Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onscherpe foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Onscherpe foto's

    Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
    Dus men mag geen beelden op een beeldscherm vergelijken? Men moet ze alleen op eenzelfde formaat afdrukken en dan aan een tafel gaan zitten en de beelden vergelijken zonder korter dan 25cm bij de afdruk komen?
    Meestal maakt men een crop uit beide beelden waarop een onderwerp evengroot staat afgebeeld. Bij een FF is dit een grotere crop dan bij een APS-C. Het resultaat hiervan is dat beide identiek zijn en er geen verschil omwille van sensorgrootte te zien is. Beelden met eenzelfde sluitertijd zijn dan even scherp.

    Je moet ergens de hele theorie nog wel aan de volledige praktijk koppelen.
    Het overgrote deel van de geslaagde digitale opnames wordt nooit afgedrukt maar enkel op een beeldscherm bekeken.

    Ik ben in mijn benadering hiervan vertrokken, jij van een afdruk. Ik weet waar het verschil zit en begrijp nu (dankzij jou) de overeenkomsten en verschillen tussen beide, jij alleen het verschil tussen twee afdrukken van dezelfde grootte. Ik heb iets bijgeleerd door deze discutie, jij laat de kans daarop voorbijgaan door je op je eigen gelijk blind te staren.

    In mijn uitleg op basis van pixels heb ik inderdaad enkele fouten gemaakt, ik weet waar omdat ik de moeite gedaan heb om vanuit deze benadering verder te blijven kijken en mezelf in twijfel durf te trekken.
    Ik staar me niet blind op mijn gelijk omdat het niet mijn gelijk is. Zeiss heeft dat indertijd uitgedokterd.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment

    Working...
    X