en dan doet het water met je wat het zelf wil. Als het voertuig omkipt heb je een probleem, zo lang overleef je niet in dat gletsjerwater, zeker niet als het buiten ook nog eens koud is.

        @Ronald : die 2300 kg zorgt voor een hoger brandstofverbruik maar ergens is dat dus een voordeel bij rivieren. En als je het niet betrouwt : wacht. Vroeg of laat komt er wel een IJslander voorbij en één ding moet ik toegeven : in het binnenland helpt iedereen iedereen, geen kwestie van rang of stand. In de zomerperiode rijden constant uit de kluiten gewassen Landcruisers rond om mensen die in het binnenland zijn gestrand te helpen (ze hebben zelfs een bootje bij).
        De 4x4 gekte in IJsland slaat alles wat ik daarvoor gezien heb.
        Last edited by Guest2; 24 augustus 2013, 14:22.

        Comment


        • #34
          Re: Ijsland weer niet gehaald

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          je kan toch een pen in de grond slaan of draaien.
          die zijn daar speciaal voor.
          grt,bouk.

          Ik wil je het wel even zien voordoen

          Paul

          Comment


          • #35
            Re: Ijsland weer niet gehaald

            --------------
            Last edited by Provid; 24 augustus 2013, 19:17. Reden: overbodig

            Comment


            • #37
              Re: Ijsland weer niet gehaald

              Ah, een soort grondboor zie ik. Wel moeilijk om de afmetingen in te schatten. In die grintvlaktes zal dat probleemloos de bodem gaan maar ik twijfel toch als je daar een jeep van meer dan twee ton kan mee loswinchen, laat staan in van die drijzandachtige toestanden. Op IJsland zij er plaatsen waar je wel door kan op voorwaarde dat je blijft rijden, stilstaan betekent oververmijdelijk wegzakken, de spoelzandvlaktes bij de gletsjers zijn daar bekend voor. Zelfs de IJslanders mijden ze. Ik dacht zelf eerder aan een soort anker dat zichzelf de grond in trekt. Op lava ondergrond kan je daarmee niet de grond in maar daar is het ook doorgaans niet nodig
              Een paar jaar geleden hebben ze hier een horizontale boring uitgevoerd, de machine werd vastgezet met dergelijk systeem, maar dan op meerdere plaatsen en hydraulisch. Het ding stond zelf wel op rupsbanden en woog zelf behoorlijk wat.
              Op Youtube staat er een filmpje waarin een Jimny een Hummer uit de modder wincht, hij had zich wel klem gezet tegen een boom want anders was het onbegonnen werk....de wet van de massa en de wrijving natuurlijk.
              Wat ook voorkomt is het gevreesde "op de buik liggen". Een tijd geleden zijn we nog gaan 4x4 in Sclayn (speciaal aangelegd circuit), een van de vrienden had een Grand Cherokee V8 op baanbanden (zijn verbruik schommelde ergens tussen de 80 en de 90 liter zag ik). Terugkeren bestaat daar niet, een venijnig kort heuveltje was hem fataal, hij haperde op de top met zijn onderkant. Alle korte chassis gingen daar probleemloos over, onze Range ook. We hebben er hem moeten over slepen, resultaat : om en bij de 2500 € kosten.
              Zo'n grondanker kan zeker helpen maar ik twijfel aan de effectiviteit in extreme gevallen, er zijn mensen (altijd toeristen-Duitsers) die er af en toe in slagen om een Unimog vast te rijden, wel dié hebben pas een probleem.
              Tenslotte hebben we nog de factor van de rijvaardigheid en nog belangrijker : het gezond verstand.
              De laatste twee jaar hebben ze hier de maïs afgereden met een hakselaar op rupsbanden, een normale had geen schijn van kans en waar ik ook aan denk is de tweede januari toen zoonlief er met zijn cross-2Pk niet veel beters op vond om in dat land te gaan crossen, veel verder dan 30 meter is hij niet geraakt in die geulen : chassis op de buik en niet los te krijgen. Vriend opgebeld met een landrover heeft hem los gekregen maar even verder zat hij zelf vast, volgende vriend opgebeld met een Range Rover en een lang treklint om de gevarenzone te ontwijken, wat uiteindelijk lukte. En dat was nog allemaal in het land hier vlak naast mijn deur in een nat najaar....
              IJsland vergeeft minder. Vroeger ging je NOOIT alleen het binnenland in zonder NMT (Nordic Mobile Telephone), dat was meer batterij dan telefoon. Met de komst van GPS en de laatste generatie GSM valt dat al beter mee maar de konvooien die tijdens de winter het binnenland in trekken plaatsen in de zomer soms brandstofreserves die ze dan via GPS-locatie moeten uitgraven. Begin maar, in een immens wit landschap met weinig uren daglicht in een sneeuwstorm

              Groeten

              PaulM

              Comment


              • #38
                Re: Ijsland weer niet gehaald

                Dat ziet er wel iets degelijks uit maar dit is wat ik eigenlijk bedoel:

                Dit grond anker is ideaal als je er vaak alleen op uit trekt. Ook als er even geen vast punt in de buurt is kun je de lier ten alle tijden gebruiken. jeep ,...
                Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

                https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

                Comment


                • #39
                  Re: Ijsland weer niet gehaald

                  Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                  Ah, een soort grondboor zie ik. Wel moeilijk om de afmetingen in te schatten. In die grintvlaktes zal dat probleemloos de bodem gaan maar ik twijfel toch als je daar een jeep van meer dan twee ton kan mee loswinchen, laat staan in van die drijzandachtige toestanden. Op IJsland zij er plaatsen waar je wel door kan op voorwaarde dat je blijft rijden, stilstaan betekent oververmijdelijk wegzakken, de spoelzandvlaktes bij de gletsjers zijn daar bekend voor. Zelfs de IJslanders mijden ze. Ik dacht zelf eerder aan een soort anker dat zichzelf de grond in trekt. Op lava ondergrond kan je daarmee niet de grond in maar daar is het ook doorgaans niet nodig
                  Een paar jaar geleden hebben ze hier een horizontale boring uitgevoerd, de machine werd vastgezet met dergelijk systeem, maar dan op meerdere plaatsen en hydraulisch. Het ding stond zelf wel op rupsbanden en woog zelf behoorlijk wat.
                  Op Youtube staat er een filmpje waarin een Jimny een Hummer uit de modder wincht, hij had zich wel klem gezet tegen een boom want anders was het onbegonnen werk....de wet van de massa en de wrijving natuurlijk.
                  Wat ook voorkomt is het gevreesde "op de buik liggen". Een tijd geleden zijn we nog gaan 4x4 in Sclayn (speciaal aangelegd circuit), een van de vrienden had een Grand Cherokee V8 op baanbanden (zijn verbruik schommelde ergens tussen de 80 en de 90 liter zag ik). Terugkeren bestaat daar niet, een venijnig kort heuveltje was hem fataal, hij haperde op de top met zijn onderkant. Alle korte chassis gingen daar probleemloos over, onze Range ook. We hebben er hem moeten over slepen, resultaat : om en bij de 2500 € kosten.
                  Zo'n grondanker kan zeker helpen maar ik twijfel aan de effectiviteit in extreme gevallen, er zijn mensen (altijd toeristen-Duitsers) die er af en toe in slagen om een Unimog vast te rijden, wel dié hebben pas een probleem.
                  Tenslotte hebben we nog de factor van de rijvaardigheid en nog belangrijker : het gezond verstand.
                  De laatste twee jaar hebben ze hier de maïs afgereden met een hakselaar op rupsbanden, een normale had geen schijn van kans en waar ik ook aan denk is de tweede januari toen zoonlief er met zijn cross-2Pk niet veel beters op vond om in dat land te gaan crossen, veel verder dan 30 meter is hij niet geraakt in die geulen : chassis op de buik en niet los te krijgen. Vriend opgebeld met een landrover heeft hem los gekregen maar even verder zat hij zelf vast, volgende vriend opgebeld met een Range Rover en een lang treklint om de gevarenzone te ontwijken, wat uiteindelijk lukte. En dat was nog allemaal in het land hier vlak naast mijn deur in een nat najaar....
                  IJsland vergeeft minder. Vroeger ging je NOOIT alleen het binnenland in zonder NMT (Nordic Mobile Telephone), dat was meer batterij dan telefoon. Met de komst van GPS en de laatste generatie GSM valt dat al beter mee maar de konvooien die tijdens de winter het binnenland in trekken plaatsen in de zomer soms brandstofreserves die ze dan via GPS-locatie moeten uitgraven. Begin maar, in een immens wit landschap met weinig uren daglicht in een sneeuwstorm

                  Groeten

                  PaulM
                  Zeg Paul ,
                  als ik dat zo eens allemaal lees had ik beter het geld dat ik aan al die reis en roadboeken gespendeerd heb om onze reis voor te bereiden in mijn zakken gehouden en je gewoon meegenomen naar Ijsland als backup voor alle eventuele problemen

                  De ervaringen die jij tijdens al die jaren opgedaan hebt zijn onbetaalbaar voor iemand die naar ginder wil gaan om voornamelijk in het binnenland te gaan rondtrekken.
                  In de 'boekskes' vind je jammer genoeg enkel maar de 'gewone' verhalen terug van mensen die de ringweg aandoen,niet dat dat niet mooi is maar vrij rondtrekken heeft toch net dat ietsje meer ,hé.
                  Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

                  https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

                  Comment


                  • #40
                    Re: Ijsland weer niet gehaald

                    Oorspronkelijk geplaatst door The digital hunter Bekijk bericht
                    Zeg Paul ,
                    als ik dat zo eens allemaal lees had ik beter het geld dat ik aan al die reis en roadboeken gespendeerd heb om onze reis voor te bereiden in mijn zakken gehouden en je gewoon meegenomen naar Ijsland als backup voor alle eventuele problemen

                    De ervaringen die jij tijdens al die jaren opgedaan hebt zijn onbetaalbaar voor iemand die naar ginder wil gaan om voornamelijk in het binnenland te gaan rondtrekken.
                    In de 'boekskes' vind je jammer genoeg enkel maar de 'gewone' verhalen terug van mensen die de ringweg aandoen,niet dat dat niet mooi is maar vrij rondtrekken heeft toch net dat ietsje meer ,hé.
                    Dag Ronald,

                    Dat is een mooi compliment maar dat roadbook ga je je zeker niet beklagen. Wat er ook bestaat is een 4X4 roadbook maar voor zover ik weet is dit enkel in het IJslands. Zelf heb ik het niet in bezit.
                    De ringweg was vroeger best ook wel avontuurlijk (ik heb er nog een velg op kapot gereden) maar nu is daar het avontuur vanaf.
                    2 Jaar geleden op mijn eerste dag al bijna vodden gehad : met een personenwagen MB naar Laugarvellir (denk ik), niet ver van de Karahnukar dam. Je waagt je steeds maar verder in eerste en je komt dichter en dichter en dan kwam die steile helling omlaag met die losse keien. Vrouw vooruit gestuurd die de grootste keien opzij moest gooien en dan waren we eindelijk beneden, de laatste rivier durfde ik niet door. Aanvankelijk wilden we er onze tent opslaan en verder gaan te voet (het was maar een paar km) toen ik bedacht : "godv, als dat hier morgen regent geraak ik hier nooit meer weg, dus we moeten NU terug". Ik in eerste naar boven terwijl ik wist dat ik niet kon stoppen omdat ik ging vast zitten, had dus niet veel tijd om te beslissen hoe ik zou rijden. Hoe ik heb gedaan weet ik niet maar ik ben zonder schade boven geraakt. Ik heb het nu over een track die zelfs het F-statuut niet heeft, een F wordt nog onderhouden, deze niet.
                    De weg naar Ljotipollur heb ik nog gedaan met een Honda Civic, nu heb ik wijselijk omgekeerd. Met onze Pajero was dat zo probleemloos dat je er niet bij stilstaat. De Civic heb ik destijds vastgereden op weg naar het Fjallabak Nationaal Park, de rivier was te diep en de Delco zat in het water. Gelukkig zaten we nog dicht bij de oever en draaiden er nog 2 cilinders en mits enig duwwerk van mijn kant zaten we weer op de over waar ik de boel kon uitdrogen.
                    Aan de rivier bij Ofaerufoss (we hadden de auto al lang achtergelaten ) kwamen twee Zwitsers van de andere kant, één met een Subaru 4X4 en een met een Defender. De Defender begon : water tot halverwege de radiator en plots sukkelt hij met zijn linkervoorwiel in een put in de bedding, water tot aan de motorkap, ik was vlakbij en zie die Zwitser nog altijd verbleken maar hij hield zijn voet op de gas en jawel : het ding kroop eruit. Eenmaal op de oever bij ons, deuren open en het water stroomde aan twee kanten eruit. Zijn kompaan heeft rechtsomkeer gemaakt. Neem nu juist dat het jaar ervoor de Vlaamse Bergsportvereniging als doel heeft gehad om met zijn 3 en een Lada Niva het binnenland te doorkruisen (ze hebben er drie nodig gehad om het verhaal tot een goed einde te brengen) en hier herkende ik krek hetzelfde scenario : dezelfde put, hetzelfde bord met : "Watch out for quicksand" maar de Niva viel uit (ik herinner me nog de diavoorstelling en ik heb hun foto-verhaal zeker nog liggen). Ze hebben daar kletsnat een halve marathon moeten wandelen om bij een telefoon te geraken en nadat ze er uit gesleept waren hebben ze een foto genomen van het interieur : nat tot halverwege de rugleuningen van de zetels
                    Over waar en hoe ze de eerste hebben moeten achterlaten zal ik maar niet vertellen.
                    Gut ik heb zo'n boel anekdotes te vertellen. Een jaar of drie geleden was er een 2PK club die het binnenland gingen doen, ze hadden wel iemand met een Unimog om de problemen op te lossen, die mannen hadden er gewoon niet aan gedacht dat de schoepen van de ventilator kapot slaan in het water als ze zich er met een draaiende motor lieten doortrekken.
                    Ik kan zo nog een tijd doorgaan, tot groot jolijt van iedereen op IJsland avonden.

                    Een waadpak heb ik al maar het eerste accessoire dat ik me ga aanschaffen is een solide (lang) treklint, wie weet hebben we elkaar volgend jaar wel nog eens nodig
                    Geen stangen, totaal onbruikbaar in terrein. Je weet ook dat je met een handgeschakelde bak halverwege de rivier beter niet ontkoppelt om van gedacht te veranderen betreft versnelling, 4x4 of sperren of voor een foto ?

                    Blijf enthousiast, het is het waard.
                    Groeten aan Frida.

                    PaulM

                    Comment


                    • #41
                      Re: Ijsland weer niet gehaald

                      'Een waadpak heb ik al maar het eerste accessoire dat ik me ga aanschaffen is een solide (lang) treklint, wie weet hebben we elkaar volgend jaar wel nog eens nodig'

                      Die atributen had ik al voorzien voor onze reis dit jaar maar nu zullen ze in de kast gaan tot volgend jaar.

                      Ondertussen heb ik wel een aanbieding van de reisspecialist.nl gekregen om een korting te krijgen op ons ferryticket als ik volgend jaar terug via hun boek.
                      Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

                      https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

                      Comment


                      • #42
                        Re: Ijsland weer niet gehaald

                        Oorspronkelijk geplaatst door The digital hunter Bekijk bericht
                        'Een waadpak heb ik al maar het eerste accessoire dat ik me ga aanschaffen is een solide (lang) treklint, wie weet hebben we elkaar volgend jaar wel nog eens nodig'

                        Die atributen had ik al voorzien voor onze reis dit jaar maar nu zullen ze in de kast gaan tot volgend jaar.

                        Ondertussen heb ik wel een aanbieding van de reisspecialist.nl gekregen om een korting te krijgen op ons ferryticket als ik volgend jaar terug via hun boek.
                        Dat zou ze :
                        1. Sieren
                        2. Via mond aan mond reclame onrechtstreeks meer opbrengen dat het hen effectief kost.

                        Ik was deze middag toevallig in een 4x4 garage en heb je verhaal gedaan. Ze vielen ook compleet uit de lucht.
                        Wel oppassen voor je pons (diffs), ook dat schijnt een heel teer punt te zijn. Dus het gebruik van sperren beperken voor in uiterste nood zou ik zeggen idem voor 4x4 (of is dat een constante 4X4 zoals de Range ?).
                        Als je interesse hebt voor het 4x4 roadboek kan ik wel informeren bij Eymundsson (maar zover ik weet is het enkel in het IJslands). Ik wil je niet de gordijnen in jagen maar ik vrees wel dat dit is voor wat ze in IJsland "gevorderden" noemen en daar reken ik mezelf alvast niet bij . Ik heb hem ooit eens vluchtig doorbladerd en ik kende in ieder geval geen enkele track.
                        Maar voor al uw vragen over het binnenland : één contactpersoon : Brynjölfur Eyjolfsson ("a jack saved more lives than a spare wheel" ) gaat voor niet veel achteruit. Fysicus met een bepaalde reputatie "Brynjölfur is against everything" dixit collega Jonas Helgason
                        Sinds Jonas hem verleden jaar met zijn reuzejeep met pech uit het binnenland heeft moeten trekken met zijn Pajerootje ligt zijn reputatie behoorlijk aan gruizelementen
                        Ik ga zijn @mail hier niet openbaar plaatsen maar als je wil....

                        PaulM

                        Comment


                        • #43
                          Re: Ijsland weer niet gehaald

                          Ik moet wel zeggen dat ik de korting in Denemarken al aan hun gevraagd had toen bleek dat we uiteindelijk de ferry niet zouden halen en onze hele reis in het water viel.
                          De korting werd mij ginder wel beloofd,maar niettemin tussen beloven en doen zit wel een heel verschil, maar zij hebben hun belofte gehouden en dat siert hun inderdaad en alle beetjes helpen,hé.

                          Jammer genoeg kan ik dat (voorlopig) van de garage waar de Landrover staat nog niet zeggen.
                          Ik ben zelf eens gaan kijken naar de schade aan de motor en dat ziet er echt niet goed uit
                          De bovenkant van de motor is zo warm geworden dat er verschillende onderdelen gewoon zwart verbrand uitzien doordat er daar geen olietoevoer geweest is.
                          Ze blijven er bij dat de oorzaak vermoedelijk een braampje of iets dergelijks moet zijn dat in een kanaaltje geraakt is dat voor de olietoevoer moet zorgen
                          Maar ik als leek kan dit natuurlijk niet beoordelen en dat weten zij natuurlijk ook.
                          Er moet nu nog steeds iemand langs komen van Landrover zelf om de bepalen wat ze gaan doen.
                          Blijkbaar hebben ze bij Landrover een beleid dat zegt dat indien de motor niet bij een orgineel Landrover garage geplaatst is zij wel een nieuwe motor leveren maar de werkuren niet terug betalen.
                          Mocht dit wel bij een orgineel Lanrover grage gebeurd zijn dan zouden ze alles wel terug betalen,wat een onzin is dat !!
                          De wagen staat in een garage die bijna niet anders doet dan aan Landrovers werken en de verantwoordelijke heeft zelf voor Landrover gewerkt.
                          Die verantwoordelijke zegt nu ook dat, gewoon omdat er geen reclamebord buiten aan de gevel hangt van Landrover ze de werkuren vermoedelijk niet gaan terug betalen.
                          Ik heb hem gezegd dat het me eender is wie de werkuren en andere kosten voor het verwijderen van de slechte motor en het plaatsen van een nieuwe gaat betalen,zolang ik het maar niet ben!.
                          Ik heb die hele rekening al eens betaald en ben niet van plan om voor de kosten op te draaien die zij veroorzaakt hebben door een slechte motor te leveren.
                          De reis heeft me zo al geld en ellende genoeg gekost.
                          Nu zegt de garagist dat hij er ook niet aan kan doen dat er een slechte motor geleverd is en hij ook niet voor de kosten kan opdraaien.
                          Maar volgens mij is het toch nog altijd zo dat hij eindverantwoordelijke blijft en dus wel voor de kosten moet opdraaien.
                          Ik heb hem dan ook gezegd dat als de verantwoordelijke van Landrover komt hij gerust mag zeggen dat ik het eventueel tot een rechtzaak wil laten komen en de volledige vervanging van de motor en bijkomende kosten zal eisen.
                          Hij zei daarop dat ik beter niet kon laten horen dat ik het tot een rechtzaak zou laten komen als ik de kosten niet betaald krijg, omdat ze dan bij Landrover weleens zouden kunnen zeggen dan wachten we dat proces wel af en dan zou mijn auto wel eens heel lang blijven staan zonder dat er iets aan gedaan word.
                          Waar blijven dan mijn rechten op een goed produkt waar ik goed geld voor betaald heb vraag ik me dan af.
                          Dit is toch echt de wereld op zijn kop.
                          Maar ik laat me niet doen ,hoor

                          Wat het roadboek voor 4X4 betreft dat zal ik maar laten voor wat het is,want een gevorderde ben ik zeker niet.
                          Ik heb op Wikiloc al eens gekeken naar verschillende trips en daar de trips voor gevorderde maar uitgefilterd want ik wil het wel nog een beetje veilig houden.
                          Het blijft een vakantie en geen expeditie ,hé.

                          Groetjes

                          Ronald
                          Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

                          https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

                          Comment


                          • #44
                            Re: Ijsland weer niet gehaald

                            Dat is echt een verhaal om de kolieken van te krijgen.
                            Je bent toevallig geen lid van Test-Aankoop, uit ervaring weet ik dat ze daar nogal bang van zijn.
                            Heb je de motor open gezien ? Foto's ? Een motor loopt niet vast door de bovenkant maar door de zuigers die gripperen, of een krukas.
                            Natuurlijk : ieder werkuur in het zoeken naar de oorzaak is voor hen weer een werkuur. Waar is de beroepsernst gebleven ?
                            Gebrek aan smering kan daarvan een oorzaak zijn maar ik hecht weinig geloof aan dat braampje of iets dergelijks, eerst 1000 km rijden en dan is dat braampje daar. Waartoe dient dan een oliefilter ?
                            Nu, die garagist moet toch ook een verzekering hebben ? Of waarom doen ze de taart niet in twee : Landrover zorgt voor een nieuwe motor want de oude deugde niet, de garagist rekent geen werkuren.
                            Al eens gedacht aan het diagnosecentrum van VAB ? Die mannen hebben de meest moderne diagnoseapparatuur van Europa. Antoine Roegies uit Eeklo heeft indertijd als eerste toestemming gehad om voor hen te werken (enkel diagnoses) en ik ben ooit in die garage geweest, hallo zeg, tot en met een vermogensbank voor 4x4. Die van de VAB is in Antwerpen dacht ik.
                            Als die braam daar zit dan zit hij er nog en bovendien : een motor heeft meerdere oliekanalen.
                            Zoek ook eens contact op met het Landroverforum.
                            Je moet ze eens vragen als het olielampje werkt op druk of op olieniveau. Ik durf er bijna niet van uitgaan dat ze werken op niveau want als je oliepomp uitvalt (hetgeen bijna nooit gebeurt) gaat je olielamp in dat geval niet branden.
                            Weet je wat : ik ga ook eens mijn licht opsteken. Ik zie morgen een collega met een Range die ook naar een niet officiële Landrovergarage gaat.

                            Nog een vergelijkbaar verhaal : een vriendin had tot voor kort een Freelander en moest twee banden laten vervangen, een tijd nadien : de viscokoppeling om zeep.
                            De reden grenst aan het belachelijke : de nieuwste banden moesten langs voor of langs achter geplaatst worden, ik weet het niet meer.
                            De garage stak het op de bandencentrale en de bandencentrale stak het op Cecile die dat had moeten weten (het stond echt wél in de handleiding).
                            Je moet dus tegenwoordig dus al zelf technieker zijn om de techniekers te beletten om fouten te maken denk ik dan.
                            En het begrip "garantie" mogen ze wettelijk ook eens wat nader omschrijven.
                            Die mannen van Landrover zijn wel makkelijk zeg, Toyota geeft 5 jaar garantie hangt er op de achterruit, hoe zit dat dan als je hem nieuw koopt bij een onafhankelijke verdeler ?

                            Succes en laat je niet doen.

                            Comment


                            • #45
                              Re: Ijsland weer niet gehaald

                              Ik heb gisteren goed nieuws gekregen van mijn garagist al vind ik het raar nieuws maar er komt tenminste schot in de zaak.
                              Landrover komt over de brug met een nieuwe motor maar wou eerst al de werkuren en eventuele gevolgschade niet vergoeden omdat het geen oficieel landrover dealer is waar de motor geplaatst is.
                              Dan is er over en weer gebeld en gemaild en heeft de garagist gezegd dat hij er ook niet aan kan doen dat Landrover een slechte motor geleverd heeft en dus ook niet voor de kosten wil opdraaien.
                              Toen heeft Landrover een heel raar voorstel gedaan,
                              ze gaan zowel de motor als de eventuele gevolgschade en al de werkuren op hun nemen maar dan moet de wagen naar de Metropool Landrover dealer in Antwerpen.
                              Toen ik dan aan mijn garagist vroeg of ik dan ook te horen zou krijgen wat de oorzaak van de kapotte motor is,zei hij dat die vermoedelijk op de schroothoop zou gaan of mischien dat ze wel voor eigen onderzoek de motor uit elkaar zouden halen maar dat ze het mij vermoedelijk nooit zullen gaan zeggen.

                              Hoe dan ook, het gaat blijkbaar toch allemaal nog in orde komen en heeft het toch geloond dat ik me (nog maar eens) kwaad gemaakt heb.

                              Min puntje is wel dat ik zal moeten wachten tot eind september voor ze er aan kunnen beginnen en ik zelf moet opdraaien voor de kosten om de Landrover naar ginder te doen

                              Via VAB gaat dat niet,want zij zeggen dat ik vanuit Denemarken hebben mogen kiezen naar waar de Landrover gebracht moest worden in België en dat ze dat ook gedaan hebben.
                              Nu, dat vind ik niet meer dan fair maar het was het vragen waard ,hé.


                              @ Paul,

                              ik zal je de foto's die ik met mijn GSM genomen heb van de kapotte motor eens doorsturen via mail.
                              Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

                              https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

                              Comment

                              Working...
                              X