Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Urbex

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Urbex

I love urbex, zeker als je het hier ziet :-s ieder diertje zijn pleziertje zeker. Der zit veel waarheid in Paul zijn reacties maar ik neem mijn foto's ook in HDR ben ik daarom dan verkeerd bezig? Kdenk het niet. Ik probeer ieder zijn stijl te appreciëren want iedereen heeft een andere visie over een foto. Ik fotografeer in 1ste instantie nog altijd voor mezelf. Zolang we er maar plezier aan beleven zeker ;-)
    http://www.facebook.com/DJ.urbex

Comment

De waarheid als een koe. Dat je "verkeerd bezig zou zijn" heb ik hopelijk niet gesuggereerd
      Nu, let wel : ik heb absoluut niks tegen subtiele HDR en ik ben ervan overtuigd dat HDR veel urbex-belichtingsproblemen kan oplossen, in de eerste plaats de enorme dynamiek die je er soms tegen komt en die met een gewone foto onoverbrugbaar is.
      Waar ik niet (meer) van hou is de overdreven HDR voor de HDR, van het soort met halo's overal die in ééntweedrie op de site worden gezet. Ik heb een paar HDR reeksen gemaakt in het verleden en ik denk dat ik een dag heb gewerkt aan één foto waarbij voortdurend de frustratie dat ik echt niet wist wat ik aan het doen was bij het manipuleren van de schuivertjes. Ik had voortdurend het gevoel dat ik niet doelgericht kon werken en zat voortdurend met de vraag : is dit nu beter dan het vorige of niet.
      Regelmatig neem ik nog foto's in bracketing met HDR bewerking in mijn achterhoofd maar meestal draait dat uit op : neem de beste van de 3 (of 5) en ga corrigeren aan de hooglichten of de schaduwpartijen.
      Het strafste wat ik ooit heb meegemaakt is iemand die van iedere locatie 9 (negen) foto's in bracketing nam (Ruben weet wel wie). Ik vraag me dan af wat voor relevante informatie je nog gaat vinden op die eerste en die laatste....
      Over smaken en kleuren enz enz.... maar ik heb een ambetant karaktertrekje : ik ben geen kuddebeest
      Roei graag tegen de stroom in. Het waarom zal wel in de genen zitten zeker

@John : de laatste twee zinnen bevatten veel waarheid. Ik voel me persoonlijk dan ook totaal niet geroepen om me te bevestigen tegenover anderen, dit is de reden waarom ik hier hoogst uitzonderlijk iets plaats. Ik ben ook niet de persoon die hoogdravende discussies gaat voeren over "de compo", een begrip dat naar mijn aanvoelen hier nog nooit gedefiniëerd is. Meestal geef ik op een foto hier : ofwel goede commentaar en dan omdat ik hem echt goed vind (en dan weet ik meestal NIET waarom). Ofwel spreekt de foto me niet aan en dan zwijg ik. Ik ben compleet a-muzikaal maar bepaalde dingen hoor ik graag en andere dingen zeggen me niks. Wat ik graag hoor bestrijkt een ongelofelijk breed gamma en ik kan niet zeggen waarom. Hetzelfde gevoel heb ik bij foto's en schilderijen.
      Ik moet nog altijd denken aan die keer dat ik nationale 1 én 2 had bij een wedstrijd originele groepsfotografie. De commentaren over de diepere zin van het boek "Vondel" dat bovenaan op het stro lag, jongens jongens, ik had die boeken gewoon daarop gesmeten en Vondel lag bovenaan...
      Een geposeerde foto die ik had verknipt in streepjescode deed denken aan de strakke houding, de dassen waarmee onze grootouders poseerden enz enz. De waarheid was dat ik een aantal prentkaarten had laten vallen die toevallig een streepjescode-achtig patroon hadden gevormd.

Zoals je zegt : zolang je er maar zelf plezier aan beleeft is de mening van iemand anders redelijk bijkomstig.

Comment

Ik weet wie je bedoelt Paul
        Het ergste van al vind ik dan nog de mensen die de foto's dan bekijken, beoordelen en zeggen: WAUW wat een scherpe foto's!
        Terwijl er in de verste verte geen scherpte, diepte of contrast meer te vinden is.

maar nu zijn we wel ver aan het uitwijken, niet?

Comment

Je hebt gelijk Ruben.

Laat ons dus de urbexdraad weer oppakken
          Enne: dat verhaal van die witte Nikkor........

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
            Een aantal mensen die er hier (terecht) zijn afgegooid hebben misschien nog een paar rekeningen open staan, onder andere bij mij denk ik.
            En hier staan ook nog rekeningen open...
            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
              En hier staan ook nog rekeningen open...
              Oeh, jij ook al ?
              Ik heb gisteren nog van iemand een halfslachtige dreigmail gekregen als PB.
              In alle stilte hoop ik dat dit individu verder gaat want mijn tentakels reiken nogal vér

@Ruben, het verhaal van de witte Nikkors was me dus totaal onbekend. Over de kleur aan de buitenzijde in functie van extreme temperaturen moet ik meteen denken aan het feit dat ze de loop van moderne tanks isoleren.
              Ik viel compleet uit de lucht toen ik hoorde omdat dit was omdat in een open veld de zon altijd van één kant komt en dat daardoor deze kant van loop enigszins krom trok door de verwarming aan die kant. Dit resulteerde in een afwijking van een 10-tal cm op een afstand van 1,5 km. Enfin, dit zijn toch de woorden van de conservator van het tankmuseum in Axvall (Zweden).

Comment

Wat een discussie zeg... Ik ga mij aansluiten bij het kamp van Paul. Deze discussie gaat hier over wat UE-fotografie eigenlijk is.

Ikzelf ben net begonnen met UE-fotografie en moet nu al helaas vaststellen dat er dingen zijn die ik niet voor mogelijk houd. Je zou zowaar onmiddellijk willen stoppen :-( Ik zou heel graag verder doen en het liefst met mensen die de basisstelling van het Urbexen hoog in het vaandel voeren. "Leave nothing but footprints, take only pictures" moet m.i. zo nauw mogelijk genomen. Ik heb ooit tegen mijn mentor -ja, die heb ik!- gezegd: 'k zou eigenlijk willen kunnen zweven... Ik probeer de locatie te betreden en de foto's te nemen van de situatie zoals ze er is. Enkel een klein storend voorwerp even opzij zetten of een deur meer open of dicht doen, moet kunnen, vind ik. Meubilair verplaatsen of zelfs trashen, poseren met allerhande voorwerpen van ter plaatse: not done! Helaas kom je als beginner terecht in locaties die al platgelopen zijn... Mijn devies luidt: maak foto's die de naam waardig zijn, en wees gewoon creatief met de omgeving zoals ze is...
                Voor de rest zeg ik graag tegen Paul en 'zijn zielsverwanten': doe toch verder zoals jullie bezig zijn, ik bekijk met graagte jullie Foto's...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jandecoster Bekijk bericht
                  Wat een discussie zeg... Ik ga mij aansluiten bij het kamp van Paul. Deze discussie gaat hier over wat UE-fotografie eigenlijk is.

Ikzelf ben net begonnen met UE-fotografie en moet nu al helaas vaststellen dat er dingen zijn die ik niet voor mogelijk houd. Je zou zowaar onmiddellijk willen stoppen :-( Ik zou heel graag verder doen en het liefst met mensen die de basisstelling van het Urbexen hoog in het vaandel voeren. "Leave nothing but footprints, take only pictures" moet m.i. zo nauw mogelijk genomen. Ik heb ooit tegen mijn mentor -ja, die heb ik!- gezegd: 'k zou eigenlijk willen kunnen zweven... Ik probeer de locatie te betreden en de foto's te nemen van de situatie zoals ze er is. Enkel een klein storend voorwerp even opzij zetten of een deur meer open of dicht doen, moet kunnen, vind ik. Meubilair verplaatsen of zelfs trashen, poseren met allerhande voorwerpen van ter plaatse: not done! Helaas kom je als beginner terecht in locaties die al platgelopen zijn... Mijn devies luidt: maak foto's die de naam waardig zijn, en wees gewoon creatief met de omgeving zoals ze is...
                  Voor de rest zeg ik graag tegen Paul en 'zijn zielsverwanten': doe toch verder zoals jullie bezig zijn, ik bekijk met graagte jullie Foto's...
                  Dan je voor de steun Jan.
                  Ik ben het dan ook volledig eens met je visie : een plastieken zak die toevallig tot daar is gewaaid wegnemen, een raam open of dichtdoen, geen problemen mee. Maar er zijn er idd die zo lomp zijn om het gesloten raam en de deur die dicht was rekwijd te laten openstaan, daarmee het sein gevende : "hé hier gebeurt er iets". Anderen ondernemen hele verkleedpartijen; nog anderen dekken in een restaurant de grote tafel, inclusief brandende theelichtjes (chateau Rouge), nog anderen halen de trouwkleren uit de kast, draperen ze netjes op een stoel en zetten er dan de trouwfoto bij (maison Boon). Nog anderen strooien in een labo mooi gekleurde poeders esthetisch rond, (l'université) poeders waarvan ze de toxiciteit veelal niet snappen (chroom- en arseenverbindingen hebben meestal prachtige kleuren), anderen gieten plasjes kwik uit voor de foto (HH3), nog andere exposeren de sexboekjes die ze gevonden hebben in de kast van de betrokkene (huize Vanneste). In HH3 had er zelfs één in de mondspoelbak van de tandartsafdeling gesch*ten, excusez moi le mot.
                  Op grote locaties voel ik me, eenmaal binnen perfect rustig, al moet ik na het binnenkomen altijd een kwartier rondlopen om mijn vaste hand terug te vinden (statief is dus niks voor mij) maar in huizen en boerderijen en van die kleinere dingen voel ik me telkens een voyeur. Het ergste had ik dat bij huize Vanneste, die mens moet daar tot op het einde in die rommel hebben geleefd. Een paar maanden later had er toch wel iemand het bed opgemaakt zeker, dat oogde mooier wsl. Soms ontmoet je anderen die ook niet kunnen nalaten om het "heilige principe" van de Urbex te huldigen maar even laten hoor je dan op het tweede verdiep kasten en tafels verslepen.
                  Ik ben momenteel weer mee met mijn reeksen maar ik was het op een gegeven moment hartsgrondig BEU, en in feite nog altijd een beetje.
                  Intussen ben ik al zover dat een praatje van 5 minuten me meestal leert wat voor vlees ik in de kuip heb. De weinige urbexers uit BD die ik in levende lijve ontmoet heb en ook via communicatie ken zijn Ruben en Danny (MoFoPictures en Dama). Wel, ik kan gerust stellen dat ik voor die mensen geen geheimen heb, temeer omdat de kwaliteit van hun foto's de locatie eer aandoet. De eerlijkheid gebiedt me evenwel om te zeggen dat er hier sujetten rondwaren/rondwaarden die afschuwelijke foto's nemen (beneden kinderniveau zelfs) en die het bovendien nodig vonden om me uit te schelden omdat ik een locatie niet wou geven, één ervan dacht zelfs een bedreiging te moeten uiten. De argumenten die dit soort mensen aanhalen om aan locaties te geraken grenzen soms aan het onwezenlijke. Met de zeldzame mensen uit de "elite" sectie van het EV forum heb ik ook geen moeite omdat ik weet dat de info-uitwisseling wederkerig is.
                  Door de band tracht ik zelf het vragen naar locaties zoveel mogelijk te vermijden. Een enkele uitzondering niet te na gesproken (Zeche XXL).
                  Nog iemand, fotografisch naar eigen zeggen een complete beginner die ik ooit heb meegenomen ging mee in het kader van een mastersthesis criminologie, na enig over-en-weer gemail en enige "terloopse" vragen weet je al snel dat je de goede te pakken hebt hoor. Ik wacht met belangstelling op het eindresultaat.

Enfin, het schijnt dat mijn post altijd lang zijn, zo ook hier.

Gr

Paul

Comment

De weinige urbexers uit BD die ik in levende lijve ontmoet heb en ook via communicatie ken zijn Ruben en Danny (MoFoPictures en Dama). Wel, ik kan gerust stellen dat ik voor die mensen geen geheimen heb, temeer omdat de kwaliteit van hun foto's de locatie eer aandoet. De eerlijkheid gebiedt me evenwel om te zeggen dat er hier sujetten rondwaren/rondwaarden die afschuwelijke foto's nemen (beneden kinderniveau zelfs) en die het bovendien nodig vonden om me uit te schelden omdat ik een locatie niet wou geven, één ervan dacht zelfs een bedreiging te moeten uiten.
                    Ik was even in paniek dat ik tot categorie 2 hoorde,
                    tot ik besefte: nog nooit een bedreiging of belediging gelanceerd... misschien wel het kinderniveau

Urbex is een lastig wereldje...
                    net zoals bij de cowboys heb je: the good, the bad and the ugly...
                    ik probeer alles achter te laten zoals ik het gevonden heb...
                    meestal lukt dit ook... (1 keer misgelopen door half door een trapje te zakken...)

Als ik iemand meeneem, dan probeer ik hen daar ook attent op te maken...
                    ik vermoed wel dat mensen die sch*ten in spoelbakken niet echt fotografen zijn...
                    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

"Leave nothing but footprints...", maar dan niet op de gesloten (binnen)deuren zoals er ergens nog gebeurd is dit voorjaar.

Comment

helemaal juist, maar ben zelf nog maar 2 maanden bezig en heb toch ook al serieuze locaties gevonden ,hoor.
                        Gr,
                        Niels
                        Oorspronkelijk geplaatst door jandecoster Bekijk bericht

- Photography made me look at things differently -

Comment

Hoi allemaal,
                          Ik kwam toevallig via Google, zoekende naar leuke locaties, op dit forum terecht. Al snel zag ik dat er geen locaties gegeven werden, maar heb toch de discussie zitten lezen, deze was namelijk best wel interessant.
                          Ik ben volledig nieuw in de wereld van Urbex. Doordat hier vlakbij een jaren '50 schoolgebouw leegstaat, wat in de zomer voor kinderactiviteiten nog deels wordt gebruikt, kwam ik op het idee hier foto's te gaan nemen. Al snel ging ik zoeken naar meer van dit soort gebouwen, en kwam ik bij het PZ in Bloemendaal (erg cliché).
                          Inmiddels heb ik een flinke lijst met locaties, waarvan veel wel bekend, maar wil ik toch kijken of er nog een leuk plaatje valt te schieten.
                          Ik begrijp dat de wereld zo gesloten is, en deel mijn mening met sommigen van jullie; er is te veel vandalisme. Ik vind dat een urbex locatie zo puur mogelijk op de foto moet staan. Dus precies zoals het is achtergelaten. Graffiti vind ik in oude fabrieken e.d. geen groot probleem, alleen in maisons is het jammer, want deze barsten van de authentieke details
                          Wij fotograferen meestal alleen met natuurlijk licht, dat is het mooiste.
                          Ik las ook iets over het in scene zetten van de locaties (tafel/bed dekken etc.). Dit is iets waar ik me bijzonder aan kan storen.
                          Ik vraag me af, of er misschien nog locaties zijn die wel bekend zijn, maar nog steeds heel mooi?
                          Zodra wij genoeg adressen in Noord-Frankrijk hebben willen wij met ons groepje een paar dagen naar Frankrijk gaan! Kan iemand mij vertellen hoe ik het beste kan zoeken, zodat ik een duwtje in de goede richting heb?
                          Groetjes

Comment

er zijn hier al honderden onderwerpen over urbex de reveu gepasseerd ,als je hier de zoekfunctie gebruikt heb je al informatie om de eerste paar
                            dagen door te komen .
                            Verder de urbex wereld is een gesloten wereld waar je niet zomaar even kan binnen wippen en zeggen hella ik doe even mee ,het is ten eerste niet echt
                            vanzelfsprekend dat je aan urbex doet en het vergt toch heel wat voorbereiding voor je naar locatie kan gaan en een inspectie doet van je te bezoeken plaats .
                            Er zijn heel veel mooi en leuke locaties bekend en daar helpt onze goede vriend google mee .
                            Ik zou je aanraden om eerst contact te leggen met een fotograaf die al jaren urbex doet en zeker daar al eens met meegaan "als je mag natuurlijk" .
                            Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JeroenO Bekijk bericht
                              Wij fotograferen meestal alleen met natuurlijk licht, dat is het mooiste.
                              Ik las ook iets over het in scene zetten van de locaties (tafel/bed dekken etc.). Dit is iets waar ik me bijzonder aan kan storen.
                              +100 !!!!
                              Ik heb er één in Zuid-België (omgeving Noord Frankrijk dacht ik) waar ze een FORTUIN aan spuitbussen hebben leeg gespoten, jammer genoeg meestal onder de vorm die ze taggings noemen en dat doet me niet veel.
                              Maar ik pieker me momenteel te pletter over de locatie en de naam. Getv. je mocht hem anders zeker hebben. Ik heb hem ooit genoemd : some more graffitti
                              Deze dus :

This old factory was very empty, but not the walls :-) A fortune of paint has been sprayed here.

De mummie doet me wél iets, de rest vind ik geklieder.
                              Als ik op de naam kom ga ik je PM'en.
                              Niet dat ik de locatie niet kan terugvinden maar dan doe ik meer moeite dan jezelf en dat kan toch de bedoeling niet zijn.
                              In Lille (F) heb ik er nog zo één (maar ik ben niet zo thuis in Frankrijk en ik ben er zelf nog niet geweest) die ik vrij snel zou moeten kunnen terugvinden omdat hij zou moeten staan in de lijst "nog niet bezocht". De huidige status zou me wel interesseren. Je mag hem hebben in ruil voor een beschrijving en foto's van de huidige toestand maar het kan even goed niks zijn, afgebroken dus.
                              Helaas ben ik al meer dan eens te meer de dommerik geweest in zo'n ruil, misschien beter eens PM'en ?

Comment

Ik zou zeggen : zo hoor je het ook eens van een ander....
                                Zelfs in het urbexmilieu zijn er talrijke malafide personen actief. Zo ben ik heel zeker dat er in "manoir de la fleur" na een bepaalde datum gewoon ingebroken is. En dit heus niet door hangjongeren. Er zijn daar geen hangjongeren.
                                Ik overweeg al een poos om er gewoon mee te stoppen, mijn maag begint al te dikwijls te draaien als ik zie hoe bepaalde mensen bepaalde dingen in scene zetten zodanig dat het gewoon niet meer mooi is.
                                De urbex hypet gewoon te veel. Nu vind ik zelf dat ik niet behoor tot de urbexafdeling "paranoia" maar het is echt niet meer normaal wat ik allemaal via mail binnenkrijg, scheldmails inbegrepen (nietwaar Ilse M.....s ?)

Ik maak er persoonlijk een erezaak van om op alle mails beleefd te reageren maar het wordt me steeds moeilijker.
                                Die Diego die onlangs finaal van het forum is geschopt (volkomen terecht, dank U moderatoren) spande echt wel de kroon.

Het blijft een raar wereldje

Paul
                                beste

ik ben niet van het forum geschopt he
                                en van mijn kant mag je doen wat je wilt
                                maar ik gebruik jouw naam ook niet op dit forum
                                dus gelieve wat respect aub !!!

Comment

Working...
                                X