Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Discussie? Bewerken van foto's!!!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Je hebt een communiefeest van een van je kinderen. Je hoopt op een prachtige dag, maar dat valt vies tegen. Dan ben ik toch blij dat ik iets afweet van Photoshop, zodat ik de foto's toch nog wat kan bij-foefelen. Zo zijn er dus legio voorbeelden aan te dragen maar het is ook zoals door Digipics reeds gezegd : teveel bewerken kan dan wel eens averechts werken en de foto naar beneden halen.

    Groetjes, JantjeB.
    Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
    Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

    Comment


    • #17
      Iedereen doet ermee wat hij wil, juist ja...
      Maar bij mij is het zo...
      Vroeger, ik spreek nu van echt vroeger, in de pre-historie, toen er nog geen digitale fotografie bestond. Toen had ik een analoge Canon EOS... Wel toen moest ik wel zien dat mijn foto goed was. De juiste kadrering en me in allerlei bochten wringen om toch maar die paal of dat vervelend verkeersbord niet op de foto te krijgen.
      Nu bij digitale fotografie kijk ik niet meer naar die, in de weg staande palen, borden, enz.. ik neem gewoon m'n foto en werk achteraf die paal wel weg.
      Dus nu zorg ik dat mijn onderwerp er goed opstaat, de rest wordt wel aangepast.



      Twee weken geleden ging ik nog communiefotokes maken van een meiske dat haar eerste communie ging doen.
      Die mama, rap, rap de was van de draad halen...
      Ik zei: "Laat die was maar hangen, madam, dat maakt niets uit"
      Zij: "Jamaar, meneer, da's toch nie mooi op de foto's he? zo'n was op de achtergrond..."
      Ik zei: Mr. Photoshop haalt dienne was wel van de draad"
      Ze begreep er niets van.

      Nog een annekdote.
      Enkele jaren geleden ging ik her en der ten lande voordrachten geven over digitale fotografie en fotobewerking.
      Zo was ik eens uitgenodigd door een foto en dia club om eens een avond een voorstelling te komen geven over digitale fotografie.
      Al die mensen in de zaal waren toen analoge fotografen.
      Na mijn demonstratie was er een babbel en konden ze vragen stellen.
      De voorzitter van de club zei me toen dat de analoge fotografie toch beter en belangrijker was dan digitale.
      Ik was er op zijn uitnodiging en moest dus wel beleefd blijven.
      Ik zei dat de analoge wel zou blijven bestaan naast de digitale... Al wist ik wel beter natuurlijk. De digitale is nu de belangrijkste en analoge is niet meer.
      Maar hij zei toen dat hij fotobewerking maar niets vond.
      "Een foto moet zo uit de camera komen dan is het echt en heb je voldoening."
      Ik zei dat hij zich vergiste, "Dit was vroeger zo, maar nu worden alle foto's bewerkt. Je kan geen enkel foto in een krant of magazine tegenkomen dit niet bewerkt is."
      Hij zei toen: "Een voorbeeld, ik was eens in een park aan 't wandelen en toen zag ik een eekhoorntje dat een leeg blikje cola nam en eraan likte. Op dat moment drukte ik af, en dat was DE foto van mijn jaar."
      Ik zei hem: "Awel, die foto maak ik je in tien minuten na en nog veel beter zelfs. Ik neem een eekhoorntje uit mijn multimedia encyclopedie, haal van 't internet een blikje cola en zet dat op een eigen foto van mijn bos. Die foto is veel beter en scherper dan die van jou en je kan niet zien dat ze bewerkt is."
      Hij begon met zijn voeten te stampen en werd kwaad.
      Enkele jaren later zag ik hem terug... En? vroeg ik?
      Hij had zich juist een digitale camera gekocht en wou bij mij cursus komen volgen over Photoshop.

      Vroeger reden de mensen met paard en kar... Nu rijden we in auto's. Wil dit zeggen dat de auto beter is dan paard en kar? Nee, maar wie rijdt nog met een kar? We passen ons aan , aan de moderne tijd en bewerken onze foto's.

      Maar er zijn natuurlijk mensen die hun paard niet kunnen omruilen voor een auto... Zo heb je nu ook nog mensen die liever met Dos werken dan met Windows XP.

      Nu ga ik echt stoppen want ik begin te zagen...

      Comment


      • #18
        Originally posted by mic

        Nu ga ik echt stoppen want ik begin te zagen...

        Met de hand zoals vroeger of met de machine .

        Groetjes
        http://www.vehe.be

        Comment


        • #19
          Originally posted by avatar
          Originally posted by mic

          Nu ga ik echt stoppen want ik begin te zagen...

          Met de hand zoals vroeger of met de machine .


          Met de machine natuurlijk, ik ben ne moderne mens...

          Comment


          • #20
            Originally posted by mic
            Nog een annekdote.
            Een prachtverhaal Mic.

            Groetjes, JantjeB.
            Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
            Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

            Comment


            • #21
              @mic
              Nu ga ik echt stoppen want ik begin te zagen...

              Met de machine natuurlijk, ik ben ne moderne mens...
              En doede daar ook een nabewerking op ? en ook met photoshop
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #22
                Zelfs in het digitale tijdperk vind ik dat men moet proberen een foto ter plekke zo goed, mooi, origineel,...mogelijk te maken. Wat heb je er nu aan als je nadien een eekhoorn op een colafles plakt? dat kan iedereen.

                De originaliteit/attentheid zit in het maken van de foto in de eerste plaats, de eventuele nabewerking kan zoals hier al is gezegd daar een meerwaarde aan geven. Omgekeerd vind ik dat niet, tenzij je de foto wil gebruiken voor een of ander project zoal een reclamefolder.

                groeten
                rigel

                Comment


                • #23
                  De originaliteit/attentheid zit in het maken van de foto in de eerste plaats, de eventuele nabewerking kan zoals hier al is gezegd daar een meerwaarde aan geven. Omgekeerd vind ik dat niet, tenzij je de foto wil gebruiken voor een of ander project zoal een reclamefolder.
                  Niet volledig eens. Kunstenaars (denk aan Paramanenko, ...) halen hun materialen van een schroothoop, ... en maken daar iets nieuws van.
                  Ook dit is kunst. Dus, waarom zou iemand met een fantasie geen beelden mogen bemanipuleren ?
                  Nu, of je dit smaakt of niet is een subjectief gegeven, alleen, ik vind het fantastisch dat iemand van brol iets schoons kan maken.
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • #24
                    Ook wel ja, maar dat is inderdaad niet de variant van kunst waar ik meest voor te vinden ben. Af en toe zitten er wel originel werken tussen, dat moet ik toegeven, maar voor mijzelf probeer ik meestal meer effort te doen ter plekke.

                    groeten
                    rigel

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by JLP
                      Waar liggen jullie grenzen wat betreft het bewerken van een foto?
                      Zoals bij alles - "the sky is the limit ..."
                      http://www.razziphoto.com/

                      Comment


                      • #26
                        Denk eens aan het doordrukken en tegenhouden in de doka. Of het scheefhouden om een gebouw rechter te zetten. De dubbeldrukken niet te vergeten. Het retoucheren was een kunst. Vroeger werden zelfs communistische partijleiders, die uit de gratie waren, niet alleen naar Siberie verbannen, maar ook vakkundig van foto's verwijderd.
                        Zoals razzi het zegt; The sky is the limit. daar sluit ik mij bij aan, met dien verstande dat ik bepaal of ik het mooi vind en ik vind niet alles mooi.

                        Comment


                        • #27
                          Het is toch plezant om soms een paar pixels toe te voegen...
                          Een foto is niet meer dan een bundel gekleurde pixels.
                          Als je er dan een paar van aanpast krijg je soms een heel ander, leuker effect.




                          Comment


                          • #28
                            Merci voor alle reacties!
                            Leuk om te horen en zien wat jullie allemaal doen met een foto.



                            JLP
                            Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                            --------

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by mic
                              Het is toch plezant om soms een paar pixels toe te voegen...
                              Een foto is niet meer dan een bundel gekleurde pixels.
                              Als je er dan een paar van aanpast krijg je soms een heel ander, leuker effect.
                              Heel goed gedaan, Mic - het lijkt wel of er echt op zo'n hoge trap geklommen werd.... zeer realistisch gemaakt
                              http://www.razziphoto.com/

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Rigel
                                Zelfs in het digitale tijdperk vind ik dat men moet proberen een foto ter plekke zo goed, mooi, origineel,...mogelijk te maken. Wat heb je er nu aan als je nadien een eekhoorn op een colafles plakt? dat kan iedereen.


                                Dit goed doen, dat het echt lijkt, dat kan niet iedereen ! Daarvoor moet men al een kunstenaar zijn ! Kunstenaars zijn altijd al creatief geweest om hun gedachten aan anderen weer te geven, en fotoshop is weer gewoon een middel om creativiteit tot uiting te laten komen. Een ware kunstenaar in fotoshop kan pareltjes maken.
                                Zodus als je de kunst kent van je creativiteit met fotoshop te uiten, waarom niet, 'k heb er bewondering voor, voor degene die het echt kunnen....
                                To make your dreams come true, wake up

                                Comment

                                Working...
                                X