Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Slechte punten voor pixum fotolab

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Slechte punten voor pixum fotolab

Ik heb net de kaartjes aangekregen die ik eerder deze week heb besteld bij Pixum, en die zien er voor een 10 x 16 tot 10 x 18 (ik heb verschillende beeldverhoudingen gebruikt) normaal uit.
    Als ik die ga scannen, en dan bekijk op een formaat dat misschien 10 x groter is dan het 10 cm formaat, dan twijfel ik er niet aan dat er fouten te zien zijn.
    Maar voor zover ik ze hier bekijk zie ik er niet direct iets verkeerd aan.

De glinsteringen in de zeepbellen op jouw kaartje, daar zie ik wel duidelijk een fout, ook als ik de scan bekijk op een formaat dat ongeveer overeenkomt met de afmetingen van de afdruk.

Ik heb ooit ergens gelezen dat wanneer een afdrukcentrale een bestand aankrijgt met een kleurruimte die groter is dan wat ze daar aankunnen, dat dan bepaalde kleurschakeringen voor problemen kunnen zorgen.
    Heb je de foto's in sRGB doorgestuurd?
    Je moet ook de beeldverbetering uitschakelen, bij Pixum is die standaard ingeschakeld (ik zou liever hebben dat het andersom was, maar ze hebben waarschijnlijk meer klanten die de fotobestanden onbewerkt doorsturen, en dan is die beeldverbetering waarschijnlijk wel nodig).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Inderdaad slecht eindresultaat, maar de originelen zijn wat flets en er zit enorm veel ruis in voor buiten (echt gekleurde ruis). Op welke iso is deze genomen? (heeft natuurlijk niets te maken met het resultaat dat werd afgeleverd)
      Eerlijkgezegd vind ik de eerste foto mooier in de "mislukte" versie . Maar het is niet wat je zou moeten krijgen!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        ...
        Maar voor zover ik ze hier bekijk zie ik er niet direct iets verkeerd aan.
        .....

Ik heb ooit ergens gelezen dat wanneer een afdrukcentrale een bestand aankrijgt met een kleurruimte die groter is dan wat ze daar aankunnen, dat dan bepaalde kleurschakeringen voor problemen kunnen zorgen.
        Heb je de foto's in sRGB doorgestuurd?
        Je moet ook de beeldverbetering uitschakelen, bij Pixum is die standaard ingeschakeld (ik zou liever hebben dat het andersom was, maar ze hebben waarschijnlijk meer klanten die de fotobestanden onbewerkt doorsturen, en dan is die beeldverbetering waarschijnlijk wel nodig).
        sRGB natuurlijk, en dat beeldverbeteringsvinkje heb ik al altijd afgezet.

Maar met die kleurruimte kan ik je wel volgen, probleem is dat ik dat niet kan testen.
        De software die ik gebruik is al jaren de zelfde: bibble (nu aftershot geworden) (alhoewel ik meegegaan ben met updates natuurlijk)
        Ben wel blij voor jou dat jou afdrukken goed zijn.
        Last edited by xafke; 2 mei 2013, 23:34.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
          ....zijn wat flets en er zit enorm veel ruis in voor buiten (echt gekleurde ruis). Op welke iso is deze genomen?...
          Zijn niet mijn beste fotos hoor maar wel deze waar de fouten meest duidelijk waren.
          Ruis? ja dat heb ik nog horen zeggen van mijn fotos en dat klopt wel ook al zijn ze op ISO100 genomen.
          In mijn cam zet ik alle ruisonderdrukking af en normaal laat ik er dan noiseninja op los in mijn rawprocessing software maar bij deze reeks van fotos is dat niet gedaan.

Ondertussen heb ik ook de scans doorgestuurd naar pixum zelf, voorlopig nog geen antwoord gekregen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
            Ondertussen heb ik ook de scans doorgestuurd naar pixum zelf, voorlopig nog geen antwoord gekregen.
            Het lijkt er inderdaad op dat Pixum deze foto's bewerkt heeft: contrast, verscherpen...
            De artefacten doen zich ook voor op plaatsen met een tamelijk scherp contrast t.o.v. de onmiddellijke omgeving.
            Maar als het probleem slechts optreedt bij enkele foto's uit eenzelfde reeks lijkt mij dat toch vreemd.
            Ik meen te weten dat een fotolabo altijd een bewerking uitvoert waarop men geen vat heeft: vermits hun toestellen afdrukken aan een bepaalde dpi worden de pixelafmetingen van de doorgestuurde beelden altijd gereduceerd naar het overeenkomstig formaat. Men mag evenwel aannemen dat hun software dat op een kwalitatief hoogstaande manier doet.
            Ik ben ook geïnteresseerd om te vernemen wat Pixum zelf ervan denkt nu je scans hebt doorgestuurd.
            Eventueel, zoals hier reeds gesuggereerd werd dezelfde foto's eens laten afdrukken in een ander labo.
            home page: http://cage.ugent.be/~hs
            reisblog: http://herser.wordpress.com
            foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

Comment

Pixum heeft het probleem verder onderzocht en stuurde mij volgend bericht:
              -----------------------------------------------------
              Beste X.........,

Bedankt voor uw email.

Ik heb nogmaals hier intern overlegd en het schijnt door een instelling bij ons lab te komen.
              Ik heb uw foto's nogmaals kostenloos laten afdrukken zonder deze instelling.

Kunt u ons laten weten of het probleem hiermee verholpen is.

Mocht u verder nog vragen hebben, dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groeten,

Dewi Neijs
              (Klantenservice)
              ---------------------------------------------------
              Sterker nog, in een vorige mail hebben ze mijn centjes terug gestort op mijn visa.

Ewel DA noem ik nu eens service met een dikke ! achter (veel firmas zouden je gewoon laten zitten met je probleem).

Ik laat jullie weten hoe de fotos zijn als ze aankomen.

Comment

Da's in ieder geval service! En nu maar hopen dat de foto's OK zijn.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                  .......
                  ---------------------------------------------------
                  Sterker nog, in een vorige mail hebben ze mijn centjes terug gestort op mijn visa.

Ewel DA noem ik nu eens service met een dikke ! achter (veel firmas zouden je gewoon laten zitten met je probleem).
                  zou zomaar een reden kunnen zijn, je titel te veranderen..?
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    zou zomaar een reden kunnen zijn, je titel te veranderen..?
                    grt,bouk.
                    In holland verkopen ze de beer mss nog voor em geschoten is
                    Als alles achter de rug is verander ik zeker de topicheader.(had ik zelf ook al aan gedacht trouwens)

Comment

Vroeger was ik vaste klant van pixum zij staan wel gekend voor een goede service. Maar kort geleden ben ik overgeschakeld naar Pixel Printing. De moeite waard om even te proberen.

Comment

Ik heb vandaag de tijd gevonden om batch 3 te bekijken (ik had ze al binnen van gisteren)

Het is er op verbeterd maar nog niet helemaal weg.
                        Als ik er een cijfer moet op plakken zou ik zeggen, 30% verbetering +-

Ik heb voor de zoveelste keer ook mijn originelen bekeken (raws) en heb wat testen zitten doen naar aanleiding van wat herman gezegd heeft.
                        Als ik mijn JPG output files terug door mijn raw software haal, EN er zware verscherping op toepas (wat not done is) dan krijg ik ook op mijn pc gelijkaardige artifacts te zien.
                        En als ik de afdrukken bekijk dan zijn ze idd door pixum opgescherpt terwijl ik dat al had gedaan in mijn raw software (niet op mijn jpgs wel op mijn raws).
                        Daar zit mogelijks de oorzaak van de storing dus.
                        Mijn jpgs zijn ok, maar als zij die nog eens gaan opscherpen dan komen er problemen van denk ik.

Nu ga ik nogmaals een vriendelijke email sturen naar pixum en hun deze hypothese ook eens voorleggen.

Ondertussen denk ik er aan om exact de zelfde fotos te laten printen door www.profotonet.nl.
                        Eens zien wat zij (als referentie) ervan maken.

Comment

Waarschijnlijk de laatste update....
                          Ik kreeg vandaag deze mail
                          ----------------------------------------------------------
                          Beste X.......,

Bedankt voor uw reactie.

Ik heb het aan het lab doorgegeven. Helaas zijn momenteel alle instellingen benut en kan het lab niets anders. Zij zullen het echter wel verder gaan uitzoeken.

Mijn excuses voor het ongemak.
                          ------------------------------------------------------------------

Ik hou jullie op de hoogte als er nieuws uit de bus komt en voorlopig gaan we op zoek naar een ander printing service.

Comment

Stuur je uw raw-files door misschien?
                            Om te printen bij zo'n printservice zou ik gewoon jpeg doorsturen, dat kunnen hun machines 100% zeker aan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                              Stuur je uw raw-files door misschien?
                              Om te printen bij zo'n printservice zou ik gewoon jpeg doorsturen, dat kunnen hun machines 100% zeker aan.
                              Tuurlijk stuur ik geen raw files, zouden ze geen weg mee weten denk ik.
                              Ik bewerk mijn fotos in raw en exporteer die dan naar full jpg
                              In tweede fase verklein ik die dan om ze meer hanteerbaar te maken (kleiner)

Maar het is dus met jpgs dat ze problemen hebben, blijkbaar scherpen ze die fotos op, en dat is net iets wat je beter niet kan doen op een jpg bestand.

Comment

Ik gebruik Pixum voor proefafdrukken van 50 op 75 cm -glanzend . Dat kost slechts 8 euro glanzend !!! Die zijn verbazend goed voor dat geld .
                                Is de foto ok - laat ik eventueel een pro-afdruk maken voor diasec-verwerking (elders) . Kostprijs (lamda of barriet ) 50 x 50 cm = 34 euro ! je kan moeilijk dat soort kwaliteit bij Pixum verlangen voor 4x mindere prijs ?

Comment

Working...
                                X